Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 15:40:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:32:06
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:29:47
Aachenau West door eitreb
Vandaag om 15:29:44
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 15:16:53
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 15:15:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 14:16:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 14:02:48
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
  

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 16644 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: NS Locs en zo
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2008, 17:33:38 »
IC2000,
Diensten van loc+rijtuigen zijn gewoon duurder in exploitatie dan treinstellen, en bovendien minder flexibel (want rangeren kost mensen = kost geld). En wat denk je dat het reviseren van dat spul kost? NS zet echt niet zomaar dat soort spul aan de kant, en Railion ook niet. Wat moet Railion nou nog met electrische 1800V locs als ze vooral op de Betuweroute rijden en allerlei diensten vanuit gebieden zonder bovenleiding rijden?

NSR heeft nieuwe treinstellen besteld maar die vervangen de 1800 (nog) niet.
Wel degelijk. De afvoer van ICK is begonnen, de omloop van de 1800'en wordt dus ook sterk ingekrompen. ICL rijdt nog een paar jaar door, maar dat houdt ook binnen een paar jaar op. Ook met DDM-1 zijn plannen, al is dat nog onduidelijk, maar dat NSR er vanaf wil is al jaren bekend. Reken er maar niet op dat de 1800'en de 30 dienstjaren halen bij NSR. De 1700'en moet ik ook nog zien trouwens.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 17:50:08 door René Huibers. Reden: taalgebruik »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2008, 18:16:11 »
Ja/nee, ligt aan hoe je het opvat. Ik bedoel de nieuwe V-IRM'n waarvan er nog zo'n 40 moeten komen en de SLT waarvan er 4 proefrijden. Die zijn er nog niet en hebben dus ook niets vervangen.
De afvoer van ICK is al wel begonnen maar heeft nog niet tot vermindering in het aantal 1800'n gezorgd, wel een vermindering van het aantal diensten.

Met dat van de 1700'n bedoel je de 15-20 jaar die ik zeg? Ik ga uit van de tijd die ICR na de revisie nog mee kan. Kan best dat na 2015 het heel anders gaat, maar normaal gesproken zal het 15 jaar zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: NS Locs en zo
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 18:47:01 »
Bovendien zijn er concrete plannen de 1700'en los te weken van de DD-setjes. Hierdoor zouden ze kunnen doorschuiven naar 1800-diensten (geen probleem, los van DDM-1). Ik zie de 1800 niet lang meer rijden, eerlijk gezegd. De 1700'en zullen wel sneuvelen tegelijk met ICRm en dan is het gedaan met de 'getrokken' binnenlandse reizigerstrein.
En het is natuurlijk afwachten wat 2015 gaat brengen.

www.raymondkies.nl

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: NS Locs en zo
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 18:51:52 »
Hoi iedereen,

Ik zie dat er al stevig is gereageerd.
Het is niet mijn bedoeling die discussie over de 1607 opnieuw op te starten, maar mijn vraag kwam naar aanleiding van die discussie.

Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[

Nu is er blijkbaar een trend aan het ontstaan om nieuwe treinen te kopen, koplopers cosmetisch aan te passen, en ook die sprinter natuurlijk (foeilelijk tegenwoordig naar mijn mening).
De reden voor zoveel nieuw materieel terwijl er nog veel goed spul op de sporen staat, is mij simpelweg onduidelijk. Infrastructuur is een probleem, stop daar nou je effort in. Ik snap ook wel dat rail niet fancy is, een mooie nieuwe trein natuurlijk wel... Ik weet niet wat een loc kost, wat het onderhoud kost en de afschrijving etc..., maar nieuw materieel lijkt mij nog veel kostbaarder. Uiteindelijk willen we alleen maar van A naar B in dit kleine land.


 





Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: NS Locs en zo
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 18:58:48 »
Hallo allemaal,

Persoonlijk geloof ik niet dat er over 15 jaar nog een NS is.
Nederland is erg gul met het weggeven van bedrijven, vergelijk de bv de AEX lijst van nu maar met 5 jaar geleden, en zoals DB het goederen vervoer kon overnemen en de kroonjuweeltjes eruit halen ( astoten binnenlandsvervoer, 6400 naar Duitsland brengen etc. ).

Bovendien zijn er nog maar een klein aantal leveranciers over waar men bij koopt, en dan zijn het nog de standaard producten.

Typisch Nederlands materieel zal m waarschijnlijk alleen in detail en kleurverschillen gaan zitten.

Misschien is het daarom belangrijker om aandacht te hebben voor Nederlands materieel dat zich onderscheidt van het buitenlands. bv 1200en, koplopers etc.

Groeten, Alexander

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: NS Locs en zo
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 18:59:01 »
Hoi iedereen,

Ik zie dat er al stevig is gereageerd.
Het is niet mijn bedoeling die discussie over de 1607 opnieuw op te starten, maar mijn vraag kwam naar aanleiding van die discussie.

Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[

Toen de 1600 werd besteld werden de elocs gemengd ingezet in de reizigers- en goederendienst. Van een boedelscheiding was nog geen sprake. Om de machines overdag emplooi te geven (dus in de reizigersdienst te laten rijden) is vrijwel op hetzelfde moment het park ICR besteld - de plan E's waren ook zo fantastisch niet meer.
Nu worden de reizigerslocs niet meer in de goederendienst gebruikt waarmee de overstap naar exploitatief veel goedkopere treinstellen is verklaard.

www.raymondkies.nl


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2008, 18:59:41 »
Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[
Je geeft zelf het antwoord al, de loc is flexibel (reed dus IC's, goederentreinen, dubbeldeksstammen). Tegenwoordig is de NS opgesplitst en is dat niet meer nodig.

Citaat
Nu is er blijkbaar een trend aan het ontstaan om nieuwe treinen te kopen, koplopers cosmetisch aan te passen, en ook die sprinter natuurlijk (foeilelijk tegenwoordig naar mijn mening).
Nieuw materieel zal wel moeten, je kan het niet eeuwig in dienst houden. De Koplopers ondergaan wel meer dan alleen een cosmetische operatie, die krijgen een complete revisie waarbij dus ook het interieur veranderd wordt.

Citaat
De reden voor zoveel nieuw materieel terwijl er nog veel goed spul op de sporen staat, is mij simpelweg onduidelijk.
Wat is goed? Plan t is 45 jaar oud en kan niet veel langer mee. ICm heeft na 20 jaar een revisie nodig en die gebeurt ook.

Citaat
Infrastructuur is een probleem, stop daar nou je effort in. Ik snap ook wel dat rail niet fancy is, een mooie nieuwe trein natuurlijk wel... Ik weet niet wat een loc kost, wat het onderhoud kost en de afschrijving etc..., maar nieuw materieel lijkt mij nog veel kostbaarder. Uiteindelijk willen we alleen maar van A naar B in dit kleine land.
Maar daar gaat de NS niet meer over, die vervoeren reizigers en kijken alleen naar het materieel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: NS Locs en zo
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2008, 19:50:35 »
Ik wil ook niet lullig doen, maar volgens mij staan er al 3 1800en terzijde in Maastricht....

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2008, 19:59:53 »
Volgens Somda staan de 1826 en 1841 terzijde, al dan niet met schade. De 1841-1843 zouden buiten dienst gaan maar dat werd een dag of twee later al teruggedraaid.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS Locs en zo
« Reactie #24 Gepost op: 07 November 2008, 20:01:18 »
Misschien is het daarom belangrijker om aandacht te hebben voor Nederlands materieel dat zich onderscheidt van het buitenlands. bv 1200en, koplopers etc.

1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: NS Locs en zo
« Reactie #25 Gepost op: 07 November 2008, 20:09:00 »
1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.
En van de 1200'en worden ik weet niet hoeveel locs bewaard. Flauwekul allemaal. Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot. Geniet van de dag van vandaag, morgen zijn er weer andere zaken.

www.raymondkies.nl

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2008, 20:22:12 »
En dan besteld de albatros van Ansaldo Breda en dan is het weer niet goed.  ;D Besteld de ns een keer iets unieks is het weer te lelijk.
Voor grootspoorfoto's zie site

RichardK

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: NS Locs en zo
« Reactie #27 Gepost op: 07 November 2008, 20:43:09 »
En van de 1200'en worden ik weet niet hoeveel locs bewaard. Flauwekul allemaal. Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot. Geniet van de dag van vandaag, morgen zijn er weer andere zaken.

Het is nog altijd beter als in het land van de kelders, Oostenrijk: Daar zijn van de 18 gebouwde 2050's er liefst 12! bewaard, ook dit is Ami import.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: NS Locs en zo
« Reactie #28 Gepost op: 07 November 2008, 21:17:08 »
En dan besteld de albatros van Ansaldo Breda en dan is het weer niet goed.  ;D
Het grootste probleem bij die dingen is dat ze er überhaupt nog niet zijn  :-|

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #29 Gepost op: 07 November 2008, 21:29:23 »
Ja ok daar heb je een puntje. En dat gaat ook nog wel even duren want ze rijden nog niet echt hard.
Voor grootspoorfoto's zie site