Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 59459 keer)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2008, 19:06:26 »
Alles kan.


Zelfs bij de miljoenenlijn te Limburg.

Mvg, Johan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2008, 19:29:39 »
En dat is eigenlijk de leukste samenstelling met plan E en 2200'en.
Ik weet nog dat ik als tiener op vakantie in Z-Limburg heel erg verbaasd op keek toen dit langs het perron kwam voorrijden. 2200'en in de reizigersdienst kende ik niet.
No dress rehearsel, this is our life.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2008, 22:37:38 »
Het zicht vanaf stuurstand 2 was nu eenmaal beter dan met die lange huif. Daarbij kwam dat wanneer je "cabine-voor" reed het geluid en de uitlaatwalm van de motor naar de treinzijde verdween en de mcn daar dus minder hinder van had. Men reed de trekduwtreinen (wanneer snapt iedereen nu eens het verschil tussen een klompentrein en een dieseltrekduw :-| ) dan ook bij voorkeur met de cabines aan de kop en staart van de trein:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/OpNeerlandsSpoor19821988#5052664013888675442

Maar ja, soms trof je een loc die verkeerd om stond... ;D


Zelfs Lovers Rail heeft deze traditie in stand gehouden met hun Kennemerstrand express!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2008, 22:45:35 »
Kijk, dat leek mij dus ook het geval.
Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2008, 22:58:51 »
Even twee rechtzettingen:
-
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50,
groeten Sicco

En dan hebben we het over deze, welke 's morgens 07.05 aankwam op de facultatieve fabriekshalte Leeuwarden Achter de Hoven:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland#5154663147436080978

trein 3624 Groningen-Leeuwarden (-Harlingen) bracht de fabrieksarbeiders uit de Friese wouden naar de Coöperatieve Condensfabriek Friesland en de naastgelegen Koopmans Meelfabrieken in Leeuwarden. Om 17.30 uur (en op zaterdag al eerder) gingen de arbeiders weer in de B12c 6400-rijtuigen voor de terugreis. Daar de meesten op klompen liepen laat zich raden waarom de trein al snel deze bijnaam kreeg.

Genoeg off-topic, terug naar het topic trekduwtreinen en 2200 loks ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2008, 09:28:19 »
Beetje off-topic, maar de 2200'en die naar België gingen (reeks 76) werden in Antwerpen ook als vast paar gereden, waarbij de huif-kanten naar elkaar toe gekoppeld werden. Dit idd vanwege het betere zicht vanuit de cabines.

Mijn punt voor Chris: plaats bij jouw model-trein ook de cabines naar buiten, want wat zouden jouw Preiser-Mcn's liever hebben? (en kom niet met de smoes dat jouw Preiser-rangeerders te lui zijn).

Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.

Euh, we hebben het toch over 2 loc's, 1 aan elke kant? Of neem je die foto van die ertstrein van Gerrit F als voorbeeld?  ;D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2008, 09:40:16 »
Beetje off-topic, maar de 2200'en die naar België gingen (reeks 76) werden in Antwerpen ook als vast paar gereden, waarbij de huif-kanten naar elkaar toe gekoppeld werden. Dit idd vanwege het betere zicht vanuit de cabines.

Beetje zwak uitgedrukt. Belgen rijden links. Met de huif voor en rechts zittende mcn  zouden de Belgen wel heel erg ver moeten kijken dan dat de lokneus lang is om de seinen te zien. Het was dus echt een must! anders konden die lokken nooit veilig rijden

Zelfde geld voor de 7700 in NL, korte neuzen altijd voor. Met de lange neus voor kan de links zittende mcn de rechts staande dwergseinen niet zien.

Mvg, Johan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:26:58 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.

Behalve een draaischijf kan men ook nog driehoeken... is ook op meerdere plaatsen in Nederland mogelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:32:52 »
Uiteraard, maar daar gaat nogal een aardige partij tijd in zitten, en waarom zou je als die lok ook de andere kant uit kan rijden....  ???

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:34:50 »
Kijk, dat leek mij dus ook het geval.
Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.  ;D

Heb je al een baan liggen dan ?   ;D :-X

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #25 Gepost op: 12 oktober 2008, 20:26:26 »
Behalve een draaischijf kan men ook nog driehoeken... is ook op meerdere plaatsen in Nederland mogelijk.

Maar dat kost in veel gevallen meer moeite. Ik vind het wel onlogisch: worden na het afschaffen van de stoomtractie alle draaischijven opgeruimd, blijkt voor diesellocomotieven ook een voorkeursrijrichting te bestaan. Met andere woorden: ik denk dat bij het samenstellen van treinen de richtlijnen wat betreft voorkeursrijrichting niet zo hard waren. Misschien was het maar een advies of was het enkel maar de voorkeur van de meeste machinisten om de 2200 met de huif naar de rijtuigen te zetten. Ik heb in dit draadje nog geen richtlijn van NS zien passeren, alleen maar van horen zeggen en een paar foto's die laten zien dat het ook wel anders gebeurde.

Groeten,

Marco

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2008, 21:07:25 »
voor in het buitenland kan ik het me nog voorstellen.
maar deze machines zijn voor NL gebouwd, dus moesten de seinen
in beide rijrichtingen toch goed waarneembaar zijn.

tinus.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2008, 23:04:03 »
Toch is een bruine loc ook erg leuk hoor in zo'n trekduw;


Harlingen haven 1973 naast een pas gehuisstijlde DE3.
Merk op dat het typhoonrooster van de Plan U nog zandgeel is!
Binnenkort allemaal in halfnul mogelijk :P
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2008, 23:26:07 »
Toch is een bruine loc ook erg leuk hoor in zo'n trekduw;


Harlingen haven 1973 naast een pas gehuisstijlde DE3.
Merk op dat het typhoonrooster van de Plan U nog zandgeel is!
Binnenkort allemaal in halfnul mogelijk :P

Ha allemaal,

Ik zie leuke foto's voorbij komen van de trek-duwers met 2200-en en E. ;D

Laten we bij de SHD nu bijna klaar zijn met de 2205 klaarmaken en beginnen aan de 222-1. Voor de laatste zijn we op zoek naar duidelijke foto's met opschriften e.d. Zijn er mensen die deze beschikbaar willen stellen? Gaat ook om de RDz-rijtuigen in hun laatste jaren. Ook het trekduw-gebeuren is natuurlijk interessant ;)

Voor een indruk: www.dieseltreinen.nl

Hidde


Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2008, 11:35:58 »
Ziet er erg mooi uit Wim, die trek-duw! Deze in Winterswijk staat op Flickr en is ook niet te versmaden ... bruine 2200 aan de achterkant:



Groet,

Jeroen