Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 10:37:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:02:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:34:27
Bahnstrecke 5867 door Arjan6511
Vandaag om 09:18:28
Geïsoleerd motorschild. door henk
Vandaag om 08:55:11
Beekdaelen in H0 door NS264
Vandaag om 08:53:48
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 08:43:45
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 08:35:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 07:34:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 00:12:18
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Martijn193
Vandaag om 00:05:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 December 2025, 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
27 December 2025, 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
27 December 2025, 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
27 December 2025, 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
27 December 2025, 17:15:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 December 2025, 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
27 December 2025, 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
27 December 2025, 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
27 December 2025, 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
27 December 2025, 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
27 December 2025, 12:31:21
  

Auteur Topic: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB  (gelezen 11247 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Gepost op: 10 June 2006, 14:35:03 »
Wie heeft er het laatste jaar een Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB aangeschaft.
Ik wil graag horen hoe de ervaringen hier mee zijn.
Als tijdperk-III-fan wil ik graag zo'n treinstel op de modelbaan hebben.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2006, 21:37:19 »
Heb zelf de vooroorlogse versie, als VT 137 240. Ik weet niet helemaal zeker hoe ik hem moet beoordelen. Bij mijn exemplaar wilde af en toe de motor niet op gang komen (verlichting brandde dan wel,  en met een beetje duwen, paar keer ompolen en voorzichtig even optillen en op de rails laten stuiteren, begon de boel wel weer te draaien). Ik vermoed dat Liliput/Bachmann iets te veel olie heeft gebruikt (er lekt ook letterlijk olie uit, ik moet telkens de bodemplaat schoonpoetsen) en dat die in de koolborstelhouders is gelopen. Kan een maandagochtendexemplaar zijn geweest. Na verloop van tijd ging het vanzelf over.
Als hij eenmaal loopt, loopt hij intussen perfect.
Over de detaillering zijn indertijd in Eisenbahn-Kurier een paar harde noten gekraakt: er hebben 2 versies van deze uitzichtrijtuigen bestaan en Liliput heeft een soort hybride van die twee gemaakt. Maar je moet een kenner zijn om het te zien. De 90 501-uitvoering lijkt het dichtst tegen de realiteit aan te zitten.
Ik zou zeggen: gewoon kopen dat ding, maar wel bij iemand die garantie geeft.

Arjen.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2006, 08:23:19 »
Bedankt voor je reactie Arjen.
Is jouw exemplaar ook een van de laatste uitvoeringen; ik bedoel met schräggenuteter (?) motor met vliegwiel en NEM-stekkerinterface voor de decoder?
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2006, 09:13:06 »
Welk type motor er precies in zit weet ik niet, dan moet ik hem openmaken. NEM-interface en vliegwiel heeft hij in elk geval wel. Het model is trouwens nog maar minder dan drie jaar op de markt, de mijne komt uit de eerste serie maar ik betwijfel of er überhaupt al een 'nieuwere' variant van bestaat.

Arjen.

ewout

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2006, 13:11:47 »
ik bedoel met schräggenuteter (?) motor

Motor met getordeerd anker.  ;)

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2006, 18:06:44 »
Klopt, maar om het anker van dichtbij te bekijken moet ik 'm nog steeds openmaken :)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2006, 21:52:18 »
Nou Arjen, je hoeft de hele motor niet uiteen te halen hoor.
Ik was alleen ontzettend benieuwd naar de rijeigenschappen.
Van nature ben ik een Fleischmann-adept, maar ja; Fleischmann bouwt dit soort treinstellen niet.
Allemaal tijdperk V wat de klok slaat.
Een uitzondering is de VT 95 Schienenbus, maar die heb ik uiteraard al.

Ik neig er toch steeds meer naar om er een Aussichtswagen te bestellen.
Natuurlijk bij Huider Modeltreinen te Heerhugowaard (Best Value for Money).
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2006, 07:13:35 »
tsja, met 'hem openmaken' bedoelde ik eigenlijk niet de motor, maar het rijtuig.  Maar toen ik de kap er eenmaal af had, kon ik zien dat het een 'flat can'-motor met geheel gesloten behuizing is, dus inderdaad...
Zoals gezegd, als de motor het doet zijn de rij-eigenschappen prima, al zijn de vliegwielen te klein om veel effect te hebben. Verlichting met LEDs, wisselend geel/rood. In een uitsparing in het interieur kun je de eventuele decoder kwijt.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2006, 21:39:08 »
De aanschaf is even in de koelkast gegaan.
Ik heb net een ETA (Akkutriebwagen) gekocht en wacht even zijn rij-eigenschappen af.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!