Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: stop sectie voor station maken icm sein  (gelezen 24053 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #60 Gepost op: 16 november 2008, 16:46:37 »
( is niet me eigen schema maar een bestaande)
Aha, en waar komt dat schema dan wel vandaan?

In plaats van het op een simulatieprogramma op de PC te proberen kun je de schakeling ook eens in het echt bouwen. Dan zie je echt wat er gebeurt.

Verder zijn we je niet persoonlijk aan het aanvallen. We zeggen alleen dat je te weinig kennis en/of ervaring hebt om te doorgronden wat er echt aan de hand is. Die ervaring krijg je vanzelf door een schakeling gewoon te bouwen en het vuurwerk te aanschouwen. Zo hebben velen van ons het ook geleerd.

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #61 Gepost op: 16 november 2008, 17:10:36 »
mja er word gezegt dat ik te weinig kennis en alles heb ( soort van domheid) maar ik kan er niets ana doen als dingen me zo geleert worden toch?
mij er niet op aan kijken als ik dingen vertel die ik zo geleert en dus naar mijn mening zo werken. ik snap best dat het anders kan zitten, en dus ook zit, maar dan wil verder geen ruzie of iets wat er op lijkt en zal ik morgen op school het even haarfijn aan me leraar uitleggen hoe de stand van zaken is.
toch bedankt voor alle hulp en mogelijkheden.
wanneer ik weer verder ben, zal ik jullie op de hoogte houden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #62 Gepost op: 16 november 2008, 17:14:44 »
Frank,  te weinig kennis is niet hetzelfde als domheid. ;)

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #63 Gepost op: 16 november 2008, 17:30:05 »
je weet vast wel wat ik bedoel, als ik dat van iedereen te horen krijg, ik kan er simpel gezegt gewoon niets aan doen, als dingen mij dan verkeerd geleert worden tog? dus sorry dat ik dan koppig was.

Blame the school

Gr. Frank

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #64 Gepost op: 16 november 2008, 17:39:51 »
"Blame the school" .........

Toch maar hopen dat onder de BNLS lezers geen leraar van jouw school schuilt  ;)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #65 Gepost op: 16 november 2008, 17:41:08 »
Als dat het geval is dan houdt betrokken leraar zich wel erg stil en dat zegt dan al weer genoeg ;D

Gr. Remco.

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #66 Gepost op: 16 november 2008, 18:04:37 »
Beste Frank,

Ik denk dat het hele probleem is dat je dingen anders benoemt dan ze in feite zijn. Ik heb een kleinzoon die op de technische school zit en motorvoertuigenrechniek doet. Het valt mij wel eeens op dat deze jongen, net als jij, het wel eens over relais heeft terwijl het wat anders is. In veel auto's zitten tegenwoordig allerlei electronische schakelingen. Deze worden vaak ingegoten in één of andere massa. Het eindproduct is dan een zwart blokje met wat aansluitlipjes, waar van die klemmetjes op gestoken kunnen worden. Vaak kan het zwarte blokje ook in zijn geheel op een connector geprikt worden. Zo'n zwart blokje met aansluitlipjes noem jullie dan een relais. Het zou mij niet verwonderen dat het blokje waar jij het steeds over hebt in je boeken aangeduid wordt als "relais interieurverlichting". In werkelijkheid is het echter geen relais in de zin zo een relais over het algemeen gedefiniëerd wordt. In het zwarte blokje zit nl. geen relais, maar een electronische schakeling die de afnemende spanning over de ontladende condensator versterkt en doorgeeft aan het lampje. Het is al eerder door verschillende personen aangegeven. Als een automonteur de binnenverlichting van een auto moet repareren, dan kan ik me voorstellen dat soms "het relaitje" vervangen moet worden. Hij vervangt dan het zwarte blokje waar de electronische schakeling in zit. Die schakeling zal waarschijnlijk lijken op schema's zo die door Wim Ros en ook door Remco al aangedragen zijn. Op school en in de boeken "motorvoertuigentechniek" wordt vaak niet besproken wat de inhoud van dat zwarte blokje is. Voor de doorsnee automonteur is dat ook niet belangrijk. Hij vervangt 'het relaitje" en de binnenverlichting functioneert weer. Klant tevreden, klaar!! Mensen die wat verder doorgeleerd hebben in de electrotechniek zien echter bij een relais geen zwart blokje met aansluitklemmetjes voor zich, maar een magneetspoel die één of meerdere contacten sluit of opent. En daardoor ontstaan dan deze Babylonische spraakverwarringen. Vraag voor de gein je leraar nu eens of je een weekend zo'n binnenverlichtings-"relais" mee naar huis mag hebben. Sluit dat dan eens aan zo op het schema staat. Als je het voor elkaar hebt dat je lampje langzaam dimt, sluit dan eens op de plaats van het lampje de stopsectie bij je rode sein aan. Je zult zien dat de trein dan ook langzamerhand snelheid zal minderen en tot stilstand komt. Misschien kan je dan bij een garagebedrijf of autoshop zo'n blokje gaan kopen en permanent op je station inbouwen. Houd dan echter in je achterhoofd dat geen relais, maar een elctronische schakeling ingebouwd hebt, want ook ik zal nog maar eens herhalen wat al tot in de treuren in dit draadje beweerd is; een relais schakelt aan of uit; je lamp brandt of is uit. En een vertragingsrelais kan het aan of uit schakelen alleen maar uitstellen. Met een relais kan je niet dimmen. Ja, wel de dimlampen inschakelen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Heb ik zo een beetje duidelijkheid geschapen?

Vr. groet: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #67 Gepost op: 16 november 2008, 18:30:33 »
jah het geeft duidelijkheid maar nogmaals: IK kan er niets aan doen dat SCHOOL me dingen dus verkeerd leert, en je mag toch verwachten wat je op school leert dat dat goed is? dat hebben we allemaal gedaan neem ik aan.
als ik dan vervolgens te horen krijg dat school mij dingen verkeerd leert, jah, daar word het allemaal niet leuker op, maar ik zal het er op school over hebben, en al jullie verhalen laat ik even aan bod komen, en wat me leraar te zeggen heeft, dat vertel ik jullie dan wel weer, maar val mij er niet op aan wat ik wel en niet weet, ik leer uit een boek en dat is dus fout
sorry daarvoor dan. ik hoop dat er nou geen botsingen tussen onze treinen komen:P

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #68 Gepost op: 16 november 2008, 18:45:36 »
Frank, uiteindelijk leer jij alleen datgene wat jij ook wilt leren. Een school geeft je hoogstens richtlijnen en voorbeelden. Maar ook daar kunnen fouten of onduidelijkheden in zitten. Bovenstaand stuk uitleg van Steen komt op mij heel erg duidelijk over. Het gebruik van het woord relais kan op die manier een behoorlijke verwarring scheppen. Het is maar net hoe je het beestje noemt. Ik heb in een van mijn posts een link gezet naar Wikipedia betreffende: Wat is een relais. En wat Steen uitlegt dat gaat niet over een relais. Lees alle posts nog eens rustig door en trek je eigen conclusie. Zoek eventueel op Google en Wikipedia om nog meer informatie te verzamelen. Op die manier leer je misschien nog wel meer dan op school.

En wat betreft aanvallen en aangevallen voelen.... Naar mijn bescheiden mening heb ik dat nog niemand zien doen. We proberen eenvoudigweg te helpen en dingen, mede door uitleg, helder te krijgen.

Succes met je studie.

SanThe.

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #69 Gepost op: 16 november 2008, 18:52:58 »
Beste Frank,

Het is helemaal niet de bedoeling om je aan te vallen hoor. Wat dat betreft kan ik mij geheel bij SanThe aansluiten. Maar noemen jullie op school die dingetjes voor de interieurverlichting inderdaad relais?
En ga je ook proberen om je stopsectie met zo'n "relais" aan te sluiten? Want daar ging het eigenlijk om hé? De oorsprong van je topic was wat ondergesneeuwd maar je zocht een manier om je loc geleidelijk tot stilstand te brengen. Als dat lukt met een schakeling voor een autointerieurverlichtingsschakelingetje (3X woordwaarde?) is dat toch maar mooi weer meegenomen. Hoef je niet zelf een printplaatje of iets dergelijks in elkaar solderen.

Succes ermee!!

Vr.gr: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #70 Gepost op: 16 november 2008, 21:36:23 »
laten we het hierop houden, ik ga alles eff lekekr rustig doornemen kwa ideeen en tips. ik meld morgen op schol nog even waarom er dan zo'n schema instaat, als dat niet eens werkt, en waarom ik dat dan zo moet leren.....

bedankt iedereen en zodra ik alles werkend heb, maak ik wel even een filmpje en leg ik uit hoe het uiteindelijk geworden is..

bedankt,

Gr. Frank