Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:01:21
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis.
Vandaag om 19:01:13
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 19:00:31
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?  (gelezen 15913 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2008, 10:01:46 »
....Wat ik me alleen afvraag is, dat kleine stukje dat de wisseltong moet afleggen, dat betekent toch ook dat de wisselhendel zelf ook maar een paar mm verschuift.
Hans, dat ben ik met je eens. Bij de oplossing van Forsten is de handel van de schakelaar verlengd, zodat die een tamelijk grote slag maakt. De wisseltongen maken een veel kleinere beweging. Het verschil wordt opgevangen door de verende staaldraad die door de plaat naar boven steekt om de tongen te verschuiven. Zelf zou ik de schakelaarhefboom niet zo lang maken, dan is het verschil in slaglengte ook niet zo groot.

Kijk ook eens naar het mechaniek van Marijn, die heeft zijn idee ook van Forsten, maar heeft het op een andere manier uitgevoerd.
Het idee bij deze bedieningsmechanismen is eigenlijk steeds hetzelfde: je gebruikt een schakelaar om de eindstanden te fixeren en om het puntstuk om te schakelen, en een stukje verenstaaldraad om het verschil in slaglengte te compenseren. Maar in de uitvoering zijn nog heel veel varianten mogelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #16 Gepost op: 30 October 2008, 19:36:58 »
Het idee is duidelijk. Het lijk me leuk om het te proberen. Ik heb dan straks 3 elektische wissels en twee handwissels met een wisselsteller bovenop net als in het echt. Zo'n pookje is eigenlijk veel leuker dan al dat elektrische al dan niet computergestuurde spul  ;).

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2008, 14:41:08 »
Inmiddels ben ik begonnen en het eerste onderdeel is gemonteerd. Het betreft een engelse wissel. Eén die aan twee kanten onafhankelijk te bedienen is. Het probleem is dus dat als je niet oplet de trein het wissel open rijdt en ontspoort. Het is een samenspel van de twee kanten van het wissel. De vier standen zijn hier te zien

Ik heb dus een schakeling bedacht mbv de 2 schakelaars onder de baan zodat ik kan zien van welke richting de trein over het wissel kan rijden. Als de rijrichting tot ontsporing leidt is het lampje rood. Ik wil dit via een eenvoudig schakelbordje laten zien:



Dit komt overeen met deze situatie (De trein kan van 4 kanten komen, maar er zijn er 2 waarbij het wissel wordt open gereden):



Mijn vraag is nu: Is dit een methode die vaker zo wordt toegepast, of zijn er andere veel betere oplossingen?
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 14:57:19 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2008, 16:40:47 »
of zijn er andere veel betere oplossingen?
Ik ken wel een andere oplossing, beter opletten. ;D
Flauw hè?

Nee hoor, wat je hebt bedacht is een uitstekend idee. Er zit alleen een foutje in je tekening. Zoals het er nu staat branden de grijs getekende lampjes altijd. Direct boven de batterij heb je nl. een knooppunt te veel getekend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2008, 17:07:46 »
Hoi,

Het lijkt me het beste dat ook de andere knooppunten verwijderd worden,
want nu is het zo, dat wanneer je 1 schakelaar omzet, alle vier de lampen branden.
Dus zo;


mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2008, 17:12:57 »
Scherp Fred! Die knopen had ik nog niet opgemerkt. Maar als je toch aan het katteruggetjes tekenen bent, waarom dan niet allemaal? ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2008, 17:15:15 »
Hoi,

Klaas, dat deed ik om te zien of Rocodil wakker was.  ;)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #22 Gepost op: 16 November 2008, 19:14:46 »
Hoi Klaas en Fred,
Die knoopjes die ik had getekend waren open. Ik herinner me vaag van de natuurkundeles dat dat betekent dat er geen verbinding is tussen de elkaar kruisende  lijnen, anders zou het een dicht rondje moeten zijn. Ik had het snel getekend met Word en wist ook niks beters te bedenken. Zo'n kattenruggetje is natuurlijk mooier, bedankt!

Het idee is dus goed. Ik vraag me nu alleen nog wel af hoe het in het grootbedrijf gaat/ging.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #23 Gepost op: 16 November 2008, 19:30:29 »
Zo'n kattenruggetje is natuurlijk mooier, bedankt!
Volgens de officiële normen moet het nog anders. Twee kruisende lijnen zonder knoop: geen verbinding.
Als er wel een verbinding is, dan teken je een zwarte knoop, hoewel dat ook niet correct is volgens de normen. Officiëel moet je dan de aansluitende draden versprongen tekenen.

Citaat
Het idee is dus goed. Ik vraag me nu alleen nog wel af hoe het in het grootbedrijf gaat/ging.
In het grootbedrijf moet de rangeerder het wissel met de hand omleggen. Dat is nogal inspannend werk, dus hij kijkt heel goed of het wel nodig is om iets om te leggen. Bovendien kijkt de machinist in de lengterichting over het spoor, en ziet daardoor makkelijker hoe de ingestelde rijweg ligt dan iemand die er van de zijkant tegenaan kijkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2008, 19:37:05 »
Klaas / Rocodil

Kattenruggetjes is een leuke benaming. Had ik nog niet eerder gehoord. Die vlag dekt wél de lading. Toen ik in een ver verleden op school zat tekenden wij het ook zo. Wij noemden het Ohmpjes.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2008, 19:47:40 »
Bovendien kijkt de machinist in de lengterichting over het spoor, en ziet daardoor makkelijker hoe de ingestelde rijweg ligt dan iemand die er van de zijkant tegenaan kijkt.

En hoe deden/doen ze dat dan in het donker of bij mist? Het lijkt me nogal gevaarlijk.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2008, 20:24:59 »
Ik denk stapvoets rijden en heel goed kijken om te zien hoe de wisselkloot lag.
Helaas was het ook mogelijk dat de wisselkloot recht naar boven stond of verkeerd ten opzichte van de verwachte wisselstand lag, dat kwam volgens mij puur door menselijk handelen
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #27 Gepost op: 16 November 2008, 20:56:14 »
Kun je de wisselparen niet met elkaar koppellen? Dat je met 1 stang of rechtuit of kruis maakt?

Zowieso is het geen slecht idee om er lampjes / ledjes te maken aan de schakellaar.

Overigens las ik in een andere topic over wisselaandrijving inbouwen dat deze aandrijving verlengt was met een messingbuisje met iets erin. Een bowden kabel bediening.

Voordeel was dat deze buis ligt gebogen kon worden en dat je zo kon kronkellen als dat nodig was.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #28 Gepost op: 16 November 2008, 21:11:52 »
Wisselpaar koppelen heb ik aan gedacht, maar volgens mij heb je het probleem daarmee niet opgelost: Het open rijden is afhankelijk van de richting waar je vandaan komt, of niet dan? Je kunt steeds maar twee richtingen van de vier gebruiken. Je alinea over de wisselaandrijving begrijp ik niet, misschien kan je dat nog even iets verduidelijken. En het kronkelelen is me ook niet duidelijk. Ik het echt had je dat toch ook niet, of wel? Ik neem aan dat er een dubbele wisselsteller (wisselkloot) naast stond. Het lijkt me trouwens voor een machinist knap lastig om erop te letten hoe die twee staan ten opzichte van elkaar om daaruit op te maken hoe het wissel staat.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 21:51:29 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« Reactie #29 Gepost op: 16 November 2008, 22:20:52 »
Doorgaans liggen wisselkloten in dezelfde richting waar het wissel naar toe leidt, hierdoor is aan de kloten ter herleiden hoe een engelsman zal liggen.

Rare zin ... maargoed
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 22:23:28 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.