Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: Nieuws rond de 2412  (gelezen 77812 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #90 Gepost op: 11 November 2008, 12:16:54 »
De 2498 van het NSM telt niet mee?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #91 Gepost op: 11 November 2008, 12:25:57 »
Ow,  :-[

Over het hoofd gezien. Dat valt weer mee. Zullen er vier bewaard blijven, verdeeld over twee clubs. Zijn er plannen om  de 2498 rijvaardig te maken? Ik krijg van de nmld de indruk dat daarvoor geen plannen bestaan. In dat geval klopt mijn vorige posting wel, maar dan moet die betrokken worden op eventueel toekomstige rijvaardige exemplaren van deze locomotiefserie.

Groet,

Marco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #92 Gepost op: 11 November 2008, 18:04:58 »
Reken er niet op dat die 2498 snel weer op de baan komt. Het NSM heeft haar handen ook meer dan vol, en waarom zou je ook moeite doen als er al twee andere exact dezelfde karren rijvaardig zijn?

Overigens heb je voor een 2400 niet zoveel technische kennis nodig, ze zijn redelijk simpel  ;D

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #93 Gepost op: 11 November 2008, 18:06:57 »
Maar om de NSM 2498 weer op eigen kracht te kunnen laten rijden moet je wel wat kunnen; want er zit dacht ik geen motorke meer in....  ;)


Bart

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2008, 18:12:51 »
Die zit er wel degelijk in ;)
Maar heeft in tijden niet gelopen, heb zelfs gehoord te hebben dat ze hem gevuld hebben met pur :'(?

mvg fridzie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2008, 19:30:50 »
Godallemachtig wat krjig jij een hoop onzin te horen altijd....  ;)


Ding is gewoon compleet met motor, en zit geen pur of andere onzin in.
Daarnaast is er nog een losse SACM MGO motor in het bezit van het NSM.

En zoals Tim al zei, nee er zijn geen plannen voor rijvaardigheid...
« Laatst bewerkt op: 14 November 2008, 20:21:48 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #96 Gepost op: 11 November 2008, 19:40:29 »
Ik denk dat het te maken heeft met de tractiemotoren. Ik herriner me de DE-I 41 van het NSM. Die was niet rijvaardig maar had wel een dieselmotor. Nadat enkele DE-II stellen buiten dienst waren gesteld kwamen de tractiemotoren beschikbaar voor de 41 die daardoor weer rijvaardig werd. Ik denk dat het met de 2498 hetzelfde geval is.

Maar even terugkomend op de 2412. Zijn er ook nog onderdelen uit de sloop 2400'en gehaald als reserve? Anders kun je denk ik niet erg lang genieten van een rijvaardige 2412 :-| Ik ben heel benieuwd wanneer ze weer in haar blauwe glorie over de baan zal rijden ;D
Mvgr Jan Wiebrand

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2008, 20:10:28 »
Ik denk dat het te maken heeft met de tractiemotoren.
...
Ik denk dat het met de 2498 hetzelfde geval is.
Gebaseerd op helemaal niets. Het slaat dus ook helemaal nergens op...

Maar even terugkomend op de 2412. Zijn er ook nog onderdelen uit de sloop 2400'en gehaald als reserve? Anders kun je denk ik niet erg lang genieten van een rijvaardige 2412 :-|
Hoeveel onderdelen denk je dat je hebt, als je al jarenlang twee 2400'en rijvaardig op de baan hebt...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #98 Gepost op: 11 November 2008, 21:21:02 »
pur in een dieselmotor. Iemand gaat hier voor de originaliteitsprijs  ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #99 Gepost op: 11 November 2008, 21:26:22 »
Met Pur een dieselmotor volspuiten.
Dat spul laat nooit meer los.
Dus denk ik dat die motor nog maar moeizaam aan de praat gaat. ;D ;D ;D
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #100 Gepost op: 11 November 2008, 21:38:22 »
Zo vreemd is volspuiten met pur (of meer algemeen schuim) echt niet. Met een oplosmiddel spoel je het makkelijk weer weg. Ik weet dat bepaalde onderdelen van straalmotoren op die manier verpakt worden voor transport.

Sander

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #101 Gepost op: 12 November 2008, 00:25:23 »
Zeg, doe mij nou eens een lol..... !!

Hou op met die onzinnige dingen geloven  ::)
Pur in een dieselmotor, waarom zou je dat doen ???

@ JWtreinen,
je maakt een mooi verhaal over de historie van de 41, maar er klopt lullig gezegd echt niks van...

Je zegt dat de 41 "gelukkig nogwel een dieselmotor had..."
Die uitspraak geeft eerlijk gezegd al aan hoeveel je weet van de techniek van een DE-1.
Want op "een dieselmotor" komt een DE1 niet ver, die heeft nl twee dieselmotoren, en wel te verstaan een 6 cylinder inlijn, van het type AEC A220H met een motorinhoud van 11,3 liter...

Zowieso is die motor niet in een ander treinstel te vinden [wat mede de reden is dat het verhaal dat de motoren van de kameel verwijderd zijn om te gebruiken in een DE2 ontkracht, die hebben andere motoren.]

Daarnaast zijn van de 41 ook nooit tractiemotoren manco geweest, in 1989 is de 41 gewoon alleen cosmetisch opgeknapt voor het evenement NS 150 jaar, en meer tijd en geld was er toen niet om het beestje verder rijvaardig te maken. In 1996 was dat er wel en toen is de 41 rijvaardig gemaakt....

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #102 Gepost op: 12 November 2008, 01:31:13 »
Volgens mij is het allang geen geheim meer waar de 2412 naartoe gaat, althans niet in het spoorwereldje  8)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #103 Gepost op: 12 November 2008, 08:38:10 »
pur in een dieselmotor. Iemand gaat hier voor de originaliteitsprijs  ;D

Hm,

Pur doet mij op een of andere manier denken aan Koenraads Kleefpasta  ;D

Groeten,

Marco

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #104 Gepost op: 12 November 2008, 17:55:09 »
Ik denk dat het te maken heeft met de tractiemotoren. Ik herriner me de DE-I 41 van het NSM. Die was niet rijvaardig maar had wel een dieselmotor. Nadat enkele DE-II stellen buiten dienst waren gesteld kwamen de tractiemotoren beschikbaar voor de 41 die daardoor weer rijvaardig werd. Ik denk dat het met de 2498 hetzelfde geval is.

Is het nu zo moeilijk om te lezen??? De 2498 is zo goed als compleet! Er mist geen dieselmotor, en alle tractiemotoren zijn ook aanwezig! Hoe de staat verder is weet ik niet, maar wat dat pur-verhaal betreft: geen idee! Ik heb het nooit kunnen ontdekken, en pertinent NIET waar! Ik begin zo langzamerhand steeds meer te begrijpen waar alle onzinnige verhalen in de museumwereld vandaan komen... Lees eerst voordat je een reactie plaatst...

En wat de NS-41 betreft: ga even zoeken op dit forum, dan kom je genoeg foto's tegen over de revisie van de NS-41 te Roosendaal in 1988/1989. Kijk die eerst maar eens door voordat je zo'n opmerking schrijft..

mvg,
Robin
(eerdaags weer op stap met de NS-41)