Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:42:58
19 Toen door Noud
Vandaag om 09:41:51
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 09:34:14
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door bask185
Vandaag om 09:23:39
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:03:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 08:50:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 61932 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Klompentrein en 2200 loks
« Gepost op: 11 October 2008, 12:03:36 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2010, 13:09:24 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. :) »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2008, 12:07:46 »
Hoi,

In mijn herinnering reden ze *altijd* met de lange huif tegen de rijtuigen/verwarmingswagen. Dus met de cabine 'voor' zeg maar.

Dan zou je dus idd twee cabine printen moeten hebben...

Grtzz,

Karst

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2008, 12:11:55 »
Jaren '70 of jaren '80? Op foto's uit de jaren 70 zie ik locs zowel met cabine als huif tegen de plan E's. In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gooierhaven

  • Online Online
  • Berichten: 323
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2008, 12:15:40 »
Zie de foto van 24/8/1976 op blz 203 van Diesellocomotieven in Nederland.
Een bruine 2200 met de cabine tegen de plan E en een geel-grijze andersom.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2008, 12:48:27 »
In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.


2294 aan de staart van trein 7978 bij het verlaten van Almelo (Es-Zl), 05-08-1986

Trekkende loc rijdt met cabine voor, duwende loc rijdt met huif achter.

Maakt echt niets uit, er werd samengesteld volgens het kijk-grijpsysteem.

« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 12:52:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2008, 12:50:37 »
Zo'n foto kon ik dus niet vinden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2008, 13:00:35 »
Nog eentje gevonden:



2235 halverwege Es-Hgl, 18-07-1986

Beide locs staan nu met de cabines aan de trein

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2008, 13:11:05 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.

Even twee rechtzettingen:
- de cabinezijde is officieel de achterzijde (kont  8)) van de 2200, niet de huifzijde
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50, is ook nog wel gebruikt voor soortgelijke treinen bestaande uit 2200/2400 met getrokken mat in diezelfde periode, maar feitelijk heeft de latere dieseltrekduw er niks meer mee van doen

Dat de cabine vaak voorop liep is puur het gevolg van dat dat uit ergonomisch oogpunt het best was, er was geen regel dat dat moest...

groeten Sicco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2008, 13:15:31 »
De foto's die ik er van gezien heb waren allemaal met de cabine naar de buitenkant. De belangrijkste reden daarvoor was een beter uitzicht voor de machinist. (de foto hierboven is voor mijn gevoel dus een uitzondering)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2008, 13:53:09 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2008, 16:20:14 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Bij de zw/w foto waarbij beide nuezen voor staan behoeft er niet gekeerd te worden om beide cab voor te krijgen, alleen loks van plaats verwisselen is voldoende. Toch heeft het zo gereden dus kennelijk geen regel en bij rangeerwerk luiheid  ::).

Mvg, Johan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2008, 16:33:22 »
Mijn eigen diaverzameling toont ook een 2200 met de neus naar voren. Niet zo'n zeldzaam verschijnsel dus blijkbaar.
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8967
  • Hengelooo 1:160
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2008, 17:04:59 »
Ongeveer 25% van de locs in TD-treinen die ik op de foto heb gezet toont de huif naar voren. Het komt minder vaak voor maar om dit als zeldzaam te bestempelen is m.i. devalutie van het begrip.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2008, 18:04:24 »
Dus, om kort te vatten

Alles kan.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2008, 18:24:14 »
Zo ongeveer wel ja,

 ;)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....