Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West
door
wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
K-Terp - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: K-Terp - (Baanplan N) (gelezen 13122 keer)
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
«
Reactie #15 Gepost op:
09 October 2008, 09:08:07 »
Ik wil de openframe methode gaan toepassen, omdat anders een aantal sporen onberijkbaar worden, maar hoe groot moet de afstand tussen de latten ongeveer zijn (N spoor).
Ikzelf had een afstand van 20cm in gedachten (vakken van 20x20cm.
(Misschien hoort deze vraag niet in dit topic thuis)
«
Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:18:12 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Saraan
Offline
Berichten: 156
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #16 Gepost op:
09 October 2008, 09:54:00 »
Ik krijg een déjà-vu als ik jouw werkwijze uitgelegd zie. Precies hoe ik het doe; eerst analoog inrijden en uittesten, met het oog om later volledig digitaal te gaan. Wil je dat wisselpaar plaatsen, dan zal je toch het keerlusprobleem moeten oplossen, want die zal er wel komen als je digitaal gaat rijden. (Tip, een keerlusmodule hoeft niet perse in "de lus" te liggen, als ie maar het kortsluitprobleem oplost)
Wissels worden bij mij ook hoedanook digitaal gestuurd (per computer), Koploper staat al klaar, de blokindeling is bepaald....
De latafstand bij open frame zou ik niet te klein nemen. Ik zou minimaal 30 cm aanhouden (Je moet er ook nog tussen kunnen met arm en schouder). Ik gebruik 6mm MDF als ondergrond voor de rails (6 tot 12cm brede tracees), en dan is 30cm wel een maximale afstand. Bij een grotere afstand gaat het wat doorbuigen. Gebruik je dikker materiaal (8mm, 1cm?) dan kan je de latten op 40cm leggen zonder probleem.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2008, 10:04:57 door Saraan
»
Gelogd
BenQ
Offline
Berichten: 32
Modelspoorders blijven kinderen
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #17 Gepost op:
09 October 2008, 23:15:04 »
Klaas,
Mooi ontwerp met veel mogelijkheden.
Mijn baan is ook verrijdbaar met zwenkwielen omdat ik geen open constructie heb maar een 18mm plaat als ondergrond heb, zie onder baanplannen het plan van BenQ
.
Heb hier ook beschreven hoe je eenvoudig zwenkwielen kan maken.
Het keren van een trein vind ik ook niet echt nodig en maakt meer problemen.
Zelf wilde ik digitaal analoog
gaan rijden met Dinamo en Koploper. Hiermee kan je analoge en digitale treinen beide laten rijden op één baan. zie
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Groet, Ben
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #18 Gepost op:
10 October 2008, 08:27:41 »
Dag Ben,
Bedankt voor het compliment, dat idee om zwenkwielen onder de tafel te plaatsen was geleend van een zekere BenQ
, alleen ga ik een frame onder de tafel maken, anders zou het voor de grootte van het geheel te slap worden.
Tevens wil ik deze constructie zo stevig maken dat ik het geheel tijdens de bouw op zíjn kant kan leggen om zo de bedrading aan te leggen, zodat ik niet op mijn rug onder de tafel hoef te gaan liggen.
Ik had ook al op de site van Dinamo gekeken, maar heb je daar 2 Pc´s voor nodig (1 voor Dinamo, en 1 voor Koploper)?
Vriendelijke groet, Klaas Terpstra
Gelogd
Alex_is_lang
Offline
Berichten: 198
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #19 Gepost op:
10 October 2008, 08:44:30 »
Hallo Klaas,
Voor dinamo samen met koploper heb je maar 1pc nodig.
Voor de auto's en treinen als 1 aan te sturen is rocrail de optie om beide door 1 programma te laten aansturen, koploper kan ze wel afzonderlijk maar niet samen combineren dan heb je 2 koplopers draaiende nodig.
Dinamo kan je centraal opbouwen en kopelen aan de pc waar koploper opdraait.
http://www.picommit.nl/dinasys/index.html
Frans staal leverd in samenwerking met Leon de prints dan wel komplete systemen.
Gr Alexander
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #20 Gepost op:
10 October 2008, 13:32:20 »
Klinkt moelijk
Maar het doet er ook niet toe, ik ga toch voor de Multimaus samen met de s88LocoNet adapter, en de s88SD16.
Ik vraag mij nog wel af waar en hoe groot de blokken moeten komen? moet ik 1 of beide rails tussen de blokken isoleren? en waar dan de bezetmelders komen? en zijn de railstukken met de bezetmelders van elkaar geisoleerd?
Ben nu ook aan het isoleren maar dat is de zolder waar dit alles gebouwd moet gaan worden
Gelogd
Patrick Pontier
Offline
Berichten: 1204
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #21 Gepost op:
10 October 2008, 13:41:38 »
Moeilijk valt wel mee. Als je het systeem kant en klaar aanschaft bij Frans is het een kwestie van de kabel in je compoort van je pc prikken en je kunt gaan. Bouw je het systeem zelf op dan ben je wel wat langer bezig maar dit is ook goed te doen. Maar je hebt je keus toch al gemaakt.
De grootte van de blokken hangt een beetje af van de grootte van de baan en de lengte van je treinen.
Tussen verschillende blokken isoleer je beide rails.
De bezetmelders komen aan het begin (binnenmelder) en aan het eind (stopmelder) van je blok. ALs je met twee bezetmelders per blok werkt. Hier hoef je maar een rail te isoleren.
Houdt ongeveer 30 cm. aan voor de stopsectie, anders heb je kans dat de lok doorschiet.
Groeten,
Patrick
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #22 Gepost op:
10 October 2008, 23:18:21 »
Wordt er zoiets bedoeld?
Kijk niet naar de lengte van de blokken, dit is even een simplistisch schemaatje.
zie afbeelding
Klik op het plaatje voor vergroting
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #23 Gepost op:
10 October 2008, 23:22:49 »
Hoi Klaas,
Ik kan proefondervinderlijk
vertellen dat dat bijna goed is. Je moet wel een stukje niet gedetecteerde rail tussen de eerste en 2e bezetmelder van het blok plaatsen.
Dus niet
Bezetmelder 1 | Bezetmelder 2
Maar
Bezetmelder 1 | Stuk rails | Bezetmelder 2
Wat er dan gebeurt is dat de trein binnenkomt over Bezetmelder 1, Koploper begint dan met afremmen en zodra hij op bezetmelder 2 komt zal de laatste snelheid er geleidelijk worden uit geremd. En je trein staat mooi stil.
Gr. Remco.
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #24 Gepost op:
10 October 2008, 23:39:09 »
In de tekening isoleer je beide spoorstaven op de blokgrenzen. Dat is niet nodig, je hoeft uitsluitend de rode spoorstaaf te voorzien van onderbrekingen. De blauwe spoorstaaf hoeft nergens onderbroken te worden.
Onderbreking in de blauwe spoorstaaf kom je alleen tegen bij de overgang naar een baanvak, wat is aangesloten op een andere booster. Verder kom je onderbrekingen tegen binnen een keerlus. Op alle andere plaatsen loopt de blauwe gewoon door.
Sander
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #25 Gepost op:
10 October 2008, 23:53:17 »
Zo dan?
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #26 Gepost op:
10 October 2008, 23:57:39 »
Ja volgens mij zie ik geen fouten en is het zo goed ja.
Gr. Remco.
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #27 Gepost op:
11 October 2008, 00:09:36 »
Wauw zeg, helemaal goed
En de lengte van een stuk met bezetmelder zou dan ongeveer 30cm moeten zijn? Maar is die lengte voor een HO of N spoor?
En dat ongedetecteerde stuk mag ikzelf weten, hangt af van de lengte van de treinen of hoe ik hetzelf in wil delen.
Hartelijk dank, ik ben weer een stuk verder geholpen, nu kan ik tenminste weer rustig gaan slapen.
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #28 Gepost op:
11 October 2008, 00:15:33 »
Geen dank,
Ook bij deze vraag kan ik putten uit eigen doos
Ik zelf heb uiteindelijk bezetmeldsecties van +- 50 cm, maar 20 a 30 cm moet geen enkel probleem zijn. Wat wel van belang is, is het juist positioneren van je secties, dus als je wilt dat een trein stopt voordat hij voorbij het perron is, dan dient dus de sectie toch wel te starten op +- 20 cm voor het einde van het perron, dan zal er altijd netjes gestopt worden voor einde perron.
Bij mij starten dus beide secties binnen 20 cm voor het einde van het perron.
Het ongedetecteerde stuk hangt inderdaad van de maximale lengte van je trein af die je in dat blok wilt hebben.
Slaap lekker dan maar
Gr. Remco
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #29 Gepost op:
11 October 2008, 00:16:16 »
Yep, deze tekening is juist.
De lengte van de meldersectie's kun je het beste een beetje experimenteel bepalen met een testovaal. Lengtes van 30 cm worden wel vaak genoemd, soms lees ik voor N-spoor ook wel eens 25 cm. (Uitgaande van Koploper-sectie's)
Het ongedetecteerde deel heeft, volgens advies van de Koploper handleiding, de lengte van je langste trein. Behoudens een beperkt aantal uitzonderingen (die ik zelf ook wil leren kennen) moet je hier niet al te veel van afwijken.
Sander
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
K-Terp - (Baanplan N)