Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 18:36:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frank103
Vandaag om 18:31:11
Rail away door Ronald Halma
Vandaag om 18:25:55
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
Zee. Land. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:51
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
  

Auteur Topic: Bouwbeschrijving NS T-Portaal  (gelezen 41649 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #75 Gepost op: 01 November 2008, 14:24:18 »
Om het nog wat makkelijker te maken: in jaargang 1990 van Railhobby (nrs. 9,  10 en 11) stonden uitgebreide bouwbeschrijvngen en tekeningen van bovenleidingportalen naar NS voorbeeld. Misschien nog wel via de uitgever te verkrijgen?
Tbinnebarretije…

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #76 Gepost op: 01 November 2008, 17:17:27 »
Zo, ik heb ook eens iets gefabriceerd. Let op! Bij dit portaal is geen enkel gaatje geboort, omdat me boortje overgebroken is. Daarom zie je overal klodders tin zitten. Deze is ook een test, want hij is met hele oude rails gemaakt, en ook niet mooi, maar was leuk om te testen:
foto´s
Van een afstandje ziet ie er best wel leuk uit :P
Vriendelijke groet, Servé.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #77 Gepost op: 01 November 2008, 17:20:15 »
Hahaha nou ja het begin is er toch :) nu heb je er in ieder geval 1 gemaakt. Maar het is wel goed te doen toch ?

Gr. Remco.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #78 Gepost op: 01 November 2008, 17:22:14 »
hmmm, ik ben na 2 min. er nog niet doorheen...
Toch maar een paar nieuwe boortjes bij de Gamma gaan halen...

Metaalboortjes nemen en op lagere snelheid  boren.   De  boor snijdt zich als het ware vanzelf  door het metaal Kleine boorstandaard is hierbij zeer handig.  Als je op hoge snelheid boort, wordt het  boortje te heet en is ie gelijk aan de filistijnen.    
Houtboortjes verbrand je gelijk dus zeker niet gebruiken.

Peter
Petdig1

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #79 Gepost op: 01 November 2008, 17:22:14 »
Ja, het is goed te doen. Ik kan niet wachten tot ik aan de rest kan beginnen....
Vriendelijke groet, Servé.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #80 Gepost op: 02 November 2008, 04:00:42 »
Op Houten zijn nog diverse stands te vinden die nog wel een berg oude Railhobby's in de verkoop hebben.  ;)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #81 Gepost op: 02 November 2008, 11:23:11 »
De eerste die gespoten is :)





Gr. Remco.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #82 Gepost op: 02 November 2008, 14:14:18 »
Nice, ziet er goed uit. 1 vraagje. Hoe groot is de afstand van de bovenkant van de rails tot aan het portaal ??? Dan bedoel ik de eerste dwarsbalk.
Vriendelijke groet, Servé.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #83 Gepost op: 02 November 2008, 14:23:51 »
Ik heb nu zelf +- 6.9 cm. In de bouwtekening die ik heb gebruikt stond 6,3 cm maar dat is echt te laag. tussen de 6.7 en 6.9 is een mooie hoogte. En kijk maar in het draadje van Amerpoort daar staan op 1 portaal na alle portalen al geplaatst ;D

Gr. Remco.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #84 Gepost op: 02 November 2008, 14:35:40 »
Oke.
Vriendelijke groet, Servé.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27010
    • Pagina van klaas
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #85 Gepost op: 02 November 2008, 16:27:01 »
In de bouwtekening die ik heb gebruikt stond 6,3 cm maar dat is echt te laag.
Toch is dat de juiste maat. In het grootbedrijf is de standaardhoogte 5,5 meter, dus reken maar uit. En onder viaducten en stationskappen gaan ze nog een stukje lager.
Dus ik zou het andersom willen stellen: als het niet past dan zijn je modellen echt te hoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #86 Gepost op: 02 November 2008, 16:36:29 »
Als je het omrekent kom je idd op 6,3cm maar dat houdt dan in dat alle Roco, Electrotren en Trix modellen die ik heb te hoog zijn ? De stroomafnemers pantograven staan te ver opgevouwen als je kijkt naar de 1:1 foto's.

Daarbij als je NEM 201 erop na slaat zijn de volgende waarden vermeldt:

Hoogte rijdraad is minimaal 6,3 cm, normaal 6,9 cm en maximaal 7,3 cm.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2008, 16:44:01 door Remco »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #87 Gepost op: 02 November 2008, 16:49:19 »
Wat is jouw profielhoogte van de rails ???
Als ik bij mij het (gebroken) boortje ertegen houd, dan krijg ik niet zo'n kleine gaat jes als jou, maar gaatjes die bijna even groot zijn als de rail zelf... :P :-|
Vriendelijke groet, Servé.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #88 Gepost op: 02 November 2008, 16:51:27 »
2.5mm en het boortje past precies tussen de onderste flens en de bovenste.

Gr. Remco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27010
    • Pagina van klaas
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #89 Gepost op: 02 November 2008, 17:01:00 »
Daarbij als je NEM 201 erop na slaat zijn de volgende waarden vermeldt:

Hoogte rijdraad is minimaal 6,3 cm, normaal 6,9 cm en maximaal 7,3 cm.

Klopt dat ze bij de NEM 63 mm als minimum aanhouden. Maar dat is waarschijnlijk omdat ze rekennig hebben gehouden met de mogelijkheid dat sommige modellen te hoog op de poten staan.

Ik heb zelf nog geen bovenleiding, maar ik heb net even een proefopstellinkje gemaakt, en daar heb ik wat elektrisch spul onder gezet, te weten: 1100 van Roco, Blokkendoos van Roco, Beneluxloc van Lima, mat'46 van Lima, Hondekop van Piko.
Mijn conclusie is dat die 63 mm een mooie hoogte is, en ik vind zeker niet dat de stroomafnemers onnatuurlijk diep zijn ingeveerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.