Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 16194 keer)

timtrein

• Offline Offline
Re: NS Locs en zo
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2008, 17:33:38 »
IC2000,
Diensten van loc+rijtuigen zijn gewoon duurder in exploitatie dan treinstellen, en bovendien minder flexibel (want rangeren kost mensen = kost geld). En wat denk je dat het reviseren van dat spul kost? NS zet echt niet zomaar dat soort spul aan de kant, en Railion ook niet. Wat moet Railion nou nog met electrische 1800V locs als ze vooral op de Betuweroute rijden en allerlei diensten vanuit gebieden zonder bovenleiding rijden?

NSR heeft nieuwe treinstellen besteld maar die vervangen de 1800 (nog) niet.
Wel degelijk. De afvoer van ICK is begonnen, de omloop van de 1800'en wordt dus ook sterk ingekrompen. ICL rijdt nog een paar jaar door, maar dat houdt ook binnen een paar jaar op. Ook met DDM-1 zijn plannen, al is dat nog onduidelijk, maar dat NSR er vanaf wil is al jaren bekend. Reken er maar niet op dat de 1800'en de 30 dienstjaren halen bij NSR. De 1700'en moet ik ook nog zien trouwens.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 17:50:08 door René Huibers. Reden: taalgebruik »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2008, 18:16:11 »
Ja/nee, ligt aan hoe je het opvat. Ik bedoel de nieuwe V-IRM'n waarvan er nog zo'n 40 moeten komen en de SLT waarvan er 4 proefrijden. Die zijn er nog niet en hebben dus ook niets vervangen.
De afvoer van ICK is al wel begonnen maar heeft nog niet tot vermindering in het aantal 1800'n gezorgd, wel een vermindering van het aantal diensten.

Met dat van de 1700'n bedoel je de 15-20 jaar die ik zeg? Ik ga uit van de tijd die ICR na de revisie nog mee kan. Kan best dat na 2015 het heel anders gaat, maar normaal gesproken zal het 15 jaar zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Trabantfahrer

• Offline Offline
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 18:47:01 »
Bovendien zijn er concrete plannen de 1700'en los te weken van de DD-setjes. Hierdoor zouden ze kunnen doorschuiven naar 1800-diensten (geen probleem, los van DDM-1). Ik zie de 1800 niet lang meer rijden, eerlijk gezegd. De 1700'en zullen wel sneuvelen tegelijk met ICRm en dan is het gedaan met de 'getrokken' binnenlandse reizigerstrein.
En het is natuurlijk afwachten wat 2015 gaat brengen.

www.raymondkies.nl

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 18:51:52 »
Hoi iedereen,

Ik zie dat er al stevig is gereageerd.
Het is niet mijn bedoeling die discussie over de 1607 opnieuw op te starten, maar mijn vraag kwam naar aanleiding van die discussie.

Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[

Nu is er blijkbaar een trend aan het ontstaan om nieuwe treinen te kopen, koplopers cosmetisch aan te passen, en ook die sprinter natuurlijk (foeilelijk tegenwoordig naar mijn mening).
De reden voor zoveel nieuw materieel terwijl er nog veel goed spul op de sporen staat, is mij simpelweg onduidelijk. Infrastructuur is een probleem, stop daar nou je effort in. Ik snap ook wel dat rail niet fancy is, een mooie nieuwe trein natuurlijk wel... Ik weet niet wat een loc kost, wat het onderhoud kost en de afschrijving etc..., maar nieuw materieel lijkt mij nog veel kostbaarder. Uiteindelijk willen we alleen maar van A naar B in dit kleine land.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 18:58:48 »
Hallo allemaal,

Persoonlijk geloof ik niet dat er over 15 jaar nog een NS is.
Nederland is erg gul met het weggeven van bedrijven, vergelijk de bv de AEX lijst van nu maar met 5 jaar geleden, en zoals DB het goederen vervoer kon overnemen en de kroonjuweeltjes eruit halen ( astoten binnenlandsvervoer, 6400 naar Duitsland brengen etc. ).

Bovendien zijn er nog maar een klein aantal leveranciers over waar men bij koopt, en dan zijn het nog de standaard producten.

Typisch Nederlands materieel zal m waarschijnlijk alleen in detail en kleurverschillen gaan zitten.

Misschien is het daarom belangrijker om aandacht te hebben voor Nederlands materieel dat zich onderscheidt van het buitenlands. bv 1200en, koplopers etc.

Groeten, Alexander

Trabantfahrer

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 18:59:01 »
Hoi iedereen,

Ik zie dat er al stevig is gereageerd.
Het is niet mijn bedoeling die discussie over de 1607 opnieuw op te starten, maar mijn vraag kwam naar aanleiding van die discussie.

Wat ik niet begrijp is dat er in het verleden stevig is geinvesteerd in locs en rijtuigen.
Dus de getrokken trein. Men heeft toen de 1600 laten ontwikkelen. Het mooie van zo'n loc is dat ie zo'n beetje alles kan, lekker flexibel dus, helaas wel elektrisch dus bij ons in het dorp zullen wij hem wel nooit zien... :-[

Toen de 1600 werd besteld werden de elocs gemengd ingezet in de reizigers- en goederendienst. Van een boedelscheiding was nog geen sprake. Om de machines overdag emplooi te geven (dus in de reizigersdienst te laten rijden) is vrijwel op hetzelfde moment het park ICR besteld - de plan E's waren ook zo fantastisch niet meer.
Nu worden de reizigerslocs niet meer in de goederendienst gebruikt waarmee de overstap naar exploitatief veel goedkopere treinstellen is verklaard.

www.raymondkies.nl

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2008, 18:59:41 »
Je geeft zelf het antwoord al, de loc is flexibel (reed dus IC's, goederentreinen, dubbeldeksstammen). Tegenwoordig is de NS opgesplitst en is dat niet meer nodig.

Citaat
Nu is er blijkbaar een trend aan het ontstaan om nieuwe treinen te kopen, koplopers cosmetisch aan te passen, en ook die sprinter natuurlijk (foeilelijk tegenwoordig naar mijn mening).
Nieuw materieel zal wel moeten, je kan het niet eeuwig in dienst houden. De Koplopers ondergaan wel meer dan alleen een cosmetische operatie, die krijgen een complete revisie waarbij dus ook het interieur veranderd wordt.

Citaat
De reden voor zoveel nieuw materieel terwijl er nog veel goed spul op de sporen staat, is mij simpelweg onduidelijk.
Wat is goed? Plan t is 45 jaar oud en kan niet veel langer mee. ICm heeft na 20 jaar een revisie nodig en die gebeurt ook.

Citaat
Infrastructuur is een probleem, stop daar nou je effort in. Ik snap ook wel dat rail niet fancy is, een mooie nieuwe trein natuurlijk wel... Ik weet niet wat een loc kost, wat het onderhoud kost en de afschrijving etc..., maar nieuw materieel lijkt mij nog veel kostbaarder. Uiteindelijk willen we alleen maar van A naar B in dit kleine land.
Maar daar gaat de NS niet meer over, die vervoeren reizigers en kijken alleen naar het materieel.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2008, 19:50:35 »
Ik wil ook niet lullig doen, maar volgens mij staan er al 3 1800en terzijde in Maastricht....

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2008, 19:59:53 »
Volgens Somda staan de 1826 en 1841 terzijde, al dan niet met schade. De 1841-1843 zouden buiten dienst gaan maar dat werd een dag of twee later al teruggedraaid.

stig

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 November 2008, 20:01:18 »
Misschien is het daarom belangrijker om aandacht te hebben voor Nederlands materieel dat zich onderscheidt van het buitenlands. bv 1200en, koplopers etc.

1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Trabantfahrer

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 November 2008, 20:09:00 »
1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.
En van de 1200'en worden ik weet niet hoeveel locs bewaard. Flauwekul allemaal. Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot. Geniet van de dag van vandaag, morgen zijn er weer andere zaken.

www.raymondkies.nl

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2008, 20:22:12 »
En dan besteld de albatros van Ansaldo Breda en dan is het weer niet goed.  ;D Besteld de ns een keer iets unieks is het weer te lelijk.
Voor grootspoorfoto's zie site

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 07 November 2008, 20:43:09 »
En van de 1200'en worden ik weet niet hoeveel locs bewaard. Flauwekul allemaal. Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot. Geniet van de dag van vandaag, morgen zijn er weer andere zaken.

Het is nog altijd beter als in het land van de kelders, Oostenrijk: Daar zijn van de 18 gebouwde 2050's er liefst 12! bewaard, ook dit is Ami import.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 November 2008, 21:17:08 »
En dan besteld de albatros van Ansaldo Breda en dan is het weer niet goed.  ;D
Het grootste probleem bij die dingen is dat ze er überhaupt nog niet zijn  :-|

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #29 Gepost op: 07 November 2008, 21:29:23 »
Ja ok daar heb je een puntje. En dat gaat ook nog wel even duren want ze rijden nog niet echt hard.
Voor grootspoorfoto's zie site