Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:51:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:34:23
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:32:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 64176 keer)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2008, 19:06:26 »
Alles kan.


Zelfs bij de miljoenenlijn te Limburg.

Mvg, Johan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2008, 19:29:39 »
En dat is eigenlijk de leukste samenstelling met plan E en 2200'en.
Ik weet nog dat ik als tiener op vakantie in Z-Limburg heel erg verbaasd op keek toen dit langs het perron kwam voorrijden. 2200'en in de reizigersdienst kende ik niet.
No dress rehearsel, this is our life.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2008, 22:37:38 »
Het zicht vanaf stuurstand 2 was nu eenmaal beter dan met die lange huif. Daarbij kwam dat wanneer je "cabine-voor" reed het geluid en de uitlaatwalm van de motor naar de treinzijde verdween en de mcn daar dus minder hinder van had. Men reed de trekduwtreinen (wanneer snapt iedereen nu eens het verschil tussen een klompentrein en een dieseltrekduw :-| ) dan ook bij voorkeur met de cabines aan de kop en staart van de trein:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/OpNeerlandsSpoor19821988#5052664013888675442

Maar ja, soms trof je een loc die verkeerd om stond... ;D


Zelfs Lovers Rail heeft deze traditie in stand gehouden met hun Kennemerstrand express!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2008, 22:45:35 »
Kijk, dat leek mij dus ook het geval.
Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2008, 22:58:51 »
Even twee rechtzettingen:
-
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50,
groeten Sicco

En dan hebben we het over deze, welke 's morgens 07.05 aankwam op de facultatieve fabriekshalte Leeuwarden Achter de Hoven:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland#5154663147436080978

trein 3624 Groningen-Leeuwarden (-Harlingen) bracht de fabrieksarbeiders uit de Friese wouden naar de Coöperatieve Condensfabriek Friesland en de naastgelegen Koopmans Meelfabrieken in Leeuwarden. Om 17.30 uur (en op zaterdag al eerder) gingen de arbeiders weer in de B12c 6400-rijtuigen voor de terugreis. Daar de meesten op klompen liepen laat zich raden waarom de trein al snel deze bijnaam kreeg.

Genoeg off-topic, terug naar het topic trekduwtreinen en 2200 loks ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2008, 09:28:19 »
Beetje off-topic, maar de 2200'en die naar België gingen (reeks 76) werden in Antwerpen ook als vast paar gereden, waarbij de huif-kanten naar elkaar toe gekoppeld werden. Dit idd vanwege het betere zicht vanuit de cabines.

Mijn punt voor Chris: plaats bij jouw model-trein ook de cabines naar buiten, want wat zouden jouw Preiser-Mcn's liever hebben? (en kom niet met de smoes dat jouw Preiser-rangeerders te lui zijn).

Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.

Euh, we hebben het toch over 2 loc's, 1 aan elke kant? Of neem je die foto van die ertstrein van Gerrit F als voorbeeld?  ;D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2008, 09:40:16 »
Beetje off-topic, maar de 2200'en die naar België gingen (reeks 76) werden in Antwerpen ook als vast paar gereden, waarbij de huif-kanten naar elkaar toe gekoppeld werden. Dit idd vanwege het betere zicht vanuit de cabines.

Beetje zwak uitgedrukt. Belgen rijden links. Met de huif voor en rechts zittende mcn  zouden de Belgen wel heel erg ver moeten kijken dan dat de lokneus lang is om de seinen te zien. Het was dus echt een must! anders konden die lokken nooit veilig rijden

Zelfde geld voor de 7700 in NL, korte neuzen altijd voor. Met de lange neus voor kan de links zittende mcn de rechts staande dwergseinen niet zien.

Mvg, Johan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2008, 19:26:58 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.

Behalve een draaischijf kan men ook nog driehoeken... is ook op meerdere plaatsen in Nederland mogelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2008, 19:32:52 »
Uiteraard, maar daar gaat nogal een aardige partij tijd in zitten, en waarom zou je als die lok ook de andere kant uit kan rijden....  ???

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2008, 19:34:50 »
Kijk, dat leek mij dus ook het geval.
Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.  ;D

Heb je al een baan liggen dan ?   ;D :-X

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2008, 20:26:26 »
Behalve een draaischijf kan men ook nog driehoeken... is ook op meerdere plaatsen in Nederland mogelijk.

Maar dat kost in veel gevallen meer moeite. Ik vind het wel onlogisch: worden na het afschaffen van de stoomtractie alle draaischijven opgeruimd, blijkt voor diesellocomotieven ook een voorkeursrijrichting te bestaan. Met andere woorden: ik denk dat bij het samenstellen van treinen de richtlijnen wat betreft voorkeursrijrichting niet zo hard waren. Misschien was het maar een advies of was het enkel maar de voorkeur van de meeste machinisten om de 2200 met de huif naar de rijtuigen te zetten. Ik heb in dit draadje nog geen richtlijn van NS zien passeren, alleen maar van horen zeggen en een paar foto's die laten zien dat het ook wel anders gebeurde.

Groeten,

Marco

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2008, 21:07:25 »
voor in het buitenland kan ik het me nog voorstellen.
maar deze machines zijn voor NL gebouwd, dus moesten de seinen
in beide rijrichtingen toch goed waarneembaar zijn.

tinus.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2008, 23:04:03 »
Toch is een bruine loc ook erg leuk hoor in zo'n trekduw;


Harlingen haven 1973 naast een pas gehuisstijlde DE3.
Merk op dat het typhoonrooster van de Plan U nog zandgeel is!
Binnenkort allemaal in halfnul mogelijk :P
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #28 Gepost op: 12 October 2008, 23:26:07 »
Toch is een bruine loc ook erg leuk hoor in zo'n trekduw;


Harlingen haven 1973 naast een pas gehuisstijlde DE3.
Merk op dat het typhoonrooster van de Plan U nog zandgeel is!
Binnenkort allemaal in halfnul mogelijk :P

Ha allemaal,

Ik zie leuke foto's voorbij komen van de trek-duwers met 2200-en en E. ;D

Laten we bij de SHD nu bijna klaar zijn met de 2205 klaarmaken en beginnen aan de 222-1. Voor de laatste zijn we op zoek naar duidelijke foto's met opschriften e.d. Zijn er mensen die deze beschikbaar willen stellen? Gaat ook om de RDz-rijtuigen in hun laatste jaren. Ook het trekduw-gebeuren is natuurlijk interessant ;)

Voor een indruk: www.dieseltreinen.nl

Hidde


Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #29 Gepost op: 13 October 2008, 11:35:58 »
Ziet er erg mooi uit Wim, die trek-duw! Deze in Winterswijk staat op Flickr en is ook niet te versmaden ... bruine 2200 aan de achterkant:



Groet,

Jeroen