Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23

Auteur Topic: Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje  (gelezen 26670 keer)

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
Re: Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2008, 18:39:17 »
Vandaag eens de stratenmaker uitgehangen !
Een stukje keien gelegd, ziet er al meteen een stuk beter uit. Aan de zijkanten zou nog iets van een ander steenstructuur op de straatstenen geplakt kunnen worden om een stoep te maken met een klein hoogteverschil.

Ben nu nog aan het verzinnen wat voor soorten bovenleiding en masten er bij passen. Tussen de 2 sporen zou kunnen maar omdat het een doorgaande weg is niet echt handig palen midden op de weg. Ook aan de recterkant waar het spoor in de lus opsplitst nog niet helemaal aan uit wat ik daar doe. 2 splitsende wegen met een kruispunt of een plein waaruit de straten met de trambaan aftakken. Tips en ideeën zijn altijd welkom ;-)

Grotere foto's en link naar de log:

http://www.gelulmetinhoud.nl/fotoalbum/20081221_trambaan/index.html
Time flies when you're having hobbys

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #16 Gepost op: 27 February 2009, 09:04:27 »
Tijd om weer een beetje leven in dit draadje te blazen. Afgelopen weekend weer een paar dagen doorgebracht met de soldeerbout en resultaat is een vers geboren rijdend trambaantje met besturing. Nog kaal verder maar voor het idee een bouwpakketje in elkaar gezet om eens te kijken hoe het staat. De electronische besturing met de bekende LM317 regelaar in combinatie met een klein bloksysteem erbij gemaakt en een stukje besturings paneel bijgebouwd om wat meer ruimte voor knopjes te creëren. Meteen een hoofdschakelaar aangebracht om in nood alles uit te kunnen schakelen...toch wel een veiliger idee. Meteen maar wat plaatjes gemaakt van de binnenkant van de bakken....die hadden we nog niet. Niet al te beste foto's maar volgende keer pakken we de spiegelreflex wel.

Nu we toch bezig waren de nog ongeschilderde (doen we nog) lantaarnpaaltjes van eigenbouw messing profielen die al op de plank lagen erbij geprikt. Het was nog zo kaal en het oog wil naast die dradenboel ook wel eens wat ;-) .

Resultaat van het geheel in een leuk fotoalbum gegoten en die vinden we
hier dus.

Heb nog een leuk filmpje uit de losse pols van de rijdende opgeknapte trammetjes die in een ander draadje qua fabrikant achterhaald werden, maar moet dat nog in een mooi klein formaat omzetten. Zal nog kijken of we het op youtube kunnen plaatsen.

Tips zijn uiteraard zeer welkom.

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #17 Gepost op: 27 February 2009, 13:33:08 »
Nog een klein filmpje uit de losse pols toegevoegd aan dit draadje. Op Youtube geplaatst om zonder downloaden te kunnen kijken  ;) . Toch net wat leuker om het ook daardwerkelijk eens te zien rijden  ;D . Als je trouwens goed kijkt dan zie je 1 strammetje af en toe stoppen op 1 plaats waar het tramperron moet komen. Dat is het bloksysteem dat kijkt naar stroomdetectie. Precies zo gemaakt dat de 2e tram de 1e op het blokje laat stoppen en zo geplaatst dat de 2 trams altijd elkaar mooi passeren in de keien hoofdstraat voor het station. Nu nog mooie lantaarns en bovenleiding.

Filmpje staat hier.

Tomdejong

• Offline Offline
  • gewoon Doorgaan
« Reactie #18 Gepost op: 02 March 2009, 21:09:47 »
ziet er best leuk uit

ga dit draadje maar eens volgen :P

suces er mee

mvg tom

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #19 Gepost op: 03 March 2009, 09:00:52 »
Had hem ook al in dit draadje laten zien, maar om alles van de ontwikkelingen op mijn baantje bij elkaar te houden de eerste kiekjes van ondergetekende de mini winterschilder. ;D Artitec geveltjes.
Volgende keer eens met de spiegelreflex wat betere plaatjes maken maar vor het idee kan het prima. De kozijnen en alles wat in metselwerk kleur moest zit er nu op. Ertussen moet nog een baksteenkleur aangebracht worden. Monnikenwerk in spoor N ghe !

Grappig te zien dat geschilderd het schaduweffect erg naar voren komt.

Macro fotografie met een gsm fotocamera is het toch net niet helemaal zoals onderstaand. Maar het gaat om de details.

En nog een impressie van de zelfbouw messing lantaarnpaaltjes in het donker. En ja, ze zijn nog ongeschilderd....kon gewoon niet wachten. Ze lagen mij ook al zo lang aan te staren op een plankje.

« Laatst bewerkt op: 03 March 2009, 23:07:29 door FransOmatic »

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2009, 10:02:04 »
heey,

mooi hoor,

Twee dingentjes eigenlijkst,

Ik zag op foto's dat je een spoor had naast het perron en direct daarnaast de weg van de trambaan, ga je hier nog wat tussen maken bosjes of hekken ofzo?

En wat ik ook wel jammer vind is dat de trams net zo snel gaan als je treinen, ik had als ik jouw was de tram snelheid iets wat naar beneden gezet zodat je een echter effect krijgt.

MVG Fridzie

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #22 Gepost op: 03 March 2009, 10:33:38 »
Ola Fridzie,

dank je.
Tussen dat eindspoor en de weg van de trambaan moet nog iets van een hekwerk idd.
Het is allemaal nog erg kaal maar je moet ergens beginnen nietwaar ? Vandaar al een stukje straat. Idee is misschien om links en rechts van de weg ouderwetse lantaarns te plaatsen.

Die trammetjes liepen op dat filmpje behoorlijk hard. Ik heb ze een tijdje geleden uit een rommeldoos op een beurs vevist en ze liepen geen van allen meer. Uit elkaar gehad. Motoren uit elkaar gehaald en schoongemaakt, kunststof tandwieltjes schoongemaakt en blijgemaakt met een druppie olie. 1 motor uitgerust met een nieuwe magneet op maat geslepen van een soortgelijk maar uit HO afkomstig motortje, stroomafnemers weer rechtgeborgen en blank gemaakt etc. Kortom ze hadden nog weinig gelopen en dit waren de eerste metertjes die ze misschien wel weer in 15 jaar maakten.
Ze gaan steeds beter en na verloop van tijd ook wat mooier langzaam lopen. Komt helemaal goed.

Grtz
Frans

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2009, 08:42:02 »
Weer een avondje een likje hier en een likje daar, de winterschilder heeft het er maar druk mee. Een baksteen kleurtje tussen het metselwerk in, wel een heel gepruts hoor. Het lijkt wel of ik het talent heb om altijd bij het eerste meteen het moeilijkste te pakken. Een heel monnikenwerk met al die franjes en kozijntjes en dat in schaal 1/160. Men neme een heeeeeeele kleine kwast en een heeeeeele grote dosis geduld maar dan zit er weer een kleurtje tegenaan. En nu maar weer drogen.

Ietwat grotere plaatjes staan hier.

Grtz
Frans

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
Re:Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje
« Reactie #24 Gepost op: 14 October 2009, 10:20:28 »
Zoooo, tijd om weer wat leven in dit draadje te blazen. In de zomer door andere (buiten) bezigheden en hobby's rijden de treinen toch wat minder maar met de winter voor de deur weer zat opgedane ideeën om er weer lekker mee aan de gang te gaan. Afgelopen weekend op Euromodelbouw in Genk wat spulletjes in huis gehaald om weer wat te proberen zoals het schilderen van de rails waar we 2 potjes roestkleur verf en een doos met prachtige boompjes van Heki die verkocht wordt onder de naam Seemoos...soort zeemos ? Een paar plaatjes bijgevoegd voor het kijkplezier. Ben nog niet 100% zeker om op de gehele baan de rails in deze roestkleur te schilderen dus als iemand hier nog wat leuke tips heeft voor het schilderen van rails.

Klein proefstukje bij de draaischijf met een dummy loc. De verf was geloof ik van Anita Decors. 2 potjes meegenomen met 2 verschillende tinten.

De wat lichtere tint een klein stukje hierboven te zien. Twijfel een beetje welke i knu mooier vind. De roodroestigere kleur hieronder heeft wel wat meer mijn voorkeur. Moet het nog in daglicht zien.

Een proefstukje uit die grote doos Heki Seemoos. Nog zonder strooisel maar wel een mooie structuur.

Een rolletje achtergrond achter de baan gestoken om eens te proberen. Geinig hoe zo'n stookje een heel ander beeld geeft.

Het schilderen van de rails maakt de fleischmann Picolo rails al wel een stuk mooier vind ik zelfs en werkt de overgang van de plastic bedding naar de ondergrond al mooi weg. Maar iemand nog wat tips heeft houd ik mij aanbevolen ! Komende tijd probeer ik weer wat tijd te steken in het landschap want het is nog een erg kale bedoeling. Het oog wil ook wat he  ;)

Grtz
Frans

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #25 Gepost op: 14 October 2009, 12:43:22 »
Het oog wil ook wat he  ;)

Grtz
Frans

Inderdaad, maar mijn oog ziet niks
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #26 Gepost op: 21 October 2009, 12:31:13 »
Inderdaad, maar mijn oog ziet niks
Gr. Ed

Nou vooruit dan maar...voorzichtig aan de scenery (eehhh ruwbouw) begonnen  ;)
Onder het motto snij niet in je duim bij het prutsen met schuim.
Lang tegenop gezien maar als het begin gemaakt is gaat het vanzelf. De ruwbouw gemaakt uit die grote platen schuim die ze ook voor isolatie gebruiken. Zagen gaf een enorme troep dus snel de zaag aan de kant gegooid en een groot mes gepakt wat prima ging.

De bedoeling is om een weg lang de spoordijk te leggen die rechts de berg op kronkelt.

Nog een heel snijwerk om het een beetje passend te maken.

Nog een paar (niet al te beste) plaatjes van het bedieningspaneel met de verlichting. Vergeleken met de ouderwetse knoppenkastjes die je vroeger een paar rijen had vind ik dit toch nog steeds een erg imposant gezicht en nog eens veel goedkoper.

« Laatst bewerkt op: 21 October 2009, 12:36:07 door FransOmatic »

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
« Reactie #27 Gepost op: 21 October 2009, 12:45:31 »
  Frans,

:) Mooi om te zien wat jij aan het bouwen bent ,

Het doet mij denken aan ruim 20 jr terug toen ik zelf ook nog een N baan had.
ik wist toen niet goed wat te doen met de heuvels en bergen,
maar ik heb toen alles uit Papier-maché gemaakt ,je weet wel behangplaksel met papier,
laag voor laag op een ondergrond van fijn gaas .Dat ging ook zeer goed.

Wat jij nu doet met piepschuim gaat natuurlijk ook.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Mvg Tino

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #28 Gepost op: 21 October 2009, 13:21:39 »

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Ik eigenlijk ook. Op beurzen en evenementen zat prachtige voorbeelden gezien en ik denk dat ik niet lieg als er inmiddels een paar duizend foto's van modelbanen in het archief zitten. Maar zodra je aan een lege baan staat en een begin wil maken is dat toch hele andere koek. Vanuit het niets een mooi landschap opbouwen vind ik lastig. Als je ergens begint dan gaat het na verloop van tijd wel vanzelf maar voordat je zo ver bent...

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #29 Gepost op: 21 October 2009, 16:26:33 »
Hi Frans,

Grappig dat jij ook met piepschuim aan het bouwen bent.
Op onze clubbaan is het gehele landschap van piepschuim gemaakt. vervolgens hebben we die afgewerkt met papier-mach (PM).

Het voordeel van PM is dat het lang vochtig blijft zodat het nog enkele dagen te bewerken is. Zo kan je er dan nog paadjes in aanbrengen etc.
Als de PM droog is hebben we hem gekleurd met sterk verdunde Plakaat verf, iedere andere verf haalt de rots structuur weg, en vervolgens bestrooid.

bron  www.lahntalbahn.info
bron  www.lahntalbahn.info

Succes met de hobby, (y)
Erwin