Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 10:33:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:12
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:19:34
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door schipcas
Vandaag om 08:36:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
upload deleten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:34:55
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
  

Auteur Topic: positie s88 punten en keerlus  (gelezen 6611 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 15 November 2008, 19:31:35 »
Dennis, zolang die melder maar geen onderdeel is van blok 1, en ook geen onderdeel is van een ander blok of blokken. Voor de rest van je vraag zie mijn eerste antwoord.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 15 November 2008, 19:34:57 »
Heb je ook pagina-nummers van de Koploper handleiding, waar dit is beschreven ?

Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 15 November 2008, 22:15:42 »
@Santerdam,

ik zie heel vaak in de digitaal rubriek dat je soms kennis tekort komt.
Niet erg, maar voor de vraagsteller erg verwarrend. Denk daarom goed na voor je tegenvragen gaat stellen die niet nodig zijn. Hoe goed bedoelt ook.
Dit alles basseer ik uit het feit dat jij niet begrijpt hoe Dennis zijn blok indeling heeft gemaakt.
Gewoon een gedetecteerde aanmeldsectie, tussenstuk, stopsectie. Vervolgens volgende blok en dan begint het weer van voren af aan: aanmeldsectie, tussenstuk, stopsectie....daarom kom je steeds 2 melders achter elkaar tegen, en daar zit dan ook de blokscheiding. Koploper geeft zelfs in de handleiding aan dat het ook met 3 melders MAG en KAN. Het tussenstuk wordt dan ook voorzien van bezetmelding (even als de wisselstraten) tevens dienen dan alle wagens van een weerstand voorzien te worden om algehele detectie mogelijk te maken.

@Dennis
Het schema wat ik heb getekend en waar je vervolgens met een vernieuwd plan op heeft gereageerd werkt prima! Je snapt tot zover de materie.
Wel moet ik toegeven dat Sander (Santerdam) gelijk heeft voor wat betreft het testovaaltje.
Proberen, proberen, proberen.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 22:19:16 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 15 November 2008, 23:54:35 »
Heb je ook pagina-nummers van de Koploper handleiding, waar dit is beschreven ?
Sander

Ja hoor die weet ik, dat is blz 24 en blz 25. Kwestie van even in de index kijken en daarna het hoofdstukje blokken lezen.  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 15 November 2008, 23:59:35 »
bedankt allen voor de info, ik ga morgen aan de slag :)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 16 November 2008, 00:30:55 »
Voor het aansluiten en van de keerlus hou dit aan.



De punt die je aansluit op de module zijn dus A, C1 en C2, D1 en D2 voor de 1 richtingen variant.

Daarbij is A de binnenkomst melder van het blok, C de tussenmelder en D de stopmelder.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 16 November 2008, 01:05:51 »
Dennis,

Zoals Wim al zei waarom niet gewoon een inrij melder, scheelt je in ieder geval een melder per blok. Trouwens de inrijder is niet perse noodzakelijk maar je zou er je wisselstraat mee kunnen beveiligen als er iets op blijft staan door hem op eerste wissel te programmeren in Koploper zie je  waar de trein is op je beeldscherm

Verder nog een Tip, Waarom maak je van die (eerste) wissel tussen 1 en 2+++  geen kruiswissel met een overloop naar spoor 11. Je kan die melder dan eveneens gebruiken voor detectie naar 11. Het voordeel is dat als je met treinstellen cq trek duw deze in dezelfde volgorde kunnen terug rijden zonder te keren.

Wat je getekend heb kan inderdaad want ik heb ook 2 van zulke schaduwstations maar wel met een kruiswissel en in N wat perfect werkt met koploper en een eigen gemaakte keerlusschakeling welke maar in een richting bereden kan worden. Het voordeel bij een van mij schaduwstations is dat de sporen naar het schaduwstation in 2 richtingen gebruikt kunnen worden.

Behoudens het bovenstaande zal je nog de nodige aanpassingen moeten maken omdat e.e.a. niet aansluit met je verwachtingen. Het solderen in je schaduwstation is allemaal niet zo erg omdat je het in principe toch niet ziet
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #37 Gepost op: 16 November 2008, 09:38:21 »
Even wat rechtzetten:

In een eerdere reactie van mij had ik mijn bedenkingen over de kunde van Santerdam.
Na een aantal PB reacties tot de conclusie gekomen dat deze bedenkingen geheel onjuist zijn en Santerdam wel degelijk weet waar ie over praat.

Het gevolg hiervan is dat in dit draadje 2 manieren van helpen elkaar kruisten. Ik kauwde het een en ander voor, Santerdam liet Dennis meer nadenken waar ie mee bezig was.

Ik hoop dat Dennis inmiddels er uit is hoe een en ander te moeten aanpakken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander