Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 18:34:00
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 18:33:19
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:31:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:29:05
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:22:23
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 18:22:00
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
Vandaag om 18:21:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:15:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 18:14:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:11:36
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 18:06:15
Montage bouwkit Weinert BR 93 door 44
Vandaag om 17:48:13
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door gtw6016
Vandaag om 17:47:27
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 17:38:45
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
Vandaag om 17:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 17:21:15
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 17:11:05
Roco 2020 nieuws door v140
Vandaag om 17:01:32
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 17:00:27
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 16:55:51
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Rolando
Vandaag om 16:48:15
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 16:41:34
Fleischmann br 24 / 4140 verlichting vrijmaken door ivanzon
Vandaag om 16:34:07
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:53:42
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 15:41:24
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door BartvD
Vandaag om 14:49:11
Zestiger jaren plastic lijmen? door phdirk
Vandaag om 14:48:18
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:47:32
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:24
Diorama houthandel Spoor-0 door Tulpendaal
Vandaag om 14:39:40
  

Auteur Topic: Zelf wissels bouwen  (gelezen 19102 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9996
    • BMB - Britse ModuleBaan
Zelf wissels bouwen
« Gepost op: 09 november 2008, 13:24:40 »
Evenals een heleboel mensen op dit forum, ben ik bezig om een baan te maken. Ik rijd met Engelse treinen, hoofdzakelijk in de periode van de jaren '30. Het moet dus een in Engeland gesitueerde baan worden.

Een tijdje geleden besloot ik om mijn nieuwe baan met code 75 profiel uit te voeren, dus heb ik al mijn code 100 wissels verkocht. Daarna kwam ik erachter, dat er voor mijn baanplan nog een aardige investering in Peco wissels nodig was. Om het eens te proberen heb ik een paar bouwkitjes van SMP  voor een euro of 5 gekocht en ben aan de slag gegaan.
In het zakje zit:

- een gebruiksaanwijzing.
- een template.
- een paar lengtes stripjes van koperen printplaat
- een paar lengtes rail van het Engelse code 75 bull head profiel
- een "stretcher bar" (biels waarmee de rails heen en weer kunnen)
- soldeer
- een mal in de vorm van een stukje metaal

Eerst moet je de papieren template op een vlak plankje MDF vastmaken. Daarna plaats je op bepaalde plekken koploze spijkertjes om het railprofiel rechtop te houden. Dan krijg je zoiets als dit:



Daarna kun je aan de slag.

Ik heb nu 3 typen wissels gemaakt:


Een kromme met boogradii van 30" en 36" (76 en 91 cm).


Een rechte met een boog van 36".


Een Engels wissel, die ik in 2x goed kreeg.

Als je klaar bent met solderen, dan zaag je het koper op de bielzen door, om kortsluiting te voorkomen. Tot slot was en spoel je je wissel zorgvuldig, om corrosie door het fosforzuur van de flux te voorkomen. Met vloeibare soldeerflux soldeer je toch wel een heel stuk gemakkelijker.

Sinds een paar weken ben ik er bijna aan verslaafd geraakt, want het is ontzettend leuk en ontspannend werk. Inmiddels heb ik al meer dan 15 wissels in elkaar geknutseld. Ik denk dat ik nooit geen wissels meer koop.

Het enige nadeel is, dat je de prominente railschoenen van dit type rail er niet op kan solderen. Ik probeer daar nog een oplossing voor te vinden. Voor de wissels in mijn schaduwstation vind ik het echter onbelangrijk.

Hoewel ze er met dat koper ook mooi uit zien, is de volgende stap/uitdaging om ze netjes beschilderd te krijgen. Vorige week op proef al een stuk rail geprimerd. Daarna moet eerst de verf van de bovenkant van het profiel verwijderd worden, zonder te krassen. Schuurpapier e.d. zijn uit den boze. Daar zoek ik nog een goede oplossing voor.

De lengtes flex rail voor mijn baan koop ik gewoon van Peco, SMP of C&L, die ga ik niet zelf maken.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 09 november 2008, 13:27:08 door Leen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18526
    • Pagina van klaas
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2008, 14:09:38 »
Daarna moet eerst de verf van de bovenkant van het profiel verwijderd worden, zonder te krassen. Schuurpapier e.d. zijn uit den boze. Daar zoek ik nog een goede oplossing voor.
De simpelste oplossing is een railgum. Eventueel kun je met een stukje hout eerst de ergste verflaag er af schrapen. Wel wachten met schoonpoetsen tot de verf goed droog is.

Verder zou ik zeggen, welkom in de wereld van de wisselzelfbouwers.
Die kitjes van SMP, zitten de puntstukken daar al voorgevormd in, of moet je zelf vijlen?
Wat het inzagen van de koperlaag betreft, dat kun je toch beter doen voordat je de boel in elkaar soldeert?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2008, 14:43:23 »
Hoi Leen,
Ik kan me voorstellen dat het ontzettend leuk is. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar krijg er wel zin in als ik dit lees. Ik ben net bezig geweest zelf een wisselaandrijving te maken. Ook leuk om uit te puzzelen:

.

En zo ziet het er uit met spoel en werkend:

.

Er moet hier wel messing gezaagd, maar er hoef maar één stukje gesoldeerd: daar waar het buisje om het aandrijfstangetje zit. Deze constructie heb ik bedacht om de wisselmagneet voldoende vrijheid te geven om heen en weer te bewegen. De spoel is gewoon met een stukje tape bevestigd. Ik wist niks beters en het werkt goed.

Succes verder
Hans
« Laatst bewerkt op: 09 november 2008, 14:53:36 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2008, 14:49:09 »
Ziet er fraai uit Hans en Leen !
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
  • Team Mitropa
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2008, 15:13:39 »
De verf verwijderen kun je nog het best doen vlak na het aanbrengen. Dan kun je een doekje met terpentine of een ander middel dat als verdunner voor je verf gebruikt kan worden.

Knap werk hoor, die wissels
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9996
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2008, 16:02:22 »
Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties.

Mooi werk, Hans. Is je aandrijving bedoeld voor moeilijk toegangbare plekken, of gewoon om de motor uit het zicht te krijgen?

Citaat
De simpelste oplossing is een railgum.
Klaas, ik ben bang dat er dan toch kleine krasjes in mijn rail komen. Dan wordt het verwijderen van vuil straks extra moeilijk. Ik ga iets met een plastic pannensponsje proberen. Met een plastic kaartje van ca. 1mm dik lukte het niet goed.

Citaat
of moet je zelf vijlen?

Ik heb op een plankje 2 rubberen ringen vastgeschroefd om het stukje rail tijdens het vijlen vast te houden:


Binnen een minuut heb ik daarna het stukje rail met een scherpe Bahco vijl op maat gevijld (als het niet mislukt natuurlijk). Daarna vijl ik aan de andere kant het bovenste stukje breed profiel een stukje weg.

Het resultaat is, volgens Iain Rice zijn boek, goed genoeg:



De wissels hebben geen eindafschakeling, dus gebruik ik, naast de wisselaandrijvingen van Hoffmann/Conrad, vooral de PM-4 van SEEP. Die kosten maar iets meer dan 4 pond en ze zijn lekker klein:



Ik heb zo'n aandrijving op een plankje geschroefd om hem te testen. Daarbij houd ik de wissel met mijn duim tegen:



Proefrijden doe ik met een goederenwagonnetje, en soms bij twijfel, met de 4-assige tender van een A4 lok.

Ik gebruik een aantal mallen, nl. een roller van C&L, een 3-punts mal van Slaters, een driepuntsmal van Kadee (die klopt niet helemaal) en een tracksetta (dat is een strip van ca. 25 cm lang, die recht is, of een bocht heeft van de gewenste radius. Met de tracksetta is kun je heel gemakkelijk de "wing rail" op de juiste plek krijgen. Ondertussen check ik steeds met de meegeleverde malletjes of het nog een beetje klopt. Met de Slaters mal kun je de bochten net iets wijder maken dan 16,5 mm. Dan loopt het er mooier door.

Ik zaag de bielsjes door met een Roco railzaagje. Dat is een beetje een rot werkje. Natuurlijk kun je dat van te voren doen, maar achteraf  zagen is ook geen probleem. Als ik klaar ben met zagen, dan meet ik de wissel door met een ohm-meter. De beide buitenste rails (stock rails) mogen geen contact maken met de rest. Het electrische schema van de Engelse wissel heb ik uit het boekje van Iain Rice gehaald. De mal daarvoor heb ik trouwens zelf gemaakt met behulp van een Peco double slip. Daarom ging het de eerste keer mis, want dan weet je nog niet goed waarop je moet letten.

Citaat
Dan kun je een doekje met terpentine of een ander middel dat als verdunner voor je verf gebruikt kan worden.

Misschien moet ik leren om dat zonder klonters en geklieder voor elkaar te krijgen. Toen ik het een keer probeerde vond ik het moeilijk, om de verf precies van de boven- en de binnenkant van het profiel weg te vegen, zonder de overige verf op te lossen. Vandaar dat ik eigenlijk naar een "droge" oplossing zonder krassen zoek.

Leen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2008, 16:10:33 »
Het schaalt natuurlijk ook al of je de rail geverfd hebt, of met een airbrush gespoten hebt. In dat laatste geval gewoon heel Zeeuws spuiten, dan veeg je de verf zo van de bovenzijde van de rail.

Ik vind het mooi en handig om zo zelf je wissels op maat te maken zeg maar, maar het nadeel vind ik (je noemde het al) dat je geen railstoelen hebt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2008, 16:13:07 »
Doekje moet je ook niet drijfnat maken. Even het doekje om je vinger winden, op de fles en omdraaien (snel) en dan over je rail. Evt. met je nagel achter doekje over de rail en ... schoon.

Mooi werk verder.

Groeten,
Patrick

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2008, 16:41:21 »
Mooi werk, Hans. Is je aandrijving bedoeld voor moeilijk toegangbare plekken, of gewoon om de motor uit het zicht te krijgen?

Leen,
Dit is enkel bedoeld om de "motor" uit het zicht te krijgen onder de baan. En ook om de grote afstand die de wisselmotor maakt tov de beweging van het wissel te compenseren. De aandrijving heeft overigens wel eindafschakeling, maar een magneetspoel zal voor jouw toepassing wel te klein zijn. Die van jou ziet er ook goed uit: nog eenvoudiger!

Ik ben trouwens bang dat keukenschuursponsje ook krassen opleveren. Ik denk zelf dat railgum minder krassen geeft dan een schuursponsje. Misschien is koperpoets iets, dan kan je met een katoenen lapje werken. Ik heb zelf eens een edelsmitcursus gedaan. Polijsten deden we met een draaischijf met poetskatoen in combinatie met een polijstmiddel. Ik moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik het nog nooit op rails geprobeerd heb, dus ga er niet meeteen vanuit dat het werkt.

Hans
« Laatst bewerkt op: 09 november 2008, 16:47:49 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18526
    • Pagina van klaas
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2008, 16:51:47 »
Het verhaal dat een railgum krasjes veroorzaakt duikt toch weer elke keer op. Dat heb ik een poosje geleden door proeven al ontzenuwd. Het is gewoon niet waar, een indianenverhaal, onzin, kletskoek, flauwekul, of wat dies meer zij.  8) Een railgum krast niet, punt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3180
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2008, 16:54:01 »
Nou klaas, ik krijg anders behoorlijke krassen op mijn railgum van die rails  :-|
Mvg Marty,

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1553
    • willem22
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2008, 17:02:34 »
Nu hier is al veel over bekend gemaakt in div. draadjes maar railgum geeft geen krassen onmogelijk.
Kan alleen als het is vuil op he blokje is gekomen maar ik gebriuk het al 29 jaar zonder enige beschadiging.


wil.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4296
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2008, 17:33:16 »
t mooie van indianen in verhalen is dat ze elke keer weer opduiken.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9996
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2008, 18:39:13 »
Ik ben voorzichtig geworden met het gebruik van railgum na het lezen van Engelse en Amerikaanse fora over vuile rails etc. nadat ik op schaal 5 cm vuil van mijn rijtuigwielen had gepulkt, en zo lang hadden ze nou ook weer niet gereden.
In Pendon museum in Engeland, dat is de crème de la crème op Engels modelbouwgebied, maken ze de rails schoon met een stukje hardboard.

Als Klaas het echt onderzocht heeft, dan ben ik heel benieuwd met welk railrubber. Misschien maakt dat ook nog verschil.

Het is voor mij een kwestie van, laten we zeggen, laag railgumvertrouwen, en vind het zonde om gelijk krassen op mijn rails te krijgen na al die avonden werk.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2008, 07:09:06 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witruimte verwijderd »

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
  • MSV Post B Roosendaal
Re: Zelf wissels bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2008, 18:49:38 »
Heel mooi werk leen.


Van een railgum (zoals het in de modeltreinwereld wordt genoemd) moet je geen bang hebben.
Het is niet minder dan dit
http://www.klingspor.de/html/index.php?encrypt=0&ID_O_TREE_GROUP=44&chapter=44&ID_O_PRODUCT=29&begin=1&sLanguage=German&start_infoblock=1

(kan hier iemand "klikkerdeklik" van maken)


Hoe groter de korrel nummer hoe fijnder, een 240 zal al zo goed als geen krassen meer maken.

« Laatst bewerkt op: 09 november 2008, 19:04:56 door Eric "den Belg" »
Groetjes,

Eric, 2 rail DCC digitaal met ECoS 1 en Touchcab, Switchpilots, lopi 1, 2 ,3 en 4
lid van MSV Post B Roosendaal