Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:37:59
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44

Auteur Topic: Introductie en tevens wat vraagjes  (gelezen 10190 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Introductie en tevens wat vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 12 November 2008, 10:52:37 »
Ja, de profirails is ook alweer een jaar of 25 op de markt. Wat dat betekent heb ik een paar berichten terug beschreven.
Het is vooral robuuste rails. Prima spul, ik heb weinig twijfel dat je 16 jaar oude rails nog goed functioneert. Je kunt er ook zonder meer wisselaandrijvingen aanklikken.
Je kunt er prima resultaten mee bereiken. Neemt niet weg dat de rails wat grover is dan zoiets als Rocoline (is weer wat anders dan Geoline). Ga eens naar een winkel of een beurs en  laat je de verschillende typen rails een showen. Kun je zelf bepalen wat je zou willen.

Ik las ook nog een vraag over Piko. Dat merk heeft tegenwoordig een goede kwaliteit. Brengen mooie modellen en soms wat eenvoudiger modellen (hobby heet dat dan), maar is niet meer te vergelijken met het oude DDR-Piko. Ze hebben trouwens een nieuw en mooi railsysteem. De digitale startsets vind ik niet erg aan te raden, omdat het meegeleverde digitale apparaat wel erg eenvoudig is.

Overigens ben je natuurlijk niet afhankelijk van een startset. Waarom zou je? Zelfs de digitale apparaten die erin zitten worden er door handelaren uitgehaald en los verkocht. Een complete Mutimausset (regelaar, versterker, trafo) vind je voor 50 tot 60 euro op beursen of op ebay/marktplaats.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2008, 11:04:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 November 2008, 11:07:10 »
Bedankt! Goede tips!
Ik neem aan dat de Multimaus van Roco ook prima aangesloten kan worden op niet-Roco rails (behalve dan Marklin)?
Groeten,
Robin

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 November 2008, 11:09:19 »
Zelfs op Märklin-rails.
Het maakt een centrale geen bal uit wat voor rails er wordt gebruikt. Alleen bestaan er aansluitrails waarin een ontstoorcondensator zit verwerkt. Die moet je eruit knippen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #18 Gepost op: 12 November 2008, 11:09:32 »
Ja! ;D Mits 2-rail digitaal.

EDIT Henk was me voor..... ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #19 Gepost op: 12 November 2008, 11:38:50 »
P.P.S. Willem, bedankt voor de tip, maar betkent dit dat ik gewoon met mijn oude trafo en spoor en een decoder in mijn oude loc de boel al kan laten draaien op een laptop en een decoder?
Wat kost zo'n decoder? Ik neem aan dat deze dingen prijzig zijn?

Buiten hetgeen je aangaf is het enige wat je nog nodig hebt is een zogenaamde booster.
Ook deze kun je laten weer gebruiken, dus is ook geen weg gegooid geld.  ;)
Op de beurs in Houten had laatst iemand zo'n booster gekocht voor 4,00 euro, dus dat zal het probleem niet zijn. Als je een beetje van knutselen hou zou je er ook zelf een kunnen maken, maar voor zo weinig geld betwijfel ik of je onder die prijs komt.
De decoders zijn er in verschillende prijsklasse, van zo'n 20 euro tot 100 euro.
De dure decoders (die van boven de ca 65.00 euro) zijn ook vaak voorzien van een geluid, maar lijkt me niet nodig om ervaring op te doen.
Waar je op moet letten is of de decoder de motor stroom aan kan, de meeste zitten zo rond de 1 Amp en is meestal ruim voldoende.
Als wat rondsnuffeld op dit forum kun je genoeg informatie vinden over verschillende decoders.
Ook over inbouwen in hier genoeg te vinden.

Willem

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2008, 15:20:34 »
Ja! ;D Mits 2-rail digitaal.
Waarom alleen 2-rail? 3-rail digitaal kan ook heel goed als de locdecoders maar DCC praten. Het heeft dus niets met de soort rail te maken. Er zijn ook 3-rail gebruikers die DCC i.p.v. Motorola rijden.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #21 Gepost op: 12 November 2008, 15:30:41 »
Waar ik nog steeds mee zit is waarom je verschillende rails aan elkaar wilt knopen of prutsen of hoe je dat dan ook wilt doen. Gebruik gewoon de rails (Profi) die je hebt en ga daar mee door. Wil je dit niet moet je een ander gerenomeerd mer rails nemen, zoals Tillig, Peko, Piko A of wat dan ook. Elke voor twee rail geschikte trein of startset past daar op. Maak het jezelf niet zo moeilijk, Fleischmann locs passen op Roco rails Roco locs passen op Fleischmann rails Piko treinen passen op zowel Piko, als Fleischmann en Roco of Trix, ook nog een merk met redelijk goed spul. Houd je wel bij een systeem. Als je kiest voor tweerailsystemen houdt dan ook in je achterhoofd dat daar voor tweerail systemen geschikte treinen op horen. Dit geldt ook voor drierailsystemen zoals Marklin. De centrale die je wilt gebruiken moet bij tweerailssystemen DCC ondersteunen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 November 2008, 15:40:50 »
Hey Rob,

Ik geef misschien de indruk dat ik persee mijn oude rails wil gebruiken, dat is niet zo. Ik vroeg alleen wel naar de mogelijkheden om een zo breed mogelijke orientatie te hebben op het gebied van rails.

Blijkbaar (zoals eerder gezegd) is er mooiere rails te krijgen dan Fleischmann Profi, dus in dat geval is de kans groot dat ik voor een ander merk zal gaan en me daar bij hou.
Ik zal eens naar een winkel of beurs moeten om de verschillende rail types te bekijken om zo mijn keuze te maken en te zien of ik het ermee eens ben of dat ik Profi rails prima vind en zo mijn oude spul kan poetsen en hergebruiken.

Wat wordt overigens als 'mooiste' rails op dit moment gezien door de meesten?
Groeten,
Robin

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #23 Gepost op: 12 November 2008, 15:43:47 »
Voor mij heeft Tillig de mooste rails.
Zit er geen modelspoorclub bij jou in de buurt?
Ga er eens langs dan kun je een heleboel zien en vragen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 12 November 2008, 15:46:15 »
@Ed, ik heb eigenlijk geen idee, maar we gaan over een paar weken verhuizen naar een totaal andere provincie, dus op mijn huidige plek heeft het weinig zin.
Enig idee toevallig voor omgeving Amersfoort?
Groeten,
Robin

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #25 Gepost op: 12 November 2008, 15:57:21 »
Kijk eens op de site van de modelspoor federatie http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal#123 Als je specifiek op zoek bent naar iets kun je ook eens op e-bay kijken, daar heb je werkelijk alles (vaak tweedehands) te koop op modelspoorgebied. Deze site staat bekend als veilige verkoopsite.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 12 November 2008, 16:19:58 »
Bedankt!  ;D Echt al een heleboel wijzer geworden in de afgelopen 2 dagen dankzij de snelle reacties in deze draad. Top!
Jammer dat ik voor mijn gevoel nog zo lang moet wachten tot er echt iets uit mijn vingers kan komen. Ik zal moeten wachten tot na de verhuizing.

In de tussentijd in ieder geval zat tijd om mij ruimschoots te orienteren op wat ik uiteindelijk wil aanschaffen.
Hebben jullie nog tips van sites of artiekelen die aan te raden zijn m.b.t. orienteren?
Groeten,
Robin

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #27 Gepost op: 12 November 2008, 16:30:39 »
Loop eens naar de boekhandel en kijk eens naar bladen van Modelspoormagazine, Miba, Railmagazine, Eisenbahn Journal. De meeste bladen zijn in het Duits maar wel de moeite waard om wat ideeen op te doen. Voor dat je begint moet je immers nog bepalen in welk tijdperk je gaat rijden. Koop vooral geen huisjes voordat je een goed opgezet plan hebt. Je zult niet de eerste zijn die station Bonn koopt en er dan later achter komt dat bij zo'n station wel 8 meter opstelsporen moeten komen bij elk perron om de werkelijkheid een beetje na te bootsen. Zo'n station met 2 zielige perronnetjes en twee spoortjes van een meter staat op geen enkele baan. Kijk maar eens op Google Earth hoe groot het station Bonn, Hamburg, Neustadt is in werkelijkheid. Als je denk, dat valt wel mee, nou een volledige ICE is wel zo'n 8 tot 10 rijtuigen lang en dan zit je toch al gauw op meer dan 3 meter.

Ferry As

• Spoor 1
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 12 November 2008, 17:48:29 »
Wat betreft de rails, tja, is ook vaak wel persoonlijk en of je al wat hebt ja of nee...

Ik ben een aantal jaren geleden opnieuw begonnen met de hobby en in eerste instantie met Fl.Profi. Na enige tijd heb ik toch besloten dit allemaal weer weg te doen. ( MP ) Om een aantal redenen, namelijk het railprofiel zelf, zoals al eerder gezegd, nogal grof. Ik vond ook de bedding niet zo mooi. Nu is daar wel het een en ander aan te doen, maar toch. Waar ik me het meest aan stoorde is het gehobbel over wissels.

Ik gebruik nu hoofdzakelijk Roco Line en Peco ( code 75 ) Peco heeft geen vaste railstukken in code 75. Je zal alles zelf op maat moeten zagen uit lange , flexibele stukken.
Tillig is ook heel mooi, zeker de wissels.
Iets meer " standaard " , goed verkrijgbaar en ook goede eigenschappen is Roco Line

Al deze 3 merken hebben geen bedding, die zal je zelf moeten maken, maar dat is in mijn ogen wel het meest realistisch en daarbij ook leuk om te doen.

Daarbij is de keuze van het soort wisselmotor of servo ook wat simpeler en zit je niet vast aan 1 systeem.

Succes met de uiteindelijke keuze

Groeten

Ferry

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 November 2008, 19:05:42 »
Hallo Robin,

Zoals je ziet genoeg tips van de diverse collega modelspoorders. In ieder geval kun je eruit opmaken dat de keuze voor rails en digitale systemen heel persoonlijk is. Zelf rijdt ik al heel wat jaren op Profi van Fleischmann. De schrijvers hebben gelijk als men spreekt over de detaillering en de "herrie" als de treinen over de wissels rijden.

Van de andere kant was en is Profi heel erg betrouwbaar en met name in de schaduwstations heeft mij dat altijd zeer geholpen. Ik kan het aantal keren dat een trein stil kwam te staan op een onmogelijke plek, op een hand tellen.

Voor wat betreft digitaal: ook hier weer veel keuze. Ikzelf heb jaren geleden gekozen voor Lenz, dus alle componenten zijn Lenz inclusief de decoders. Ook dat doet het jarenlang prima en eigenlijk ook nooit problemen gehad. Inmiddels hebben nu ook de ESU decoders hun intrede gedaan.

Mijn baan stuur ik aan met Koploper. Naar mijn smaak een goede keus en die zag ik bevestigd door de keuze van Railz om met Koploper de baan aan te gaan sturen. Voor wat het gebruik van Koploper kan ik zeggen dat het in het begin wel even goed kennis nemen van de materie was, ik heb vele vragen aan Paul Haagsma gesteld. Deze vragen werden altijd snel en met veel geduld beantwoord. Dus met de ondersteuning van je programma zit het dan ook goed.

Je had het nog even over de schaal: ik vind een modelbaan op schaal N net een bak pieren die in paniek zijn geraakt. Ik weet nu dat er behoorlijk wat mensen een rooie kop krijgen van ontzetting. Schaal H0 vind ik mooier, maar heeft natuurlijk weer als nadeel dat het veel ruimte vraagt en in huis omgevingen is het bereiken van de juiste treinlengtes etc. een utopie.

Dus ook hier is de persoonlijke smaak weer van toepassing.

Op dit moment heb ik mijn modelbaan afgebroken in verband met een verbouwing. Ik ben dus eigenlijk ook weer aan het nadenken over een nieuwe baan. Ik probeer in het ontwerp de fouten uit het verleden te mijden en een ontwerp neer te zetten die aan mijn persoonlijke smaak zal voldoen. Wellicht dat ik de ontwikkelingen op Beneluxspoor ga zetten.

Belangrijkste conclusie is dat je nu beter alles goed kunt overdenken en dan pas naar de winkel rennen. Overigens nog een opmerking over winkels. Ik lees vaak dat men liever op Internet koopt want dat is lekker goedkoop. Is juist, maar bij problemen geen ondersteuning (vaak). De winkelier zit dan ook niet op je te wachten met je vragen en problemen. Ik heb gekozen voor een balans tussen de aanschaf via mijn winkelier, bijvoorbeeld bijna alle gemotoriseerde eenheden komen van hem en de aankopen die ik via Internet/beurzen doe. Dat zijn vaak de artikelen zonder risico componenten zoals motoren etc.
Als ik nu een probleem heb, wordt ik altijd goed geholpen door mijn winkelier.

Succes met je overwegingen en je plannen.

Richard