Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 41509 keer)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #180 Gepost op: 19 May 2009, 09:12:44 »
Thom,

Jij en Johan schreven dat het gekoppelde wissels zijn en die ook als flank bescherming dienen. Dus theoretisch gezien kan die IC nooit met die Thalys in aanraking komen als het wissel van de Thalys rechtdoor had gestaan. Dus moet de Thalys de wissel open gereden hebben want de IC kon dat niet.
Ohoffff de wissels zijn helemaal niet gekoppeld.

Ik begrijp nog steeds niet waar je heen wilt, er was niks aan de hand met de wissels daar... ?

Waar ik heen wil is dat jullie suggesties doen die dus niet met werkelijkheid pas houden. Ik heb in mijn reactie waarop jullie reageerden een aantal opmerkingen gemaakt die dus gewoon van tafel geveegd worden en waar nu blijkt dat er wel degelijk andere mogelijkheden waren, want hoe kon die IC op dat spoor komen?

Kort gezegd, wees een beetje voorzichtiger met uitspraken. (y)

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #181 Gepost op: 19 May 2009, 09:21:18 »
Kort gezegd, wees een beetje voorzichtiger met uitspraken. (y)

Als ik jou was zou ik je eigen uitspraak zelf ook maar even ter harte nemen Rob, want als je het rapport leest, zie je dat er voor de Thalys een rijweg is ingesteld over de twee wissels.



Plaatje uit rapport, blz 9.

Hier zie je duidelijk welke rijweg is ingesteld. De Thalys had voor de intercity terecht moeten komen. Alleen door te vroeg wegrijden is de intercity
op de thalys gebotst.

Er is dus geen wissel open gereden oid wat jij suggereert. Het is gewoon een menselijke fout. De wissels stonden goed voor de Thalys.

Gr. Remco.


fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #182 Gepost op: 19 May 2009, 09:25:07 »
Ik slap niet waarom de thalys van 2b naar 3a gereden is, zou 2b-2a-GP niet voordeliger zijn ?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #183 Gepost op: 19 May 2009, 10:09:29 »
Die vraag wordt al vaker gesteld volgens mij. Wellicht roestrijden van die overloop, maar als het niet in het rapport staat dan zullen we het wel nooit weten.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #184 Gepost op: 19 May 2009, 10:39:51 »
Alleen door te vroeg wegrijden is de intercity op de thalys gebotst.

Te vroeg wegrijden of door een rood sein rijden? Als ik het goed begrijp het laatste?

Ik snap niet waarom er gefocused wordt op te vroeg wegrijden? Ik weet niet precies waar het sein staat maar als de trein aanstalten maakt om te vertrekken zal de machinist toch weer moeten stoppen voor rood??

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #185 Gepost op: 19 May 2009, 11:33:14 »
Dus moet de Thalys de wissel open gereden hebben want de IC kon dat niet.
Kort gezegd, wees een beetje voorzichtiger met uitspraken. (y)
Grtz Rob

Rob, de Thalys kan de wissel 151B niet openrijden!

Grt, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #186 Gepost op: 19 May 2009, 14:54:29 »
Thom,

Jij en Johan schreven dat het gekoppelde wissels zijn en die ook als flank bescherming dienen. Dus theoretisch gezien kan die IC nooit met die Thalys in aanraking komen als het wissel van de Thalys rechtdoor had gestaan. Dus moet de Thalys de wissel open gereden hebben want de IC kon dat niet.
Ohoffff de wissels zijn helemaal niet gekoppeld.
Ofeuuuu, de wissels stonden helemaal niet rechtleidend maar juist afbuigend...  ;D
Citaat
Waar ik heen wil is dat jullie suggesties doen die dus niet met werkelijkheid pas houden. Ik heb in mijn reactie waarop jullie reageerden een aantal opmerkingen gemaakt die dus gewoon van tafel geveegd worden en waar nu blijkt dat er wel degelijk andere mogelijkheden waren, want hoe kon die IC op dat spoor komen?

Kort gezegd, wees een beetje voorzichtiger met uitspraken. (y)

Grtz Rob
Uiteraard hebben de wissels een flankbeveiliging wat in houd dat als 1 wissel rechtleidend moet liggen voor een rijweg, de andere dat ook doet zodat in geen geval een trein een ander kan raken.

Echter als de wissels afleidend liggen, gaat die flankbeveiliging natuurlijk niet meer op.
Iets wat ook logisch is, want anders is het nut van de wissels weg en kan je nergens meer doorwisselen...  ;)

Maar ik moest wat voorzichtiger zijn met mijn uitspraken zei je...  ;) ???
« Laatst bewerkt op: 19 May 2009, 14:58:08 door Thom »

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #187 Gepost op: 19 May 2009, 15:56:41 »
@Fissy: In het raport van de IVW kwam deze opmerking ook naar voren. Reden waarom de Thalys toch op spoor 3 kwam, is, dat in het verleden in Gouda nog wel eens een stop werd ingepland. Een aanbeveling van de inspectie was volgens mij dan ook om in de toekomst doorgaande treinen over doorgaand spoor te leiden.

Over het onderzoek: wat mij fascineert is het gedrag van diverse betrokkenen. Er is een hele keten van veiligheidsmaatregelenen doorbroken. Ik heb dit gedeelte van het rapport met enige verbazing gelezen. ( witte lamp zien, die nog gedoofd was, veilig sein, terwijl deze roodtonend was, niet ingrijpen van de 2e HC, niet bewust waarnemen van seinen van de machinist van de Thalys.)

Groetjes, Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #188 Gepost op: 19 May 2009, 16:16:22 »
Tja, dat is voer voor psychologen. Een mens ziet gemakkelijk wat hij verwacht te zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #189 Gepost op: 19 May 2009, 16:27:05 »
Henk, ik denk, dat je het daarmee bij het juiste eind hebt. Inderdaad voer voor psychologen. (En dat ben ik niet...)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #190 Gepost op: 19 May 2009, 16:27:35 »
@Boerpost,

Heet dat niet de wet van Murphy? Hoeveel veiligheidsmaatregelen je ook neemt, als de handeling maar vaak genoeg herhaald wordt dan gaat het een keer mis. Verbazingwekkend hoe sterk de verwachting de waarneming stuurt. Je ziet niet wat er is, maar wat je uit routine verwacht te gaan zien. Overigens kan het ook zo zijn dat de conducteur en de machinist zich denken te herinneren dat ze de seinen hebben gezien, maar feitelijk verbeelden ze zich het maar. De herinnering wordt, volgens mij, in zeer sterke mate door de verbeelding beheerst.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 19 May 2009, 16:29:58 door MR »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #191 Gepost op: 19 May 2009, 17:09:02 »
Routine is uw grootse vijand, ook op het spoor.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #192 Gepost op: 19 May 2009, 17:15:21 »
@Fissy: In het raport van de IVW kwam deze opmerking ook naar voren. Reden waarom de Thalys toch op spoor 3 kwam, is, dat in het verleden in Gouda nog wel eens een stop werd ingepland. Een aanbeveling van de inspectie was volgens mij dan ook om in de toekomst doorgaande treinen over doorgaand spoor te leiden.

...

waar is het raport te vinden? Had de Thalys een stop in Gouda? Als ja, dan zou spoor 3a toch iets te kort zijn?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #193 Gepost op: 19 May 2009, 17:45:55 »
Nee, de Thalys had daar geen stop, maar er is wel rekening mee gehouden dat die nogweleens ingelast word en daarom is de trein langs het perron geplanned...

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #194 Gepost op: 19 May 2009, 17:58:55 »
waar is het raport te vinden? Had de Thalys een stop in Gouda? Als ja, dan zou spoor 3a toch iets te kort zijn?

Hier, Bernd:

Groet, Ruurd