BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Chris op 11 oktober 2008, 12:03:36

Titel: Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Chris op 11 oktober 2008, 12:03:36
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Karst Drenth op 11 oktober 2008, 12:07:46
Hoi,

In mijn herinnering reden ze *altijd* met de lange huif tegen de rijtuigen/verwarmingswagen. Dus met de cabine 'voor' zeg maar.

Dan zou je dus idd twee cabine printen moeten hebben...

Grtzz,

Karst
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Rick op 11 oktober 2008, 12:11:55
Jaren '70 of jaren '80? Op foto's uit de jaren 70 zie ik locs zowel met cabine als huif tegen de plan E's. In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Gooierhaven op 11 oktober 2008, 12:15:40
Zie de foto van 24/8/1976 op blz 203 van Diesellocomotieven in Nederland.
Een bruine 2200 met de cabine tegen de plan E en een geel-grijze andersom.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Mispoes op 11 oktober 2008, 12:48:27
In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2294Aml05081986.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2294Aml05081986.jpg)
2294 aan de staart van trein 7978 bij het verlaten van Almelo (Es-Zl), 05-08-1986

Trekkende loc rijdt met cabine voor, duwende loc rijdt met huif achter.

Maakt echt niets uit, er werd samengesteld volgens het kijk-grijpsysteem.

Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Rick op 11 oktober 2008, 12:50:37
Zo'n foto kon ik dus niet vinden. ;)
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Mispoes op 11 oktober 2008, 13:00:35
Nog eentje gevonden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2235Es_Hgl18071986.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2235Es_Hgl18071986.jpg)

2235 halverwege Es-Hgl, 18-07-1986

Beide locs staan nu met de cabines aan de trein

Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 oktober 2008, 13:11:05
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.

Even twee rechtzettingen:
- de cabinezijde is officieel de achterzijde (kont  8)) van de 2200, niet de huifzijde
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50, is ook nog wel gebruikt voor soortgelijke treinen bestaande uit 2200/2400 met getrokken mat in diezelfde periode, maar feitelijk heeft de latere dieseltrekduw er niks meer mee van doen

Dat de cabine vaak voorop liep is puur het gevolg van dat dat uit ergonomisch oogpunt het best was, er was geen regel dat dat moest...

groeten Sicco
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2008, 13:15:31
De foto's die ik er van gezien heb waren allemaal met de cabine naar de buitenkant. De belangrijkste reden daarvoor was een beter uitzicht voor de machinist. (de foto hierboven is voor mijn gevoel dus een uitzondering)
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: MR op 11 oktober 2008, 13:53:09
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Blausee_Mitholz op 11 oktober 2008, 16:20:14
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Bij de zw/w foto waarbij beide nuezen voor staan behoeft er niet gekeerd te worden om beide cab voor te krijgen, alleen loks van plaats verwisselen is voldoende. Toch heeft het zo gereden dus kennelijk geen regel en bij rangeerwerk luiheid  ::).

Mvg, Johan
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Marc tramt op 11 oktober 2008, 16:33:22
Mijn eigen diaverzameling toont ook een 2200 met de neus naar voren. Niet zo'n zeldzaam verschijnsel dus blijkbaar.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Mispoes op 11 oktober 2008, 17:04:59
Ongeveer 25% van de locs in TD-treinen die ik op de foto heb gezet toont de huif naar voren. Het komt minder vaak voor maar om dit als zeldzaam te bestempelen is m.i. devalutie van het begrip.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Chris op 11 oktober 2008, 18:04:24
Dus, om kort te vatten

Alles kan.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Gerrit F op 11 oktober 2008, 18:24:14
Zo ongeveer wel ja,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200_combinaties.jpg)
 ;)

Gerrit F
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Blausee_Mitholz op 11 oktober 2008, 19:06:26
Alles kan.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg)
Zelfs bij de miljoenenlijn te Limburg.

Mvg, Johan
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Marc tramt op 11 oktober 2008, 19:29:39
En dat is eigenlijk de leukste samenstelling met plan E en 2200'en.
Ik weet nog dat ik als tiener op vakantie in Z-Limburg heel erg verbaasd op keek toen dit langs het perron kwam voorrijden. 2200'en in de reizigersdienst kende ik niet.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 11 oktober 2008, 22:37:38
Het zicht vanaf stuurstand 2 was nu eenmaal beter dan met die lange huif. Daarbij kwam dat wanneer je "cabine-voor" reed het geluid en de uitlaatwalm van de motor naar de treinzijde verdween en de mcn daar dus minder hinder van had. Men reed de trekduwtreinen (wanneer snapt iedereen nu eens het verschil tussen een klompentrein en een dieseltrekduw :-| ) dan ook bij voorkeur met de cabines aan de kop en staart van de trein:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/OpNeerlandsSpoor19821988#5052664013888675442

Maar ja, soms trof je een loc die verkeerd om stond... ;D


Zelfs Lovers Rail heeft deze traditie in stand gehouden met hun Kennemerstrand express!
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Chris op 11 oktober 2008, 22:45:35
Kijk, dat leek mij dus ook het geval.
Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.  ;D
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 11 oktober 2008, 22:58:51
Even twee rechtzettingen:
-
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50,
groeten Sicco

En dan hebben we het over deze, welke 's morgens 07.05 aankwam op de facultatieve fabriekshalte Leeuwarden Achter de Hoven:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland#5154663147436080978

trein 3624 Groningen-Leeuwarden (-Harlingen) bracht de fabrieksarbeiders uit de Friese wouden naar de Coöperatieve Condensfabriek Friesland en de naastgelegen Koopmans Meelfabrieken in Leeuwarden. Om 17.30 uur (en op zaterdag al eerder) gingen de arbeiders weer in de B12c 6400-rijtuigen voor de terugreis. Daar de meesten op klompen liepen laat zich raden waarom de trein al snel deze bijnaam kreeg.

Genoeg off-topic, terug naar het topic trekduwtreinen en 2200 loks ;)
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 oktober 2008, 09:28:19
Beetje off-topic, maar de 2200'en die naar België gingen (reeks 76) werden in Antwerpen ook als vast paar gereden, waarbij de huif-kanten naar elkaar toe gekoppeld werden. Dit idd vanwege het betere zicht vanuit de cabines.

Mijn punt voor Chris: plaats bij jouw model-trein ook de cabines naar buiten, want wat zouden jouw Preiser-Mcn's liever hebben? (en kom niet met de smoes dat jouw Preiser-rangeerders te lui zijn).

Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.

Euh, we hebben het toch over 2 loc's, 1 aan elke kant? Of neem je die foto van die ertstrein van Gerrit F als voorbeeld?  ;D
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Blausee_Mitholz op 12 oktober 2008, 09:40:16
Beetje off-topic, maar de 2200'en die naar België gingen (reeks 76) werden in Antwerpen ook als vast paar gereden, waarbij de huif-kanten naar elkaar toe gekoppeld werden. Dit idd vanwege het betere zicht vanuit de cabines.

Beetje zwak uitgedrukt. Belgen rijden links. Met de huif voor en rechts zittende mcn  zouden de Belgen wel heel erg ver moeten kijken dan dat de lokneus lang is om de seinen te zien. Het was dus echt een must! anders konden die lokken nooit veilig rijden

Zelfde geld voor de 7700 in NL, korte neuzen altijd voor. Met de lange neus voor kan de links zittende mcn de rechts staande dwergseinen niet zien.

Mvg, Johan
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: JAB van Ree op 12 oktober 2008, 19:26:58
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.

Behalve een draaischijf kan men ook nog driehoeken... is ook op meerdere plaatsen in Nederland mogelijk.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Thom op 12 oktober 2008, 19:32:52
Uiteraard, maar daar gaat nogal een aardige partij tijd in zitten, en waarom zou je als die lok ook de andere kant uit kan rijden....  ???
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Michel de Ridder op 12 oktober 2008, 19:34:50
Kijk, dat leek mij dus ook het geval.
Nou, net mijn 4e 2200 gewonnen op ebay, dus ik kan volgende week beginnen.  ;D

Heb je al een baan liggen dan ?   ;D :-X
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: MR op 12 oktober 2008, 20:26:26
Behalve een draaischijf kan men ook nog driehoeken... is ook op meerdere plaatsen in Nederland mogelijk.

Maar dat kost in veel gevallen meer moeite. Ik vind het wel onlogisch: worden na het afschaffen van de stoomtractie alle draaischijven opgeruimd, blijkt voor diesellocomotieven ook een voorkeursrijrichting te bestaan. Met andere woorden: ik denk dat bij het samenstellen van treinen de richtlijnen wat betreft voorkeursrijrichting niet zo hard waren. Misschien was het maar een advies of was het enkel maar de voorkeur van de meeste machinisten om de 2200 met de huif naar de rijtuigen te zetten. Ik heb in dit draadje nog geen richtlijn van NS zien passeren, alleen maar van horen zeggen en een paar foto's die laten zien dat het ook wel anders gebeurde.

Groeten,

Marco
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: tinus op 12 oktober 2008, 21:07:25
voor in het buitenland kan ik het me nog voorstellen.
maar deze machines zijn voor NL gebouwd, dus moesten de seinen
in beide rijrichtingen toch goed waarneembaar zijn.

tinus.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 12 oktober 2008, 23:04:03
Toch is een bruine loc ook erg leuk hoor in zo'n trekduw;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hlgh_28jul73.jpg)

Harlingen haven 1973 naast een pas gehuisstijlde DE3.
Merk op dat het typhoonrooster van de Plan U nog zandgeel is!
Binnenkort allemaal in halfnul mogelijk :P
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 12 oktober 2008, 23:26:07
Toch is een bruine loc ook erg leuk hoor in zo'n trekduw;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hlgh_28jul73.jpg)

Harlingen haven 1973 naast een pas gehuisstijlde DE3.
Merk op dat het typhoonrooster van de Plan U nog zandgeel is!
Binnenkort allemaal in halfnul mogelijk :P

Ha allemaal,

Ik zie leuke foto's voorbij komen van de trek-duwers met 2200-en en E. ;D

Laten we bij de SHD nu bijna klaar zijn met de 2205 klaarmaken en beginnen aan de 222-1. Voor de laatste zijn we op zoek naar duidelijke foto's met opschriften e.d. Zijn er mensen die deze beschikbaar willen stellen? Gaat ook om de RDz-rijtuigen in hun laatste jaren. Ook het trekduw-gebeuren is natuurlijk interessant ;)

Voor een indruk: www.dieseltreinen.nl

Hidde

Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Spoors op 13 oktober 2008, 11:35:58
Ziet er erg mooi uit Wim, die trek-duw! Deze in Winterswijk staat op Flickr en is ook niet te versmaden ... bruine 2200 aan de achterkant:

(http://farm3.static.flickr.com/2054/2364234499_2f2975b5cd_b.jpg)

Groet,

Jeroen

Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Chiel op 13 oktober 2008, 14:21:48
Reden er altijd 2  2200'en mee in een trein bestaande uit Plan W rijtuigen?
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Jeroen Water op 13 oktober 2008, 14:29:53
Reden er altijd 2  2200'en mee in een trein bestaande uit Plan W rijtuigen?

Chiel,

De trek-duw treinen die hier beschreven worden, reden altijd met Plan E rijtuigen. En dan ook nog eens een aantal rijtuigen die speciaal voor deze toepassing omgebouwd zijn (onder andere stuurstroomkabels aangebracht).
Deze treinen reden in principe altijd met een 2200 aan elke kant van de trein. Maar ik kan me voorstellen dat er soms ook maar één loc mee ging, als er geen tweede beschikbaar was. Dit was echter hoogst onwenselijk, omdat de loc dan telkens om moest lopen bij het eindstation.
Deze treinen werden overigens ook wel met gehuurde Duitse diesellocs BR216 gereden. Hier ging het dan meestal wel om één loc.

Plan W heeft overigens wél in trek-duw treinen gereden, maar dat waren de oude Benelux TD-stammen.

Jeroen 
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Chiel op 13 oktober 2008, 18:01:44
Bedankt.
ik bedoelde Plan E natuurlijk ;) ,typfoutje
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 13 oktober 2008, 19:28:53
Vergeet ook niet dat er Plan K met de plan E's in de dieseldienst heeft gereden, helemaal in de begintijd van de beoogde dieseltrekduw in 1969/1970.
Het ambiteuze plan Spoorslag '70 zorgde voor meer treinen en gelijk een materieelgebrek voor de uitgebreidere dieseldiensten en de spits op deze lijnen. NS moest toch wat, er reden meer treinen, maar er de hoeveelheid diesel stroomlijnmaterieel (toen nog DE1 en DE2, DE5 en Plan U) was ontoereikend.

Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen omgebouwde Plan E AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt.  Als AB-rijtuig deed een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen (nog niet van stuurstroomkabels voorzien). Soms reed zelfs nog één van de weinige nog rijdende blauwe Blokkendoosrijtuigen mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat. In de winter 1969/'70 werden zelfs enkele SNCF-verwarmingswagens gehuurd om de reizigers toch een warme zitplaats te bieden. Dit was dat blauwe tweeassige type met patrijspoortjes, zoals door Jouef in de jaren negentig uitgebracht.

Ik heb nog een serie foto's van zo'n stam op Lw-Gn. Deze proloog behoort ook zeker bij het behandelde onderwerp, maar is snel vergeten...

Wim

Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: RJ op 13 oktober 2008, 19:31:03
Is die serie ergens te zien? Of ben ik te snel met mijn reactie... :)
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Spoors op 13 oktober 2008, 20:19:46
Wim,
Die zou ik ook graag zien  ;D

RJ,
Met dit modelletje van Transmondia, een paar E'tjes van Minitrix en een Plan K van Arnold zou het toch mooi in N na te bootsen zijn ...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagon_chauffage1.jpg)

Als het de versie met 4 patrijspoorten betrof, dan is het kitje van AIM te bestellen:

(http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/1b4af090cd027925bcdce078215d1f54.jpg)


Groet,

Jeroen
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: RJ op 13 oktober 2008, 21:14:30
Jeroen,
Inderdaad. :) Daarom zou ik het wel leuk vinden om die serie foto's eens te zien.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: NS 1607 op 13 oktober 2008, 21:37:59
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg)
Zelfs bij de miljoenenlijn te Limburg.

Mvg, Johan

Dit kwam op de miljoenenlijn voor als er te veel DEII stellen aan de kant stonden met storingen.
Deze trein reed dan met 1 plan E rijtuig en 2 2200en of 2400en.

De DEII kampte op de Miljoenenlijn vaker met oververhitte motoren.

Later is dit opgelost door er een extra Intercooler op het dak te plaatsen.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Marc tramt op 13 oktober 2008, 21:43:16
Volgens mij kwam getoonde combinatie alleen in de zomermaanden voor in verband met koelingsproblemen met de DE-1' tjes op de hellingrijke miljoenenlijn. De koelunits op de gerenoveerde DE-2'en zijn van na de verbouwing en staan los van de problemen op de miljoenenlijn.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 13 oktober 2008, 21:47:14
Is die serie ergens te zien? Of ben ik te snel met mijn reactie... :)


Mensen, mensen, heb ik een verzoekprogramma of zo???? 8)

Ik ben een paar honderd foto's aan het hergroeperen en kon de bewuste plaatjes even niet vinden. Maar hier zijn ze dan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_24_45_0014.jpg)
Met maar liefst 3 2200'en (nog zonder zwaailichtjes overigens) aan het perron te Leeuwarden. Aangezien de reguliere (rode  :P Plan U) naar Groningen spoor 5b bezet hield, moest de spitstrein  vertrekken van 5a.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_25_59_0015.jpg)
Het vertrek vanaf 5a via 6b vanuit Leeuwarden. Als versterking is een blauwe Blokkendoos toegevoegd (tijdperk 3 nummer in het computernummertijdperk kan dus zeker wel!). Links de DE3 op spoor 5b. Die staat keurig voor het klapbord, de perronseinpaal.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_27_12_0016.jpg)
In Veenwouden was de wereld nog in orde, het Staatsspoorstation der Vierde Klasse staat nog, spoor 3 bestaat zelfs nog. Ons dieseltrio wacht hier de kruising af met al weer een Plan U.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_28_36_0017.jpg)
Onderweg, vanuit de trein. In de verte is een inrijsein zichtbaar.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_29_58_0018.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_31_03_0019.jpg)
In Hoogkerk=Vierverlaten liep het inhaalspoor nog door over de draaibrug en voor het stationnetje langs. De trein wordt hier binnengenomen om te wachten op een tegenmoetkomende Plan U, die dadelijk over het hoofdspoor doorkomt.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_10_2008_21_32_12_0020.jpg)
Kruising op het voormalige stationnetje Hoogkerk=Vierverlaten. Nog een paar minuten en de aparte combinatie loopt Groningen binnen.

Nou , weer genoeg inspiratie dacht ik zo. En weer een bijna vergeten kort stukkie spoorhistorie ("het begin der dieseltrekduw") aan de vergetelheid ontrukt ;)

groetjes,
Wim



Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: NS 1607 op 13 oktober 2008, 21:48:05
Deze combinatie reed ook wel eens in de winter als er weer wat te veel DEI tjes aan de kant stonden.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 13 oktober 2008, 22:51:34
nog een voorbeeldplaatje dan.

In 1976 reden de diesel TD's ook enkele spitsritten tussen Leeuwarden en Staveren. Daarvoor werden ze zeer incidenteel op deze lijn ingezet.

Hier de 2241 én 2275 met trein  8964 bij Oudega 17 juli 1972.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ou_17071972_2275_2241_tr_8964_Stv_Lw_km_298.jpg)

Het is aan de SHD te danken dat de 2275 en enkele rijtuigen bewaard zijn gebleven. Wie weet zien we dit beeld over een aantal jaren terug, zij het dan in digitale kleurenfotografie...

Wim
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Spoors op 13 oktober 2008, 23:23:01
Wim,
Bedankt, het zijn hele mooie foto's!
Blijf me altijd verbazen hoeveel bijzonders er in het Noorden heeft rond gereden.

Groet,

Jeroen
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Noppie. op 14 oktober 2008, 10:39:59
De verzoekhoek van ome Joop is hier niets bij.  ;D
Wat een sfeertje Wim. TX voor de peppie plaatjes. Hier kunnen we weer perfecte treincombies van maken. Het meeste mat heb ik al, op de AB na.
Heb je ook nog plaatjes met het Franse lor er in.

Greetz,
Noppie.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Streamliner op 14 oktober 2008, 11:22:14
Misschien een beetje een domme vraag maar waarom werden deze treinen eigenlijk klompentreinen genoemd? Had dat te maken met het gebied waar ze werden ingezet?
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Dirk J op 14 oktober 2008, 11:31:23
@Jan Wiebrand: eventjes het hele draadje lezen en niet alleen het laatste bericht; dan vind je vanzelf het antwoord halverwege pagina 2 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14083.msg215203#msg215203)
Titel: Re:klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Rockerbox2 op 22 oktober 2010, 13:00:09
Ook ik ben bezig met het samenstellen van een "Klompentrein" en ik ben benieuwt of iemand weet in welke samenstellingen deze treinen gereden hebben. Roco kwam mooi op tijd met een setje 2200, ik had nog wat Lima's plan E 3x 2e klas 2x 1e klas en als alles mee zit komt Artitec met een met een energiewagen en klompentrein E's. Mijn beurs gaat uiteindelijk bepalen of het Lima's of Artitec's worden.

Ride On


Rino
Titel: Re:klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Robert B. op 22 oktober 2010, 13:07:40
Ik zou gewoon voor de Artitec Plan E's gaan... Bij tijd en wijle zijn die soms nog wel eens in de aanbieding. Zo heb je dan toch voor weinig geld zeer fraaie rijtuigen. Ik spreek uit ervaring, zelf heb ik ze ooit ook in de aanbieding aangeschaft maar heb ook de minder gedetaileerde en niet op de juiste schaal Lima plan E's. Lima en Artitec, het is echt een wereld van verschil.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tedo op 22 oktober 2010, 13:51:17
Volgens mij was de eerste run Artitec DE - TD plan E's al snel uitverkocht, in ieder geval voor ze ooit in de aanbieding zouden kunnen komen...
Het wachten is op de tweede run.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Jeroen Water op 22 oktober 2010, 14:40:58
Mooi draadje voor Treinsamenstellingen!

Voor de snelle beslissers onder ons: Bel Kuijpers Hobbyhuis Utrecht even, die had ze vorige week nog staan. Weet zo niet precies welke, maar ik zag nog wat dozen Plan E TD.

Jeroen
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Sander op 22 oktober 2010, 17:40:53
De mail die MTE destijds verstuurde stond boordevol met samenstellingen met artitec nummers.

Perfect geregeld, heb er gelijk 3 besteld.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Taigagaai op 08 april 2011, 14:07:31
Ik denk dat dit draadje het best bij mn vraag past. Wat waren de eerste 4 cijfers van de .Gs'n die omgebouwd werden? Cijfers 3 en 4 lijken mij het meest waarschijnlijk dat er 84 stond. Maar wat stond er voor?
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 08 april 2011, 19:02:17
je bedoeld 21RIV 84 NS?
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Taigagaai op 11 april 2011, 10:44:25
Ja, dat bedoel ik. Bedankt voor het antwoord. Die kenmerken zijn dus niet gewijzigd bij de ombouw?
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 22 april 2011, 19:36:38
(http://www.artitec.nl/images/stories/nieuws/Energiewagen/28.101-energiewagen-01.jpg)
©Artitec

Al een ruime tijd ben ik opzoek naar een foto van deze energie wagen geklemt tussen de 2200s en Plan E-tjes rijdend in Friesland.
Heeft iemand dit als (grootspoor) voorbeeld?!
Greetz:Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Mispoes op 22 april 2011, 19:46:46
Mooie foto! (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Mark Verheulen op 22 april 2011, 19:53:45
bedoel je deze: ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/engergiewagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/engergiewagen.jpg)
©Artitec

Mvg, Mark

Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 22 april 2011, 22:17:41
Als ik het goed begrepen heb waren de 2200 loc's niet speciaal aangepast toch, men nam gewoon de loc's die voorhanden waren?
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Jeronimos op 22 april 2011, 22:33:53
http://www.frieslandrail.nl/?pagina=achter%20de%20hoven
https://picasaweb.google.com/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland#  Vooral deze laatste lijkt mij interessant.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Illya Vaes op 23 april 2011, 22:56:39
Als ik het goed begrepen heb waren de 2200 loc's niet speciaal aangepast toch, men nam gewoon de loc's die voorhanden waren?
Dat klopt.
Titel: Re: klompentrein en 2200 loks
Bericht door: 3dbuildr op 24 april 2011, 07:58:58
Wim,
Die zou ik ook graag zien  ;D

RJ,
Met dit modelletje van Transmondia, een paar E'tjes van Minitrix en een Plan K van Arnold zou het toch mooi in N na te bootsen zijn ...

Als het de versie met 4 patrijspoorten betrof, dan is het kitje van AIM te bestellen:

(http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/1b4af090cd027925bcdce078215d1f54.jpg)


Groet,

Jeroen

@Jeroen (en andere enthousiastelingen),

ik ben bezig met een 3D print van de energiewagen in N, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36569.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36569.0.html) voor de vorderingen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EWGfinalzij.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EWGfinalzij.jpg) (klikbaar)
Mvrgr

Fred
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 24 april 2011, 19:08:15
Bedankt voor het aandragen van de foto's (mijn eigen & wim hoekema's site) maar deze betreffen de oude 158 956 & B6477.
Volges mij zijn dat die oude stoven. Niet die waar ik om vroeg...volgens mij reden die in de jaren '80 al niet meer
in Friesland door de DE & DH's die er heer en meester waren.Ik vroeg me af of deze Energiewagens ook echt in Friesland dienst hebben gedaan?!
Greetz:Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Thom op 24 april 2011, 19:34:46
Men verwart de verwarmingswagens, met de energie wagens.

De 1 heeft een stoomketel om mee te verwarmen, de andere een energievoorziening voor electrische verwarming van de rijtuigen.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: roco op 24 april 2011, 19:54:53
Hallo

Volgens de omloop op blad 23 winterdienst 1975 reden de treinen 8628 (Gn v 7.20 ,Lw a 8.10 ) en 8945 (Lw v 15.20 , Stv a 16.10 ) 8964 (Stv v 16.15 , Lw a 17.05 ) 8953 ( Lw v 17.20 , Stv a 18.10 ) 8972 (Stv v 18.15 , Lw a 17.10 )  .
Dit was uit de XZ omloop op maandag dienstnummer 4 . De ander was dienstnummer 5 uit de XZ omloop . Deze reed de treinen 8907 (Lw v 5.50 , Stv a 6.45 ) 8928 ( Stv v 7.05 , Lw a 8.05 ) 8917 ( Lw v 8.20 Stv a 9.10 ) 8936 ( Stv v 8.15 Lw a 10.05 ) 18653 ( Lw v 17.10 Gn a 18.00 )
van ma -vr was dat dienstno 4 8907-8928-8917-8936-8945-8964-8953-8972 en dienst 5 8628-18653 . Op za en zo op geen dienst te Lw en Gn .
Dus bij een beetje uitkienen zou je 2 klompentreinen tegelijk in Leeuwarden op de foto hebben kunnen zetten . Ze stonden beide naast elkaar op de R-sporen in Leeuwarden .
Ze werden getrokken door 2200'en uit o.a. de AW omloop . Van de 7 energiewagens werden er 5 ingezet in de omloop XZ en stonden er 2 op reserve in Zwolle . De Cwpl Zwolle regelde het onderhoud .

gr Jos
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 24 april 2011, 20:58:44
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lw_PvdV19710106_502_Lw.jpg)

en hier staat er eentje op de R-sporen te Leeuwarden  ;D

Per zomerdienst 1976 was het al weer gedaan met de trekduwtreinen op Lw-Staveren. Alleen de slagen naar Groningen bleven bestaan.  Daarbij kwamen tussen 1979 en 1982 ook DB 216 voor deze trein tot inzet, de ochtendslag (met in de koude periode een energiewagen toegevoegd) vetrok om 09.50 uit Lw na aankomst van de buurtgoederentrein uit Onnen, die dan ook meestal een DB 216 als tractie had.

Trouwens, toen de CTO-meettrein nog als vervangende reizigerstrein werd ingezet en men tijdens de meting mee kon rijden in de Plan E's, reed ook een energiewagen mee op deze jaarlijkse slag in oktober.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05440.jpg)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: roco op 24 april 2011, 21:33:29
Deze trein staat op spoor 7 en niet op één van de R-sporen .

trein 8628 die aankwam met de 216 werd op de R -sporen geplaatst en daar werd er omgelopen en weer klaar gezet voor vertrek (v 9.50). Je kon dan 2 lok's rh 216 zien en "platen" in Leeuwarden . De voor vertrek gereed staande  personentrein en de binnenkomenende goederentrein 770201(?) a (9.40) . Later is de personentrein vervroegd vertrokken  ( de trein bleef op spoor 5 en de lok liep om via spoor 6 ) en kon men de kruising van de goederen- en personentrein zien in Buitenpost .

gr Jos
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 25 april 2011, 10:01:37
Kijkerdie kijk!!
Sneek hier kan ik wat mee!!
Thnx dude!!
Greetz:Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 25 april 2011, 12:54:36
Vanmorgen een Roco 2201 omgefröbeld naar de 2310: geluiddemper, zwaailichten, vishaken en (messing) nummerschilden.
Daarbij word je dan ook nog door Roco geholpen: de 2201 in de oorspronkelijke uitvoering (63926) heeft een revisiedatum in 1978. Komt mij dus wel van pas ;D  Samen met de 2225 (van blauwe zwaailichten voorzien) gaat de 2310 de klompentrein trekken/duwen. Het is overigens wel een lengte (en dat nog zonder energiewagen).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_117.jpg)

En een close up van de 2310:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_67.jpg)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Illya Vaes op 25 april 2011, 14:09:57
Ja, als je ZES rijtuigen gebruikt...  :o
Ik was al erg verbaasd dat er tussen Ah en Ww ooit wel eens trek-duwtreinen met 6 rijtuigen hebben gereden, daar was 5 in "mijn" tijd (1982-3 en 1985-7) normaal en dat was meer dan op de andere baanvakken (hoewel Zl-Emn meen ik ook 5 was).
Je kunt zo met twee minder toe  ;)  (voor een heel zacht prijsje wil ik die wel overnemen  ;D )
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Railhopper op 25 april 2011, 14:39:37
in de laatste rail magazine,
rijden er 4 plan e's met 1energiewagen,tussen Emmen-Zwolle.
 
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Sander op 25 april 2011, 15:06:13
Ik zet in mijn klompentrein maar 3 plan E's in.

Meer dan genoeg  :)

mvg,
 Sander
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Karst Drenth op 25 april 2011, 15:12:58
in de laatste rail magazine,
rijden er 4 plan e's met 1 energiewagen,tussen Emmen-Zwolle.

Da's wat ik er mij ook van herinner :) Heel wat ochtenden mee gependeld.  En volgens mij was de samenstelling als volgt:

Zwolle <- 2200-EW-AB-B-B-BA-0022 -> Emmen

Dus op de EW na helemaal symmetrisch.
En dat moest genoeg zijn om twee gekoppelde Plan U's mee te vervangen...  :-\

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 25 april 2011, 15:25:28
Heb even mijn dia's er op nagekeken: op Arnhem - Winterwijk zowel een samenstelling met vier plan E's (B-AB-B-AB) als met vijf (B-AB-B-B-AB) gefotografeerd. En verder de 216 met plan E op Zwolle - Enschede met vier plan E's maar op Leeuwarden - Groningen met wel zes rijtuigen (B-B-AB-B-AB-B). Alles met vier, vijf en zes kan blijkbaar.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 25 april 2011, 20:21:55
Weet iemand trouwens hoe je de tractie moet gaan oplossen? Het is verleidelijk uit een loc de motor te verwijderen en alleen de verlichting te handhaven, maar gaat dat duwend goed?
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Karst Drenth op 25 april 2011, 20:29:04
Hoi,

Ik heb ooit op de BNLS stand op Rail 2009 1 Plan E en een EW tussen twee bruine 2200-en op de Digitale Demo Pendel Baan laten een heel weekend laten rijden. De beide loc's waren in 'consist' geschakeld ( CV 19 ) en met 'Vorwarts- en Rueckwarts Trim' zo ingesteld, dat er altijd ietsje 'trek' op de koppelingen stond. Dat ging prima een heel wekkend lang  (y)

Maar met goede, starre kortkoppelingen zou 1 dummy en 1 actieve loc ook geen probleem moeten zijn.

Grtzz

Karst
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 25 april 2011, 20:32:51
Bedankt voor je antwoord, Karst.

Groet, Frank
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Illya Vaes op 25 april 2011, 20:40:45
Alles met vier, vijf en zes kan blijkbaar.
Ik heb welgeteld één keer een (foto van een) TD met 6 rijtuigen gezien en dat was (pas toen ik) "125 jaar van Winterswijk naar Zevenaar" van Arjan Ligtenbarg (voor het eerst zag), op de achterkant. Tot mijn grote verbazing. Het kan dus wel, maar het was niet bepaald "gewoon".
Daarentegen waren TD's met 3 rijtuigen weer vrij normaal (begreep ik van Mispoes geloof ik).
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 25 april 2011, 21:49:25
Ilya, natuurlijk weet ik ook niet of die TD (nou ja, getrokken met 216 dan) op Lw-Gn altijd met zes rijtuigen reed. Wellicht dat een van onze forumgenoten uit het noorden dat weet (Noppie, Sneek)?
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 25 april 2011, 23:35:17
Op alle foto's uit 1980/'81 rijdt de 216 met 6 rijtuigen Plan E (en op de staart van de trein de EW) vanuit Leeuwarden naar Groningen.
Zou het reizigersaanbod om 09.50 uur zo'n samenstelling nou echt hebben gerechtvaardigd (wat wil een Fries nou in Grunnen...) ?? ;D

grtz,
Wim
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 25 april 2011, 23:52:19
Bij hoge uitzondering reed er (tot zomerdienst '76) ook wel eens een vijfrijtuigstam naar Staveren. Die stond dan met name in Koudum=Molkwerum riant buiten het perronnetje, maar who cares. Structureel was hier de inzet in de door 'roco' genoemde treinen van 4 rijtuigen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/file705.jpg

grtz,
Wim
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Taigagaai op 26 april 2011, 14:18:10
je bedoeld 21RIV 84 NS?
Er waren 2 wagons die als kenmerk 01 84 hadden. Dat waren de wagens die 5e, 6e en 7e getal 127 hadden. De 21 84 wagens hebben 120 op die getallen staan.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Illya Vaes op 26 april 2011, 18:26:41
Op alle foto's uit 1980/'81 rijdt de 216 met 6 rijtuigen Plan E (en op de staart van de trein de EW) vanuit Leeuwarden naar Groningen.
OK, duidelijk nog net voor mijn tijd  ::)
Klinkt als vervanging voor 2 gekoppelde Plan U...
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Karst Drenth op 26 april 2011, 18:40:10
Klinkt als vervanging voor 2 gekoppelde Plan U...

Daar heb je maar 5 Plan E's voor nodig... ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: mass am see op 26 april 2011, 20:52:09
Ben even mijn digitale archief in gedoken en de 2200en met plan E’s nog eens goed bekeken, heb ze de laatste week dat ze reden in 1987 gefotografeerd in Emmen 2200 ew 4x plan E 2200 en de trein Enschede-  Zwolle in Zwolle gefotografeerd. Er zat dus idd verschil in samenstelling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987_05_26_emmen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987_05_26_emmen_3.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987_05_26_emmen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987_05_26_emmen_2.jpg)

deze trein bestond uit 2200 ew ab ab b b 2200 26-05-1987 emmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987_05_29_zwolle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987_05_29_zwolle.jpg)
deze trein kwam als alle laaste keer uit enschede vrijdag 28-5- 1978.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_26_2009_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_26_2009_004_1.jpg)
heb ooit deze verwarmingswagen gefotografeerd, hier zie wel de details.


mvgr Evert.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 27 april 2011, 20:22:37
Goeie oude tijden....jammer dat ik als ukkie daar niet veel van mee heb gekregen!!
Het enige wat ik me kan herinneren dat we met een heel peleton familie leden ooit es met de 1e rit met de DH's naar Groningen zijn geweest.
Maar goed dat is ff off topic genoeg....
Ben blij dat ik nog iets via een ander zn foto's kan genieten.
Greetz: Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tim Lubbers op 03 mei 2011, 17:08:27
kan dit ook met blauwe plan d rijtuigen ???

Groetjes Tim
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Nederduitsemeester op 03 mei 2011, 19:35:00
Er zijn alleen maar Plan E's voor gebruikt voor deze treinsamenstelling met deze energiewagen. In de jaren 50/60 zijn er wel andere samenstellingen geweest met een stoomverwarmingswagen en C10 rijtuigen.

Hier (http://www.frieslandrail.nl/?pagina=oldies) kan je er wat foto's van zien ;).
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: JAB van Ree op 03 mei 2011, 21:05:45
Kan een mod dit topic eens splitsen of hernoemen?
2200'en met Plan E zijn GEEN klompentrein ...
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tim Lubbers op 04 mei 2011, 10:02:57
Maar zonder engerie wagen kan dat wel
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Nederduitsemeester op 04 mei 2011, 16:40:28
Kan een mod dit topic eens splitsen of hernoemen?
2200'en met Plan E zijn GEEN klompentrein ...

Met alle respect, maar als ik in google "klompentrein" intik, krijg ik vrijwel alleen maar 2200'en met Plan E (en in koudere jaargetijden een EW erbij) te zien. Ook samenstellingen met een stoof en couperijtuigen worden als klompentrein aangemerkt. Wat is dan juist? ik heb beide versies zelf nooit meegemaakt, daar ben ik jammer genoeg niet oud genoeg voor.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: roco op 04 mei 2011, 18:39:19
Kan een mod dit topic eens splitsen of hernoemen?
2200'en met Plan E zijn GEEN klompentrein ...
Ook personeel van de NS noemden dit klompentrein .

gr Jos
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Floris Dilz op 04 mei 2011, 19:40:08
en iedereen kent die dingen als klompentreinen. Lekker belangrijk allemaal... En ik blijf ook gewoon lekker bocht zeggen tegen een bocht. boeie...
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Karst Drenth op 05 mei 2011, 00:34:36
Hoi,

Idd Floris, als het beestje maar een naam heeft en iedereen weet wat je bedoeld ;)

Maar... Klompentrein...

Hoe ze in b.v. Friesland aan de naam gekomen zijn weet ik niet, in mijn regio weet ik er iets meer over. Stukje geschiedenis:

Na de oorlog gingen er steeds meer 'boeren' en ex veenarbeiders werken in de textiel in Almelo en Enschede. De eerste trein van de dag, couperijtuigen getrokken tot 22 mei 1955 door een 6100, daarna dezelfde trein door een 2200. Omstreeks 1959 werden dat twee 'afgedankte' diesel-drieen ( mat '34 ). Dit waren dus de arbeiderstreinen, die 's ochtens vroeg naar twente reden en laat in de middag terug. Na 1963 werd deze trein gewoon door 1 of meer blauwe engelen gereden.

Nu, waar vandaan klompentrein? Het antwoord is eigenlijk al gegeven: Boeren en Turfstekers droegen nu eenmaal vaak klompen. Vandaar dat dit soort treinen de bekende bijnaam kregen. Ik meen op foto's uit het Friesche ook wel het e.e.a. aan klompen en bovengenoemd materieel te hebben gezien.

Hoe nu de bekende Plan E's-met-energiewagen-en-2200-en aan de naam komen, is mij niet duidelijk. Uit de overlevering opgemaakt, zouden tijdens de eerste inzet van de Plan-E-EW-2200 wederom van deze treinen vanuit Hardenberg naar Twente hebben kunnen rijden. Echter... toen liep het al aardig tegen de jaren 70, toen flink de klad kwam in de werkgelegenheid in Twente en in de textiel in het bijzonder...

Ik vermoed dan ook, dat het overgaan van de bijnaam niet in het Twentsche is ontstaan.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 05 mei 2011, 10:45:51
Hoe de naam in Friesland is gekomen kan ik je wel vertellen.
Aan de spoorlijn leeuwarden Groningen liggen in Leeuwarden een aantal bedrijven
De Friesche vlag, Koopmans en Thomassen &Drijver.
Deze bedijven hadden werknemers uit de stad.maar ook uit de dorpen in Friesland.
Die werknemers liepen bijna allemaal op klompen en gingen met de trein naar de bedrijven
De bedrijven hadden ook een eigen halte waar de trein 's morgens stopte en 's middags iedereen weer op pikte.
Omdat zolas gezegd bijna iedereen in die trein op klompen liep, was de bijnaam al gauw gevonden.
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 05 mei 2011, 10:49:33
Nog even over hoe de loc's stonden, huif voor of achter, ik denk dat ook alles kan, men nam immers gewoon een 2200 die voor handen was, en het is maar net hoe die op het spoor staat.
Welke treinen er nog meer hebben gereden weet ik niet maar dat zal Wim ( Sneek) ongetwijfeld wel weten en met wat geluk met foto's
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: dwem op 05 mei 2011, 11:32:37
Met alle respect, maar als ik in google "klompentrein" intik, krijg ik vrijwel alleen maar 2200'en met Plan E (en in koudere jaargetijden een EW erbij) te zien. Ook samenstellingen met een stoof en couperijtuigen worden als klompentrein aangemerkt. Wat is dan juist? ik heb beide versies zelf nooit meegemaakt, daar ben ik jammer genoeg niet oud genoeg voor.

Beide zijn goed, zo simpel is het.
De naam is inderdaad ontstaan voor de treinen met coupérijtuigen en een stoomverwarmingswagen in de jaren 50, maar toen de treinen met locs serie 2200 en Plan E rijtugien verschenen kwam de naam weer terug en werd algemeen gebruikt.
ik ben oud genoeg om beide treintypes te hebben meegemaakt, maar de eerste alleen in de zomer bewust :-)

Dirk
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 05 mei 2011, 12:06:42
Omwille van het zicht op de baan en het feit dat je de lawaaiige motor beter achter je kon hebben dan voor je, stonden de locs bij voorkeur met de huif tegen de rijtuigen en de cabines dus aan de buitenzijde van de combinatie. Dit kwam natuurlijk niet altijd goed uit en dan konden de oorbeschermers op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ou_17071972_2275_2241_tr_8964_Stv_Lw_km_298_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ou_17071972_2275_2241_tr_8964_Stv_Lw_km_298_1.jpg)

grtz,
Wim
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Floris Dilz op 05 mei 2011, 12:13:33
maakt t dan zoveel uit of je voorin of achterin de cabine zit qua herrie? alleen het uitzicht lijkt me echt een punt...
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tim Lubbers op 05 mei 2011, 12:16:55
dus het is niet mogelijk met blauwe plan d rijtuigen
maar ik ik vind dat ook best wel mooi dan zijn er op mijn baan geen plan e  meer beschikbaar ;D
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 05 mei 2011, 12:37:57
@mat54: deze treinen konden alleen met aangepaste Plan E rijden (omgenummerd en voorzien van de aanduiding DE), omdat stuurstroomkabels voor de bediening van de achterop rijdende lok noodzakelijk waren.

@Floris: het maakt inderdaad wel wat uit: met de cabine voorop verdwijnt een (klein) deel van het lawaaai als het ware naar achteren door de rijwind. Maar comfortabele bakken waren 2200 en 2400 nu eenmaal sowieso niet. ARBO werd nog in zeer minimale lettertjes geschreven halverwege de jaren vijftig.

Overigens: er reed wel eens een zeer luxueuze 'Klompentrein', getuige deze foto te Zwolle RGS op 060980. ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle_RGS___CIWL_restauratierijtuig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle_RGS___CIWL_restauratierijtuig.jpg)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 05 mei 2011, 12:38:05
Omwille van het zicht op de baan en het feit dat je de lawaaiige motor beter achter je kon hebben dan voor je, stonden de locs bij voorkeur met de huif tegen de rijtuigen en de cabines dus aan de buitenzijde van de combinatie. Dit kwam natuurlijk niet altijd goed uit en dan konden de oorbeschermers op.
grtz,
Wim
Nope, maakt niets uit qua geluid of je de huif voor je of achter hebt. Het ging alleen om het uitzicht, wat je bij stuurstand 2 veel meer hebt dan bij stuurstand 1 met de huif voorop.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 05 mei 2011, 13:18:48
Even een aanvulling (welkom of niet):

Achter de Hoven is officiëel niet een echt station maar een soort van halte. De werknemers van de melk fabriek,meel fabriek & de blik fabriek maken hier het meeste gebruik van. De meeste werknemers kwamen van buiten de stad en liepen meestal op klompen. De lijn Leeuwarden-Groningen kreeg al gauw de bijnaam Klompentrein lijn. Dit is ook de enige lijn die meeste recht heeft om die naam te dragen.

(http://www.frieslandrail.nl/images/Foto's%20treinen%20H.Elzinga/Klompen%20trein%20achter%20de%20hoven.jpg)

Greetz:Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: dwem op 05 mei 2011, 19:33:31
maakt t dan zoveel uit of je voorin of achterin de cabine zit qua herrie? alleen het uitzicht lijkt me echt een punt...

Je kunt wel degelijk Plan D rijtuigen achter een 2200 hangen, maar alleen niet als Klompentrein.
Dergelijke treinen reden elke winter ter gelegenheid van de Stille Omgang in Amsterdam, ook over baanvakken die alleen nog goederenvervoer kenden.

Dirk
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: dwem op 05 mei 2011, 19:36:04
Een Wagons Lits rijtuigen in een Klompentrein??

Als dat al gereden heeft zal het een of andere speciale rit zijn geweest waarbij toevallig Plan E rijtuigen met stuurstroomkabels werden gebruikt.
De Wagons Lits rijtuigen hadden die niet.

Dirk
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: martijnhaman op 05 mei 2011, 20:02:22
Overigens: er reed wel eens een zeer luxueuze 'Klompentrein', getuige deze foto te Zwolle RGS op 060980. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle_RGS___CIWL_restauratierijtuig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle_RGS___CIWL_restauratierijtuig.jpg)

Dat moet een foto van het materieel van de Zwolle Express zijn, een extra trein met de SSN 41 105. Te controleren door naar de rijtuignummers te kijken. Het zou moeten gaan om omrestauratierijtuig 2750 en het linker plan E-rijtuig draagt dan het nummer 357 heeft. Kan spoorzeven vast wel op de orginele foto lezen  :D

Martijn
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Noppie. op 05 mei 2011, 23:25:58
Even een aanvulling (welkom of niet):
Achter de Hoven is officiëel niet een echt station maar een soort van halte. De werknemers van de melk fabriek,meel fabriek & de blik fabriek maken hier het meeste gebruik van. De meeste werknemers kwamen van buiten de stad en liepen meestal op klompen. De lijn Leeuwarden-Groningen kreeg al gauw de bijnaam Klompentrein lijn. Dit is ook de enige lijn die meeste recht heeft om die naam te dragen.(http://www.frieslandrail.nl/images/Foto's%20treinen%20H.Elzinga/Klompen%20trein%20achter%20de%20hoven.jpg)Greetz:Menno
Volgens mij wordt dit al een zeer lange tijd geroepen! Maar er schijnen nog steeds lezers die niet kunnen lezen....
Dit is en blijft de enige uitleg over de klompentrein en heeft nergens anders gereden dan op deze lijn.

RTFM,
Noppie.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 06 mei 2011, 00:29:01
Sja, blijft moeilijk.
Feit blijft wel dat Achter de Hoven de 'oudste rechten' heeft. Immers de eerste halte (toen nog bij wachtpost 26) werd al in 1915 speciaal voor de fabrieksarbeiders geopend.
De latere halte bij de Julianastraat lag 800 meter verder richting Groningen en dateert van oktober 1954. Laatstgenoemde halte had ook heel wat klompengetrippel te verduren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AdH_1959.jpg)
(de bestorming van de B6400 stalen coupérijtuigen der klompentrein in '59)


De overwegwachter verkocht er overigens ook kaartjes (tot de sloop van de wachtpost in '64)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 07 mei 2011, 12:47:33
Lag de halte Achter de Hoven niet recht tegeover de LMI ? ( leeuwarder Melk Industrie)
Dat pand bestaat al jaren niet meer, er zit nu een supermarkt.
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 07 mei 2011, 19:14:42
de 2e halte wel ja, waar nu ook nog het perron ligt. Vanaf 1965 (aanleg AHOB's P. Stuyvesantweg) wordt dit perron alleen nog voor treinen Groningen-Leeuwarden gebruikt. Voor de middagtreinen in de andere richting werd een perron gemaakt ter hoogte van Koopmans Meelfabriek.

De eerste halte Achter de Hoven lag overigens meer naar Leeuwarden toe, bij de overweg Achter de Hoven en wachtpost 26. De contouren van het perronnetje zijn nog altijd zichtbaar; er staan nu relaiskasten op.
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 07 mei 2011, 20:58:44
(http://www.frieslandrail.nl/images/Stations%20Friesland/Achter%20de%20Hoven%20(1).JPG)
Achter de Hoven West (gelegen t.o de oude LMI)

(http://www.frieslandrail.nl/images/Stations%20Friesland/Achter%20de%20Hoven%20(2).JPG)
Achter de Hoven Oost (gelegen aan de Royal Friesland Campina Diary Foods Noord & Koopmans meel Fabriek)


Greetz: Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 08 mei 2011, 00:53:04
Ik neem aan dat als de klompentrein 's morgens iedereen had afgezet, deze door reed naar het hoofdstation van leeuwarden.
Bleef deze trein daar dan de hele tijd staan totdat de terugreis kon beginnen, en waar stond de trein dan ?
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 08 mei 2011, 12:25:47
Uitleg: De trein stopte langs de perrons (zoals de meesten doen) en reed dan door richting Groningen of Leeuwarden.
De halte/station was in de desbetreffende dienstregeling opgenomen.
De treinen stonden of in Leeuwarden of Groningen over tot de volgende dienst of gingen gedurende de dag(deel) door.
Greetz:Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 08 mei 2011, 14:15:57
......De treinen stonden of in Leeuwarden of Groningen over tot de volgende dienst of gingen gedurende de dag(deel) door.
Greetz:Menno
Bedoel je dat deze trein ook nadat ze iedereen bij de haltes had afgezet, en was doorgereden naar LWD hoofdstation de rest van de dag dienst deed?
Ik dacht dat dit gedaan werd door de DE's en later de wadlopers.
En dat de  Klompentrein werd weg gerangeerd tot ze 's midags weer nodig was.
Ik kan me alleen niet herrineren waar ze dan stond.
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: roco op 08 mei 2011, 14:49:05
Harm

lees het draadje eens door

Jos
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 08 mei 2011, 14:52:03
Blijkbaar reden de 'oude' (of echte?) klompenteinen tot de zomerdienst van 1962. In OdR 1962/3 wordt namelijk gemeld dat alle treinen op Groningen - Leeuwarden vanaf dan zouden worden gereden door oude DEIII, onder andere afkomstig van de Maaslijn waar de nieuwe DEIII die diensten overnam. De voorplaat van dat nummer laat overigens een 2200 met 'hete stoof' en drie DB-rijtuigen zien in Winschoten. Zal nog eens verder zoeken naar informatie maar nu eerst een terrasje pakken (y)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: nscargo op 08 mei 2011, 17:05:48
Jos
Jou bericht op pagina 5 helemaal gemist  :-\
Staat er inderdaad heel duidelijk bij over hoe en wat  (y)
Harm
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 08 mei 2011, 17:52:42
Blijkbaar reden de 'oude' (of echte?) klompenteinen tot de zomerdienst van 1962. In OdR 1962/3 wordt namelijk gemeld dat alle treinen op Groningen - Leeuwarden vanaf dan zouden worden gereden door oude DEIII, onder andere afkomstig van de Maaslijn waar nieuwe DEIII die diensten overnam. De voorplaat van dat nummer laat overigens een 2200 met 'hete stoof' en drie DB-rijtuigen zien in Winschoten. Zal nog eens verder zoeken naar informatie maar nu eerst een terrasje pakken (y)
Ik heb op diverse oude foto's ook al heel lang geleden klompentreinen voorbij zien komen met stoomtractie.
Deze reden o.m. op Enschede - Haaksbergen - Neede en werden al specifiek klompentreinen genoemd.
Het begrip klompentrein ligt dus niet in oorsprong bij de diesels....
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Nederduitsemeester op 08 mei 2011, 18:24:39
Wordt steeds leuker deze discussie, gaat het net zo als over de juiste turkooizen kleur ;D
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 08 mei 2011, 19:00:34
Als je maar lang genoeg teruggaat, zijn alle treinen klompentreinen (bij gebrek aan passagiers met schoenen.......) ;D
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Sicco Dierdorp op 08 mei 2011, 20:39:33
Een leuke discussie, terwijl de gegeven verklaring al lang en breed aangeeft waarom de discussie geen discussie is.
De term Klompentrein is lokaal ontstaan (over waar precies verschillen de meningen) - ongetwijfeld al in de stoomtijd maar dus zeker voor enkele werkliedentreinen die overgingen op diesellocs - en vervolgens zo in het jargon opgenomen voor alle diesellocgetrokken treinen en heeft het volgehouden tot en met de trekduwtreinen. We weten dus zeker hoe de term is ontstaan en óók dat de term in het jargon is gebruikt voor alle diesellocgetrokken reizigerstreinen. Lijkt mij een duidelijk verhaal, iedereen heeft gelijk, dus waarom heeft die discussie geen einde?  ;)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: spoorzeven op 08 mei 2011, 20:43:07
Sicco als Salomon ;D Misschien een wijs einde?
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Menno 1846 op 09 mei 2011, 13:10:23
De naam loopt al v.a de stoomtijdperk maar heeft pas echt naam & faam gekregen met de Diesel trek/duw tijdperk.
Kort maar krachtig gezegd: Lachwekkend voor een naam die dus (al) een ruime tijd bestaat!!
@ Harm: Er is genoeg info te verkrijgen omtrend deze Klompentrein (lijn) op internet.
Helaas mis ik hier eigenlijk nog wel een boek over maar wellicht word het meegenomen in een boek die tzt uit gaat komen.
Groet:Menno
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Sicco Dierdorp op 09 mei 2011, 13:18:24
Nog 5 nachtjes slapen!!  (y)
Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 09 mei 2011, 15:52:47

Jaah, spektakel  ;D
Titel: Re: Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Joran op 08 juni 2015, 11:00:58
Ik zit er aan te denken om een korte "Klompentrein" te gaan laten rijden. Met 3 Plan E's. Volgens deze site (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx) heeft deze ook zo rondgereden. Weet iemand welke Artitec modelnummers ik hiervoor nodig heb?  En in welke periode de trein zo gereden heeft?
Titel: Re: Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Rockerbox2 op 08 juni 2015, 12:12:13
Beste Joran
En in welke periode de trein zo gereden heeft?

Het antwoord op je vraag staat in de link die je zelf hebt gegeven ;)

Weet iemand welke Artitec modelnummers ik hiervoor nodig heb? 

Ja

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_02.jpg)

Had je natuurlijk ook zelf ff kunnen opzoeken bij Artitec met de zoekopdracht "klompentrein"
Als je dat gedaan had, zie je het bovenstaande overzicht.
De AB bakken zijn uitverkocht zover ik weet.
Komt er een rerun Artitec?

Titel: Re:Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: sneek op 08 juni 2015, 12:28:01
Ik neem aan dat als de klompentrein 's morgens iedereen had afgezet, deze door reed naar het hoofdstation van leeuwarden.
Bleef deze trein daar dan de hele tijd staan totdat de terugreis kon beginnen, en waar stond de trein dan ?
Harm

Eind jaren vijftig ging een deel door naar Harlingen. Vanuit Lw werd dan ook een stukgoedwagen voor Harlingen aangekoppeld. Wat in Lw bleef staan stond aan de Hollanderdijk op de toenmalige opstelsporen.

Grtz,
Wim
Titel: Re: Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Joran op 08 juni 2015, 14:43:24
@Rockerbox2, dank voor je reactie. Die artikelnummers had ik inmiddels ook gevonden. Maar vroeg me ook af wat het verschil was tussen de Klompentrein uitvoeringen en de "gewone" met reclamebanen. Op de link staat deze trein zo in 1984 heeft gereden, maar er staat niet geen periode gedefinieerd. Daarom dat ik misschien dat die samenstellingen over langere periode zo gereden hebben.
Titel: Re: Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Rockerbox2 op 08 juni 2015, 18:20:48
Hoi Joran

Voor zover mijn kennis gaat zijn alle E-bakken 2e klasse dus een B-tje, om toch 1e klasse te kunnen aanbieden zijn er een aantal omgebouwd naar AB tevens zijn alle rijtuigen voor zien van een elctronische doorkoppeling t.b.v. besturing van beide loks, daarvoor staat er ook DE onder het wagen nummer. Betere info vind je hier Klomptrein (http://www.frieslandrail.nl/klomptrein)

Succes
Titel: Re: Klompentrein en 2200 loks
Bericht door: Thom op 08 juni 2015, 22:29:36
Naast de doorgaande stuurstroomkabel kregen de rijtuigen ook een doorgaande kabel met 380 V~ voeding vanuit de Energiewagen om de batterijen van de rijtuigen beter bij te kunnen laden als aanvulling op de as-generator die dat niet trok door de vele stops.

Daarnaast kwam er ook nog een tweede hoogspanningskabel en stekkerdoos op de rijtuigkoppen om bij voeding door de energiewagen de minus daar weer terug heen te voeden ipv dat dat normaal terug gaat via de spoorstaven naar het onderstation.