Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:43:11
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Tjalling
Vandaag om 22:42:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)  (gelezen 86557 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #75 Gepost op: 01 December 2008, 22:29:33 »
De truck is een druppelafwasmiddel.......hiermee breek je de oppervlaktespanning en je hebt veel meer vrijheid in het verschuiven zonder kreuken.

Mijn techniek is om met een kwastje met water en een druppie afwasmiddel eerst het vlak in de smeren hiermee. Dan de decal er op.

Sol en Set, mooi spul overigens maar werken nietntegen silveren. Hier helpt maar één ding en das een gladde ondergrond. Als weekmakers over hobbels kun je ze prima gebruiken.

Het vel blijven zien? > gebruik de juiste blanke lak.

Kees-jan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #76 Gepost op: 01 December 2008, 23:30:54 »
Ik heb het gele vlak gespoten tegelijk met het andere geel, volgens mij is dat ook het handigste.
Ging als volgt (ik gebruik dus niet de Kleinspoor kap, wel hun transfers): Ik heb het setje transfers gefotocopieerd op een A4 etiket-vel (een geheel, te koop in de copyshop), en hier het gele vlak uit gesneden (NB: CORRIGEER DE HOOGTE VOOR JE EIGEN EXEMPLAAR AAN DE HAND VAN EEN FOTO VAN EEN ECHTE WRDk!); en daarna dit opgeplakt voor het spuiten van de blauwe kleur.
De grote klus van het spuiten is natuurlijk het afplakken van het verloop van de banen rondom de frontseinen, maar dat moet toch want daarvoor levert Kleinspoor niets. En op deze manier heeft al het geel gegarandeerd dezelfde kleur en oppervlaktestructuur.

En vergeet naast de hierboven genoemde 3 in de handel beschikbare oplossingen voor het maken van neus+cabine de mogelijkheid van eigenbouw (ombouw) niet. Extreem moeilijk is het niet om iets te maken dat minstens zo goed is als wat er te koop is.

« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 23:36:01 door janw »

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #77 Gepost op: 01 December 2008, 23:38:13 »
Goede (ws de beste) oplossing Jan!

Kees-jan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #78 Gepost op: 01 December 2008, 23:47:37 »
Oh ja, nog dit: imperfecties op de grens tussen blauw en geel, die rondom de frontseinen en/of aan de ronde hoeken van het gele vlak ongetwijfeld optreden, zijn weg te werken door of een lokaal teveel aan blauw voorzichtig weg te krabben met een scherpe mespunt (bv Proedge); of, in dit geval, een teveel aan geel met een goed dekkende watervaste zwarte fineliner-stift (bv Pentel nmf 50) over te kleuren --tenminste als je het goede Benelux-blauw hebt gekozen, want dat zit al zo dicht bij zwart dat het kleurverschil, als het bij kleine correcties blijft, niet opvalt. Daarna alles overspuiten met zijdematte blanke lak.
Als je de kap in Berlijns blauw hebt gespoten zou je een blauwe stift moeten gebruiken maar of er blauwe stiften zijn die zo goed dekken dat  dan ook nog lukt, weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2008, 00:09:15 door janw »

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #79 Gepost op: 02 December 2008, 11:36:20 »


ik heb vele jaren geleden ook eens 3 stuurrijtuigen gebouwd
een meetrijtuig voor een kennis en de rest voor mij zelf
ik heb helaas zo geen betere foto bij de hand de boel staat na een verhuizing nog weg gestopt op zolder ....
de blauwe is nog geheel met de hand beschilderd de twee gele zijn gespoten met een beginners setje van revell met een luchtbus
was er toen heel tevreden over !

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #80 Gepost op: 02 December 2008, 12:49:32 »
Ziet er zo van een afstandje leuk uit --hoe heb je het gedaan? Het kapje of zelfbouw?
We blijven benieuwd naar betere foto's!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #81 Gepost op: 03 December 2008, 18:55:01 »
Hallo Benelux-beneluxers...

Ik kwam op Rijswijk een leuke DVD tegen, genaamd 'De Benelux in de vorige eeuw'. Verkrijgbaar via www.mixmediastore.com (geen aandelen..) Dus mocht je nog wat meer detail foto's willen of een filmpje willen bekijken; zeker een aanrader.

Have fun,

Bert

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #82 Gepost op: 08 December 2008, 19:24:32 »
Nee het Kleinspoor rijtuig heeft een CVA.

Z'n ene frontsein zit duidelijk lager dan dan de andere..........foei voor zo'n duur kapje (daar had ws Edwin net even wat meer aandacht aan mogen besteden).

Kees-Jan

Hieronder zie je duidelijk dat er bij de Kleinspoor-kap een verschil in hoogte is tussen beide frontseinen. Welke zit nu te hoog/te laag?
In het Spoorwegjournaal (153)werd ook nog iets gezegd over de plaats van het derde(hoge) frontsein. Is er iemand die het bewuste blad heeft en even wil kijken wat over dat derde frontsein gezegd werd?
Andries




Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #83 Gepost op: 08 December 2008, 19:25:59 »
Zier er mooi uit.

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #84 Gepost op: 08 December 2008, 19:37:05 »
Juist dat bedoel ik dus. Zonde van zo'n duure kap.

@ Bart lees je wel het bericht wat er voor staat of kijk je alleen "plaatjes"?

Kees-Jan


Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #85 Gepost op: 08 December 2008, 19:46:31 »
Alleen plaatjes

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #86 Gepost op: 08 December 2008, 20:24:39 »
In het Spoorwegjournaal (153)werd ook nog iets gezegd over de plaats van het derde(hoge) frontsein. Is er iemand die het bewuste blad heeft en even wil kijken wat over dat derde frontsein gezegd werd?
Andries
Spoorwegjuornaal 153 ligt hier voor me, maar niets over de Benelux stuurstand ???
Moet dat niet een oude Railhobby zijn??
Vr. groeten,
Bob

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #87 Gepost op: 08 December 2008, 20:38:05 »
Het gaat om de Nederlandse uitgave (foto van Class66 van ACTS op de voorkant) van het blad. Achterin heb je een stukje over modelspoor en daar wordt het één en ander over het rijtuig besproken. ;)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #88 Gepost op: 08 December 2008, 20:49:38 »

@en_voyage: kijke eens of je Spoorwegjournaal 153 kunt vinden (no. 5 van 2006): daarin staat een uitstekende bouwbeschrijving van die kit. Mooier zul je hem niet snel krijgen, maar ook dan blijven er dus minpuntjes aan (m.n. uitvoering van dak en cabineruiten, de hoogte van het 3e frontsein en de plaatsing van de onderste frontseinen).
Janw

Andries

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #89 Gepost op: 08 December 2008, 21:04:01 »
Hieronder zie je duidelijk dat er bij de Kleinspoor-kap een verschil in hoogte is tussen beide frontseinen. Welke zit nu te hoog/te laag?
In het Spoorwegjournaal (153)werd ook nog iets gezegd over de plaats van het derde(hoge) frontsein. Is er iemand die het bewuste blad heeft en even wil kijken wat over dat derde frontsein gezegd werd?
Andries
Er wordt alleen geschreven dat die op de verkeerde hoogte zit, en dat was al duidelijk.
Ook is te zien dat de frontseinen ongelijk is maar daar schrijven ze niets over.
Vr. groeten,
Bob