Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 19:43:57
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
  

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 16211 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
NS Locs en zo
« Gepost op: 07 November 2008, 11:30:58 »
Verdorie,

Wilde ik nog even reageren in het 1607 draadje is ie op slot!
Jammer dat dit nu ook weer in dit forum nodig blijkt te zijn, triest.

Maar ik had een vraag over het uitfaseren van de universele locs.
Waarom moet NS in hemelsnaam zo nodig van de getrokken trein af?
Er is dus een hele voorraad aan 1600, 1700 en 1800 locs die nog helemaal
niet aan het eind van hun leven zijn.
Toch blijken de eersten al op een zijspoor gezet en het aanschaffen van
splinternieuw materieel gaat door...
Ik kan dit niet begrijpen. Ik dacht dat nederlanders zo zuinig waren.
Dit komt op mij over als geld over de balk gooien. Ik begrijp nu wel
waarom het treinkaartje steeds duurder wordt.

Particuliere maatschappijen kopen toch ook 2e hands locs? Ok, ze zijn
niet nieuw, maar wel bruikbaar, dat is dus kostenbesparing, daar zijn
bedrijven tegenwoordig toch helemaal op gefixeerd? Zelfs ontslaggolven
worden niet gemeden... 

Nog even over het behouden van locs:
Ik vind het erg als ik zie wat er in Nederland bewaard is gebleven, statisch of
in bedrijf. Het gros komt uit het buitenland en rijdt hier museumdiensten.
Als je ziet dat in Neurenberg de boel is afgefikt, mogen de duitsers blij
zijn dat er her en der nog meerdere exemplaren door stichtingen etc bewaard
zijn gebleven, daar ben ik absoluut jaloers op.
Daarom vind ik het jammer dat het initiatief over de 1607 zo de grond werd
ingetrapt. Een discussie is goed, zo krijg je voors en tegens. Ontmoedigen
is makkelijk, constructief meedenken is een kwaliteit. 

Ik hoop dat we dit niet te vaak meer mogen meemaken op het forum.

m.vr.gr,
Collin








Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: NS Locs en zo
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2008, 11:46:13 »
Even een paar reacties op wat je zegt:

Waarom moet NS in hemelsnaam zo nodig van de getrokken trein af?

Efficientie en kostenbesparing.

Ik vind het erg als ik zie wat er in Nederland bewaard is gebleven, statisch of
in bedrijf. Het gros komt uit het buitenland en rijdt hier museumdiensten.

Dit is een hele oude discusssie, die af en toe oplaait. Vermoedelijk doel je nu op stoomlocs, want van het electrische en het dieselmaterieel is zat bewaard gebleven. En dat gebrek aan stoomlocs is jammer, maar in de tijdsgeest van de jaren 50 was vooruitgang het modewoord en alles wat ouderwets was had geen waarde meer. Zo simpel is het.

Daarom vind ik het jammer dat het initiatief over de 1607 zo de grond werd
ingetrapt. Een discussie is goed, zo krijg je voors en tegens. Ontmoedigen
is makkelijk, constructief meedenken is een kwaliteit.

Deze mening deel ik, maar het lijkt me geen goed plan de hele discussie nu weer opnieuw te gaan voeren.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 11:47:55 door NS8714 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2008, 12:08:40 »
@ Collin, zo dacht ik er dus ook over.


Maar als ik kijk naar de de 1600 serie komt bij mij de 1607 als eerste in zicht.
Vanwege dat deze loc loc net ietsje meer historie heeft als de andere 1600-en.

Maar goed ik begin niet weer aan die discussie, want dan wordt die alweer vierkant de grond in getrapt.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 12:22:56 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
    • Flickr
Re: NS Locs en zo
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2008, 12:23:08 »
Het draadje over de 1607 is gesloten niet alleen door de reacties tégen de poster, maar ook door de manier van reageren van de poster zelf.

Belangrijkste bij het bewaren van materieel is dat er wat mee gedaan wordt. Dat kost heel veel geld en heel veel manuren. Liever één 2200 (bijvoorbeeld) in de staat zoals de 2225 dan tien wegroestende, vale en verroeste 2200-en. Wat hebben we bijvoorbeeld aan sommige locomotieven die al 20 jaar in ene ontoegankelijke loods staan te staan, of treinstellen en rijtuigen die in slechte staat op betere tijden staan te wachten die vermoedelijk nooit gaan komen?

Ik denk dat er van de generatie van de jaren 50/60 aan NS materieel veel moois bewaard is gebleven en gelukkig wordt aan aan aantal van deze goed werk geleverd (aan een aantal ook niet)

Je mening over de generatie van daarvoor (stoom) deel ik verder ook, maar aan de andere kant brengen ook DB stomers met Oostenrijker geld in het laatste, (helaas) meer dan b.v. een plan U of Hondekop, dat blijft toch te modern. En dat geld is broodnodig. Authentiekere (Nederlandse) stoomsfeer kun je overigens bij verenigingen als SHM en MBS nog voldoende vinden.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 12:26:08 door Sicco Dierdorp »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2008, 12:26:07 »
@ Sicco.

Als je goed in dat andere draadje leest schrijft Chris van diesen dat ik zelf heb gevraagd om het draadje te sluiten.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: NS Locs en zo
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2008, 12:26:33 »
Om kort te reageren...
Ik juich het bewaren van een 16, 17 of 1800 echt toe en vind de loc het beste passen bij de Stichting KLOK. Wellicht handig om met nieuwe initiatieven je aan te sluiten bij een bestaande club i.p.v. weer een nieuwe op te richten. Nederland is klein, heeft al aardig wat clubs op dit gebied en instantie's als IVW vinden het niet prettig wanneer er nog meer splinterclubjes er bij gaan komen.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
    • Flickr
Re: NS Locs en zo
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2008, 12:27:50 »
Best belangrijk om te bewaren inderdaad, al ook wel gebeuren, maar over een jaar of 10 ofzo
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 12:35:07 door Sicco Dierdorp »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: NS Locs en zo
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2008, 12:31:18 »
Joepie! Het gaat hier gewoon verder!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
    • Flickr
Re: NS Locs en zo
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2008, 12:32:41 »
Liever niet
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 12:35:25 door Sicco Dierdorp »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: NS Locs en zo
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2008, 12:36:40 »
Particuliere maatschappijen kopen toch ook 2e hands locs? Ok, ze zijn
niet nieuw, maar wel bruikbaar, dat is dus kostenbesparing, daar zijn
bedrijven tegenwoordig toch helemaal op gefixeerd? Zelfs ontslaggolven
worden niet gemeden... 
Waarom wil je als particuliere maatschappij, locs kopen?, je moet zelf je onderhoud regelen en als je vervoer waar je de locs voor gebruikt weg valt zit je met die dure dingen in je maag.

Als het even kan ga je locs leasen, dan heb je zelf geen onderhoud, je kan de locs terug geven aan het einde van het contract, je hebt modern materieel en bij grote storingen of defecten krijg je vervangend materieel als het goed is.

Verder speelt nog mee waar je er mee wil gaan rijden, als je electrisch op de havenlijn in rotterdam wil rijden of je wil gebruik maken van de betuweroute of je wil de grens over heb je aan 1600en helemaal niks en ga je die dus ook niet kopen en kan je beter meerspanningslocs leasen.

Als je ook nog buiten het electrische net moet komen dan heb je altijd diesels nodig, je kan niet overal met rangeerlocs werken. Diesellocs zijn voor grens overschrijdend verkeer ook erg aantrekkelijk omdat je de dure meerspannings apperatuur niet nodig hebt.

Kort gezegt voor locs als de 1600 serie, daar is geen markt voor in of direct rond Nederland de enige bedrijven die er in beperkte mate nog wat mee kunnen zijn Railion en ACTS en die rijden beide met het spul.

Groetjes Michiel

Ps; in de reizigers dienst leveren treinen met losse locs ook al rij je trek/trek ook veel problemen op, je keertijd is dan nog 10 tot 12min, dat red je onderweg dus bijna niet en dan heb je gelijk vertraging. Daar heb ik de afgelopen week nog div. voorbeelden van gezien hier in Arnhem.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2008, 15:05:00 »
Maar ik had een vraag over het uitfaseren van de universele locs.
Bedoel je hiermee de universele loc in het algemeen of specifiek de 16/17/1800'n van de NS?

Citaat
Waarom moet NS in hemelsnaam zo nodig van de getrokken trein af?
Efficiëntie en kostenbesparing zoals gezegd.

Citaat
Er is dus een hele voorraad aan 1600, 1700 en 1800 locs die nog helemaal niet aan het eind van hun leven zijn.
Toch blijken de eersten al op een zijspoor gezet en het aanschaffen van
splinternieuw materieel gaat door...
Dat is niet waar, Railion heeft een aantal 1600'n terzijde gezet wegens teruglopend goederenvervoer (dat was toen zo) maar alle locs bij NSR zijn nog in dienst. NSR heeft nieuwe treinstellen besteld maar die vervangen de 1800 (nog) niet. De 1700 blijven nog zo'n 15-20 jaar rijden met ICRm.
Alleen bij Railion worden de 1600'n vervangen door nieuwe locs, die geschikt zijn om op de BR en het buitenland te rijden. Komt eigenlijk neer op modernisatie.

Citaat
Ik kan dit niet begrijpen. Ik dacht dat nederlanders zo zuinig waren.
Dit komt op mij over als geld over de balk gooien. Ik begrijp nu wel
waarom het treinkaartje steeds duurder wordt.
Dat heeft er eigenlijk niets mee te maken.

Citaat
Particuliere maatschappijen kopen toch ook 2e hands locs? Ok, ze zijn niet nieuw, maar wel bruikbaar, dat is dus kostenbesparing, daar zijn
bedrijven tegenwoordig toch helemaal op gefixeerd? Zelfs ontslaggolven
worden niet gemeden... 
Alleen ACTS heeft dat gedaan, maar toen die begonnen was er de keus niet aan locs die er nu is. De Class 66, G2000, leaselocs van de 185/189 familie moesten allemaal nog komen.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: NS Locs en zo
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2008, 16:40:48 »
Gaan de 1600'en waar Railion nu vanaf wil dan weer terug naar NSR?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: NS Locs en zo
« Reactie #12 Gepost op: 07 November 2008, 16:45:31 »
Neen, ik las net op Somda dat de inzet van de serie 1800 bij NSR volgend jaar ook sterk verminderd word.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: NS Locs en zo
« Reactie #13 Gepost op: 07 November 2008, 16:54:45 »
nou, dat treinkaartje wordt door dit gezeik (sorry voor het woord) weldegelijk duurder. die ouwe meuk zoals het soms wordt genoemd kan vaak nog best rijden. in Zwitserland worden de Ae 6/6'en nu gereviseerd en zullen dan nog een aantal jaar mee kunnen. hier in Nederland is het idee *** die zooi er liever vandaag dan morgen uit. daardoor wordt alles vele malen duurder.
sorry, maar ik snap de NS, en RAILION niet.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: NS Locs en zo
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2008, 17:06:46 »
Ben benieuwd naar de onderbouwing dat ouwe meuk in stand houden goedkoper is :-|
No dress rehearsel, this is our life.