Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:44:04
Heroplage Artitec Plan W? door Petertje
Vandaag om 19:24:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)  (gelezen 82490 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #165 Gepost op: 11 May 2009, 14:49:07 »
@Overlast: Ligt het misschien aan de kwaliteit van de boortjes? Ik heb er een van 0,5 mm die ik in een handboorhouder gebruik en waar ik al jaren mee doe. De methode met de naald die je noemt gebruikte ik vroeger ook, maar vind ik minder nauwkeurig uitwerken. En vaak krijg je een soort ring van gestold plastic om het gaatje heen, die je dan weer moet wegsnijden, waardoor ook weer verf verdwijnt, enz.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #166 Gepost op: 13 May 2009, 09:05:23 »
Geen idee, volgens mij was ik ook iets van € 7,-- voor 2 boortjes kwijt. Kleine boortjes die bij mij wel lang heel blijven zijn 0,7 mm of groter. 0,3 en 0,5 breken bij mij te snel.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #167 Gepost op: 13 May 2009, 14:13:29 »
ik zal binnenkort even een foto plaatsten van mijn N-spoor benelux stel.
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #168 Gepost op: 09 February 2011, 12:01:47 »
Beste Jan

Ik heb besloten mijn verhaal over de verbouw van 23 naar 25.5 maar hier te doen.
Ook voor mijn NMBS 25.5 heb ik onderdelen binnen gekregen van PB Messing


Lima NMBS 23

Voor de Lok liggen van vLnR Bliksemafleider, ruitenwissers, 3e frontsein en isolatoren

Naakte 23

Deze is denk ik nog ouder dan die van jou Jan? Op de voorgrond vlnr. voetplaat, onderstel Pantograaf en pantovijzels

Ik heb meerdere projecten en projectjes liggen dus het kan effe duren.

Ride On


Rino
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #169 Gepost op: 09 February 2011, 12:16:02 »
Hee.. daar komt alweer zo'n draadje terug (na de 1300); mooi! Welkom.

Ja, jouw 23 is wel erg oud. Ik kreeg laatst ook zo'n exemplaar aangeboden en heb zitten kijken naar het verlagen daarvan, maar heb het gelaten. Deze constructie is er gewoon niet geschikt voor (en is misschien wel de reden dat al die modellen te hoog op de poten staan --toen ze eenmaal materieel hadden uitgegeven met verkeerde bufferhoogte konden ze moeilijk terug??). Met deze motoren heb ik geen ervaring. Geen idee of dit nog acceptabel is tussen moderne Roco's e.a.





« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 16:47:13 door janw »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #170 Gepost op: 09 February 2011, 12:26:26 »
Het motortje is het zelfde als de jouwe alleen dan horizontaal enja wat hoog op de poten.
En veel ruimte zit er ook niet tussen de kap en de draaistellen ± 0,5 mm dat is niet wat ik in gedachten had m.b.t. zakken.
Draaistellen te hoog?

Ride On

Rino
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #171 Gepost op: 09 February 2011, 16:41:21 »
Als ik me goed herinner moet er 4? of zelfs 5? mm van de hoogte af. De kap zelf is qua maatvoering gewoon goed, de wanstaltigheid zit 'm echt in de absurde hoogte waarop-ie hangt. Als je hem verlaagt heb je ineens een heel andere lok.
Maar bij jouw exemplaar is de hoge constructie waar de draaistellen aan hangen een probleem. En ik zie niet hoe je daar op een handige manier van af komt (dwz, zonder meer werk te gaan doen dan je juist wilt vermijden door een bestaand model te gebruiken).
De draaistellen zijn trouwens ook van een verkeerd type, pak maar eens een foto van een 25.5. De latere Lima versie heeft wel de goede.
Ik zou in Houten, op de rommelmarkt of Marktplaats zoeken naar een latere uitgave van dit model met een ' gewone' binnenkant en de juiste draaistellen. En de buitenkant daarvan kan beschadigd zijn, want een goede kap heb je al.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 16:46:01 door janw »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #172 Gepost op: 09 February 2011, 18:32:53 »
Als mijn zelfontworpen draaistel van de 1310 goed werkt kan ik natuurlijk ook een nieuwe maken :D

Zijn jou draaistellen misschien lager? Ik heb maar 0,5 mm tussen de draaistellen en de kap 5mm zakken betekend 5mm. van de kap af of 5 mm van het draaistel. Bij de 1310 en de 1220 zit er veel meer ruimte tussen de kap en het draaistel.
Ik kan zo 1.2.3. geen grote verschillen in de draaistellen ontdekken met de draaistellen van de MatriX 25.5, maar ik denk dat ik het lek boven heb. Normaal draait het draaistel binnen de kap. door de breette van het Lima draaistel kan dit niet.
Er kan 2mm per kant gewonnen worden door de zijkanten van het draaistel 2mm naar binnen te verplaatsen.
Erg kleinne radius levert dat niet op maar ja.



Goed zaag er in

Rino
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #173 Gepost op: 09 February 2011, 21:46:54 »
Klopt, je hebt wel de goede draaistellen. Excuus. Dat exemplaar dat ik laatst had, had een ander type en op de kleine foto meende ik weer hetzelfde te zien. Maar dit zijn wel de goede; te snel gekletst, opmerking teruggenomen.
Ruimte voor de draaistellen: Ik heb de draaistellen toch binnen de kap laten zakken en aan alle einden van de draaistellen de bovenste 2 mm. ofzo  over een lengte van ca. 2 cm met een scherp afbreekmes schuin naar binnen ingenomen. En aan de binnenkant van de kap op de relevante plaatsen ook materiaal weggenomen, zodanig dat a) alle weggesneden stukken binnen de kap vallen en dus van buiten af onzichtbaar zijn, en b) er voldoende draairuimte ontstaat. Dat lukt dus -- en ik rij helaas met Roco r2 bogen dus ik heb wel wat ruimte nodig. Op de foto's van mijn exemplaar aan het begin van dit draadje kun je het zien.

Bijgesneden draaistellen:

Eindresultaat:

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #174 Gepost op: 10 February 2011, 00:25:56 »
Ik krijg die van mij met moeite tussen de kap geperst. Hoe breed is jou draaistel?

Ik denk dat ik 2mm kan winnen door de steuntjes in te korten en de zijkant 0,5 mm dunner te maken en als ik jou techniek ook toe te pasen kom ik tot de gewenste draaicirkel. Hoop ik :P

Boven op het frame kan ik nog 2 mm zakken door de borst weg te vijlen, maar waar haal ik de volgende 3mm vandaan? ???
Maar even een nachtje over slapen.

Ride On

Rino
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #175 Gepost op: 10 February 2011, 00:30:25 »
Ik krijg die van mij met moeite tussen de kap geperst. Hoe breed is jou draaistel?

Over de aspotten gemeten (maar niet de moer-imitaties daarop) 29,5 mm.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #176 Gepost op: 10 February 2011, 13:09:29 »
De mijne zij 31,6 mm over de aspotten, dat scheeld dus 2 mm.
Ik heb mijn Roco 1145 buffer aan buffer gezet met mijn Lima 23 en het hoogte verschil is 3mm



Verder ligt er nu een rooster mal van gips te drogen t.b.v. het vierde rooster van de 25.5. Ik heb heb gelezen dat er na een ongeval met een 25.5 een 23 is ongebouwd tot 25.5 met 4 horizontale roosters aan een kant, dat ga ik eens uitzoeken.



Over 2 uur is de mal droog, dan meer


Ride On

Rino
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #177 Gepost op: 10 February 2011, 17:25:12 »
Zo dat mallen maken lukt nog niet zo. >:(

Ik ben maar verder gegaan met het kaal maken van de kap. het dak en de handrails naasr de deur gingen nog wel maar de snor op het front een ramp, het lijkt wel een maanlandschap :o
Dat wordt heel, heel veel plamuren.

@ Jan

Heb jij nog de maten waar je de pantograaf en de bliksemafleider geplaatst hebt?

De 25.5 die 4 horizontale luchtroosters heeft is de 2557 en die gaat het worden.
Voor het verhaal http://www.lijn-12.be/Type_255.php.

Rino

Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #178 Gepost op: 10 February 2011, 20:23:59 »
Voor mijn methode om zo'n rooster te maken, zie hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11297.msg340352.html#msg340352

Maten komen uit de artikelen in bv. Railhobby die ik aan het begin van dit draadje citeer. De ene stroomafnemer blijft gewoon staan waar-ie bij Lima staat.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #179 Gepost op: 11 February 2011, 23:51:23 »
Denk er aan dat het vierde rooster op de loks maar op een zijde zaten.
bovendien heeft de 2554 ook horizontale roosters gehad, maakt de keus weer wat groter, ik zal hiervan eens foto's opzoeken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde