Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 41548 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #165 Gepost op: 18 May 2009, 16:01:17 »
Citaat van: Xander
...Een oudere vrouw, die nog snel het perron over komt lopen om de trein te halen.. een conducteur wacht daar op. Een computer gooit de deuren voor de neus van de vrouw dicht....
Wil jij ze de kost geven die snel de andere kant op kijken en het vertreksein geven?
Bovendien word de contucteur toch al wegbezuinigd.

Citaat van: Xander
Het is naar mijn idee vooral heel dom van de machinist om te gaan rijden zonder op de seinen te letten..
Eens, alleen noemde ik dat in meer algemene zin "menselijk falen"

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #166 Gepost op: 18 May 2009, 17:40:19 »
Vaag verhaal, het lijkt me dan toch alleen de schuld van de machinist?
Of de trein nou te vroeg of te laat vertrekt, de machinist moet ten allen tijde stoppen voor rood...

Komt op mij over dat het een door-rood-licht-rijden situatie is, dat de conducteur ook nog te vroeg was is bijzaak...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #167 Gepost op: 18 May 2009, 17:43:04 »
Er wordt steeds gesproken over beveiliging op het spoor. Treinen worden niet goedgekeurd omdat bepaalde beveiligingen ontbreken of niet goed werken. Is er geen beveiliging als er een sein op rood staat? Zou er dan ook niet iets 'in moeten grijpen'?
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #168 Gepost op: 18 May 2009, 17:48:37 »

De "oude" atb grijpt pas in boven de 40km/u. Momenteel zijn ze bezig met een verbeterde versie met bakens bij seinen waarbij ook bij lage snelheid ingegrepen wordt.

Mooi dat de oorzaak nu bekend is trouwens, ik was er al wat langer nieuwsgierig naar. Ik ga als ik morgen uit de trein stap toch is kijken of het sein misschien moeilijk zichtbaar zou kunnen zijn vanuit een koploper.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #169 Gepost op: 18 May 2009, 18:01:29 »
http://www.ivw.nl/Images/RV08U0818%20definitief%20met%20htk%20IVW-logo_tcm247-245403.pdf

Hier heb je IVW rapport.
Bladzijde 16 een foto van het sein.
vr gr. Mark7758

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #170 Gepost op: 18 May 2009, 18:15:57 »

Kijk,

Dat ga ik eens een keertje op m'n gemak doorlezen, een interresant document.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #171 Gepost op: 18 May 2009, 18:52:02 »
Ik ga dat rapport ook een keer op mijn gemak lezen. Heb het rapport al op geslagen op mijn pc.


Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #172 Gepost op: 18 May 2009, 19:40:54 »
Citaat
daarmee zoveel mogelijk wilt uitsluiten bereik je ook dat het vervoer per spoor nog onpersoonlijker wordt. Een oudere  vrouw, die nog snel het perron over komt lopen om de trein te halen.. een conducteur wacht daar op.


Oh ja?  ???

Nou, lang niet altijd, hoor.....  :'( :'(

Citaat
Een computer gooit de deuren voor de neus van de vrouw dicht....

Nou, sommige conducteurs/trices ook...  >:( >:(
Groet, Ruurd

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #173 Gepost op: 18 May 2009, 20:09:38 »
Dat kan theoretisch juist niet. Het gaat om de wissels 151 A en B.
Wissel 151A en wissel151B zijn gekoppelde wissels vandaar het zelfde nummer met de ene een A en de andere een B. Gekoppelde wissels wil zeggen dat de standen aan elkaar gerelateerd zijn. Staat wissel 151A voor spoor 5 dat staat 151B altijd leidend naar het spoor er naast (GP).
Vul zelf de rest maar in........................


Dus iets klopt hier niet......

Vul maar in

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #174 Gepost op: 18 May 2009, 22:28:43 »
Dus iets klopt hier niet......

Vul maar in

Rob
Wat klopt er niet dan ?

Wissels liggen klaar voor rijweg van die Thalys, en die IC rijdt door rood en komt hem op het wissel tegen.

Alleen als beide wissels rechtleidend liggen kun je mekaar niet in de flank rijden...

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #175 Gepost op: 18 May 2009, 22:55:18 »
En wat schrijft Johan ?

En wat schrijf jij er 2 regeltjes onder
eren set gekoppelde wissels is jusit gekoppeld omdat je ze niet los kunt bedienen, daar heb je nl ook niks aan...

Ze moeten allebei óf in de afleidendestand liggen óf juist niet...

Als je 1 wissel afbuigend zou berijden en het gekoppelde wissel ligt dat niet zou je dat wissel dus open rijden.

Daarom zijn die wissels gekoppeld, met een ongelijek stand kun je nl helemaal niks...


En wat zegt Klaas...

Het tweede wissel kan weigeren, maar dan krijgt de trdl nooit een correcte standmelding terug. Gekoppelde wissels betekent niet alleen dat ze samen aangestuurd worden, maar ook dat de juiste stand pas bevestigd wordt als ze beide in dezelfde stand liggen.

Dus zeg het maar

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #176 Gepost op: 18 May 2009, 23:20:26 »
Ik begrijp nog steeds niet waar je heen wilt, er was niks aan de hand met de wissels daar... ?

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #177 Gepost op: 18 May 2009, 23:26:12 »
Ondertussen het rapport eens gelezen, met dank voor het plaatsen daarvan. Daaruit wordt duidelijk dat het niet ongebruikelijk is het vertreksein te geven voordat de witte lamp brandt. De betreffende conductrice geeft aan dat dit te maken heeft met het stipt op tijd willen rijden. Geeft toch te denken.

Gerard.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #178 Gepost op: 18 May 2009, 23:40:45 »
Het punt is dan dat je het menselijk falen er uit kan zeven door veel te testen.
En als het dan werkt, werkt het ook voor altijd* [...]

*altijd is zolang de aparatuur niet dood gaat door slijtage of overig menselijk falen zoals op de verkeerde plek gaan graven en daardoor kabels beschadigen.

Jij schrijft zeker geen software? :)

Overigens is dit draadje aardig off-topic geraakt...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #179 Gepost op: 19 May 2009, 07:43:48 »
Ondertussen het rapport eens gelezen, met dank voor het plaatsen daarvan. Daaruit wordt duidelijk dat het niet ongebruikelijk is het vertreksein te geven voordat de witte lamp brandt. De betreffende conductrice geeft aan dat dit te maken heeft met het stipt op tijd willen rijden. Geeft toch te denken.

Inderdaad! Het heeft natuurlijk te maken met de nadruk op het op tijd rijden waar NS op afgerekend wordt. Dat kan ten koste  gaan van de veiligheid en het heeft hier een rol gespeeld in de toedracht van het het ongeluk. Bovendien vind ik het klantonvriendelijk als een vertrekkende trein met gesloten deuren wacht langs het perron.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 19 May 2009, 08:05:43 door MR »