Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
  

Auteur Topic: Maerklin CS en bovenleiding  (gelezen 2651 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Maerklin CS en bovenleiding
« Gepost op: 17 November 2008, 09:54:21 »
Hallo Allemaal,

Een spoorvriend van me bouwt op zijn Maerklinbaan bovenleiding. Volgens "horen zeggen" zou het niet mogelijk zijn om digitaal te rijden (Central Station) met voeding van de bovenleiding. Iets wat mij, als analoge rijder, onbegrijpelijk overkomt.

Kan iemand het juiste antwoord geven?
Dank je wel.

Groet,
Basilicum

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2008, 09:58:24 »
Hier is recent een heftige discussie over gevoerd, de conclusie is, werkt gewoon via de bovenleiding. Zie op het 3Railforum.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 10:01:34 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2008, 10:11:54 »
Dank voor de link.  :D

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2008, 11:01:35 »
De reden waarom digitaal met bovenleiding word afgeraden is het mogelijk slechte contact.

Digitaal valt of staat met de dataoverdracht, panto's schijnen niet altijd even goed contact te maken, waardoor de informatie naar de loc niet goed door komt.

Het verhaal in 't 3 rail lijkt me onwaarschijnlijk dat een M sleper maar met 2 a 3 puko's contact maakt, lijkt me meer.
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2008, 11:10:58 »
Dat was altijd het theoretische verhaal. De schaarse praktijkervaringen lijken me belangrijker. Overigens lees ik vooral uit dat draadje dat die ervaringen verschillen.

Bij wissels mag je blij zijn als de sleper meer dan 1 of 2 puko's raakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2008, 11:15:41 »
Kees, het verhaal staat op het andere forum, stel daar je vragen, of uit daar je verwondering. Blijft het verhaal compleet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2008, 11:39:12 »
Het verhaal in 't 3 rail lijkt me onwaarschijnlijk dat een M sleper maar met 2 a 3 puko's contact maakt, lijkt me meer.

Dat was een opmerking van mij, maar op het 3-railforum is niemand daarop ingegaan. Het is een situatie die lijkt op het beroemde voorbeeld van een stoel met 4 poten. Bij de minste oneffenheid is er altijd 1 die de grond niet echt raakt. Aangezien het bij de sleper niet om een vlak gaat, maar om een lijncontact, is het daar nog erger. Er zijn maximaal 2 pukkels die echt contact maken met de sleper. De overige lijken ook tegen de sleper te liggen, maar door microscopische oneffenheden maken ze net geen echt contact.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2008, 14:49:45 »
Klaas, ik vraag me af of je niet een vergelijkbare theorie zou kunnen beschrijven voor 2-rails (dus niet sleper-puko).

Analoog aan de stoelpoten raken slechts 3 wielen de rails. Dus 2 wielen aan een kant en slechts één wiel aan de andere kant. Dat ene wiel is rond en raakt een vlakke rails. Het netto kontaktoppervlak is dus heel klein.

Ik zeg niet dat het een probleem is. Voor mijn gevoel kan jouw beschouwing over 3-rails ook geschreven worden voor 2-rails. Effectief zullen beide systemen dus wel even goed werken.

Sander 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2008, 15:13:12 »
Dat is geen theorie, maar een oud feit. Om die reden vragen twee-en ook wel drie-assertjes extra aandacht en zijn die vaak lastig over kunststof puntstukken te dirigeren.
Maar draaistellen bewegen onafhankelijk van elkaar. Bij een draaistelloc beschik je voor de stroomafname als het ware over twee twee- of drieassertjes.
Het scheelt ook nogal als de wielstellen eniszins onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, zoals bij veel modellen van stoomlocs toch wel het geval is. Kleine oneffenheden worden vrij goed gevolgd. Grotere oneffenheden vragen om echte compensatie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2008, 15:30:38 »
Klopt Henk. Zeker bij meerdere draaistellen, die onafhankelijk bewegen, zal het effect zijn dat er op meer plaatsen spanningsopname is - zeker bij puntstukken dus geen probleem.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2008, 17:03:13 »
Grotere oneffenheden vragen om echte compensatie.
Dat is inderdaad de beste oplossing. Dan drukken alle wielen altijd met dezelfde kracht op de rails.
Overigens wordt bij sommige locs een pseudo compensatie toegepast. B.v. bij de Roco Hippel. Daar drukken de stroomafnameveren bovenop het wiel, zodat de wielen gedwongen worden om de oneffenheden te volgen. Mits die oneffenheden niet al te groot zijn natuurlijk.

Om nog terug te keren naar de sleper, daarvan zou je het aantal contactpunten kunnen vergroten door de sleper flexibel te maken en meerdere ophanpunten te geven. Ongeveer zoals een ruitenwisser. Maar misschien gaat dat wat ver. In de praktijk geeft een sleper op puntcontacten zelden problemen.

We raken nu wel een beetje van het pad, want het ging tenslotte over digitaal via de bovenleiding. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2008, 17:42:33 »
Ja Klaas, aan het eind van je verhaal kom je erachter dat we een beetje afdwalen...  ;)

Maar goed, terug naar digitaal via bovenleiding. Mijn theorie dat stroomafname minder goed vanaf de bovenleiding zou gaan, is omdat de panto en de bovenleiding niet krachtig genoeg op elkaar gedrukt kunnen worden.

Op de sleper kan veel meer druk gezet worden op de ondergrond, die ook nog eens star is. Dus is theoretisch twee pukkels wel genoeg voor de diagonale digitale stroomvoorziening, en een panto met bovenleiding niet.

« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 19:25:41 door HuubvG. Reden: zie doorhaling, verkeerd woord ingetypt »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2008, 19:16:04 »
Dus is theoretisch twee pukkels wel genoeg voor de diagonale stroomvoorziening, en een panto met bovenleiding niet.

Op het 3-rail forum komen ze anders tot een heel andere conclusie. Daar zijn een paar lieden die met succes digitaal rijden via de bovenleiding. Maar ik vraag me nog steeds af wat daar de toegevoegde waarde van is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Maerklin CS en bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2008, 19:56:25 »
Inderdaad geen toevoegende waarde. Wel vervangende: je hebt de derde rail niet nodig.

;)

Gr/H