Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Ertstreinen in HO  (gelezen 45131 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #45 Gepost op: 13 March 2009, 13:11:12 »
Je hebt het mis, de 1300 met 2 x 2200 reed ook erts.

Verder klopt het niet dat de Duitse herders klauwkoppelingen hebben, die hebben gewone koppelingen en reden de kolentreinen uit de Amsterdamse Westhaven Duitsland in. De 189 heeft ook nog gewoon schroefkoppelingen.

De koppelwagens zijn op volgorde van de tijd een platte wagen, Eanos en later de Fals.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Roelof

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #46 Gepost op: 13 March 2009, 13:22:07 »
Een beetje kolen/ertstrein bestaat volgens mij uit zo'n 20 tot 30 bakken.
Ben benieuwd wie dergelijke treinen op zijn baan kwijt kan, vooral het verhaal over dubbeltractie en/of voorspan.
Als je iets wilt nabootsen doe het dan goed en ga niet met bijv. hooguit 10 bakken met dubbeltractie/voorspan rijden maar gebruik een enkele loc.

Grt. Ronald.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #47 Gepost op: 13 March 2009, 14:02:23 »
Op onze clubbaan laat ik deze trein van  mij af en toe rijden:

http://www.youtube.com/watch?v=v4Ui7VoDjqE

Even niet over de turkooizen loc zeuren. Die heeft zijn stammetje inmiddels overgedaan aan een blauwe 1300 zonder vishaken.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #48 Gepost op: 13 March 2009, 18:11:01 »


http://www.nicospilt.com/rest/RvdR19890219_dubbeltractie.JPG

Onderschrift van die foto: Kijfhoek, 19 februari 1989. Met de 1304, 2274 en 2308 in dubbeltractie, verlaat een 4000-tons ertstrein met "Weißpunktwagen" (zelflossers met versterkt stoot- en trekwerk) de noordzijde van Kijfhoek. De 1300'en mochten aanvankelijk niet gebruikt worden voor meer dan 2400 ton treingewicht. Rijweerstanden en de beperkte duurbelasting van de tractiemotoren speelde daarin een belangrijke rol. Nadat, door een defecte 1600 en uitsluitend een 1300 beschikbaar, door de HVL (hoofdverkeersleiding) bij wijze van uitzondering aan een enkele machinist toestemming was gegeven om een 1300 te gebruiken, stond de deur naar het vervolg op een kier. De Feijenoordse meesters lieten zien dat de 1300 onder bepaalde voorwaarden wel degelijk bruikbaar was voor dubbeltractie, en uiteindelijk kregen ze zelfs Mw (Dienst van Materieel en Werkplaatsen) zo ver dat die akkoord ging. Nadat op een zeker moment een nieuwe lichting machinisten, door het veronachtzamen van de "inschakelduur", een aantal 1300'en de vernieling in draaiden, was het snel over met dit beeld. Aldus Cor de Rijke, op zijn website Feijenoordse meesters. Foto Rob van der Rest.

Bron: Site van Nico Spilt

En Rick heeft wel degelijk gelijk over de koppelwagens.

Eerste generatie wagens:
De eerste serie van 8 koppelwagens werden in 1988 bij hoofdwerkplaats Amersfoort vervaardigd op basis van onderstellen van schuifwandwagens type SNAV. Om voldoende gewicht en stabiliteit te verkrijgen kregen deze wagens een pakket oude spoorstaven mee als ballast. (Dit zijn dus de platte wagens waar Rick het over heeft)
Dit was echter geen succes. Al snel kregen deze wagens een "katterug" omdat ze niet bestand waren tegen de grote krachten van een ertstrein.

De Automatische koppelingen werden in 1993 overgezet op 2 wagens type Eanos. Tevens werd toen ook begonnen met de ombouw van 8 wagens type Fals en vanaf de derde afgeleverde wagen werd de bovenkant eraf gesneden. Dat werd naderhand ook bij de rest gedaan om te voorkomen dat men bij de EMO op de maasvlakte de koppelwagens per ongeluk met een lading erts volgooide.

Deze wijsheden heb ik allemaal uit railmagazine 192  :)

En voor nog meer nuttige info:

http://www.feijenoordsemeesters.nl/9b_Feijenoordse%20meesters.htm

Gr,

Erwin
« Laatst bewerkt op: 14 March 2009, 16:07:50 door Chris van Diesen »
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #49 Gepost op: 13 March 2009, 22:41:34 »
Ruurd,

Een paar opmerkingen.

Tussen de beide 151-ers wordt niet altijd een automatische koppeling gebruikt.
Combinaties van 151-ers met en zonder AK komen voor.
Er staat me ook iets bij dat er 151-ers zijn met maar aan een kant een AK, die in paartjes worden ingezet met de AK's aan de buitenkant. Kan het echter niet zo snel terugvinden, dus mogelijk dat dit alleen plannen zijn geweest.

Je hebt het bij de wagens voor de ertstreinen over Fals, maar de dingen met AK die tussen de Maasvlakte en Dillngen rijden zijn van het type Faals (6-assers) en Falrrs (12-assers).

Kun je aangeven waar je de info van de wagenstammen vandaan hebt, en dan met name wat betreft de stalen balk als koppeling? Ik ken die stalenbalk namelijk alleen als koppeling tussen de twee delen van een Falrrs, niet als koppeling tussen twee of meer wagens.

Huub

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #50 Gepost op: 13 March 2009, 23:54:01 »
Huub,

De meeste info heb ik van kijken op station Venlo en directe omgeving.
De Faals zijn geregeld te zien vanaf perron 2.
De 151-ers staan meestal gepaard te wachten op het kopspoor bij de garage van Schouten Autobanden bij de overweg tussen de Vierpaardjes en de Broekestraat.

In het verleden was het makkelijker om op het terrein te komen langs de Sloterbeekstraat, waar veel DB-locs opgesteld staan. Serienummers weet ik zo even niet, daar moet ik de foto's voor raadplegen.
Vroeger stonden de DB-locs over in Kaldenkirchen. Het emplacement aldaar is zo goed als opgebroken en bestaat nog uit een seinpost (bd), 2 doorgaande sporen van en naar Venlo tot even voorbij Kaldenkirchen, alsmede het vertrekspoor bij het voormalige stationsgrebouw, nu discotheek. Verder ligt er nog een paar goederensporen, die met de hoofdbaan in verbinding staan.

Het is er één desolate zooi, die mooie foto's oplevert. Zo staat er nog een weegbrughuisje bij de waag, maar toen ik er op ging staan, gaf hij gelukkig niets aan.... :D

Ook staat er tussen alle puin nog een tweetal laadmallen, maar daaraan is meer te zien hoe hoog de rommel ligt opgestapeld, dan hoe hoog wagens geladen mochten worden.

Een kijkje waard....

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 13 March 2009, 23:57:23 door Ruurd Benthem »

Lokpaint

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #51 Gepost op: 14 March 2009, 03:17:53 »

Er staat me ook iets bij dat er 151-ers zijn met maar aan een kant een AK, die in paartjes worden ingezet met de AK's aan de buitenkant. Kan het echter niet zo snel terugvinden, dus mogelijk dat dit alleen plannen zijn geweest.


Deze bestaan tegenwoordig inderdaad ook ;D

Bart

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #52 Gepost op: 14 March 2009, 15:02:45 »
Citaat van: Lokpaint
Dit is ook de reden geweest om de 151 te ontwikkelen. Deze kunne met hun tweetjes makkelijk een treintje van 6000 t de baas, zelfs op hellingen Grijns

Inderdaad Bart, kijk maar tussen Venlo en Kaldenkirchen.
Naar mijn overtuiging, hebben 2 150-ers daar dan in voorspan gereden.
Op het traject {Venlo - na Kaldenkirchen} moest de gehele rijweg vrij zijn, om te voorkomen, dat OP de helling tussen Venlo en Kaldenkirchen opnieuw aangezet zou moeten worden, wat zonder terugzetten of opduwen niet mogelijk was.

Groeten, Ruurd

Citaat van: Rick
Je hebt het mis, de 1300 met 2 x 2200 reed ook erts.
Blijkens nadere informatie, heeft dat nog niet eens een blauwe maandag geduurd.
Waarmee JOUW gelijk bevestigd is. Waarvoor hulde.
Uit de verdere informatie hier gegeven, moge blijken, dat niet alleen stoomlocs in voorspan reden, waarmee ook jouw vraag beantwoord is.

« Laatst bewerkt op: 14 March 2009, 15:18:20 door Ruurd Benthem »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #53 Gepost op: 14 March 2009, 16:08:59 »
Heren

Zamboni aangezet.
Nog een ontsporing betekend tijdelijk slot.

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #54 Gepost op: 14 March 2009, 20:08:37 »
    
Re: Erts treinen in HO

Citaat

Citaat van: hubertus
op 13 maart 2009, 22:41:34
Er staat me ook iets bij dat er 151-ers zijn met maar aan een kant een AK, die in paartjes worden ingezet met de AK's aan de buitenkant. Kan het echter niet zo snel terugvinden, dus mogelijk dat dit alleen plannen zijn geweest.

Deze bestaan tegenwoordig inderdaad ook Grijns

Bart

Ik had die nog niet gezien, wel de combinatie met 4 AK's
Voor de andere combinatie is ƒinancieel natuurlijk ook wel wat te zeggen, er vanuit gaande, dat standaard schroefkoppelingen, die bovendien maar weinig los gemaakt hoeven te worden, goedkoper zullen zijn dan de AK69.
Bovendien kun je op die wijze met 4 AK69-koppelingen 4 locs ervan voorzien i.p.v. 2.
Een ook in het grootbedrijf helpen alle beetjes...

Groeten, Ruurd

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #55 Gepost op: 14 March 2009, 20:36:01 »
Blijkens nadere informatie, heeft dat nog niet eens een blauwe maandag geduurd.
Waarmee jouw gelijk bevestigd is. Waarvoor hulde.
Het heeft zeker meerde dienstregelingen geduurd, in ieder geval '88/'89. Daarna is er ook nog een paar keer gewisseld tussen de 1600 en 1300 voor de ertsdienst maar voor wanneer precies moet ik een aantal jaargangen RM doorzoeken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #56 Gepost op: 14 March 2009, 21:32:50 »
In die periode heb ik meegewerkt aan RM. Alle nummers van die jaargangen heb ik. Voor RM heb ik heel wat foto's genomen van de koppelwagens, om die in miniatuur na te bouwen/bootsen.

Groet, Ruurd

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #57 Gepost op: 18 March 2009, 17:07:09 »
Ja dat zijn ze wel he :). Al vindt ik 2 x 2200 ook wel goed ;). Volgens mij binnenkort leverbaar, bij MTE staat hij nu nog op oranje, maar bij roco op groen.
Bedankt, groeten Mischa

dan moet je het doen met 2X 2200 plus een 1600 voorop.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #58 Gepost op: 18 March 2009, 18:03:23 »
Knip=> Aanvankelijk 4 x 2200, puur om het vermogen in multiple-schakeling. knip
Groeten, Ruurd

Nostalgie aan de Maasvlakte


In het allereerste begin ging het wel eens mis. Hier terhoogte van Pakhoed aan de N15




Hele oude mensen weten dit misschien nog??? ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #59 Gepost op: 18 March 2009, 19:27:44 »
Citaat van: Sobat
Persoonlijk bericht (Online)       
   
Re: Erts treinen in HO
« Antwoord #58 Gepost op: Vandaag om 18:03:23 »    Antwoord met citaat
Citaat van: Ruurd Benthem op 12 maart 2009, 23:06:46
Knip=> Aanvankelijk 4 x 2200, puur om het vermogen in multiple-schakeling. knip
Groeten, Ruurd



Hele oude mensen weten dit misschien nog??? Grijns
SK

Is dit min of meer toevallig in Blerick geweest?

Deze iets minder hele oude man kan zich uit zijn UTS-tijd herinneren, 2e helft 60-er jaren, dat er een ertstrein ontspoorde op een overweg in Blerick en dat er daarna een seinhuis minder was. :o
De overweg is opgeheven en vervangen door een tunnel, meer oostwaarts. Aangezien ik toendertijd de weg in Venlo nog niet zo goed kende en ik bovendien braaf mijn huiswerk en verslagen maakte, (y) heb ik dat helaas niet gezien. khebberookgeenfotoosvan.... :( :(

Groeten, Ruurd