Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85562 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #195 Gepost op: 23 mei 2021, 19:19:26 »
Hoi Martijn,


Waarom zitten er zoveel overgangsvoegen in het asfalt? Op de een of andere manier lijkt mij dit nu op een betonwegdek.


Volgens mij is asfalt bedoelt om een vlak mogelijk wegdek te verkrijgen. Met af en toe misschien zo'n voeg.


Of heb je een specifiek voorbeeld?


Just my 2 cts.
Jeroen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #196 Gepost op: 23 mei 2021, 22:22:22 »
Vanwege de grootte van het vel schuurpapier waren er minimaal drie stukken nodig om het viaduct te bedekken. Om de kier tussen de tegen elkaar gelakte stukken te verbergen heb ik de overgangsvoeg geïntroduceerd. Die bevinden zich boven de staanders, waar sprake is van overgang van de leggers van het viaduct. Of het echt klopt weet ik niet, maar het was voor mij wel een manier om de kieren tussen de stukken schuurpapier te maskeren.
Met een beetje creativiteit zijn ze te beschouwen als Bitumenvoeg (SN Schijnvoeg).

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #197 Gepost op: 23 mei 2021, 22:35:03 »


Gewoon omdat het kan een foto van het viaduct, de verlichting van de opstelsporen en een van de Fixstop stootjukken. De lantaarnpalen staan nog los en zijn niet aangesloten. Deze krijgen voordat ze definitief geplaats worden nog een andere kleur.



De eerstvolgende klus is het ballasten van de sporen. Bij de opstelsporen wil ik -net als op de foto te zien is- looppaden van fijner materieel tussen de sporen aanbrengen. De materialen die ik hiervoor wil gebruiken zijn Woodland scenics B1394 Gray Blend Medium voor de ballast en B1375 Gray Fine Ballast voor de looppaden.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 10:45:26 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #198 Gepost op: 24 mei 2021, 17:19:48 »
In afwachting van de levering van de ballast eens begonnen met de detaillering van de opstelsporen. Op basis van wat foto's van de Watergraafsmeer. Bij de servicesporen zijn steeds twee grote en een klein putdeksels te zien die witgeschilderd zijn. Op het kleine putdeksel is de vulslang is aangesloten.
De puntdeksels heb ik nu van een stukje styreen gemaakt en de slang is een stukje elektriciteitsdraad met een massieve kern. Het draadje is daardoor goed in vorm te buigen. Ik zit nog te twijfelen of om de  putdeksels van Bentink te gebruiken. Ik heb niet alle putselksels nodig uit deze set. Een putseksel zou ik dan kunnen verkleinen en gebruiken voor de put van de slangaansluiting.





Verder ook een eerste poging gewaagd tot het maken van een struik. Daarbij de methode van van de website Spoor in model gevolgd. Het sisaltouw wel vervangen door electriciteitsdraad omdat ik het sisaltouw niet goed in model kreeg. Het sprong steeds terug naar de oude vorm.
Het materiaal wat ik gebruikt heb is een Tamiya-spuitbus TS-69 Linoleum deck browwn, wat grasvezels van 5 mm en Noch Struktur-Flock 07343.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 18:42:09 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #199 Gepost op: 25 mei 2021, 17:31:05 »
Op de foto's van de Watergraafsmeer zijn ook paaltjes te zien waarvan de functie mij niet helemaal duidelijk is. Er lijkt een electrische aansluiting op te zitten, dus wellicht is het een voorziening om apparatuur voor de verzorging van het materieel op aan te sluiten.
Ook dit paaltje komt bij de opstelsporen op de modulebaan te staan. Uit een stukje Evergreen kokerprofiel is een luciferhoutje gestoken. En daarop is dan weer een stukje styreen geplakt.



Het luciferhoutje ga ik nog vervangen door een styreen strip van 1.5x1.5 mm. Dan ziet het er nog net iets strakker uit.

Martijn

NB. Als iemand de functie van het paaltje kan verduidelijken dan hoor ik het graag.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #200 Gepost op: 25 mei 2021, 18:02:58 »
Hallo Martijn,

Dit zijn de paaltjes voor de depot voeding. Als een trein niet tegen de 'draad' staat, lopen de accus langzaam leeg. In dat geval  kan men dan de trein toch van spanning voorzien.

In de praktijk gebeurt dit slechts weinig. Puur om reden dat het veel werk is. Bij een VIRM-6 moet men bijvoorbeeld al zes kabels insteken om het goed te doen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #201 Gepost op: 25 mei 2021, 21:50:33 »
@Roy: dank voor het antwoord. Bij het doorzoeken van mijn foto's kon ik afbeelding vinden waarop deze palen gebruikt werden. Maar je uitleg dat het weinig gebruikt verklaard ook het ontbreken van een dergelijke foto  (y)
 
Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #202 Gepost op: 26 mei 2021, 18:13:51 »
Diverse proeven met balast gedaan. Op de foto van links naar rechts:
- balast Noch 09367 Rotbraun
- loopad deels van Noch 09365 (Basalt) en Woodland scenics B1375 Fine gray
- ballast met een mix van Noch 09367 Rotbraun en Noch 09365 Basalt
- ballast Woodland scenics B1394 Gray Blend Medium
- loopad Woodland scenics B1375 Gray Fine
- ballast Woodland scenics B1395 Gray Blend Coarse



De keuze voor de opstelsporen is gemaakt voor de optie in het rode vak: ballast van Woodland scenics B1394 Gray Blend Medium en het loopad van Woodland scenics B1375 Gray Fine.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #203 Gepost op: 28 mei 2021, 15:02:40 »
Om te beginnen eens een blik op de modulebaan vanuit een andere hoek. Nu de zij- en achterwand zijn verwijderd is het mogelijk de module in de lengte te fotograferen.



Inmiddels begonnen met het ballasten van de sporen van het opstelterrein. Allereerst is de kurklaag grijs geschilderd om te voorkomen dat er een bruine kleur door het grind te zien is. Vervolgens is het loopad tussen de beide voorzien van fijn ballast. Nadat dit is vastgelijmt verder gegaan met het ballasten van het achterste spoor.



Aan de zijde van het spoor zonder looppad is de ballast betrekkelijk eenvoudig aan te brengen. Wanneer de ballast van de bielzen wordt weggeveegd ontstaat vanzelf een heuveltje parallel aan het spoor wat het gewenste beeld geeft. Het goed aanbrengen van de ballast tussen de sporen, en zeker het deel aan de zijde van het looppad kost veel meer tijd. Hier is het niet mogelijk overtollige steentes eenvoudig naar de zijkant te vegen.
Het 'gereedschap' dat ik hierbij gebruik is: een plastic bekertje, een theelepeltje, een spatel en een kwastje.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 18:13:12 door martijnhaman »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #204 Gepost op: 31 mei 2021, 13:09:26 »
Mooi brugdek geworden Martijn en de voegen zitten inderdaad daar waar ze moeten zitten, boven de ondersteuningen.
Ik zou in de brugvoegen boven de kolommen nog een paar zilveren lijntjes trekken met een fijne stift die de staalprofielen moeten voorstellen die de voegrubbers vasthouden om het geheel af te maken.

En zo'n zicht in de langsrichting van een baan os altijd mooi.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #205 Gepost op: 02 juni 2021, 19:39:25 »
@Frans: die tip voor de staalprofielen houd ik in gedacht. Daar kan ik later nog iets mee gaan doen.


Ondertussen rustig bezig delen van de opstelsporen te ballasten. Langzamerhand is dan het looppad tussen de sporen aan de beurt waarop de lantaarnpalen komen te staan. Het is mijn bedoeling deze lantaarnpalen aan te sluiten voordat het fijne grijze grint wordt aangebracht.

De lantaarnpalen zijn te gebruiken op 12V bij gebruik van de bijgeleverde weerstanden van 1000 ohm. Voor het aansluiten ga ik gebruik maken van een Meanwell voeding van 12V / 4.2A. Bij het aansluiten van de lantaarnpalen loop ik tegen een probleem. Nu ben ik niet echt onderlegd in elektronica, dus de vraag is waar het fout gaat.



De weerstand heb ik aangesloten op de beide anodes (rode lakdraden). Vervolgens sluit ik de beide blauwe lakdraden (kathode) aan op de - van de voeding en de weerstand op de + van de voeding. Vervolgens gaan de beide SMD leds niet branden.
Vermoedelijk heb ik dan of de zaak verkeerd aangesloten of ik heb de lakdraden niet goed vertint waardoor er geen stroom gaat lopen. Over dat laatste heb ik al veel gelezen in mijn zoektocht op internet, dus maar dat kan zo maar fout zijn. Hier een foto van hoe een en ander is aangesloten en een detail van de vertinde blauwe lakdraden.



Iemand een idee hoe ik er achter kan komen waar het probleem zit?

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #206 Gepost op: 02 juni 2021, 19:53:17 »
Al overwogen om de draden gewoon even om te draaien. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Chinezen de katode en anode verwisselen.
Je kan dat ook testen met je multimeter, dan blijven de leds zeker heel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #207 Gepost op: 02 juni 2021, 21:30:45 »
Mijn ervaring is inderdaad dat die chinezen de plus en min draden graag omdraaien. Heb ik al vaak last van gehad met klieren aan ledstrips. Ik test altijd met behulp van een oude Fleischmann trafo of ze werken en zo ja meet dan waar de plus op moet komen. Voordeel van een trafo t.o.v. een voeding is dat je niet gelijk het volle voltage erop zet.

Zal vast wel goed komen.
Groetjes, Tim/damngrazy

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #208 Gepost op: 03 juni 2021, 10:25:00 »
@tim: Dat is inderdaad ook wel een handige manier om te testen. Ik heb hier ook nog een oude Fleschmann MSF trafo liggen. Ik neem aan dat je de draden aansluit op de uitgang voor de rails en dan de regelknop een klein beetje opendraaid (in de optie zonder weerstand)?

Martijn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #209 Gepost op: 03 juni 2021, 11:05:18 »
Ik vind dat viaduct echt goed gelukt!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI