BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => BNLS Litter Bin => Topic gestart door: St00mboy op 09 november 2008, 13:24:40

Titel: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 09 november 2008, 13:24:40
Evenals een heleboel mensen op dit forum, ben ik bezig om een baan te maken. Ik rijd met Engelse treinen, hoofdzakelijk in de periode van de jaren '30. Het moet dus een in Engeland gesitueerde baan worden.

Een tijdje geleden besloot ik om mijn nieuwe baan met code 75 profiel uit te voeren, dus heb ik al mijn code 100 wissels verkocht. Daarna kwam ik erachter, dat er voor mijn baanplan nog een aardige investering in Peco wissels nodig was. Om het eens te proberen heb ik een paar bouwkitjes van SMP  voor een euro of 5 gekocht en ben aan de slag gegaan.
In het zakje zit:

- een gebruiksaanwijzing.
- een template.
- een paar lengtes stripjes van koperen printplaat
- een paar lengtes rail van het Engelse code 75 bull head profiel
- een "stretcher bar" (biels waarmee de rails heen en weer kunnen)
- soldeer
- een mal in de vorm van een stukje metaal

Eerst moet je de papieren template op een vlak plankje MDF vastmaken. Daarna plaats je op bepaalde plekken koploze spijkertjes om het railprofiel rechtop te houden. Dan krijg je zoiets als dit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3059_1024x768.jpg)

Daarna kun je aan de slag.

Ik heb nu 3 typen wissels gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3061_1024x768.jpg)
Een kromme met boogradii van 30" en 36" (76 en 91 cm).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3062_1024x768.jpg)
Een rechte met een boog van 36".

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3063_1024x768.jpg)
Een Engels wissel, die ik in 2x goed kreeg.

Als je klaar bent met solderen, dan zaag je het koper op de bielzen door, om kortsluiting te voorkomen. Tot slot was en spoel je je wissel zorgvuldig, om corrosie door het fosforzuur van de flux te voorkomen. Met vloeibare soldeerflux soldeer je toch wel een heel stuk gemakkelijker.

Sinds een paar weken ben ik er bijna aan verslaafd geraakt, want het is ontzettend leuk en ontspannend werk. Inmiddels heb ik al meer dan 15 wissels in elkaar geknutseld. Ik denk dat ik nooit geen wissels meer koop.

Het enige nadeel is, dat je de prominente railschoenen van dit type rail er niet op kan solderen. Ik probeer daar nog een oplossing voor te vinden. Voor de wissels in mijn schaduwstation vind ik het echter onbelangrijk.

Hoewel ze er met dat koper ook mooi uit zien, is de volgende stap/uitdaging om ze netjes beschilderd te krijgen. Vorige week op proef al een stuk rail geprimerd. Daarna moet eerst de verf van de bovenkant van het profiel verwijderd worden, zonder te krassen. Schuurpapier e.d. zijn uit den boze. Daar zoek ik nog een goede oplossing voor.

De lengtes flex rail voor mijn baan koop ik gewoon van Peco, SMP of C&L, die ga ik niet zelf maken.

Leen.

Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 november 2008, 14:09:38
Daarna moet eerst de verf van de bovenkant van het profiel verwijderd worden, zonder te krassen. Schuurpapier e.d. zijn uit den boze. Daar zoek ik nog een goede oplossing voor.
De simpelste oplossing is een railgum. Eventueel kun je met een stukje hout eerst de ergste verflaag er af schrapen. Wel wachten met schoonpoetsen tot de verf goed droog is.

Verder zou ik zeggen, welkom in de wereld van de wisselzelfbouwers.
Die kitjes van SMP, zitten de puntstukken daar al voorgevormd in, of moet je zelf vijlen?
Wat het inzagen van de koperlaag betreft, dat kun je toch beter doen voordat je de boel in elkaar soldeert?
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Rocodil op 09 november 2008, 14:43:23
Hoi Leen,
Ik kan me voorstellen dat het ontzettend leuk is. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar krijg er wel zin in als ik dit lees. Ik ben net bezig geweest zelf een wisselaandrijving te maken. Ook leuk om uit te puzzelen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1214_bewerkt_1.jpg).

En zo ziet het er uit met spoel en werkend:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1217_bewerkt_1.jpg).

Er moet hier wel messing gezaagd, maar er hoef maar één stukje gesoldeerd: daar waar het buisje om het aandrijfstangetje zit. Deze constructie heb ik bedacht om de wisselmagneet voldoende vrijheid te geven om heen en weer te bewegen. De spoel is gewoon met een stukje tape bevestigd. Ik wist niks beters en het werkt goed.

Succes verder
Hans
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Marijn op 09 november 2008, 14:49:09
Ziet er fraai uit Hans en Leen !
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: René op 09 november 2008, 15:13:39
De verf verwijderen kun je nog het best doen vlak na het aanbrengen. Dan kun je een doekje met terpentine of een ander middel dat als verdunner voor je verf gebruikt kan worden.

Knap werk hoor, die wissels
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 09 november 2008, 16:02:22
Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties.

Mooi werk, Hans. Is je aandrijving bedoeld voor moeilijk toegangbare plekken, of gewoon om de motor uit het zicht te krijgen?

Citaat
De simpelste oplossing is een railgum.
Klaas, ik ben bang dat er dan toch kleine krasjes in mijn rail komen. Dan wordt het verwijderen van vuil straks extra moeilijk. Ik ga iets met een plastic pannensponsje proberen. Met een plastic kaartje van ca. 1mm dik lukte het niet goed.

Citaat
of moet je zelf vijlen?

Ik heb op een plankje 2 rubberen ringen vastgeschroefd om het stukje rail tijdens het vijlen vast te houden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3064_1024x768.jpg)

Binnen een minuut heb ik daarna het stukje rail met een scherpe Bahco vijl op maat gevijld (als het niet mislukt natuurlijk). Daarna vijl ik aan de andere kant het bovenste stukje breed profiel een stukje weg.

Het resultaat is, volgens Iain Rice zijn boek, goed genoeg:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3065_1024x768.jpg)

De wissels hebben geen eindafschakeling, dus gebruik ik, naast de wisselaandrijvingen van Hoffmann/Conrad, vooral de PM-4 van SEEP. Die kosten maar iets meer dan 4 pond en ze zijn lekker klein:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3066_1024x768.jpg)

Ik heb zo'n aandrijving op een plankje geschroefd om hem te testen. Daarbij houd ik de wissel met mijn duim tegen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3068_1024x768.jpg)

Proefrijden doe ik met een goederenwagonnetje, en soms bij twijfel, met de 4-assige tender van een A4 lok.

Ik gebruik een aantal mallen, nl. een roller van C&L, een 3-punts mal van Slaters, een driepuntsmal van Kadee (die klopt niet helemaal) en een tracksetta (dat is een strip van ca. 25 cm lang, die recht is, of een bocht heeft van de gewenste radius. Met de tracksetta is kun je heel gemakkelijk de "wing rail" op de juiste plek krijgen. Ondertussen check ik steeds met de meegeleverde malletjes of het nog een beetje klopt. Met de Slaters mal kun je de bochten net iets wijder maken dan 16,5 mm. Dan loopt het er mooier door.

Ik zaag de bielsjes door met een Roco railzaagje. Dat is een beetje een rot werkje. Natuurlijk kun je dat van te voren doen, maar achteraf  zagen is ook geen probleem. Als ik klaar ben met zagen, dan meet ik de wissel door met een ohm-meter. De beide buitenste rails (stock rails) mogen geen contact maken met de rest. Het electrische schema van de Engelse wissel heb ik uit het boekje van Iain Rice gehaald. De mal daarvoor heb ik trouwens zelf gemaakt met behulp van een Peco double slip. Daarom ging het de eerste keer mis, want dan weet je nog niet goed waarop je moet letten.

Citaat
Dan kun je een doekje met terpentine of een ander middel dat als verdunner voor je verf gebruikt kan worden.

Misschien moet ik leren om dat zonder klonters en geklieder voor elkaar te krijgen. Toen ik het een keer probeerde vond ik het moeilijk, om de verf precies van de boven- en de binnenkant van het profiel weg te vegen, zonder de overige verf op te lossen. Vandaar dat ik eigenlijk naar een "droge" oplossing zonder krassen zoek.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: stig op 09 november 2008, 16:10:33
Het schaalt natuurlijk ook al of je de rail geverfd hebt, of met een airbrush gespoten hebt. In dat laatste geval gewoon heel Zeeuws spuiten, dan veeg je de verf zo van de bovenzijde van de rail.

Ik vind het mooi en handig om zo zelf je wissels op maat te maken zeg maar, maar het nadeel vind ik (je noemde het al) dat je geen railstoelen hebt.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Patrick Pontier op 09 november 2008, 16:13:07
Doekje moet je ook niet drijfnat maken. Even het doekje om je vinger winden, op de fles en omdraaien (snel) en dan over je rail. Evt. met je nagel achter doekje over de rail en ... schoon.

Mooi werk verder.

Groeten,
Patrick
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Rocodil op 09 november 2008, 16:41:21
Mooi werk, Hans. Is je aandrijving bedoeld voor moeilijk toegangbare plekken, of gewoon om de motor uit het zicht te krijgen?

Leen,
Dit is enkel bedoeld om de "motor" uit het zicht te krijgen onder de baan. En ook om de grote afstand die de wisselmotor maakt tov de beweging van het wissel te compenseren. De aandrijving heeft overigens wel eindafschakeling, maar een magneetspoel zal voor jouw toepassing wel te klein zijn. Die van jou ziet er ook goed uit: nog eenvoudiger!

Ik ben trouwens bang dat keukenschuursponsje ook krassen opleveren. Ik denk zelf dat railgum minder krassen geeft dan een schuursponsje. Misschien is koperpoets iets, dan kan je met een katoenen lapje werken. Ik heb zelf eens een edelsmitcursus gedaan. Polijsten deden we met een draaischijf met poetskatoen in combinatie met een polijstmiddel. Ik moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik het nog nooit op rails geprobeerd heb, dus ga er niet meeteen vanuit dat het werkt.

Hans
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 november 2008, 16:51:47
Het verhaal dat een railgum krasjes veroorzaakt duikt toch weer elke keer op. Dat heb ik een poosje geleden door proeven al ontzenuwd. Het is gewoon niet waar, een indianenverhaal, onzin, kletskoek, flauwekul, of wat dies meer zij.  8) Een railgum krast niet, punt.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Marty op 09 november 2008, 16:54:01
Nou klaas, ik krijg anders behoorlijke krassen op mijn railgum van die rails  :-|
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: willem22 op 09 november 2008, 17:02:34
Nu hier is al veel over bekend gemaakt in div. draadjes maar railgum geeft geen krassen onmogelijk.
Kan alleen als het is vuil op he blokje is gekomen maar ik gebriuk het al 29 jaar zonder enige beschadiging.


wil.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Han Zijlstra op 09 november 2008, 17:33:16
t mooie van indianen in verhalen is dat ze elke keer weer opduiken.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 09 november 2008, 18:39:13
Ik ben voorzichtig geworden met het gebruik van railgum na het lezen van Engelse en Amerikaanse fora over vuile rails etc. nadat ik op schaal 5 cm vuil van mijn rijtuigwielen had gepulkt, en zo lang hadden ze nou ook weer niet gereden.
In Pendon museum in Engeland, dat is de crème de la crème op Engels modelbouwgebied, maken ze de rails schoon met een stukje hardboard.

Als Klaas het echt onderzocht heeft, dan ben ik heel benieuwd met welk railrubber. Misschien maakt dat ook nog verschil.

Het is voor mij een kwestie van, laten we zeggen, laag railgumvertrouwen, en vind het zonde om gelijk krassen op mijn rails te krijgen na al die avonden werk.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Eric "den Belg" op 09 november 2008, 18:49:38
Heel mooi werk leen.


Van een railgum (zoals het in de modeltreinwereld wordt genoemd) moet je geen bang hebben.
Het is niet minder dan dit
http://www.klingspor.de/html/index.php?encrypt=0&ID_O_TREE_GROUP=44&chapter=44&ID_O_PRODUCT=29&begin=1&sLanguage=German&start_infoblock=1

(kan hier iemand "klikkerdeklik" van maken)


Hoe groter de korrel nummer hoe fijnder, een 240 zal al zo goed als geen krassen meer maken.

Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: René op 09 november 2008, 18:59:50
Een railgum is zacht en veel zachter dan messing of zelfs aluminium, daarom zal het al niet krassen. Het neemt het vuil mee, net zoals een gewoon gum de kool van een potlood van het papier wrijft.
Het schoonmaken van vuil en vet kun je ook met een doekje met wasbenzine of alcohol. Dat kan op dezelfde manier als hierboven omschreven. Je kan dan met vinger en nagel nog wat effectieve druk uitoefenen zonder dat de prop de rest van je scenery beschadigd of meeneemt.

Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Marijn op 09 november 2008, 19:03:28
Ik denk dat Marty zijn railgum beter niet schoon kan maken met rails, maar met schuurpapier...
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: René op 09 november 2008, 19:42:02
Als je de vaste hand bij het kleuren mist is dit (http://www.joesmodeltrains.com/Rusty%20Rails%20Painter.htm) misschien iets. In het filmpje ook nog een kleien demonstructie van het schoonlaken met een doekje om de vinger.
Let niet te veel op de monotone stem van de man, die is slaapverwekkend.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: JaJo op 09 november 2008, 19:54:18
Citaat
Ik denk dat Marty zijn railgum beter niet schoon kan maken met rails, maar met schuurpapier...

Laat hem maar. Hij was vandaag helemaal alleen en heeft hard aan zijn baan gewerkt.

Afgezien van de altijd terugkerende poetskraskrastnietadviezen vind ik dat Leen mooi werk geleverd heeft met zijn zelfbouwwissels!

Groet Jaap
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Servé op 09 november 2008, 20:39:48
Hoi,

Ziet er leuk uit, waar koop je die wissels ?
Ik kom namelijk niet verder bij Google....
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 09 november 2008, 20:52:25
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie adviezen m.b.t. het railgum.

Let wel: ik adviseer niet aan anderen om het railgum niet te gebruiken. Dat zou ik niet kunnen onderbouwen. Op basis van de ervaring van anderen ben ik zelf wel voorzichtig met het gebruik ervan.

Wel of geen railgum, het is geen showstopper voor de wisselbouw. Ik heb vanmiddag 4 lengtes code 100 rail in de primer gespoten, en ga op mijn gemak kijken hoe ik het profiel het beste "schoon" krijg. Misschien wel met een railgum.

De volgende stappen om de wissels in de verf te krijgen zijn:
1) de zaagsnede wegplamuren en de biels vlak maken.
2) de wissels primeren met de spuitbus, en dus de bovenkant van de rail schoonmaken.
3) de bielzen en daarna de rail verven (met kwast en/of airbrush), en daarna de bovenkant van de rail nogmaals schoonmaken.

Hoe dat allemaal precies gaat gebeuren moet ik nog uitvinden. Het hangt ervan af hoe de proeven op de proefstukken uitvallen. Ondertussen neem ik de adviezen van Klaas en de anderen op dit forum dankbaar mee.

Leen.

Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 09 november 2008, 21:10:31
Citaat
waar koop je die wissels ?

Het zijn SMP kits:
http://www.smpscaleway.com/

SMP is kortgeleden overgenomen door Marcway in Sheffield.

http://www.marcway.co.uk/trackm.htm

Op deze pagina staat dat je 6m rail en 6m PCB strip voor ca. GBP 11 kan kopen. Daar kun je best een paar wissels mee maken, als je de templates hebt.

Ik heb zelf nog geen kits bij Marcway gekocht, maar op hun site staat dat ze ook naar het buitenland verzenden.

Leen.
Titel: Re:Zelf wissels bouwen
Bericht door: haes op 19 oktober 2011, 09:45:26
Hoi Leen,

Ik zelf bouw ook mijn wissels ed uit railprofielen en stripjes alleen in N. Betere boogstralen en mooiere lijnen krijg je dan.
Misschien is het ook interessant om te kijken op de site van de 2 mm association en de aangegeven link hiernahttp://www.fs160.eu/fiNeweb/standards/trackcon/soldtrack.php (http://www.fs160.eu/fiNeweb/standards/trackcon/soldtrack.php)

Groet, Hans
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 19 augustus 2017, 10:29:24
Na een jaar of 10 heb ik eindelijk weer eens een wissel en een kruising gebouwd. Een kruising had ik nog niet eerder gedaan, wel een kruiswissel op basis van een Peco template.
Ik ga nu proberen uit te leggen hoe het maken ervan zo'n beetje in elkaar steekt.

Eerst nog even een paar correcties/toevoegingen m.b.t. de oude posts uit 2008:
1) Ik geloof dat er nog niet expliciet in dit topic vermeld staat dat het hier om bullhead code 75 railprofiel gaat, waarmee gewerkt wordt. Dat is eigenlijk een omissie, maar goed.....
2) Verder gaat dit topic grotendeels over de discussie wel of geen krassen als je een railgum gebruikt. N.a.v. deze railgumdiscussie heb ik later een keer met mijn railgum een plaat nikkelzilver "schoongemaakt", omdat op de minuscuul smalle rail niet goed te zien is of er door een gum wel of geen krassen ontstaan. Op een plaat kun je dat beter zien.
Het zal wel van je railgum afhangen of er krassen ontstaan. Bij die van mij wel.
Hier (http://www.wiringfordcc.com/switches.htm) staat hoe een wissel elektrisch en mechanisch in elkaar zit en de meeste door mij gebruikte benamingen staan er verklaard.

Nu weer over het bouwen.
Ik heb altijd een template nodig, anders lukt het niet. Ik heb daarvoor 2 zakken met templates van SMP, Peco en C&L van allerlei wissels en kruisingen tot mijn beschikking. Je kan ook zelf templates maken bijv. in het programma Templot van Martin Wynne, of zoals ik dat voor mijn kruising gedaan heb met vier lijnen op een stuk papier en de bielzenafstand bepalen met een mal. :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3105_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3105_3.jpg)

Uiteindelijk kwam er deze kruising uit te voorschijn en die ligt nu op mijn BMB-bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3113_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3113_2.jpg)

Gisteren wilde ik een kort linker wissel maken met een radius van 36 inch.
Ik heb daarvoor een template van SMP en die heb ik met punaises op een plankje gespijkerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3131.jpg)
Bovenaan op de foto zie je als voorbeeld een rechter wissel.
Verder gebruik ik de 1,1mm dikke PCB strips en stukken rail uit een oude SMP-kit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3132.jpg)

Om e.e.a. op de juiste maat te krijgen maak ik gebruik van door de jaren verzamelde mallen. Die zitten hier in een sigarendoos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3137_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3137_2.jpg)

Na het vastspijkeren van de template plaats ik eerst een paar bielzen op voor het solderen belangrijke plekken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3133_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3133_2.jpg)

Daarna timmer ik kleine Peco railspijkertjes op hun plek om de 2 stockrails een beetje op hun plek te houden. Bij SMP staat dat zelfs op de template aangegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3136_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3136_2.jpg)

Ik begin met het aanbrengen van de stockrails. Bij de "toe" (teen) zorg ik er met de mallen voor dat ze op de juiste afstand komen te liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3139_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3139_1.jpg):
Let op: op een bullhead rail is er een dik en een dun gedeelte. Het dikke gedeelte hoort bovenaan.

Bij de "heel" (hiel) hou ik gewoon de maten op de template aan. Daar is de afstand minder kritisch, omdat je de railafstand later met de frog bepaalt.
Voor het vijlen van de 2 stukken rail voor de frog heb ik zelf een soort tooltje gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3140_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3140_4.jpg)

Dat werkt nog steeds aardig. Volgens Iain Rice mag de te vijlen hoek wel kleiner, maar niet groter zijn dan de 100% ideale hoek. M.a.w er mag een spleet komen tussen de twee punten op de frog. Die soldeer je daarna gewoon dicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3142_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3142_3.jpg)

Vervolgens bepaal ik met 4 mallen voor beide sporen de juiste railafstand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3141_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3141_2.jpg)
en soldeer de frog vast.

De wingrails bij de frogs zijn verbonden met de closure rails en vormen samen met de frog het om te schakelen puntstuk. De switch blades zijn daar niet mee verbonden: er zit dus een gap tussen de switch blades en de wing rails. Met mallen zet ik de wingrail/closure rail op afstand. Een paar minder mallen zou ook kunnen, maar ik kan hem nu net nog op 1 biels vastsolderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3144_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3144_1.jpg)

Aan de andere kant gaat het op dezelfde manier en dan heb je ineens bijna al een wissel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3145_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3145_3.jpg)

Vandaag verder.....(Wordt vervolgd)

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: ruudns op 19 augustus 2017, 10:37:05
Bij het schoonmaken van de printcontacten in radiozender modules gebruikten we bij de  USARMY altijd van die zacht rode (potlood) gummen ;).
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Ad Cleijsen op 19 augustus 2017, 10:51:40
Mooi om te zien,

Heb meteen SMP opgezocht en gehoopt dat daar ook wat voor mijn wisselbouw te koop zou zijn, helaas. Spoor 1 is niet in het assortiment opgenomen.

gr. Ad
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Tulpendaal op 19 augustus 2017, 17:39:46
Zo even linken heb vanochtend al je draadtje gezien en wilde nog wat details zien, kon het draadtje daarna niet meer vinden. Inmiddels zijn de details gelukkig ook zichtbaar. (y)
Waar heb je de kits bestelt?
Gr. Joke
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: guest7823 op 19 augustus 2017, 18:03:07
Leen,

Kijk eens naar de afstand tussen rail en strijkrail. Die lijkt te zitten op fabriekswisselmaten en niet op NMRA / MOROP maat. Bij strijkrails op NMRA / MOROP norm gaan je wissels en kruisingen d'r een stuk beter uitzien en werken ze nog steeds

In de tweede plaats: probeer eens een wissel te maken met een rail uit een stuk van tong tot strijkrails puntstuk. Eventueel kan je (net als bij het grootbedrijf) de voet van de rail verjongen zodat die daar ter plaatse wat slapper / soepeler wordt.

Templates zijn ook te vinden bij Fast Track (http://www.handlaidtrack.com/track-templates)

Tenslotte: probeer zo zuinig mogelijk te solderen. Het is even wennen t.o.v. electronica solderen, maar hoe minder soldeer je gebruikt hoe mooier je wissels worden
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Stedahult op 19 augustus 2017, 18:32:37

Templates zijn ook te vinden bij Fast Track]http://www.handlaidtrack.com/track-templates]Fast Track (http://www.handlaidtrack.com/track-templates)


Url even gemaakt.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 19 augustus 2017, 23:40:32
Bedankt voor jullie tips en reacties.
@ruudns
Die van dat vlakgom ga ik eens proberen. Dat doe ik nu met een glasvezelpotlood.

@Joke
De kits heb ik een jaar of 15 geleden in Engeland besteld bij Mainly Trains, die er inmiddels mee gestopt is. De componenten zijn nog steeds verkrijgbaar o.a. bij Marcway  (http://www.marcway.net/point.php)en C&L Finescale (http://www.finescale.org.uk/).

@Paul
1) Ik denk dat je bedoelt dat de afstand te groot is, waardoor de tiebar teveel heen en weer moet gaan, klopt dat? Dat kan, want ik doe zomaar wat.... Ik zal het nog eens nakijken bij NMRA.
2) In dit stuk rail moet een elektrische onderbreking komen. Daarom maak ik het gelijk in twee stukken.
3) Die templates heb ik al gezien en ik meen zelfs gedownload. Ik zal het nog even checken. Even goed bedankt voor de tip.
4) De bedoeling is dat je met een bult soldeer aan de buitenkant van de biels de prominente railchair van bullhead probeert te benaderen. Dat is een oude tip van Iain Rice. Je kan natuurlijk ook apart plastic railchairs van bijv. C&L aanbrengen, maar daar heb ik geen zin in.
De railchairs bij bullhead rail zijn mooier gevormd dan mijn klodders soldeer, dat geef ik grif toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8030923_Desktop_Resolutie.jpg)
Eens kijken hoe het staat als het geverfd is.

@Steef
Bedankt voor de link. Ik zal hem nog even checken.

Het wissel is nu klaar.
Op de laatste foto uit mijn vorige post zitten de switch rails er nog los op. Ik heb ze al wel gemaakt en gevijld.
Met de mallen kan ik die nu op de juiste afstand monteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3146_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3146_3.jpg)

Maar eerst moet de tie bar voorbereid worden. Ik maak er 3 gaatjes in. Eén van 1mm in het midden en twee van 0,7mm op de afstand waar de switchrails eraan gesoldeerd moeten worden. In de 0,7mm gaatjes maak ik een haakje van zacht 0,5 messing draad Dat dient om de soldeerbevestiging te verstevigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3152_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3152_1.jpg)

Daarna zet ik de boel in elkaar: het haakje door het gaatje in de tiebar en tegen de rail aan en dan solderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3151_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3151_2.jpg)

Achter de switch rail en onder de stock rail door zit een dun papiertje uit een oud telefoonboek om te voorkomen dat de stock rail ook vastgesoldeerd wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3154_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3154_3.jpg)
Hier is de soldeer zeker te dik, maar dat heb ik daarna grotendeels weggevijld.

Ik had van tevoren een gaatje in het hout geboord, omdat het haakje daar mooi in past. Het haakje geeft wat extra stevigheid bij het soldeerverbinding en je kan dan het werk beter op zijn plaats houden. Het haakje steekt onder de biels uit en moet nu afgevijld worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3155_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3155_3.jpg)

Hierna kunnen de guard rails op maat gemaakt en gebogen worden en met de mallen op hun plaats gehouden worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3157_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3157_1.jpg)

Daarna ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3156_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3156_3.jpg)

Het wissel is nu klaar en gecheckt met de 1mm mal, zodat de flenzen er makkelijk doorheen zouden moeten kunnen.

Ik wil met dit verslag laten zien dat het helemaal niet moeilijk is om een eenvoudig wissel te maken. Het is absoluut geen rocket science, en het is voor vrijwel iedereen heel goed mogelijk om dat met wat printplaat en een paar stukken rail te proberen. Templates zijn er volop te krijgen en je kan ze ook zelf maken. Ik heb ergens ook een Kadee mal voor de rails. Mallen voor dit werk worden dus ook buiten het UK gemaakt.

Dit 36 inch wissel is een heel eenvoudig wissel. Het is model vrij kort, ongeveer een Peco Medium, en er zit niet echt veel detail aan. Je kan natuurlijk zelf zoveel detail aanbrengen als je wil. Ik zou er bijv. aan de zijkanten plastic chairs van C&L op kunnen plakken, maar daar heb ik gewoon geen zin in.
De inspiratie voor zo'n eenvoudig wissel kwam trouwens van Marcway, de huidige leverancier van SMP. In de jaren '90 verkochten zij kant-en-klare bullhead wissels en ik heb er toen eens een paar besteld. Ze kostten toen iets van £10,00 en toen ik ze kreeg dacht ik: "Dat kan ik zelf ook wel". Het heeft daarna nog wel een paar jaar geduurd eer ik me eraan waagde.
Op een andere manier kun je van C&L componenten ook rails en wissels maken met echte houten bielzen van een soort lollystokjes, waarop je de plastic chairs plakt met de rails erin. Dat ziet er veel fraaier uit, maar ik ben niet zo van plakken. David Solomon doet dat op de DVD van Right Track 10. Ik vraag me dan af hoe lang dat plaksel blijft zitten.

Voor mij is het belangrijkste dat een wissel goed functioneert, en als ik deze netjes verf dan ziet hij er best aardig uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3159_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3159_3.jpg)

Dit is trouwens een - even uit het hoofd - 28 en 36 inch kromme wissel uit een SMP kit.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 augustus 2017, 23:58:43
2) In dit stuk rail moet een elektrische onderbreking komen. Daarom maak ik het gelijk in twee stukken.
Je kan die onderbreking 4 dwarsliggers dichter bij het puntstuk leggen. Dan wordt het bewegende deel van de tongen langer en zijn ze makkelijker te bewegen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 20 augustus 2017, 16:55:03
Dat kan inderdaad. Dan komt er ook minder mechanische kracht op de soldeerverbindingen.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 augustus 2017, 18:59:11
Leen , ik zie dat je de tongpunten star aan de schuifbiels soldeert. Dan krijg je daar twee starre hoeken waardoor het zaakje moeilijk te vervormen is, lijkt mij.
Zelf gebruik ik een andere constructie voor de aandrijving met staaldraadjes van 0,5 mm. Die zijn flexibel, waardoor de tongen met minder kracht omgaan. En het lijkt meer op het grote voorbeeld. Ik denk dat de foto verder voor zichzelf spreekt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstangen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstangen.png)
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 20 augustus 2017, 22:54:57
Dat op jouw foto is mechanisch zeker een betere constructie.
Het ziet er ook heel netjes  uit.

Ik heb al een stuk of 25 wissels op deze manier gemaakt en ga ze binnenkort gebruiken.
De vraag is in hoeverre het verdraaien van de rail van invloed is op de punt waar hij over een mm of 2, 3 star vastgesoldeerd zit.
Ik soldeer de punt vast als hij tegen de rail aanzit, dus daar zal er niet veel spanning komen.
En als hij in het midden zit, dan is het niet zo belangrijk, vind ik.
Ik hoop dat de Marcways en SMP's, die met dit concept kwamen, er genoeg ervaring mee hebben opgedaan.

Ik heb de wissels getest met een SEEP en in principe functioneert het goed.
Maar ik wil ze liever niet met de Peco PL-10 of de SEEP PM4 aansturen, vanwege de kracht die er dan steeds met een klap op de soldeerverbinding komt.
Ik heb er nog over gedacht om er op een of andere manier een stuk verenstaal tussen te krijgen om de klap te versoepelen, maar ik ga nu servo's gebruiken voor de aansturing.

Over de rijeigenschappen heb ik nog niet veel ervaring opgedaan. Er liggen twee wissels op mijn BMB-bak en die hebben op 1 rijdag zonder problemen dienst gedaan als trailing point in de stand rechtdoor, dus dat zegt niet zoveel. Over twee weken gaan we opnieuw rijden en als het goed is met meer wissels en dan zien we het wel.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 23 augustus 2017, 23:13:45
Voor de liefhebbers: dit wissel is nu geverfd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3160_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3160_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3161_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3161_1.jpg)

En de schilderkunst van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3162_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3162_2.jpg)

Ik kreeg er met mijn kwasten ondanks verwoede pogingen geen mooie houtnerf op, maar het zal me benieuwen of je dat op de bak kan  zien.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Dave....... op 24 augustus 2017, 18:24:18
Ik vind het er geslaagd uitzien.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: gilpin43 op 24 augustus 2017, 18:50:31
@klaas: Heb je meer gegevens over jouw stelbalk-constructie? Ziet er interessant uit, beter dan het vastsolderen op een printplaat-biels.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Tulpendaal op 16 februari 2020, 10:08:12
Zo even dit draadtje gereactiveerd,

ben weer begonnen met rails maken en overleg me de jig en slijphulpen van fasttrack te kopen (double crossing nr 6 daar die goed is voor een standaard linkse en rechtse standaard wissel, een single crossover links of rechts en een double cross over)

Nu is mijn vraag heeft iemand ooit zo een jig gekocht en er ervaring mee,
(en nee geen discussie over de prijs en kosten enz)

ook info over andere jigs en slijphulpen is welkom
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 02 maart 2020, 22:14:29
@ Joke
Sorry, ik zie nu pas je reactie. Ik dacht: "Wat doet dat wisseltopic daar bijna helemaal bovenaan?"  ;D

Ik heb geen spullen van Fasttrack, maar allemaal spullen uit Engeland. Mijn railprofiel is code 75 bullhead en dat verwerkt wat makkelijker dan het hier gangbare flatbottom railprofiel. Mijn templates komen van C&L en SMP Scaleway, die beide inmiddels in andere handen zijn overgegaan, en soms maak ik er zelf gewoon een, zoals twee jaar geleden die voor de kruising op mijn BMB-bak:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73439.msg3221748458#msg3221748458 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73439.msg3221748458#msg3221748458)

Ik heb zelf een tooltje gemaakt om het puntstuk op maat te vijlen, maar dat heb je misschien al gezien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3064_1024x768.jpg)

Het is natuurlijk minder nauwkeurig dan het mooie spul van Fasttrack c.s., maar voor het resultaat maakt dat - voor mij in ieder geval - niet uit.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Eegtrain op 02 maart 2020, 22:22:54
Woooow dit is gaaaf. Ik was ook ooit eens begonnen aan zelfbouw rails en wissels van TT Filigran.

Ik blijf dit graag volgen (y)
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: mwdb op 02 maart 2020, 22:48:03
Ervaring heb ik in elk geval wel met de  "stockaids" en "pointformers", dus de slijphulpen voor de puntstukken en wisseltongen.
Werken echt heel handig en je kan met de #6 prima uit de voeten voor code 70,75 en 83. Ik gebruik ze voor H0m wissels met wisselhoek 7, 9 en 12 graden, dat maakt niet zo heel veel uit.
Deze hulpjes maken heel consistent werken mogelijk en het gaat heel vlot, ik maakte voor mijn nieuwste station per wissel kant en klaar gevijlde pakketjes die ik op een later tijdstip dan voor de uiteindelijke wisselbouw kon gebruiken.
Wisseltemplates gebruik ik niet, ik neem dat je dat met jigs bedoelt, daar gebruik ik geprinte sjabloontjes voor. En natuurlijk uiteindelijk goed op het oog uitlijnen en klemmetjes om de spoorbreedte te fixeren, "spurhalter" gebruiken. En alles vlak uitlijnen, heel belangrijk (staallineaal).

Groet, Michiel
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 maart 2020, 23:00:07
Werken echt heel handig en je kan met de #6 prima uit de voeten voor code 70,75 en 83. Ik gebruik ze voor H0m wissels met wisselhoek 7, 9 en 12 graden, dat maakt niet zo heel veel uit.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij een wissel #6 hoort een hoek van 9.46 graden. Daar kun je toch geen andere hoek van maken?
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Noordernet op 02 maart 2020, 23:13:31
Morgen een reactie van mij, met plaatje van mijn vijlmal, naar een idee van de Scalefour Society. Want Engelse modelbouwers waren arm en bouwden daarom heel veel zelf.

Wolter
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: mwdb op 02 maart 2020, 23:37:37
Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij een wissel #6 hoort een hoek van 9.46 graden. Daar kun je toch geen andere hoek van maken?
Dat past ook niet zo direct uit de sjabloon, maar je zit er wel dichtbij. Je moet zondermeer nog nabewerken als je die railstaven uit de vijlhulp haalt.
Passend maken doe ik op de template.

Groet, Michiel
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Pauldg op 03 maart 2020, 08:16:09
Wat worden er ineens veel wissels gemaakt hier. Indrukwekkend allemaal. Die klemstukjes met die rubber ringen zijn knap bedacht. Dat ga ik ook proberen.

Mvg, Paul
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: St00mboy op 03 maart 2020, 14:40:58
Als je de hoek van de beide frog rails zodanig vijlt dat er m.u.v. op de punt een spleetje tussenzit als je ze op de juiste plaats legt, dan is het goed en vul je het spleetje op met soldeer. Nee, dat heb ik niet zelf bedacht, het staat in een van mijn boeken over zelf rails maken. Ik heb een keer een goeie vijl van de Bahco gekocht waarmee ik die rails altijd vijl.

Leen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 maart 2020, 16:46:28
Die truc ken ik ook, de puntrails iets te scherp vijlen. De voorste punt steekt dan iets buiten de lijn, maar dat is na het solderen met een vijltje zo verholpen.
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Tulpendaal op 03 maart 2020, 17:53:04
Wat grappig, even een reanimatie en alle wisselbouwers zijn weer uit de kast (y)
Voor die het nog niet gezien hebben, ik heb inmiddels de fasttrack jig en slijphulpjes gekocht en mijn eerste wissels gemaakt.

Te volgen hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75400.100 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75400.100) ik neem ze ook mee naar Valkenburg dus als iemand interesse heeft  8)

Leen, bij jou tooltje mag nog wel een beedtje meer beschrijving ::)  :D

Gr Joke
Titel: Re: Zelf wissels bouwen
Bericht door: Silvolde op 03 maart 2020, 19:10:05
Joke, jij hebt zo de gave om een aantal forumleden wakker te schudden...blijft leuk!

Groet,
Rob