Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 59601 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Klompentrein en 2200 loks
« Gepost op: 11 oktober 2008, 12:03:36 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2010, 13:09:24 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. :) »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:07:46 »
Hoi,

In mijn herinnering reden ze *altijd* met de lange huif tegen de rijtuigen/verwarmingswagen. Dus met de cabine 'voor' zeg maar.

Dan zou je dus idd twee cabine printen moeten hebben...

Grtzz,

Karst

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:11:55 »
Jaren '70 of jaren '80? Op foto's uit de jaren 70 zie ik locs zowel met cabine als huif tegen de plan E's. In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:15:40 »
Zie de foto van 24/8/1976 op blz 203 van Diesellocomotieven in Nederland.
Een bruine 2200 met de cabine tegen de plan E en een geel-grijze andersom.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:48:27 »
In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.


2294 aan de staart van trein 7978 bij het verlaten van Almelo (Es-Zl), 05-08-1986

Trekkende loc rijdt met cabine voor, duwende loc rijdt met huif achter.

Maakt echt niets uit, er werd samengesteld volgens het kijk-grijpsysteem.

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2008, 12:52:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:50:37 »
Zo'n foto kon ik dus niet vinden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:00:35 »
Nog eentje gevonden:



2235 halverwege Es-Hgl, 18-07-1986

Beide locs staan nu met de cabines aan de trein

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:11:05 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.

Even twee rechtzettingen:
- de cabinezijde is officieel de achterzijde (kont  8)) van de 2200, niet de huifzijde
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50, is ook nog wel gebruikt voor soortgelijke treinen bestaande uit 2200/2400 met getrokken mat in diezelfde periode, maar feitelijk heeft de latere dieseltrekduw er niks meer mee van doen

Dat de cabine vaak voorop liep is puur het gevolg van dat dat uit ergonomisch oogpunt het best was, er was geen regel dat dat moest...

groeten Sicco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:15:31 »
De foto's die ik er van gezien heb waren allemaal met de cabine naar de buitenkant. De belangrijkste reden daarvoor was een beter uitzicht voor de machinist. (de foto hierboven is voor mijn gevoel dus een uitzondering)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:53:09 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2008, 16:20:14 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Bij de zw/w foto waarbij beide nuezen voor staan behoeft er niet gekeerd te worden om beide cab voor te krijgen, alleen loks van plaats verwisselen is voldoende. Toch heeft het zo gereden dus kennelijk geen regel en bij rangeerwerk luiheid  ::).

Mvg, Johan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2008, 16:33:22 »
Mijn eigen diaverzameling toont ook een 2200 met de neus naar voren. Niet zo'n zeldzaam verschijnsel dus blijkbaar.
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2008, 17:04:59 »
Ongeveer 25% van de locs in TD-treinen die ik op de foto heb gezet toont de huif naar voren. Het komt minder vaak voor maar om dit als zeldzaam te bestempelen is m.i. devalutie van het begrip.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2008, 18:04:24 »
Dus, om kort te vatten

Alles kan.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2008, 18:24:14 »
Zo ongeveer wel ja,

 ;)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....