Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 63393 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Klompentrein en 2200 loks
« Gepost op: 11 October 2008, 12:03:36 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2010, 13:09:24 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. :) »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2008, 12:07:46 »
Hoi,

In mijn herinnering reden ze *altijd* met de lange huif tegen de rijtuigen/verwarmingswagen. Dus met de cabine 'voor' zeg maar.

Dan zou je dus idd twee cabine printen moeten hebben...

Grtzz,

Karst

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2008, 12:11:55 »
Jaren '70 of jaren '80? Op foto's uit de jaren 70 zie ik locs zowel met cabine als huif tegen de plan E's. In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2008, 12:15:40 »
Zie de foto van 24/8/1976 op blz 203 van Diesellocomotieven in Nederland.
Een bruine 2200 met de cabine tegen de plan E en een geel-grijze andersom.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2008, 12:48:27 »
In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.


2294 aan de staart van trein 7978 bij het verlaten van Almelo (Es-Zl), 05-08-1986

Trekkende loc rijdt met cabine voor, duwende loc rijdt met huif achter.

Maakt echt niets uit, er werd samengesteld volgens het kijk-grijpsysteem.

« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 12:52:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2008, 12:50:37 »
Zo'n foto kon ik dus niet vinden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2008, 13:00:35 »
Nog eentje gevonden:



2235 halverwege Es-Hgl, 18-07-1986

Beide locs staan nu met de cabines aan de trein

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3639
    • Flickr
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2008, 13:11:05 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.

Even twee rechtzettingen:
- de cabinezijde is officieel de achterzijde (kont  8)) van de 2200, niet de huifzijde
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50, is ook nog wel gebruikt voor soortgelijke treinen bestaande uit 2200/2400 met getrokken mat in diezelfde periode, maar feitelijk heeft de latere dieseltrekduw er niks meer mee van doen

Dat de cabine vaak voorop liep is puur het gevolg van dat dat uit ergonomisch oogpunt het best was, er was geen regel dat dat moest...

groeten Sicco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2008, 13:15:31 »
De foto's die ik er van gezien heb waren allemaal met de cabine naar de buitenkant. De belangrijkste reden daarvoor was een beter uitzicht voor de machinist. (de foto hierboven is voor mijn gevoel dus een uitzondering)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2008, 13:53:09 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2008, 16:20:14 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Bij de zw/w foto waarbij beide nuezen voor staan behoeft er niet gekeerd te worden om beide cab voor te krijgen, alleen loks van plaats verwisselen is voldoende. Toch heeft het zo gereden dus kennelijk geen regel en bij rangeerwerk luiheid  ::).

Mvg, Johan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2008, 16:33:22 »
Mijn eigen diaverzameling toont ook een 2200 met de neus naar voren. Niet zo'n zeldzaam verschijnsel dus blijkbaar.
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2008, 17:04:59 »
Ongeveer 25% van de locs in TD-treinen die ik op de foto heb gezet toont de huif naar voren. Het komt minder vaak voor maar om dit als zeldzaam te bestempelen is m.i. devalutie van het begrip.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2008, 18:04:24 »
Dus, om kort te vatten

Alles kan.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2008, 18:24:14 »
Zo ongeveer wel ja,

 ;)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....