Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85541 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #30 Gepost op: 07 november 2020, 12:56:48 »
Dag Frank,

Volgens mij is bij dit profiel de afstand C in het onderstaande plaatje 4,8 mm.



Ik kan niet vinden hoe breed het lage deel en het hoge deel zijn. Heb het het idee dat het diepliggende deel veel breder is dan het hoger deel. Daarmee geeft het aan ander beeld dan ik wil bereiken.
Als het diepliggende deel en het hoger deel ongeveer gelijk zijn, dan is het inderdaad een optie.

Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #31 Gepost op: 07 november 2020, 13:14:08 »
Er zijn verschillende opties, maar helemaal begrijpen doe ik dat ook niet.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #32 Gepost op: 07 november 2020, 18:58:48 »
Zoek ook eens naar Plastruct PS-11 Corrugated Siding Martijn.

Wat de deuren betreft, rol- en overhead deuren worden nogal eens verward.

Overheaddeuren hebben meestal een paneelhoogte van 500mm, bij roldeuren is dit veel kleiner.
Zo te zien heeft Viesmann een soort hybride gemaakt, de paneelhoogte van een overhead-, met het systeem van een roldeur.

Een overhead deur zou je zoals al eerder gezegd, kunnen maken van stroken styreen op een buigzame folie.
Persoonlijk zou ik dan aan de onderzijde van elk paneel over de hele breedte aan de achterzijde een rond staafje (messing, nieuwzilver) lijmen wat uiteindelijk door het U-profiel loopt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #33 Gepost op: 07 november 2020, 19:35:10 »
Hoi,

Citaat
Ik kan niet vinden hoe breed het lage deel en het hoge deel zijn. Heb het het idee dat het diepliggende deel veel breder is dan het hoger deel. Daarmee geeft het aan ander beeld dan ik wil bereiken.

Of anders googlen op het gebruikte materiaal damwand platen.

Verders mooi plan.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2020, 01:49:05 »
Het is toch de V-groove van Evergreen die je moet gebruiken als je die trapeziumplaat wil namaken.

Dan krijg je dit als reultaat

20160815_141801 by Frans Peeters, on Flickr

20160814_135640 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #35 Gepost op: 08 november 2020, 08:31:50 »
Frans, met deze foto's heb je me overtuigd. Dit is het beeld dat ik wil bereiken.
Welk artikelnummer van Evergreen heb je gebruikt?

Mooi pand overigens  (y)

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2020, 14:06:47 »
Foutje van mij.
Het is de EVERGREEN 4529 Metal Siding 2,5mm spacing - d=1,00mm die ik gebruikt heb voor die loods.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2020, 15:38:19 »
Dank voor het doorgeven van het artikelnummer.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2020, 22:45:38 »
Het Viaduct

Aan de linkerkant van de baan is een viaduct voorzien. Dit is bedoeld om het gat in de zijwand van de doorgaande de sporen te verbergen. Ook moet het ervoor zorgen dat het einde van de opstelsporen wat uit zicht is, wat de illusie moet geven dat deze sporen veel verder door lopen.

Op internet gezocht naar een bruikbaar plaatje van een viaduct dat me wat model aansprak. Daarbij kwam ik terecht bij het viaduct in de N206 over de Herenweg in Noordwijkerhout. Dat model heb ik dat vervolgens in SketchUp getekend om een gevoel te krijgen van verhoudingen en opdelen in eenvoudige vormen. Ik heb slechts een klein deel getekend, maar het kan eenvoudig uitgebreid worden.
Anders dan bij het echte viaduct is aan de orderzijde van de pilaren een betonblok toegevoegd. Dat moet de constructie beschermen bij een eventueel aanrijding door ontsporing van spoorwegmaterieel.





In model zijn de pilaren van dit viaduct volgens mij eenvoudig te maken van blokjes hout met daartussen rondhout. Het brugdek bestaat dan uit een plaatje hout waar met inkrassen de verschillende elementen zichtbaar worden. Kleine plaatjes styreen tussen de pilaren en het brugdek vormen de oplegging. Een latje tegen de zijkant van het brugdek vormt de afwerking. Op het viaduct een stevig hekje van metaal.

Als iemand opmerkingen of tips heeft dan hoor ik die graag.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 09 november 2020, 08:12:42 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2020, 19:02:06 »
Tankplaats

Een volgend onderdeel van de baan dat ik aan het uitwerken ben is de tankplaats. Op het forum zijn diverse voorbeelden te vinden van 1:1 tankplaatsen, waaronder deze plaatjes in een bericht van gebruiker lok1614. Het beeld voor het hokje dat ik nastreef is dat van de Waalhaven uit 2007.

Gelukkig zijn er ook diverse voorbeelden te vinden van forumleden die tankplaatsen hebben gebouwd. De technieken die Ben en Ronald Koerts hebben gebruikt spreken me erg aan. Het idee dat ik heb uitgewerkt is dan ook een combinatie van deze twee voorbeelden: de onderbouw lijkt erg op die van Ronald en voor het rooster heb ik het exemplaar van Maquett op het oog dat Ben gebruikt. Dat ziet er in SketchUp dan zo uit zonder en met rooster:





De bak bestaat uit een plaat van 2 mm styreen die mooi weggewerkt kan worden in de 2mm laag ondervloer/kurk die ik onder het spoor wil leggen. Daarop komen styreen strips van 2,0 x 1,5 mm op de buitenrand. Dat vormt de bak voor gemorste brandstof. In de bak strips van 1,0 x 1,0 styreen die als drager voor het rooster fungeren. Naast deze bak een uitstulping van de betonplaat waarop het huisje met de pompvoorziening komt te staan.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat huisje wil maken. Het origineel heeft vrij platte wanden wat ik graag wil laten terugkomen. Op dit moment denk ik dat het eenvoudigste kan worden bereikt door een hokje te bouwen van transparant styreen. Daarvan dan de onderste helft wit te spuiten, vervolgens de ramen en witte vlakken afplakken en verder dan spuiten in een kleur die het de look geeft van gegalvaniseerd staal. De vraag is wel hoe ik de zwarte rubbers rond de ramen en witte panelen kan namaken. Als iemand een goed idee heeft, dan hoor ik het graag.

Van wat reststukjes styreen vervolgens eens een proefstukje van de tankplaat gebouwd, bedoeld om te kijken of het ook werkt. Daar bleek al gauw dat de maten waar ik van uit dacht te gaan niet klopten. Om de betonrand om de bak op hoogte bovenzijde spoorstaven te brengen is een strip van 4 mm nodig. De strips waar het rooster op rust zijn dan 3mm hoog.

Op onderstaande foto zijn wat foto’s van het proefstukje te zien. Van boven naar onderen: het principe van de bak met een hoger rand en daarbinnen strips om het rooster te ondersteunen, de (te lage) rand van 2 mm en een versie waar strips tot 4 mm zijn opgestapeld.



Martijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #40 Gepost op: 18 november 2020, 19:14:40 »
Hoi,

Ben benieuwd hoe deze tankplaat gaat worden  (y) Altijd leuk om te lezen dat je een beetje inspiratie bent voor een andere modelbouwer  :) Ik zit ook nog te kijken naar wat andere platen. Mogelijk pas ik die nog een keertje aan. Maar voor nu is het goed zo.

Succes met bouwen!  (y) Ik ga dit wel volgen  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2020, 08:34:50 »
@Ronald: kun je aangeven wat de dikte is van de twee lagen styreen die je gebruikt hebt voor het hokje van jouw tankplaats? Ik schat in dat het twee lagen van 0,5 mm zijn (totaal dus 1 mm), maar ik kan het mis hebben.

Martijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2020, 20:02:50 »
Dat heb je goed gezien  :) Het is inderdaad 2 x 0,5mm. Dan heb je totaal 1mm dikte.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #43 Gepost op: 20 november 2020, 10:08:52 »
Dank Ronald. Dan ga ik ook uit van een dikte van 1 mm. Dat is een mooi alternatief dat voldoende stevigheid geeft, maar niet te dik is.

Inmiddels zijn de strips van de juiste afmetingen en het rooster in huis en ben ik begonnen met de bouw van de basis. Links op de foto nog het oude proefstukje.





Te zien is dat de merkloze strips afgerond zijn op de randen. Volgende keer toch maar weer Evergreen bestellen...

Martijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #44 Gepost op: 20 november 2020, 13:55:41 »
Hoi,

Inderdaad stevigheid is het belangrijkste. Ik had als voordeel dat ik het uit een plaat gesneden heb. Dan blijft het stevig. Met losse strips durf ik het zo niet te zeggen. Wilde eerste met profielen werken om de ramen in te zetten.

Te zien is dat de merkloze strips afgerond zijn op de randen. Volgende keer toch maar weer Evergreen bestellen...

Leverancier is niet bekend? Het probleem met alternatieven is meestal: plakt het wel lekker. Afronden is op zich niet echt erg. Beton was meestal ook niet heel scherp aan de rand. Meestal iets afgerond.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!