Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
Vandaag om 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08

Auteur Topic: Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje  (gelezen 26730 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re:Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje
« Reactie #30 Gepost op: 21 October 2009, 17:00:04 »
Ja, hij blijft nice, die Lahntalbahn. Ikzelf gebruik altijd gips om bergen mee te maken. Dat is wel een kwestie van even wennen, omdat het zo snel opdroogt. Toch krijg ik hier prima resultaten mee.....ach zo heeft alles goede en minder goede kanten....

Gr J

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #31 Gepost op: 21 October 2009, 17:30:58 »
Hi J.

Met gips zijn zeker mooie resultaten te krijgen!

In onze papier-mache doen we maar een heel klein beetje lijm en redelijk wat muurvuller in poedervorm.
Op die manier wordt het toch hard maar blijft het licht van gewicht, belangrijk voor ons transport van de baan.

Erwin.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #32 Gepost op: 21 October 2009, 17:57:56 »
Ja OK, ook een soort gips/mortel spulletje dus.

Nadeel van gips is inderdaad wel dat het niet het lichtste materiaal is. Gelukkig kan mijn zolder aardig wat gewicht hebben :) maar om mee te slepen zoals met jullie Lahntalbaan is het niet ideaal natuurlijk.

Wel een goed idee om eens te proberen....ik ga toch ooit wel een keer een moduletje maken. Jammer dat die pm+lijm+muurvuller zo langzaam droogt, hoewel er ook voordelen aan zitten, wat je al schreef.

Gr J

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #33 Gepost op: 22 October 2009, 00:53:04 »
Gewicht is wel een belangrijk item aangezien die bakken van mij ook modules zijn. Als ik in de bakken wil werken voor elektra etc leg ik de ene helft met tussenstukken op de ander zodat de bebouwde kanden aan de binnenkanten zitten en je de onderkant kunt open maken om aan de draadboom te frunniken. Dus hoe lichter hoe liever willen de bakken nog een beetje handelbaar zijn. De baan heeft al een verhuizing van mijn vroegere flat naar een mooie zolder in huis hier meegemaakt en dan ben je blij dat je met zo'n opzet een baan van 1 meter 90 bij 1 meter 20 in kunt pakken, in een opeltje corsa prakken en los daarnaast het koffertje met rijdend materieel. Moet je een keer schilderen op zolder ? No problem, pak de baan in en zet hem op zijn kant rechtop ergens in de hoek. Weer opzetten van de helften op elkaar duurt hooguit 10 minuten, het op de rails zetten van rijden materieel een stuk langer  ;D Idee van dit systeem was eigenlijk geboren om in die flat van tijd tot tijd de baan eens op te zetten op de tafel om niet permanent kamer op te hoeven offeren, was sowieso ook geen plaats voor.

Leuke tips, en leuke voorbeelden voor berglandschap bij de Lantahlbahn. Volgens mij heb er al meerdere keren bij staan kijken op beurzen links en rechts.
Time flies when you're having hobbys

Victor Spuij

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 October 2009, 10:47:12 »
Hey Frans,
Ik ben hier tamelijk nieuw, en sinds kleine jongen al bezig met Minitrix. Tot op heden geen vaste baan gelegd, maar nu voornemens om een Minitrix kopie te maken van emplacement Beekbergen.

Vandaar dat ik de stoute schoenen aantrek om je een mail te sturen, want ik zag dat jij een draaischijf hebt......
Ik heb een berg spullen van een kennis van me gekregen waaronder een zelfgemaakte draaischijf, welke nog lang niet af is. Hij is nog niet geelectrificeerd.
Is jouw draaischijf electrisch, en hoe wordt deze bestuurd? Of is dit een kant-en-klaar exemplaar?

Dat laatste is het makkelijkste uiteraard, maar ik kan ze nergens vinden, en als ik er een vind ligt de prijs boven de 300 euro!!

Kan je me hiermee helpen?

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #35 Gepost op: 22 October 2009, 10:59:01 »
Ola Victor,

altijd leuk nieuwe N spoorders erbij !
Die draaischijf die ik heb liggen is van Fleischmann Piccolo terug te vinden onder catalogus nummer 9152. Deze is kant en klaar. Het is een elektrische en deze zijn zeker nieuw behoorlijk aan de prijs. 2e hands op beurzen kom je ze nog wel eens tegen ergens tussen de 150 en 250 euro. Die van mij heb ik een paar jaar geleden kunnen afdingen van een dikke duitser en voor 125 euro mee kunnen nemen, maar ben voor die prijs niet bang om de motor schoon te maken en het mechaniek wat onder handen te nemen om het weer goed te laten draaien...het is voor die prijs niet nieuw natuurlijk.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je zoal hebt gekregen en wat je wilt gaan bouwen natuurlijk  :)
en vragen staat vrij natuurlijk....wat is een forum daar toch fijn voor  ;)

Gr
Frans

Victor Spuij

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 22 October 2009, 11:33:05 »
Het was een doos 'rommel' zoals hij zelf vertelde, maar onderandere zat die draaischijf er in, iets wat toch de moeite waard was en een paar wagons.
Toen ik dieper in het doosje keek, (een blueband doos met een THT datum van 01-1991...) zag ik tot mijn verbazing een stoomloc uit de 64 serie van de DB.
Dat kwam natuurlijk erg goed uit, want de 64415 staat in het wild op de rails in Beekbergen!!

Verder zat er nog een klein locje in met tender en een kleine tram. Daarnaast nog bergen met hekwerk, defecte, kromme rails en dergelijken...
Maar ook een doos met losse assen, koppelingen enkele boompjes en fleischmann rails. Ook weer een berg andere zooi zoals electrische wisselbediening etc etc.
Van de week een berg uitgezocht en hopen dat ik die wisselbediening over kan zetten op mijn minitrix wissels, scheelt weer een berg geld!

Misschien kan ik iets van een batterij voeding maken op de draaischijf zelf, zodat de loc niet met 12volt van de draaischijf af schiet, maar met 6 volt er rustig vanaf loopt... Het wordt alleen wel een project voor me, want ik heb nog nooit een vaste baan gemaakt!! :D

Overigens, als je een berg wilt maken welke qua gewicht licht moet zijn, kan je daar geen purschuim voor gebruiken wat je uit laat harden en met een mesje bewerkt? Het is betaalbaar, geeft veel volume en na uitharding is het licht maar supersterk!

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #37 Gepost op: 22 October 2009, 11:42:13 »
PUR kan ook, 't is maar net waar je voorkeur naar uitgaat om mee te werken.

Victor Spuij

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 22 October 2009, 12:57:13 »
Zou je voor mij willen kijken wat voor diameter die 'officiele' draaischijf is qua inbouw?

Immers dan kan ik deze schijf gebruiken en als er een echte schijf komt, dan kan ik m makkelijk vervangen!

Maar zat leuke dingen om mee te expirimenteren!

Nu moet ik alleen een locloods gaan bouwen, dat wordt ook een opgave!

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #39 Gepost op: 22 October 2009, 13:06:06 »
Volgens de FL* site:

Drehscheibe mit elektrischem Antrieb und elektrisch einzeln zuschaltbaren Gleisabgängen, Länge 252 mm, mit Drehscheiben-Schalter 6910. Länge der Drehbrücke 183 mm.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #40 Gepost op: 22 October 2009, 13:16:12 »
Het schilderen van de rails maakt de fleischmann Picolo rails al wel een stuk mooier vind ik zelfs en werkt de overgang van de plastic bedding naar de ondergrond al mooi weg. Maar iemand nog wat tips heeft houd ik mij aanbevolen!

Hoi Frans,

Ik heb het verouderen deels met verf gedaan (alleen de railstaven). De railbedding en bielzen heb ik met pigmentpoeders gedaan (zie hier). Als je wilt is dat heel snel te doen, maar als je wat meer tijd neemt kun je het preciezer aanbrengen, waardoor het bijvoorbeeld wat minder egaal wordt of de overgang naar de berm wat geleidelijker.
Binnenkort hoop ik het ook eens met de airbrush te proberen, daar heb ik anderen weer heel enthousiast over gehoord.

Hoe dan ook, het is even werk, maar gezien het resultaat wil ik niet meer zonder verouderde rails.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 23 October 2009, 11:21:35 »
waaronder een zelfgemaakte draaischijf, welke nog lang niet af is. Hij is nog niet geelectrificeerd.

Victor,
je zou eens op http://www.draaischijfhk.nl/ kunnen rondneuzen, betreft een zelfbouw draaischijf, kun je misschien wat ideeën opdoen.
mvg Tinussie.

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #42 Gepost op: 24 November 2009, 10:22:21 »
Zoooo, tijd voor een kleine aanvulling. Met dat heerlijke herfstweer buiten vluchten we weer naar zolder om onze energie daar in de baan te steken. Een tijdje geleden een doosje met modeleerprut van Noch gehaald bij de treinenzaak hier in de stad en de stoute schoenen aangetrokken om er eens mee aan de gang te gaan. Alle begin is moeilijk en dat bleek ook wel. de 1e keer veel te dun aangemaakt waardoor het er niet uitzag, totaal geen ruwe structuren. De dag er op een laagje er overheen gedaan en veel droger en door uitsmeren veel ruwer gemaakt. Ook de wand van de spoordijk ingesmeerd om weer wat stappen te maken. Ziet er al meteen een stuk beter uit en met de spatel wat structuur er in gemaakt. Let wel, ik ben geen prof hoor, vroeger met papier maché wat gedaan maar dit was nieuw dus het is geen hoogstandje. Ik heb er voor het idee een paar stukjes van de weg los bijgelegd om een idee te krijgen welke kant ik er mee op wil.

Dat spul van Noch had van zichzelf al een bruine kleur dus al redelijk gedekt als grondkleur, maar heeft iemand nog wat tip wat betreft verfkleuren om het wat zanderiger of rotsachtiger te maken met wat kleurverschil ? Ik heb ook dingen gelezen op het forum en andere sites dat het met een doek en verf met insmeren en gedeeltelijk weer weghalen wel aardige effecten zou geven, ben benieuwd wat daar de ervaringen mee zijn met dit soort ondergrond.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2009, 10:27:03 door FransOmatic »

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #43 Gepost op: 24 November 2009, 10:56:25 »

Om de bergen/heuvels op de 'Lahntalbahn in N' een natuurgetrouwe kleur te geven gebruiken we STERK verdunde plakaatverf.
Echt sterk verdund veel water weinig verf!!
Ik ken het prutje van Noch niet, wij werken met papiermache. Maar ik dacht dat dat spul van Noch ook er gemakkelijk water opneemt. Als je de sterkverdunde plakaatverf opbrengt (Zwart/wit/bruin/rood/grijs) trekt die heel goed in de berg waardoor je het relief van de berg goed blijft zien.

Met andere soorten verf (acryl, e.d.) smeer je het relief als het ware dicht en gaat het effect verloren. :(
Dit is gelijk 1 van de voordelen van papiermache t.o.v. gips; bij gips smeer je de verf er op, en niet er in.

bron: www.lahntalbahn.info

Succes,
Erwin

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #44 Gepost op: 24 November 2009, 11:12:17 »
Kijk da's snelle service Erwin  ;) Dank voor de tips !
Dat spul van Noch absorbeert inderdaad goed zaken als water. Dat stukje op de foto's tussen het dubbelspoor en bergspoortje had ik met een 2e laag gisteravond opnieuw gedaan en het water van de nieuwe aangemaakte 'prut' werd vrijwel direct onttrokken door de onderliggende laag dus gedraagd zich net als de papier maché bij de Lahntalbahn. Ik had de foto's van jullie baan ook eens bekeken voordat ik er aan begon om al wat ideeën te hebben hoe de structuren aan te brengen en het later ook op te groenen met groene vlokjes etc.

Nu ik dat plaatje zie van die burgt met deltavlieger herinner ik mij ineens weer dat ik al verscheidene keren met mijn camera boven de Lahntalbahn heb gehangen om er foto's van te maken. Dortmundt een paar jaar geleden, vorig jaar een klein stukje gezien in Rijswijk meen ik. Zal de volgende keer weer eens aanwaaien als jullie ergens staan.