Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)  (gelezen 82266 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #195 Gepost op: 13 February 2011, 17:43:00 »
Dat was in 1975 eerder uitzonderlijk hoor  ;D

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #196 Gepost op: 13 February 2011, 17:52:24 »
Je opmerking was; Wat zou die anders gereden moeten hebben?. In principe kan dat elke getrokken trein zijn, uitzondering of geen uitzondering. Maar een 2550er met doorgetrokken gele band voor een andere trein was dus wel heel goed mogelijk.
Overigens kwam het in die tijd wel meer voor wanneer er een reeks 1500 uitviel en er geen geschikte 5160er in Amsterdam over stond.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #197 Gepost op: 13 February 2011, 18:13:01 »
Ik weet niet of ik nu gewoon niet meer zou moeten reageren of op deze discussie in moet gaan (ik voel weer zo'n typische grootbedrijver-modelbouwer discussie over het verschil tussen iets wat mogelijk was en iets wat normaal was opkomen), maar ik reageerde uiteraard op de opmerking van Chris alsof nu eindelijk bewezen is dat de loc ook Beneluxtreinen gereden heeft, terwijl de loc voor de Beneluxdienst is omgebouwd en dus op een enkele uitzondering na niets anders gereden heeft en nergens anders voor bedoeld is en die verbazing van Chris mij dus weer verbaasde...  ;)

Wat is trouwens een 5160er? Bedoel je gewoon de reeks 51? Een deelserie 51.6 of wat dan ook bestaat niet.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 18:17:45 door Sicco Dierdorp »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #198 Gepost op: 13 February 2011, 18:57:52 »
de loc... de loc...

Ik denk dat Chris specifiek bedoelde "met doorgetrokken gele band".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #199 Gepost op: 13 February 2011, 19:02:08 »
Dat haalde ik er ook uit maar ik verbaasde mij ook over die verbazing: het is dat Ivo al reageerde met zijn 2 vraagtekens anders had ik er neergezet "wat had je dan gedacht?"...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #200 Gepost op: 13 February 2011, 19:31:40 »
Discussie is natuurlijk flauwekul en wanneer men niet uitkijkt komt men vaak in betweterigheid terecht. Zowel discussie als betweterigheid is natuurlijk niet mijn bedoeling en de plaat van de 2558 met de TEE is dan ook als plaagstootje bedoeld, meer niet en meer moet je er niet achter zoeken.
Met een 5160er bedoelde ik de loks van de reeks 51 welke van een derde frontsein boven de cabine waren uitgerust. Vaak zag ik in Nederland loks boven no. 5160
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #201 Gepost op: 13 February 2011, 20:12:43 »
Als auteur van de serie die destijds in Railhobby is verschenen (en dus bouwer van een Benelux TD) wil ik ook nog wel even reageren.

De locs 2551-2558 zijn verbouwd uit locs van de reeks 25 (2515-2522). Deze hadden een andere tandwieloverbrenging dan de bekende reeksen 22 en 23, waardoor ze iets sneller konden rijden. Deze locs hadden inderdaad een "hoog" rooster tussen de middelste "patrijspoorten". Bij indienststelling in 1976 waren de locs geheel blauw. Al snel kregen ze een gele band over de volle lengte. Bij een revisie rond 1980 werd de onderbroken band aangebracht. Rond die tijd liep ook de renovatie van plan W. De rijtuigen kregen toen een brede gele deur en "Sprinter"-ramen.

De loc op deze foto heeft nog een doorlopende band. Het is inmiddels 1982.
http://www.flickr.com/photos/cklx/2647286632/sizes/l/

De omgebouwde Benelux-locs hebben tot 1987 in de Beneluxdienst gereden. Daarna vooral voor de D-treinen tussen Amsterdam en België en in de goederendienst rond Antwerpen en tussen Kijkhoef en België. Dat hebben ze zo'n twintig jaar gedaan. Met andere woorden: de locs hebben langer NIET dan WEL in de Beneluxdienst gereden!

Zie bijvoorbeeld hier: http://www.flickr.com/photos/cklx/3871293143/sizes/l/

Na de blauwe Benelux-locs, kwam de reeks 11 voor de Beneluxtreinen. Dat is inmiddels ook al weer verleden tijd. We worden oud...

CKLX
 
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 20:17:06 door CKLX »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #202 Gepost op: 13 February 2011, 21:04:24 »
Mijn reactie van Aha, komt uit de discussie voort toen Marklin/Trix een 25.5 uitbracht met doorgetrokken streep. (in 2008)
Er kwamen hier en ook op het 3 railforum discussies naar boven dat dit model nooit bestaan heeft.
Dat het een prototype betrof. Of dat het maar heel kort had gereden. Niemand kon ook een foto aanleveren....

Toen ik de datum onder de foto las, was ik dus blij verrast, en gaat mijn 2551 te benelux trekken en de 2558 de goederentreinen.
De eerste foto van CKLX kan ik nu dus exact nabootsen.

Waarom er nu opeens wel foto's van een 25.5 met doorgetrokken streep tevoorschijn komen en toen niet is me een raadsel.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 21:07:11 door Chris van Diesen »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #203 Gepost op: 13 February 2011, 23:38:46 »
Waarom er nu opeens wel foto's van een 25.5 met doorgetrokken streep tevoorschijn komen en toen niet is me een raadsel.
Heel eenvoudig omdat er mensen toen niet op 3-rail forum zaten en nu wel op Beneluxspoor wellicht? ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #204 Gepost op: 13 February 2011, 23:55:52 »
Hoe heb jij die van jou verlaagd? A-La JanW? En wat heb je aan het draaisel veranderd, gewoon de boverste rand van het draaistel afgesneden?
Rino
klik
Hoogte van de draaistelsteunen ingekort en bovenbalk draaistel weggesneden

klik
Hoogte van het draaistelframe ingekort en bovenbalk draaistel weggesneden

klik
draagplaat uitgezaagd en dieper in het frame gezet.

klik
Opening verkleind en dieper in het frame gezet.


Steunen in de kap (boven elco) om het frame dieper in de kap te laten zakken.

klik
B 2552 gereed.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #205 Gepost op: 14 February 2011, 01:33:02 »
Zeer fraai Gerard! Is dit inderdaad op basis van een groene zonder de grote lamparmaturen?
 Hoe heb je de ronde ruitjes gemaakt?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #206 Gepost op: 14 February 2011, 07:42:49 »
Als je de grootbedrijffoto's van 1974 en 1975 bekijkt, valt het telkens op dat de NMBS rijtugien tussen de WRDk en de Plan W's zaten. Later kwamen de NMBS rijtugien tegen de loc te zitten.

Was het voor de beginperiode van de trek-duw benelux normaal dat de I4's (NMBS) tusen de WRDk en de Plan W's zaten? Vanaf wanneer werd dit gewijzigd?

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #207 Gepost op: 14 February 2011, 09:16:01 »
@ janw; Ja, de groen reeks 23, ik geloof zelfs geheel zonder licht.
De ronde ruiten heb ik, net als de frontruiten, uit een pvc doosje gemaakt zoals die waar toendertijd (en misschien nu nog) de ferrero rocher in werden verpakt. Voorzichtig met een kleine passer uitgecirkeld, groter uitgezaagd (niet knippen, dan breekt het materiaal) en toen langs de kraslijn uitgevijld.
@Jeroen Water; In het begin was het idee om de eersteklasrijtuigen (NMBS)zo dicht mogelijk bij de restauratie (WRDk) te zetten ivb loopafstand 1e klas passagiers. In de praktijk gaf dit toch problemen met het uiwisselen van materieel bij onderhoud zodat er toen voor gekozen is NMBS en NS materieel te groeperen, Dit moet rond 1978 zijn gebeurt.

Het wijzigen van de luchtroosters van de 25550ers moet tussen 1982 en 1985 zijn gebeurt.
klik
Benelux met lok B2552 richting Amsterdam.
Rijswijk, 21 juni 1985.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #208 Gepost op: 14 February 2011, 09:32:49 »

@Jeroen Water; In het begin was het idee om de eersteklasrijtuigen (NMBS)zo dicht mogelijk bij de restauratie (WRDk) te zetten ivb loopafstand 1e klas passagiers. In de praktijk gaf dit toch problemen met het uiwisselen van materieel bij onderhoud zodat er toen voor gekozen is NMBS en NS materieel te groeperen, Dit moet rond 1978 zijn gebeurt.


Dank je wel! Dan moet ik dat ook maar braaf gaan doen, ook al ziet het er erg apart uit: NS (WRDk) - NMBS (I4's) - NS (Plan W's) - NMBS (loc)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #209 Gepost op: 14 February 2011, 09:38:24 »
Voor verzamelaars is het leuk om twee TD's samen te stellen:

jaren '70:
-loc met gele ononderbroken gele band
-plan W oude stijl
-positie W's achter de loc
-WRDs zonder badmuts

jaren '80:
-loc met gele onderbroken gele band
-plan W nieuwe stijl
-positie W's achter de WRDs
-WRDs met badmuts



Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.