Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Z21 detector programmeren door kar
Vandaag om 10:24:35
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Zandmannetje390
Vandaag om 10:13:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:55:10
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 09:46:44
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Sven
Vandaag om 09:36:51
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Karben
Vandaag om 09:35:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:32:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 08:37:44
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Sikko
Vandaag om 08:28:24
Br 38 Piko Superen. door Huup
Vandaag om 08:18:22
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 08:11:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 07:59:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:40:57
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:33:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 00:08:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
27 September 2025, 23:10:18
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
27 September 2025, 22:59:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
27 September 2025, 22:54:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 September 2025, 22:11:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
27 September 2025, 20:42:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 September 2025, 19:52:54
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Wies
27 September 2025, 19:09:48
Wissels werken niet of vreemd door ReinBijlsma
27 September 2025, 18:22:23
Een Rotterdams gebouw door Rob Ellerman
27 September 2025, 16:51:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
27 September 2025, 15:42:18
Een nieuw begin door dreezy
27 September 2025, 15:19:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 September 2025, 14:41:03
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
27 September 2025, 14:22:05
Da's Daz 2 door Huup
27 September 2025, 14:07:46
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
27 September 2025, 13:43:56
  

Auteur Topic: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB  (gelezen 10744 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Gepost op: 10 June 2006, 14:35:03 »
Wie heeft er het laatste jaar een Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB aangeschaft.
Ik wil graag horen hoe de ervaringen hier mee zijn.
Als tijdperk-III-fan wil ik graag zo'n treinstel op de modelbaan hebben.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2006, 21:37:19 »
Heb zelf de vooroorlogse versie, als VT 137 240. Ik weet niet helemaal zeker hoe ik hem moet beoordelen. Bij mijn exemplaar wilde af en toe de motor niet op gang komen (verlichting brandde dan wel,  en met een beetje duwen, paar keer ompolen en voorzichtig even optillen en op de rails laten stuiteren, begon de boel wel weer te draaien). Ik vermoed dat Liliput/Bachmann iets te veel olie heeft gebruikt (er lekt ook letterlijk olie uit, ik moet telkens de bodemplaat schoonpoetsen) en dat die in de koolborstelhouders is gelopen. Kan een maandagochtendexemplaar zijn geweest. Na verloop van tijd ging het vanzelf over.
Als hij eenmaal loopt, loopt hij intussen perfect.
Over de detaillering zijn indertijd in Eisenbahn-Kurier een paar harde noten gekraakt: er hebben 2 versies van deze uitzichtrijtuigen bestaan en Liliput heeft een soort hybride van die twee gemaakt. Maar je moet een kenner zijn om het te zien. De 90 501-uitvoering lijkt het dichtst tegen de realiteit aan te zitten.
Ik zou zeggen: gewoon kopen dat ding, maar wel bij iemand die garantie geeft.

Arjen.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2006, 08:23:19 »
Bedankt voor je reactie Arjen.
Is jouw exemplaar ook een van de laatste uitvoeringen; ik bedoel met schräggenuteter (?) motor met vliegwiel en NEM-stekkerinterface voor de decoder?
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2006, 09:13:06 »
Welk type motor er precies in zit weet ik niet, dan moet ik hem openmaken. NEM-interface en vliegwiel heeft hij in elk geval wel. Het model is trouwens nog maar minder dan drie jaar op de markt, de mijne komt uit de eerste serie maar ik betwijfel of er überhaupt al een 'nieuwere' variant van bestaat.

Arjen.

ewout

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2006, 13:11:47 »
ik bedoel met schräggenuteter (?) motor

Motor met getordeerd anker.  ;)

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2006, 18:06:44 »
Klopt, maar om het anker van dichtbij te bekijken moet ik 'm nog steeds openmaken :)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2006, 21:52:18 »
Nou Arjen, je hoeft de hele motor niet uiteen te halen hoor.
Ik was alleen ontzettend benieuwd naar de rijeigenschappen.
Van nature ben ik een Fleischmann-adept, maar ja; Fleischmann bouwt dit soort treinstellen niet.
Allemaal tijdperk V wat de klok slaat.
Een uitzondering is de VT 95 Schienenbus, maar die heb ik uiteraard al.

Ik neig er toch steeds meer naar om er een Aussichtswagen te bestellen.
Natuurlijk bij Huider Modeltreinen te Heerhugowaard (Best Value for Money).
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arjen

  • Gast
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2006, 07:13:35 »
tsja, met 'hem openmaken' bedoelde ik eigenlijk niet de motor, maar het rijtuig.  Maar toen ik de kap er eenmaal af had, kon ik zien dat het een 'flat can'-motor met geheel gesloten behuizing is, dus inderdaad...
Zoals gezegd, als de motor het doet zijn de rij-eigenschappen prima, al zijn de vliegwielen te klein om veel effect te hebben. Verlichting met LEDs, wisselend geel/rood. In een uitsparing in het interieur kun je de eventuele decoder kwijt.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2006, 21:39:08 »
De aanschaf is even in de koelkast gegaan.
Ik heb net een ETA (Akkutriebwagen) gekocht en wacht even zijn rij-eigenschappen af.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!