Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 600062 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #375 Gepost op: 28 August 2011, 12:30:45 »
Dönsdorf   -   Deel 81


De loods krijgt steeds meer vorm.

   
Foto 333 en 334   De eerste wanden staan.

   
Foto 335 en 336   Het eerste segment.

In de hoeken heb ik natuurlijk ook karton aangebracht. De wanden zijn lichtdicht geworden.
Nu zijn de deuren aan de beurt.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #376 Gepost op: 28 August 2011, 13:01:00 »
Deze bouwactiviteiten zien er weer heel professioneel uit, Basilicum. De crème gekleurde delen van de loods vind ik nog wat aan de lichte kant.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Dönsdorf
« Reactie #377 Gepost op: 28 August 2011, 16:21:06 »
Leuk Basilicum,


ga je de deuren ook electrisch maken of behoud je het veer systeem van faller?





gr martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #378 Gepost op: 28 August 2011, 19:30:03 »
Dank, heren. :)

De lichtgekleurde delen vormen wel een groot contrast met de rest van het gebouw. Pas als alle drie loodssegmenten klaar zijn, ga ik daaraan iets doen. Zo behoud ik eenheid in de delen.

Deuren open of deuren dicht?
Een paar jaar geleden kwam ik ergens (op dit forum?) een beschrijving tegen van elektrisch bedienbare loodsdeuren. Een interessant bericht. Ik hield het in gedachte voor mijn Bw. Later liet Jaap zien hoe hij dat aanpakte met zijn nieuwe loods.
Bij de bouw van mijn kleine tweesporige loods kwam de gedachte van de bedienbare deuren weer boven. Toen besloot ik de deuren gewoon open te laten staan. Zo kan ik tenminste nog de loods inkijken en... het scheelt me veel werk.
Mijn ringloods van Faller is inderdaad voorbereid voor het veersysteem, waardoor de deuren door de loc dichtgedrukt worden. Eigenwijs dacht ik: Dat bouw ik niet in. Elke keer dat gedoe met die deuren. Laat ze maar gewoon open staan. Ik besloot de veren netjes in de doos te laten liggen.
Nu ik aan de loods bouw, kom ik terug op dat besluit en worden de veren toch ingebouwd. Het voordeel hiervan is, dat de deuren zo netjes open blijven staan. Oh ja: de deuren kunnen nu toch op afstand gesloten worden.
Soms kun je zo lang over iets piekeren, dat je gedachten aan het einde een rondje gemaakt te hebben. ::)

Groet,
Basilicum

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
    • MCKmodelbouw
Re:Dönsdorf
« Reactie #379 Gepost op: 28 August 2011, 23:37:11 »
Het ziet er top uit Basilicum (y)
Dat wordt een pronkstukje op je baan!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #380 Gepost op: 09 September 2011, 20:54:50 »
Dönsdorf   -   Deel 82


Soms heb je van die perioden, dat je graag verder wilt bouwen, maar de tijd om te hobbyen als los zand tussen je vingers wegglijdt door andere dringend om aandachtvragende zaken. De motivatie is in elk geval weer terug.

Gelukkig heb ik toch nog wat aan de ringloods kunnen doen: de deuren zijn klaar. De ruiten zijn natuurlijk in achter het kozijn geplakt. Hierdoor blijft helaas de lijm zichtbaar, want de deuren zullen meestal openstaan. Dat verf hierbij goed kan helpen, bewijzen de onderstaande foto’s:

 
Foto 337 en 338   Voor en na een verfbeurt.

Gisteren maakte ik de bovenstaande foto’s. Even later zag ik ze groot op de monitor en ontdekte een scheefzittende wand. Zie foto 338 rechtsboven. Met veel moeite kreeg ik hem los om de fout te herstellen. Oh ja: er is ook nog een deur krom. Zo zet je één stap vooruit en twee achteruit…

Het veermechanisme is gemonteerd. Direct een locomotief de loods ingereden om te zien of het ook echt functioneert. Jawel, geen probleem. Hoewel…? Ik gebruikte hiervoor een Roco Baureihe 5710 als proefkonijn. De koppeling aan de voorzijde steekt vrij ver uit bij dit model. Als de loc voorwaarts de deuren dichtdrukt, wordt de koppeling tegen de achterwand gedrukt. Veel koppelingen kunnen deze krachten opvangen, maar Roco’s kortkoppeling zeker niet en zal verbuigen.


Foto 339   Te weinig ruimte: de koppeling zit scheef.

Ik loste dit op door twee houten blokjes van vier millimeter dik tegen de balk van het veermechanisme te lijmen. Met een likje bruine verf zie je er niets meer van.


Foto 340   Eenvoudige oplossing met en zonder verf.

Bij locomotieven met een kortkoppelmechaniek bestaat dit probleem niet, doordat de koppeling minder ver uitsteekt.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 10 September 2011, 19:54:01 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #381 Gepost op: 09 September 2011, 22:41:37 »
Ziet er goed uit, Basilicum! Eenvoudige en prima oplossing, het aanbrengen van die blokjes.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Dönsdorf
« Reactie #382 Gepost op: 15 September 2011, 09:28:52 »
weer inspirerende plaatjes. Wij moeten toch ook maar weer een aanvang maken met de bouw van het betriebswerk, maar ja er is nog zo veel te doen  ;D

Wat deuren open en dicht zit ik te denken aan servo besturing. Dan kunnen de deuren ook dicht als er geen loc in staat.

Wat voor karton heb je nu precies gebruikt voor het lichtdicht maken?

groet,

Jeroen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #383 Gepost op: 15 September 2011, 19:35:56 »
Ha Jeroen,

Ik heb hiervoor 300-grams-papier gebruikt. In de winkel wordt dat als fotokarton in verschillende kleuren verkocht. Het zijn van die grote vellen van 50 x 70 centimeter. Ik koos een lichte grijstint, maar je kunt de loods op deze manier ook vrolijk babyroze maken… Als het maar licht tegenhoudt. 8);)

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #384 Gepost op: 18 September 2011, 15:42:36 »
Dönsdorf   -   Deel 83


Ik werk aan de binnenverlichting van de ringloods. Er komen twaalf led’s in één loodssegment van drie sporen, verdeeld in twee series van zes stuks.

   
Tekening 341 en 342   Schakeling en verdeling in de loods.

Om de verlichting op te hangen heb ik weer een verzameling houten blokjes geproduceerd. Deze keer met een gaatje om de voedingsdraad doorheen te steken. De led’jes komen uit een gedemonteerde set kerstverlichting.


Foto 343   Verlichting in losse onderdelen.


Foto 344   Eerste delen gemonteerd.

De blokjes en draden zullen een grijze verf krijgen als alles gemonteerd en getest is. Bij wijze van proef zijn de achterste leidingen op foto 344 al in de verf gezet. Ook de bovenkant van de led’jes wordt geschilderd, zodat het licht niet direct tegen het dak schijnt. Voor deze klus heb ik het veersteem verwijderd. Toen de deuren begonnen te plagen, heb ik deze ook maar veilig opgeborgen.


Foto 345   Ja! Het werkt.


Foto 346   Kijkje naar binnen. (Ik had geen zin meer om een scherpere foto te maken…)


Met vriendelijke groet,
Basilicum

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #385 Gepost op: 18 September 2011, 15:45:02 »
Mooi werk Bas! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re:Dönsdorf
« Reactie #386 Gepost op: 18 September 2011, 16:07:03 »
Schitterend Bas,
het ziet er werkelijk schitterend uit.

Voor mijn een herinnering dat ik nog veel werk te doen heb  ;D ;D ;D

Hoe stuur je draaischijf aan?

Groeten,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #387 Gepost op: 18 September 2011, 20:47:35 »
Voor de draaischijf heb ik een doodgewone drukknop, die parallel staat met een schakelaar. Die laatste gebruik ik, als ik het wereldrecord draaischijfdraaien wil verbeteren...
... of geen zin heb om lang de drukknop vast te houden.

Groet, 8)
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #388 Gepost op: 09 October 2011, 17:07:41 »
Dönsdorf   -   Deel 84


De laatste weken was er weinig tijd voor spoorse zaken, behalve voor het schilderen van een voorraadje figuren van Preiser en Noch. Hiervan is inmiddels al een aanzienlijk deel in een donderbus verdwenen. De figuren van Preiser vind ik kwalitatief beter, dan de Noch-pendanten: beter in verhouding en beter afgewerkt.


Foto 347   Figuren schilderen. De tweede rij is nog ‘naakt’.

Niet alle figuurtjes komen in Dönsdorf terecht. De onderste twee rijen op de foto zijn voor een collega, die minder geduld met het penseel heeft.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #389 Gepost op: 09 October 2011, 17:31:04 »
Mooi schilderwerk, Bas. Het is inderdaad een heel gepriegel, dat verven van Preisers. Ben het helemaal met je eens dat de Preisers van veel betere kwaliteit zijn dan de figuren van Noch. Die van Merten/Faller kunnen er redelijk mee door, maar halen het toch niet bij Preiserfiguren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus