Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 00:27:56
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig
door
maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
12 October 2025, 22:06:11
Kato ETA 515
door
Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179
door
Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
12 October 2025, 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling
door
Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ?
door
Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
Leubachtalbahn
door
einte
12 October 2025, 14:16:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving? (gelezen 15548 keer)
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Gepost op:
28 October 2008, 19:14:27 »
Ik ben van plan een mechanische wisselaandrijving te maken die ik met behulp van een fietsspaak aan de voorkant-zijkant van mijn spoorbaan kan bedienen, maar ik heb geen idee hoe ik het aan zal pakken. Aan de bovenkant wil ik zo'n leuke NL handwisselsteller monteren Heeft iemand er ervaring mee of weet waar ik informatie kan vinden.
Groeten
Hans
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2008, 19:43:20 door Rocodil
»
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Evert M
Offline
Berichten: 129
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #1 Gepost op:
28 October 2008, 19:47:49 »
Neem aan dat de wissel ook aan de voorkant ligt.
Dan zal de werking niet veel anders worden dan die van een onderbouw wissel aandrijving.
Welk merk wissel hebben wij het over trouwens?
Gelogd
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #2 Gepost op:
28 October 2008, 20:36:57 »
Evert,
Even een poging wat duidelijker te zijn. Het wissel ligt aan de bovenkant, zoals gebruikelijk (anders valt het materieel van de baan)
. De aansturing moet aan de voorzijde komen. Het gaat er idd om dat ik een onderbouw wisselaandrijving maak. Er zal iets van een veermechaniek in moeten zitten denk ik anders trek je de boel uit zijn verband.
Hier een snelle poging de situatie te tekenen.
Met vriendelijke groet
Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Tjalling
Offline
Berichten: 3489
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #3 Gepost op:
28 October 2008, 21:10:31 »
Hoi Hans,
Wat jij wil kan heel goed
. De constructie waar ik ooit een heel station mee uitgerust heb werkte in combinatie met spaken, schuifschakelaartjes, carroserie-ringen en kroonsteentjes.
De uitwerking:
Je monteert voorbij het wissel een schuifschakelaar waarvan het bedieningsknopje voorzien is van een gaatje.
Je maakt een L-vormig stukje spaak dat door de bodemplaat naar boven steekt
Je gebruikt het binnenwerk van een kroonsteentje om het L-vormige stukje en een hele spaak met elkaar te verbinden.
Als het kroonsteentje er op zit buig je de laatste 5 mm van de doorgaande spaak om en laat die in het gaatje vallen dat je in de knop van de schakelaar hebt gemaakt
Je steekt de nippel van de spaak door de voorrand van de tafel.
Dit werkt alleen als de kracht precies haaks op het spoor uitgevoerd wordt. Om van richting te veranderen kun je grote ringen (carroserie-ringen) gebruiken en daar 3 gaatjes in de rand boren. Je hebt dan eenvoudige hefboompjes.
De schuifschakelaartjes zijn vooral bedoeld om te voorkomen dat je je wissels uit elkaar trekt. Je kunt met de aansluitingen op de schuifschakelaartjes je wissels polariseren.
Ik heb de wissels niet laten veren, maar met gepolariseerde puntstukken gewerkt. Dan kun je sowieso geen wissels open rijden.
Het is wel veel werk om allemaal te maken!
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
grove den
Modelboombouwer
Offline
Berichten: 1289
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #4 Gepost op:
28 October 2008, 21:12:13 »
misschien een tuimelschakelaartje aan de onderkant monteren want daar zit al een (soort) veertje in. Hij blijft of in de enen of in de andere stand staan + plus er kan dan ook iets met de stroomtoe/afschakelen gedaan worden...
Jos
Gelogd
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #5 Gepost op:
28 October 2008, 21:28:49 »
Hoi beiden,
Ja het is wel wel een klusje om het te maken, maar dat hoort er gewoon bij, dat is de hobby. Ik zit graag te rommelen op de mm2 tot het perfect werkt. Heb ook al eens een mini interieur voor een seinhuis gemaakt op HO schaal inclusief een telefoon op schaal (alleen voor de lol). Iets met een hoek en een kroonsteentje is idd iets waar ik al aan dacht. Iets dergelijks heb ik
hier
toegepast. Misschien kan ik idd iets met een schuif fabriceren.
Groeten Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
modelbouwer_V
Offline
Berichten: 177
voorheen Orkhavnbanen
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #6 Gepost op:
28 October 2008, 21:51:37 »
Hans,
als aanvulling op wat net al geschreven is hier wat foto's van hoe ik het eens (in een nogal belabberde uitvoering maar het gaat even om het principe...) heb gemaakt.
om een ander goed te kunnen stellen is hier nogal veel gebruik gemaakt van kroonsteentjes. Het messing buisje waaraan (met veel moeite) een staaldraadje naar het wissel is gesoldeerd zit in een frame van stukjes plastic om de boel op z'n plaats te houden.
aan de voorzijde van de baan het knopje om de wissel te stellen
en nog een detail hoe (ook weer in een wat haastig geknutselde constructie) de tuimelschakelaar wordt meegenomen door de stelstang.
Misschien hebbie d'r wat an
Groeten,
Vincent
Trouwens, als er ruimte voor is, kun je, in plaats van rechte stangen met hefboomconstructie's etc ook overwegen om fietsremkabels te gebruiken. Die laten zich in gekke bochten wringen om zo weer goed uit te komen aan de voorzijde van de baan.
Gelogd
• Volg de_modelspoorgoeroe 😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #7 Gepost op:
28 October 2008, 22:00:30 »
Hoi Vincent,
Ik neem aan dat achter de pvc buis het knopje aan de voorkant verborgen zit, klopt dat? En waar gaat het stangetje aan de andere kant naar toe, achter de tuimelschakelaar? De kroonsteentjes aan beide zijden van het blokje in het middel zijn zeker ook bedoeld om te voorkomen dat je het wissel uit z'n verband trekt. Prachtige baan trouwens die Orkhavnbanen.
Groeten
Hans
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2008, 22:02:47 door Rocodil
»
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
modelbouwer_V
Offline
Berichten: 177
voorheen Orkhavnbanen
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #8 Gepost op:
28 October 2008, 22:06:41 »
Klopt Hans, dat PVC-afdekkapje heb ik toegepast (idee gejat van een collega-bouwer) om het knopje aan de voorzijde van de modelbaan verdiept weg te kunnen werken. Het ging hier om een Fremo-module die transportabel moest zijn en een uitstekend knopje aan de voorzijde is dan erg kwetsbaar. De stang loopt door zodat het wissel ook aan de andere kant van de module omgezet kon worden, dus weer zo'n verdiept kapje met stelknopje.
Gelogd
• Volg de_modelspoorgoeroe 😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!
HSB
Offline
Berichten: 271
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #9 Gepost op:
28 October 2008, 23:04:54 »
Ik heb in het verleden fors uitgevallen schuifschakelaars gebruikt, die ik met een alu hoekprofieltje haaks onder de baan had gemonteerd. Fietsspaak door het schuifje en de overbrenging van het schuifje naar het wissel met een oude gitaarsnaar. Een G-snaar is dik genoeg om de wisseltongen bedrijfszeker om te zetten en ook veerkrachtig genoeg om te voorkomen dat je het wissel aan gort drukt. De schakelaar kan je gebruiken voor het polariseren van het hartstuk en eventuele terugmelding.
Werkt perfect, is goedkoop, lekker basic en helemaal niet zoveel werk om te maken. Ga het een volgende keer weer net zo doen. Als je schuifschakelaars gebruikt, moet je wel goed kijken of het schuifje ver genoeg heen en weer gaat om de wissel goed om te zetten.
Herman
Gelogd
Herman is op 3 april 2010 overleden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26836
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #10 Gepost op:
28 October 2008, 23:49:36 »
Op
deze site
vind je ook wat inspiratie.
Doorklikken naar Handantrieb.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #11 Gepost op:
29 October 2008, 00:14:58 »
Klaas,
Dat ziet er ook mooi uit. Wat ik me alleen afvraag is, dat kleine stukje dat de wisseltong moet afleggen, dat betekent toch ook dat de wisselhendel zelf ook maar een paar mm verschuift. Ik zou een mechaniekje verwachten dat de uitslag hiervan vergroot. Verder zou ik iets willen hebben dat de wisseltong op zijn plaats houdt, zodat deze niet door trillen een stukje opschuift en niet meer goed tegen de hoofdrail aan zit, iets met een veer, of verend staal.
Groeten
Hans
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #12 Gepost op:
29 October 2008, 00:17:51 »
Hoi Rocodil,
Volgens mij dient de tuimelschakelaar in het onderste plaatje om de stang in twee standen te fixeren.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2189
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #13 Gepost op:
29 October 2008, 01:06:42 »
Ik heb het zo gedaan onder mijn enkelspoor modulen.
Klik op plaatje
Klik op plaatje
Ik gebruik kroonstrip klemmen om van alles om te zetten enzo.
Zo kan je op elke willekeurige plek een aftakking maken voor bijvoorbeeld een wisselsteller.
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?
«
Reactie #14 Gepost op:
29 October 2008, 09:35:48 »
Hoi Marijn,
Ziet er goed doordacht uit! Mischien een klein aandachtspuntje: bij Orkhavnbanen zie ik een soort mechanische blokkering zodat de zaak niet te ver heen en weer kan bewegen.
Zo te zien kan bij jouw systeem de stang niet verder naar links, maar bij naar rechts bewegen zit er geen begrenzing op. De kans bestaat dan dat iemand ergens te veel kracht op zet.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hoe maak ik een mechanische wisselaandrijving?