Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dick55
Vandaag om 11:19:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 10:38:28
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 43290 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #165 Gepost op: 18 May 2009, 16:01:17 »
Citaat van: Xander
...Een oudere vrouw, die nog snel het perron over komt lopen om de trein te halen.. een conducteur wacht daar op. Een computer gooit de deuren voor de neus van de vrouw dicht....
Wil jij ze de kost geven die snel de andere kant op kijken en het vertreksein geven?
Bovendien word de contucteur toch al wegbezuinigd.

Citaat van: Xander
Het is naar mijn idee vooral heel dom van de machinist om te gaan rijden zonder op de seinen te letten..
Eens, alleen noemde ik dat in meer algemene zin "menselijk falen"

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #166 Gepost op: 18 May 2009, 17:40:19 »
Vaag verhaal, het lijkt me dan toch alleen de schuld van de machinist?
Of de trein nou te vroeg of te laat vertrekt, de machinist moet ten allen tijde stoppen voor rood...

Komt op mij over dat het een door-rood-licht-rijden situatie is, dat de conducteur ook nog te vroeg was is bijzaak...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #167 Gepost op: 18 May 2009, 17:43:04 »
Er wordt steeds gesproken over beveiliging op het spoor. Treinen worden niet goedgekeurd omdat bepaalde beveiligingen ontbreken of niet goed werken. Is er geen beveiliging als er een sein op rood staat? Zou er dan ook niet iets 'in moeten grijpen'?
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #168 Gepost op: 18 May 2009, 17:48:37 »

De "oude" atb grijpt pas in boven de 40km/u. Momenteel zijn ze bezig met een verbeterde versie met bakens bij seinen waarbij ook bij lage snelheid ingegrepen wordt.

Mooi dat de oorzaak nu bekend is trouwens, ik was er al wat langer nieuwsgierig naar. Ik ga als ik morgen uit de trein stap toch is kijken of het sein misschien moeilijk zichtbaar zou kunnen zijn vanuit een koploper.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #169 Gepost op: 18 May 2009, 18:01:29 »
http://www.ivw.nl/Images/RV08U0818%20definitief%20met%20htk%20IVW-logo_tcm247-245403.pdf

Hier heb je IVW rapport.
Bladzijde 16 een foto van het sein.
vr gr. Mark7758

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #170 Gepost op: 18 May 2009, 18:15:57 »

Kijk,

Dat ga ik eens een keertje op m'n gemak doorlezen, een interresant document.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #171 Gepost op: 18 May 2009, 18:52:02 »
Ik ga dat rapport ook een keer op mijn gemak lezen. Heb het rapport al op geslagen op mijn pc.


Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #172 Gepost op: 18 May 2009, 19:40:54 »
Citaat
daarmee zoveel mogelijk wilt uitsluiten bereik je ook dat het vervoer per spoor nog onpersoonlijker wordt. Een oudere  vrouw, die nog snel het perron over komt lopen om de trein te halen.. een conducteur wacht daar op.


Oh ja?  ???

Nou, lang niet altijd, hoor.....  :'( :'(

Citaat
Een computer gooit de deuren voor de neus van de vrouw dicht....

Nou, sommige conducteurs/trices ook...  >:( >:(
Groet, Ruurd

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #173 Gepost op: 18 May 2009, 20:09:38 »
Dat kan theoretisch juist niet. Het gaat om de wissels 151 A en B.
Wissel 151A en wissel151B zijn gekoppelde wissels vandaar het zelfde nummer met de ene een A en de andere een B. Gekoppelde wissels wil zeggen dat de standen aan elkaar gerelateerd zijn. Staat wissel 151A voor spoor 5 dat staat 151B altijd leidend naar het spoor er naast (GP).
Vul zelf de rest maar in........................


Dus iets klopt hier niet......

Vul maar in

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #174 Gepost op: 18 May 2009, 22:28:43 »
Dus iets klopt hier niet......

Vul maar in

Rob
Wat klopt er niet dan ?

Wissels liggen klaar voor rijweg van die Thalys, en die IC rijdt door rood en komt hem op het wissel tegen.

Alleen als beide wissels rechtleidend liggen kun je mekaar niet in de flank rijden...

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #175 Gepost op: 18 May 2009, 22:55:18 »
En wat schrijft Johan ?

En wat schrijf jij er 2 regeltjes onder
eren set gekoppelde wissels is jusit gekoppeld omdat je ze niet los kunt bedienen, daar heb je nl ook niks aan...

Ze moeten allebei óf in de afleidendestand liggen óf juist niet...

Als je 1 wissel afbuigend zou berijden en het gekoppelde wissel ligt dat niet zou je dat wissel dus open rijden.

Daarom zijn die wissels gekoppeld, met een ongelijek stand kun je nl helemaal niks...


En wat zegt Klaas...

Het tweede wissel kan weigeren, maar dan krijgt de trdl nooit een correcte standmelding terug. Gekoppelde wissels betekent niet alleen dat ze samen aangestuurd worden, maar ook dat de juiste stand pas bevestigd wordt als ze beide in dezelfde stand liggen.

Dus zeg het maar

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #176 Gepost op: 18 May 2009, 23:20:26 »
Ik begrijp nog steeds niet waar je heen wilt, er was niks aan de hand met de wissels daar... ?

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #177 Gepost op: 18 May 2009, 23:26:12 »
Ondertussen het rapport eens gelezen, met dank voor het plaatsen daarvan. Daaruit wordt duidelijk dat het niet ongebruikelijk is het vertreksein te geven voordat de witte lamp brandt. De betreffende conductrice geeft aan dat dit te maken heeft met het stipt op tijd willen rijden. Geeft toch te denken.

Gerard.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #178 Gepost op: 18 May 2009, 23:40:45 »
Het punt is dan dat je het menselijk falen er uit kan zeven door veel te testen.
En als het dan werkt, werkt het ook voor altijd* [...]

*altijd is zolang de aparatuur niet dood gaat door slijtage of overig menselijk falen zoals op de verkeerde plek gaan graven en daardoor kabels beschadigen.

Jij schrijft zeker geen software? :)

Overigens is dit draadje aardig off-topic geraakt...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #179 Gepost op: 19 May 2009, 07:43:48 »
Ondertussen het rapport eens gelezen, met dank voor het plaatsen daarvan. Daaruit wordt duidelijk dat het niet ongebruikelijk is het vertreksein te geven voordat de witte lamp brandt. De betreffende conductrice geeft aan dat dit te maken heeft met het stipt op tijd willen rijden. Geeft toch te denken.

Inderdaad! Het heeft natuurlijk te maken met de nadruk op het op tijd rijden waar NS op afgerekend wordt. Dat kan ten koste  gaan van de veiligheid en het heeft hier een rol gespeeld in de toedracht van het het ongeluk. Bovendien vind ik het klantonvriendelijk als een vertrekkende trein met gesloten deuren wacht langs het perron.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 19 May 2009, 08:05:43 door MR »