Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44

Auteur Topic: Introductie en tevens wat vraagjes  (gelezen 10182 keer)

Yskonyn

• Offline Offline
Introductie en tevens wat vraagjes
« Gepost op: 11 November 2008, 13:27:07 »
Hallo allemaal!

Mijn naam is Robin, nu bijna 28 lentes jong en mijn voorhistorie met modeltreinen ligt hem in een startersdoos die ik van mijn ouders kreeg na aanhoudende problemen met een RC auto (die dus werd omgeruild voor de trein).
Het was een Fleschmann H0 starterset (analoog uiteraard want we praten over zo'n 16 jaar geleden denk ik) met een ovaalspoor incl. inhaalspoor en een goederen trein. Het type weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar het was in ieder geval geen stoomloc, maar een diesel loc, bruin/rood en de eerste die ik ooit met verlichting had gezien! :-) Mijn vader wist nog een oud starterkitje op de kop te tikken van Pico met NS materieel, maar de kwaliteit van zowel de loc als het spoor was erbarmelijk. . . Ook hadden we ons niet gerealiseerd dat de twee spoor typen niet aan elkaar konden worden gelegd, dus ik eindigde met het gebruik van enkel de wagons voor mijn trein, waar ik overigens een andere koppeling voor heb moeten kopen om de Pico en Fleschmann wagons aan elkaar te krijgen.

Ik zal nooit vergeten dat mijn moeder, een vriend van mijn ouders en ik naar de gamma reden om een grote plaat te kopen voor de baan. (Ik denk zo'n 2 bij 1.5) en dat we in de stromende regen met dat ding (in plastic zeil uiteraard) op het dak van de auto zonder imperial (ja dus met raam open en met de handen vasthouden aan elke kant) naar huis reden om vervolgens met pijn en moeite die plaat naar boven te krijgen! :D Al had ik geen zin meer gehad, dan hadden mijn ouders me waarschijnlijk vastgespijkerd op die plaat om met die baan aan de gang te gaan! :D

Nu dus zo'n 16 jaar later, veel verhuizingen verder, is de eerder genoemde plaat hoogst waarschijnlijk al herbewerkt tot andere producten vanuit de stort, ligt de rails in een doos bij mijn ouders, evenals de treinen, is het station gesneuveld met een verhuizing, evenals de tunnel die ik had.

Nu kriebelt het dan toch weer enorm om de hobby weer op te pakken. Ik lees echter over een prachtige ontwikkeling: digitaal rijden.
Uiteraard zijn mijn oude locs allemaal analoog zonder voorbewerking voor digitaal (naar ik mag aannemen in ieder geval).
Ook vraag ik mij af of mijn oude Fleischmann spoor nog gewoon te gebruiken zal zijn?

Wat zijn jullie tips om het vanaf hier aan te pakken en deze prachtige hobby nieuw leven in te blazen?

Voor de duidelijkheid, we praten over H0, hoewel ik nu wel sterk zit te twijfelen of gezien de ruimte die ik ga krijgen op zolder het niet mooier is een grotere baan te bouwen met N spoor. Het zou alleen leuk zijn om Nederlands spul te hebben en dat is voor N spoor moeilijk te krijgen naar mijn idee?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit wat ik liever heb: een grote baan met veel (of lange) treinen of een kleinere baan met de nadruk op rangeren en eventueel een of twee hoofdsporen. Wat ik sowieso niet wil is een onrealistisch multideks traject.
Voor H0 heb ik natuurlijk al het een en ander terwijl voor N ik vanaf 0 zou beginnen.

Alvast bedankt voor alle reacties die gaan komen!
Groeten,
Robin

Remunj

• Offline Offline
Re: Introductie en tevens wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2008, 13:45:09 »
........Nu kriebelt het dan toch weer enorm om de hobby weer op te pakken. Ik lees echter over een prachtige ontwikkeling: digitaal rijden.
Uiteraard zijn mijn oude locs allemaal analoog zonder voorbewerking voor digitaal (naar ik mag aannemen in ieder geval).
Ook vraag ik mij af of mijn oude Fleischmann spoor nog gewoon te gebruiken zal zijn?

Wat zijn jullie tips om het vanaf hier aan te pakken en deze prachtige hobby nieuw leven in te blazen?

Voor de duidelijkheid, we praten over H0, hoewel ik nu wel sterk zit te twijfelen of gezien de ruimte die ik ga krijgen op zolder het niet mooier is een grotere baan te bouwen met N spoor. Het zou alleen leuk zijn om Nederlands spul te hebben en dat is voor N spoor moeilijk te krijgen naar mijn idee?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit wat ik liever heb: een grote baan met veel (of lange) treinen of een kleinere baan met de nadruk op rangeren en eventueel een of twee hoofdsporen. Wat ik sowieso niet wil is een onrealistisch multideks traject.
Voor H0 heb ik natuurlijk al het een en ander terwijl voor N ik vanaf 0 zou beginnen.
Robin,

Welkom op dit forum en in de wondere wereld van modelspoor.

Een paar antwoorden op je vragen.

Je oude rails is nog gewoon bruikbaar zolang je 2 rail blijft rijden. Misschien een beetje schoonmaken maar verder gaan met die banaan.

Locs van 16 jaar oud zijn hoogstwaarschijnlijk niet voorbereid op digitaal rijden. Hier zul je dus zelf wat aan moeten verbouwen om decodrs in te bouwen.

Je zou eerst eens een digitale startset kunnen kopen van een van de bekende merken en daar eens mee te spelen. Krijg je de basis van digitaal rijden mee onder te knie.
Roco heeft leuke setjes met de MultiMaus die je later ook nog kunt gebruiken als je computergestuurd gaat rijden.

En de keuze tussen H0 en N. Tsja dat is een keus die je zelf moet maken.
Er lopen al diverse draadjes over met de voor en nadelen. Zoek ze eens op zou ik zeggen.

Succes en kom maar op met de vragen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2008, 09:17:11 »
Bedankt voor je reactie, Eric! :)

Ik heb na het rondlezen op dit forum weer een aantal vraagjes:

-Is het spoor van Fleschmann, Roco en de andere farikanten (behalve Marklin) gewoon op elkaar aan te sluiten? Zit er nog verschil in hoogte van deze sporen voordat ze pas op elkaar gezet kunnen worden?

-Als ik digitaal wil gaan rijden, zijn dan de startersets van Roco de beste keuze i.v.m. de ambitie om computer gestuurd te gaan opereren in de toekomst?
Ik zag zelf veel referentie naar de Intellibox, die je veel vrijheid zou geven in het gebruiken van verschillende systemen op je spoornet, maar de Roco spullen lijken een stuk budgets-vriendelijker.
Kun je met de startersets van Fleschmann niet zonder meer overstappen op computer gestuurd rijden? Of zijn er nog andere opties?

-Ik neem aan dat een simpele (oude) laptop prima voldoet als computer voor aansturing van het sporennet? Er hoeft geen berg intern geheugen voor te zijn en een dikke videokaart mag ik aannemen?

-Zijn er nog Modelspoor winkels in de omgeving Amersfoort die jullie zo weten, waar het prettig is om te komen? (ik zal veel vragen hebben aldaar! ;) )
-Hetzelfde geld voor webwinkels!

Alweer bedankt alvast!
Groeten,
Robin

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2008, 09:35:48 »
Rails van diverse merken kun je niet altijd zomaar op elkaar aansluiten. Het zit 'm inderdaad in hoogte verschillen en verschillen in het profiel. In sommige gevallen bestaan er overgangs aansluitingen. Let op dat sommige fabrikanten meer soorten rails hebben, die onderling ook niet uitgewisseld kunnen worden.

De Intellibox is inderdaad populair. Het Roco systeem was wel populair in verband met het budget maar had als grote nadeel dat je geen PC kon aansluiten. Recent is daarvoor een goedkope oplossing bedacht. Daarom is de Roco zondermeer de aardigste oplossig geworden - rekening houden met de centjes.

Als je wilt werken met het programma Koploper, dan is een oude laptop voldoende - wel Windows nodig. Normaal standaard aanwezig geheugen volstaat en grafisch kom je niet in de problemen.

Sander

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2008, 09:37:31 »
Beste Robin, nee Fleischmann en Roco rails zijn niet op elkaar aan te sluiten, Piko en Fleischmann ook niet. Ten eerste is de rails van Roco 2,1 mm hoog en die van Fleischmann 2,5 mm hoog. De oude modelrails van Fleischmann kun je wel aansluiten op de Profirails van Fleischmann. Houdt dus wat rails betreft hetzelfde merk aan. Elke startset met centrale voldoet voor het rijden met de PC, mits er een seriele of USB of ander soortige aansluiting voor de PC op zit, hoe moet je anders contact maken met de PC. Als je de Intellibox als besturing gebruikt is dit misschien wel een goed optie, niet goedkoop. Als je de centrale alleen maar wilt gebruiken als tussenschakel naar een PC is zo'n hoge uitgave voor een Intellibox een beetje te veel van het goede, dan kun je als tussenschakel net zo god de Easy control van Tams nemen of een optie van een ander merk, deze Tams is zelfs met de bijbehorende booster goedkoper dan een Intellibox. Als PC voldoet een moderne PC of laptop uitstekend, mits er Windows 98 maar liever XP op draait. Je moet even bij diverse treinbesturingsprogramma's kijken wat de minimale eisen zijn voor de PC, om een teleurstelling te voorkomen. Daar zijn "Koploper" van Paul haagsma, "Win-Digipet" en het neusje van de zalm "Railware". Van de meeste programma's zijn er demos te dowmloaden en kun je alvast wat spelen. Een webwinkel is makkelijk te vinden. Vele vragen kun je natuurlijk stellen op dit forum, dat is altijd makkelijker dan in een winkel waar men meestal weinig of geen tijd voor je heeft. Uitzonderingen daargelaten.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

ReesCees

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2008, 09:46:06 »
Mag ik even reageren:

Welkom hier Robin.

Voor je daadwerkelijk begind met kopen van rails, rollend materieel oid adviseer ik je om eerst nog eens goed rond te kijken (en te lezen).

Er is heel veel mogelijk tov 16 jaar geleden (dit merkte ik ook toen ik 2 jaar geleden de draad weer oppakte).

succes,

Kees-jan

NB verschillende soorten rails (mits van de zelfde schaal zijn wel degelijk op elkaar aan te sluiten!)

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2008, 09:48:45 »
Bedankt voor de snelle reacties, mannen.
Aangezien ik al oud-Fleschmann spoor heb lijkt het me zonde om dat weg te moeten gooien. Ik zal dus gaan voor Fleschmann-profi spoor. Dat stelt me echter wel voor het probleem dat een Roco starterset weer een beetje lastig wordt. . .

Bestaan er geen overgangs-modules voor Roco - Fleschmann (oud dus, want we praten over het spoor dat al zo'n 16 jaar oud is), zoals Sander stelt? Die twee bedrijven zijn toch samengegaan?

Het mooiste zou zijn om mijn oude spoor natuurlijk te kunnen gebruiken i.c.m. het nieuwe digitale spul dat ik ga aanschaffen zodat een ruimere baan direct gerealiseerd kan worden.

Oh dat brengt me trouwens op een andere vraag. De wissels die bij mijn oude spoor zitten hebben een klein schakelaartje aan de zijkant van de wissel die je met je vinger om kunt zetten. Zijn deze wissels wel electrisch aan te sturen?

En Kees-jan; geen zorgen! :) Er staat eerst een verhuizing op stapel medio december en daarna zal ik pas over gaan tot het kopen van het een en ander.
Ik ben me inderdaad eerst grondig aan het orienteren.
Groeten,
Robin

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2008, 09:51:45 »
Te beginnen met de rails.
Ja je kan verschillende soorten rails op elkaar aansluiten, maar ik zou er geen sport van maken. Want je het voor het aansluiten regelmatig soorten overloopstukjes nodig omdat de rails niet in alle gevallen naadloos op elkaar aansluit. (de winkelier kan je hier zeker het fijne van laten zien.) En als je concrete vragen hebt als b.v. "ik wil Roco met Fl* aansluiten, wat nu?" zijn er zeker mensen hier, die je daar een degelijk antwoord op kunnen geven.

Dan sla ik even enkele vragen over omdat andere dat veel beter kort kunnen samenvatten dan ik dat kan.  ;)

En dan komen we bij de laptop.
Wanneer je Koploper zou willen gebruiken (veel gebruikt (en gratis) treinbesturingssysteem... zijn er niet zo gek veel eisen aan je laptop of PC
zie ook www.pahasoft.nl Maar ik moet wel zeggen er zijn ook andere treinbesturingssystemen voor op de laptop en PC.

Dan (web)winkels. Bij webwinkels is het stellen van vragen wat lastig, maar webwinkels als www.lokshop.de zijn wel sterk met lage prijzen.
Winkels in de buurt van Amersfoort. kan je o.a. hier vinden.
En in de kolom aan de linker kant van je scherm zie je ook "winkeliers uw mening" Daar kan je lezen over wat men vind van winkeliers,.... en daar kan jij ook je ervaringen posten zodra je ze hebt opgedaan.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ReesCees

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2008, 09:54:48 »
Verstandig Robin.

Gooi die ouwe railzen troep weg! Of nee bouw daarvan een testbaantje (als je besluit om digitaal te gaan rijden).

Het lijkt mij zonde om straks iets moois te gaan bouwen, daar (veel) geld in te steken en dan met oude rommel beginnen.

Nee stop die rails ook niet weg in schaduwstations of bergen want juist daar wil je probleemloos kunnen rijden.

succes en op naar de verdere orientatie!

Kees-Jan

NB er zijn overgangsraillassen te koop waarmee je verschillende merken aan elkaar kunt zetten!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2008, 09:56:03 »
De startsets van Roco hebben over het algemeen Roco geoLINE rails. Daarvoor bestaat geen overgangsstukje naar andere railssoorten. Maar als je handig bent zou je makkelijk iets in elkaar kunnen zetten. Gewoon 1 stukje Roco geoLINE kopen voor 2 euro en eens een beetje gaan experimenteren.

Je wissels hebben nu geen wisselspoelen. En de kans is klein dat je die nog kunt kopen - als het uberhaupt waard is bij zo'n oude wissels. Je zou kunnen denken aan aandrijvingen met een servo. (En dat is veelal goedkoper ook). Maar hier geldt weer wel dat je dan een beetje moet kunnen knutselen.

Sander

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2008, 09:56:14 »
Hallo Robbin,

Welkom in de wondere wereld die modelspoor heet...  ;)
Om thuis te raken in het digitaal besturen van de modeltreinen kun je misschien overwegen om een (oude) pc te gebruiken en die voorzien van een programma dat een centrale vervangt (dcc/motorola).
Indien je een decoder in een lok plaats kun je met een minimale investering eens kennis maken met het digitaal besturen.
Het mooie hierbij is dat je de decoders kunt blijven gebruiken als je later besluit om een "echte" centerale te kopen.
Er zijn diverse programma's in omloop waarmee dit mogelijk is zoals bijvoorbeeld MRdirect en DDW (beide gratis te downloaden van het internet).
Zou zeggen kijk eens op het net of je iets mee kunt (of wilt) doen.

Wat beteft het gebruik van rails moet je even goed rondkijken.
Zo zijn er bijvoorbeeld overlooprails en overlooprailschoenen te verkrijgen die het mogelijk maken om verschillende profilen (in hoogte althans) te koppelen.

Willem

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2008, 10:03:17 »
Je wissels hebben nu geen wisselspoelen. En de kans is klein dat je die nog kunt kopen - als het uberhaupt waard is bij zo'n oude wissels.

Hallo jongens, volgens Robin is het spul 16 jaar oud en de losse wisselspoelen daarvoor staan nog keurig in de catalogus. Het maakt dan niet eens uit of het de aloude messing rails is of de profirails met bedding.

Ik vermoed eigenlijk dat het profirails is. Dat is prima spul, je moet je alleen afvragen of de natuurgetrouwheid je aanstaat. De bielzen zijn te kort, de imitatiebalast is wat grof en ook het railprofiel is aan de grove kant. Er is inmiddels railmateriaal op de markt dat beter oogt.
Verschillende railsystemen zijn altijd op de een of andere manier aan elkaar te koppelen, maar het is veel praktischer om voor één type rails te kiezen. Ik zou me dan niet te veel aantrekken van de inhoud van startsets. Zoveel is dat meestal niet en je raakt het via marktplaats wel kwijt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2008, 10:17:43 »
Wederom bedankt! De goeie tips stromen in sneltreinvaart binnen!

Een ding alleen: De een zegt dat bijv. geoLINE van Roco niet om te zetten is op ander spoor terwijl tevens de indruk wordt gewekt dat ELK spoor op elkaar gezet kan worden? Dat vind ik een beetje verwarrend.
Vooropgesteld dat ik me nog goed kan herinneren dat bij mijn oude baan hellingkjes en oneffenheden (na een mislukte poging om het Piko spoor te gebruiken de het Fl* spoor :D ) meteen resulteerde in slecht contact en hortende treinen kunnen we wellicht stellen dat mijn knutsel kwaliteiten te wensen over laten!
Nee maar serieus, ik ga liever voor een mooi eenduidig, vlak en goed passend sporennet dan werken met allerlei overloop stukjes.
De vraag is echter hoe goed mijn oude rails past op de nieuwe profi rails van Fl*.
Past dat nagenoeg perfect dan is het overwegen waard om toch voor Fl* te gaan, want dan zou het zonde zijn die oude rails weg te doen.
Wordt het sowieso een geknutsel, dan kan ik wellicht beter vanaf nul beginnen. Misschien wil iemand mijn oude rails nog wel kopen of zo.
Weet iemand hier toevallig hoe goed/slecht de oude en de nieuwe Fl* op elkaar passen?

Grappig is dat er wordt gesproken over Roco starterssets en de Intellibox, maar over de Fleschmann starter sets hoor ik bar weinig?
Komt dat doordat de centrale die daarbij zit aan vervanging toe is?

Hoe staat het tegenwoordig met het merk Piko. Ik kan mij herinneren dat dit vroeger qua kwaliteit erg te wensen over liet (zonder daarbij mensen tegen het hoofd te willen stoten hoor)?

P.S. Mark, bedankt voor de google maps link. Die kende ik nog niet!
P.P.S. Willem, bedankt voor de tip, maar betkent dit dat ik gewoon met mijn oude trafo en spoor en een decoder in mijn oude loc de boel al kan laten draaien op een laptop en een decoder?
Wat kost zo'n decoder? Ik neem aan dat deze dingen prijzig zijn?
« Laatst bewerkt op: 12 November 2008, 10:20:35 door Robin »
Groeten,
Robin

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 November 2008, 10:24:40 »
Hallo Robin,
Welke rails heb je nu eigenlijk? De oude messingkleurige rails van Fleischmann of de recentere (volgens mij ook alweer 25 jaar in de catalogus) profirails met imitatiebedding van Fleischmann? Dat messingspul begint toch wel een beetje obsoleet te worden.
Wil je het toch bewaren, dan sluit het via overgangsstukjes van Fleischmann zelf prima op de profirails aan. Maar, zoals gezegd, profi behoort ook al niet meer tot de modernere railsystemen.

Fleischmann heeft inmiddels drie digitale apparaten.
De zogenaamde Lokboss vind je het meest in startsets, maar dat ding moet je aboluut laten schieten. Zelfs voor een instapmodel veel te weinig mogelijkheden.
Verder het zogenaamde TwinCentre, dat is een variant op de Intellibox. Zit alleen in dure startsets.
Sinds kort is er de Profiboss en die zal wel standaard worden in nieuwe startsets. Prima instapcentrale met specificaties die in veel opzichten vergelijkbaar zijn met de Roco Multimaus. Alleen aansluiten op de computer is nog wat minder 123, hoewel het in begsinsel wel kan.

Het punt is dat de Roco startsets momenteel een voortreffelijke prijs-prestatieverhouding hebben. En nogmaals, trek je nou niet te veel aan van die paar stukkies rails in een startset.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2008, 10:33:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 November 2008, 10:30:37 »
Ja sorry, Henk, dat had ik even duidelijk moeten maken. De rails die ik heb is de zilverkleurige rails op de grijze bedding. Dus dat zal inderdaad de profi-rails zijn zoals jij beschrijft. Ik kan het helaas niet bevestigen omdat de rails niet bij mij thuis ligt.

Wat bedoel je met dat de profi-rails niet meer tot de moderne rail systemen hoort? En bedoel je daarmee de huidige profi-rails van Fl*?
Groeten,
Robin