Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:11
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Ertstreinen in HO  (gelezen 45057 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #30 Gepost op: 09 March 2009, 20:29:16 »
Je kan er natuurlijk ook 2 189'er voor hangen...   ;D
http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3337980313/ met 6400 in opzending overigens...  ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #31 Gepost op: 09 March 2009, 21:34:06 »
In voorspan? Is dat niet alleen bij stoomlocs het geval? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marcel van der Plas

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • MRCE 500 1607
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #32 Gepost op: 11 March 2009, 22:55:59 »
Leuk topic dit :).

Sil goed gedaan zeg met die wagons.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #33 Gepost op: 12 March 2009, 07:38:56 »
Neen hoor zelfs nu met de moderne diesellocs word in voorspan gereden zie maar in België met de reeks 77/78 die rijden veel in dubbel en zelf 3 dubbel .
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 09:10:56 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #34 Gepost op: 12 March 2009, 08:45:52 »
Neen hoor zelfs nu met de moderne diesellocs wordT in voorspan gereden zie maar in België met de reeks 78/78 die rijden veel in dubbel en zelf 3 dubbel .

Voorspan rijden en multiple rijden wordt nog steeds met elkaar verward. Er is sprake van voorspan rijden als er meer loks voor een trein zitten die onafhanklijk van elkaar bediend moeten worden en dus bezet zijn met personeel/mcn. Voorste mcn heeft de remkraan open om zo de trein te beheersen qua remweg en indirect ook de tractie (die af moet vallen bij treinleidingdruk verlaging). Dus de hierboven geplaatste opmerking over stoomloks is dichter bij de waarheid als de Belgische 77/78.  Moderne loks kunnen via een struurstroomkabel stuurstroomtechnisch of via de UIC kabel met computerinterfaces doorverbonden worden en zo door één persoon bediend worden. Laatse is veelal ook geschikt om met stuurstandrijtuigen te combineren.

Groet Jos
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Maurik

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #35 Gepost op: 12 March 2009, 11:02:29 »
Hoi allen,ik heb onlangs een stam met de zesassige wagens gezien met de vierassige koppelwagens.Dus leef je gerust uit.
Maurik

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #36 Gepost op: 12 March 2009, 13:58:06 »
Weeral wat bij geleerd van Jos waarvoor mijn dank.
Groetjes
Johnny

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #37 Gepost op: 12 March 2009, 23:06:46 »
In Nederland reden/rijden de ertstreinen achter gewone locs met schroefkoppelingen.
Soms getrokken door 4x 6400, in het verleden met 1x 1600 + 2x 2200 en daarvoor met 4x 2200. Tegenwoordig door de serie 189, koppeling mijn (nog) niet bekend.
En allemaal met schroefkoppelingen tussen de locs en de koppelwagen onderling.

***De opmerking over de duitsche Herders, waarover Marcel spreekt, heb ik weggehaald.
3 duitsche Herders trekken de kolentreinen naar Duisburg en niet de ERTStreinen Dank je voor de aanvullende informatie, Marcel.***

In Venlo werden locs én koppelwagen(s) afgerangeerd en vervangen door 2 locs van de serie 150 metautomatische koppelingen, die de trein doortrokken naar Duisburg.

De koppelwagens hadden/hebben tot doel, de wagens met automatische koppelingen te kunnen koppelen met de locs met schroefkoppeling. Heel erg simpel

Waarom 2 koppelwagens?
Wel, sommige treinen moesten kopmaken in Rotterdam IJsselmonde en dan is het wel practisch, als aan de andere kant van de trein ook schroefkoppelingen zitten.

De gebruikte koppelwagens waren:
=> een volledig platte wagen, geladen met railstaven voor voldoende gewicht.
=> de Fals, aanvankelijk het zelfde type als in de trein.
Dit leidde in de praktijk nogal eens tot het onbeboeld laden van de koppelwagens, die in Venlo achterbleven....
=> de afgezaagde Fals, die om het onbedoelde erts laden te voorkomen waren ontdaan van de hoge bakken en de losinstallatie.
=> de Eanos, licht blauwe hoge open goederen wagen. Ook hier schijnt wel eens erts in terechtgekomen te zijn.

De koppelingen:
Zoals gezegd: tussen de Fals onderling automatische klauwkoppelingen, eveneens tussen de beide serie 150-locs en de serie 150-locs en de Fals.

De locs:
=> Aanvankelijk 4 x 2200, puur om het vermogen in multiple-schakeling.
=> later 2 x 2200 + 1 x 1600 in voorspan; de 2200-en dienden voor het aanzetten van de trein, eenmaal op gang gekomen verzorgde alleen de 1600 de tractie.
=> 4 x 6400 in treinschakeling (=multiple),
=> later 3 x 6400, duitse Herder: 6400-en, uitgerust met ATB én Indusi en daardoor geschikt voor het rijden in Duitsland.

Ik ga er van uit, dat de Duitse Herders voorzien zijn van klauwkoppelingen, omdat zij doorrijden naar Duisburg.

Koppelingen tussen de Fals:
De complete trein bestaat uit een aantal stammen, welke gekoppeld blijven. Bij onderhoud of andere redenen van verplaatsing buiten de trein van zo'n stam, wordt zo'n stam kompleet uitgerangeerd. De stammen hebben als koppeling een stalen balk.
De koppelingen tussen de verschillende stammen zijn automatische klauwkoppelingen.

Omdat ik tegenwoordig minder in Venlo ben, weet ik niet, wat voor koppelingen de 189-ers hebben.

Foto's volgen, die zitten in mijn archief en moeten nog gescand worden.

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 23:24:41 door Ruurd Benthem. Reden: Essentiële informatie toegevoegd/gewijzigd »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #38 Gepost op: 12 March 2009, 23:10:43 »
Bij dat laatste ga je nog wel de mist in. De Duitse herders rijden kolentreinen en die hebben geen automatische koppelingen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #39 Gepost op: 12 March 2009, 23:15:23 »
Ok, dank voor de aanvulling, Marcel.

Vanuit de Intercity naar het Rotterdamse kan ik zo moeilijk de koppelingen zien...

Lokpaint

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #40 Gepost op: 12 March 2009, 23:15:50 »
Hoi.

Kleine correctie nog..de duitse loks zijn van de serie 151.  Dit is momenteel nog de enige duitse lok met de automatische koppeling AK69e.

In het verleden waren ook enkele loks serie 140 hiermrr uitgrust, en konden zodoende ook voor desbetreffende ertstreinen ingezet worden.

Bart

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #41 Gepost op: 12 March 2009, 23:27:17 »
Bart,
Dat klopt.
Ten tijde van de inzet van de serie 150 werden ook wel locs van de serie 140 ingezet. Telkens 2 locs, dus zowel 2 x 150 als 2 x 140, tegenwoordig 2 x 151.
Ook jij dank voor je aanvullende informatie.

Groet, Ruurd.

Ik moet er toch gauw weer eens gaan kijken..... :D
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 23:32:07 door Ruurd Benthem. Reden: Help! mijn huis wordt te klein om dit allemaal na te bouwen... »

Lokpaint

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #42 Gepost op: 12 March 2009, 23:31:38 »
Hoi

De 150 heeft echter nooit met een automatische koppeling rondgereden, en is bovendien niet  geschikt om dubbeltraktie mee te rijden.
Ertstreinen hebben deze loks dan ook nooit gereden.
Bovendien , en dit klinkt raar, is het uurvermogen van de lok te gering om een trein van 4000t aan te kunnen.

Dit is ook de reden geweest om de 151 te ontwikkelen. Deze kunne met hun tweetjes makkelijk een treintje van 6000 t de baas, zelfs op hellingen ;D

Bart
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 23:39:45 door Lokpaint »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #43 Gepost op: 13 March 2009, 00:15:51 »
Er is toch ook gereden met een 1300 + 2200? Of waren dit ook kolentreinen?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Aspelix

  • Gast
Re: Erts treinen in HO
« Reactie #44 Gepost op: 13 March 2009, 00:19:43 »
Bij mijn weten, maar vergeef me als ik het mis heb, reden deze treinen op Amstredam met kolen.