Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: K-Terp - (Baanplan N)  (gelezen 13584 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #30 Gepost op: 11 October 2008, 00:18:18 »
Citaat
Behoudens een beperkt aantal uitzonderingen (die ik zelf ook wil leren kennen) moet je hier niet al te veel van afwijken.

Wat bedoel je daar precies mee Sander ? Is dat iets wat gedocumenteerd staat in de KL handleiding ? Het wekt mijn interesse omdat ik soms een iets langere trein heb dan de lengte van het blok niet gedetecteerde stuk rails.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #31 Gepost op: 11 October 2008, 00:30:06 »
Er staat een en ander geschreven in de handleiding over blokken, die te kort zijn om een (lange) trein te huisvesten. Die blokken krijgen dan de eigenschap dat de trein er niet mag stoppen. Bij het bepalen of een rijroute vrij is, kijkt Koploper dan naar het daarop volgende blok. Als het ware wordt een extra blok vooruit gereserveerd.

Tot zover begrijp ik het Koploper verhaal. Dan gaat de handleiding echter nog verder met uitleg. En daar haak ik ergens af, hoewel ik het al wel 10 keer heb gelezen.

Bij mij speelt het bijvoorbeeld bij korte overloopsporen - de meeste treinen passen daar nog net in, maar een paar langere treinen niet. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan daarover op het Koploper-forum een vraag te stellen, maar het is er nog niet van gekomen.

Mocht ik wat meer weten, zal ik je op de hoogte houden.

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #32 Gepost op: 11 October 2008, 00:32:21 »
Graag ben benieuwd!

Ik zal de handleiding voor wat dat betreft ook even doornemen, misschien kan ik iets testen, al heb ik nergens 2 blokken achter elkaar zonder wissels ertussen.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #33 Gepost op: 11 October 2008, 00:35:36 »
Je hebt dezelfde situatie als ik.

Zullen we hiervoor een apart draadje openen ? (Ik weet dat sommigen op BNLS niet over Koploper willen praten, maar het is toch niet verboden .... )

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #34 Gepost op: 11 October 2008, 00:36:30 »
Is goed, gooi jij hem open ?

Remco.

Reactie op hieronder: Ja gezien Sander.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 00:54:34 door Remco »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #35 Gepost op: 11 October 2008, 00:50:26 »

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #36 Gepost op: 20 October 2008, 12:09:29 »
De zolderverbouwing is bijna klaar, dus er kan bijne begonnen worden met de bouw van het frame waarna eerst het onderste schaduwstation er op zal komen.
Nu wil ik dezen gelijk in blokken verdelen omdat als dit later moet het niet gemakkelijk zal gaan.
Volgens koploper mag volgens mij de stopsecties in de verborgen delen korter zijn, ik heb dezen nu zo ongeveer op 20cm gehoden waarbij de ongedetecteerde delen op 93cm komen (baanplan is nog iets aangepast om langere treinen te kunnen "bergen"), volgens mijn idee heb ik het zo goed gedaan (zie illustratie).


Klik op het plaatje voor een vergroting

Een blok bestaat hier uit een meldsectie 20cm (blauw), niet gedecteerd 93cm (groen) en een stopsectie 20cm (rood), zo zou ik treinen van 1mtr kunnen bergen.
Na de wissels beginnen de volgende blokken (niet op afbeelding)

Groeten, Klaas Terpstra

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #37 Gepost op: 20 October 2008, 12:16:11 »
Ziet er prima uit zo Klaas.

De door jou gekozen sectielengtes zijn zelfs in H0 voldoende, dus in N zeker ;)

Grtzz,

Karst

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #38 Gepost op: 20 October 2008, 12:24:23 »
Klaas, als ik het allemaal goed begrepen heb wordt aangegeven dat de stopsectie hier wat korter mag zijn, omdat iets forser remmen geen echt probleem is.

Maar het is natuurlijk niet verplicht. Je zou ook de stopsectie 30 cm kunnen maken en de niet-gedetecteerde sectie 83 cm. Effectief maakt het geen enkel verschil voor de beschikbare opstellengte - je kunt dezelfde treinlengte plaatsen. Alleen kun je nu iets rustiger afremmen.

Sander

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #39 Gepost op: 01 November 2008, 09:18:58 »
Nog even terug naar het aansluiten van de blokken.





Aangezien ik met een Multimaus en koploper wil gaan aansturen heb ik dus een s88LocoNet adapter met s88SD16 van Wim Ros nodig, en dan zeker ook deze schakeling voor het onbewaakte deel tussen de beide delen met bezetmelder.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #40 Gepost op: 01 November 2008, 09:30:21 »
Citaat van: K-Terp
...Aangezien ik met een Multimaus en koploper wil gaan aansturen heb ik dus een s88LocoNet adapter met s88SD16 van Wim Ros nodig...

Foutje Klaas, voor de multiMAUS heb je een s88XPressNetLI nodig ipv een s88LocoNet. Zie HIER

Citaat van: K-Terp
...en dan zeker ook deze schakeling voor het onbewaakte deel tussen de beide delen met bezetmelder...

Helemaal correct  :D

Grtzz,

Karst

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #41 Gepost op: 01 November 2008, 22:43:57 »
Eeuh ja dat was een foutje, maar het word mij langzaam toch wel duidelijker, kan bijna de bomen weer door het oerwoud zien staan.
Alleen dat van die laatste schakeling kwam er nog eigenlijk onverwacht bij.
Waar is deze dan te verkrijgen? zit dit op een printplaatje? alleen zelf te bouwen uit Conrad onderdeeltjes?
Een stukje koperdraad zoals ik eerst verwacht had was vast goedkoper geweest.

P's. De vebouwing van de zolderkamer is klaar, en de verrijdbare tafel (open frame) is ook gereed. Zal binnenkort een foto plaatsen.

Theo L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #42 Gepost op: 01 November 2008, 22:56:21 »
Klaas,

Wil je toch langere opstelsporen in je schaduwstation, treinen worden steeds langer, overweeg dan eens het gebruik van bochtwissels.

MVG, Theo
N-spoor, IB II, Koploper, HSI88

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #43 Gepost op: 01 November 2008, 23:38:55 »
Je kunt ook overwegen om geen inrijdsectie te hanteren. Je schaduwstation wordt immers maar in een richting bereden. Je kunt dan het blok splitsen in twee delen, een afremsectie en een stopsectie.

MVG

Frank

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #44 Gepost op: 01 November 2008, 23:50:02 »
Dat gaat niet werken Frank. De inrijsectie is nodig om Koploper te vertellen dat je het spoor binnen bent gereden. Op basis van dat signaal kan Koploper vervolgens besluiten te gaan afremmen.

Sander