Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 22:39:31
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:39:05
Modelbaan Beltheim. door DJV
Vandaag om 22:34:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:21:01
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 21:49:04
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door R1954
Vandaag om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
  

Auteur Topic: Nieuws rond de 2412  (gelezen 79907 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
  • Spoor N
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #90 Gepost op: 11 November 2008, 12:16:54 »
De 2498 van het NSM telt niet mee?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #91 Gepost op: 11 November 2008, 12:25:57 »
Ow,  :-[

Over het hoofd gezien. Dat valt weer mee. Zullen er vier bewaard blijven, verdeeld over twee clubs. Zijn er plannen om  de 2498 rijvaardig te maken? Ik krijg van de nmld de indruk dat daarvoor geen plannen bestaan. In dat geval klopt mijn vorige posting wel, maar dan moet die betrokken worden op eventueel toekomstige rijvaardige exemplaren van deze locomotiefserie.

Groet,

Marco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #92 Gepost op: 11 November 2008, 18:04:58 »
Reken er niet op dat die 2498 snel weer op de baan komt. Het NSM heeft haar handen ook meer dan vol, en waarom zou je ook moeite doen als er al twee andere exact dezelfde karren rijvaardig zijn?

Overigens heb je voor een 2400 niet zoveel technische kennis nodig, ze zijn redelijk simpel  ;D

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #93 Gepost op: 11 November 2008, 18:06:57 »
Maar om de NSM 2498 weer op eigen kracht te kunnen laten rijden moet je wel wat kunnen; want er zit dacht ik geen motorke meer in....  ;)


Bart

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2008, 18:12:51 »
Die zit er wel degelijk in ;)
Maar heeft in tijden niet gelopen, heb zelfs gehoord te hebben dat ze hem gevuld hebben met pur :'(?

mvg fridzie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2008, 19:30:50 »
Godallemachtig wat krjig jij een hoop onzin te horen altijd....  ;)


Ding is gewoon compleet met motor, en zit geen pur of andere onzin in.
Daarnaast is er nog een losse SACM MGO motor in het bezit van het NSM.

En zoals Tim al zei, nee er zijn geen plannen voor rijvaardigheid...
« Laatst bewerkt op: 14 November 2008, 20:21:48 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #96 Gepost op: 11 November 2008, 19:40:29 »
Ik denk dat het te maken heeft met de tractiemotoren. Ik herriner me de DE-I 41 van het NSM. Die was niet rijvaardig maar had wel een dieselmotor. Nadat enkele DE-II stellen buiten dienst waren gesteld kwamen de tractiemotoren beschikbaar voor de 41 die daardoor weer rijvaardig werd. Ik denk dat het met de 2498 hetzelfde geval is.

Maar even terugkomend op de 2412. Zijn er ook nog onderdelen uit de sloop 2400'en gehaald als reserve? Anders kun je denk ik niet erg lang genieten van een rijvaardige 2412 :-| Ik ben heel benieuwd wanneer ze weer in haar blauwe glorie over de baan zal rijden ;D
Mvgr Jan Wiebrand

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2008, 20:10:28 »
Ik denk dat het te maken heeft met de tractiemotoren.
...
Ik denk dat het met de 2498 hetzelfde geval is.
Gebaseerd op helemaal niets. Het slaat dus ook helemaal nergens op...

Maar even terugkomend op de 2412. Zijn er ook nog onderdelen uit de sloop 2400'en gehaald als reserve? Anders kun je denk ik niet erg lang genieten van een rijvaardige 2412 :-|
Hoeveel onderdelen denk je dat je hebt, als je al jarenlang twee 2400'en rijvaardig op de baan hebt...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #98 Gepost op: 11 November 2008, 21:21:02 »
pur in een dieselmotor. Iemand gaat hier voor de originaliteitsprijs  ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #99 Gepost op: 11 November 2008, 21:26:22 »
Met Pur een dieselmotor volspuiten.
Dat spul laat nooit meer los.
Dus denk ik dat die motor nog maar moeizaam aan de praat gaat. ;D ;D ;D
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #100 Gepost op: 11 November 2008, 21:38:22 »
Zo vreemd is volspuiten met pur (of meer algemeen schuim) echt niet. Met een oplosmiddel spoel je het makkelijk weer weg. Ik weet dat bepaalde onderdelen van straalmotoren op die manier verpakt worden voor transport.

Sander

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #101 Gepost op: 12 November 2008, 00:25:23 »
Zeg, doe mij nou eens een lol..... !!

Hou op met die onzinnige dingen geloven  ::)
Pur in een dieselmotor, waarom zou je dat doen ???

@ JWtreinen,
je maakt een mooi verhaal over de historie van de 41, maar er klopt lullig gezegd echt niks van...

Je zegt dat de 41 "gelukkig nogwel een dieselmotor had..."
Die uitspraak geeft eerlijk gezegd al aan hoeveel je weet van de techniek van een DE-1.
Want op "een dieselmotor" komt een DE1 niet ver, die heeft nl twee dieselmotoren, en wel te verstaan een 6 cylinder inlijn, van het type AEC A220H met een motorinhoud van 11,3 liter...

Zowieso is die motor niet in een ander treinstel te vinden [wat mede de reden is dat het verhaal dat de motoren van de kameel verwijderd zijn om te gebruiken in een DE2 ontkracht, die hebben andere motoren.]

Daarnaast zijn van de 41 ook nooit tractiemotoren manco geweest, in 1989 is de 41 gewoon alleen cosmetisch opgeknapt voor het evenement NS 150 jaar, en meer tijd en geld was er toen niet om het beestje verder rijvaardig te maken. In 1996 was dat er wel en toen is de 41 rijvaardig gemaakt....

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #102 Gepost op: 12 November 2008, 01:31:13 »
Volgens mij is het allang geen geheim meer waar de 2412 naartoe gaat, althans niet in het spoorwereldje  8)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #103 Gepost op: 12 November 2008, 08:38:10 »
pur in een dieselmotor. Iemand gaat hier voor de originaliteitsprijs  ;D

Hm,

Pur doet mij op een of andere manier denken aan Koenraads Kleefpasta  ;D

Groeten,

Marco

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #104 Gepost op: 12 November 2008, 17:55:09 »
Ik denk dat het te maken heeft met de tractiemotoren. Ik herriner me de DE-I 41 van het NSM. Die was niet rijvaardig maar had wel een dieselmotor. Nadat enkele DE-II stellen buiten dienst waren gesteld kwamen de tractiemotoren beschikbaar voor de 41 die daardoor weer rijvaardig werd. Ik denk dat het met de 2498 hetzelfde geval is.

Is het nu zo moeilijk om te lezen??? De 2498 is zo goed als compleet! Er mist geen dieselmotor, en alle tractiemotoren zijn ook aanwezig! Hoe de staat verder is weet ik niet, maar wat dat pur-verhaal betreft: geen idee! Ik heb het nooit kunnen ontdekken, en pertinent NIET waar! Ik begin zo langzamerhand steeds meer te begrijpen waar alle onzinnige verhalen in de museumwereld vandaan komen... Lees eerst voordat je een reactie plaatst...

En wat de NS-41 betreft: ga even zoeken op dit forum, dan kom je genoeg foto's tegen over de revisie van de NS-41 te Roosendaal in 1988/1989. Kijk die eerst maar eens door voordat je zo'n opmerking schrijft..

mvg,
Robin
(eerdaags weer op stap met de NS-41)