Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: K-Terp - (Baanplan N)  (gelezen 13122 keer)

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 09 October 2008, 09:08:07 »
Ik wil de openframe methode gaan toepassen, omdat anders een aantal sporen onberijkbaar worden, maar hoe groot moet de afstand tussen de latten ongeveer zijn (N spoor).
Ikzelf had een afstand van 20cm in gedachten (vakken van 20x20cm.
(Misschien hoort deze vraag niet in dit topic thuis)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:18:12 door Hans van de Burgt »

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #16 Gepost op: 09 October 2008, 09:54:00 »
Ik krijg een déjà-vu als ik jouw werkwijze uitgelegd zie. Precies hoe ik het doe; eerst analoog inrijden en uittesten, met het oog om later volledig digitaal te gaan. Wil je dat wisselpaar plaatsen, dan zal je toch het keerlusprobleem moeten oplossen, want die zal er wel komen als je digitaal gaat rijden. (Tip, een keerlusmodule hoeft niet perse in "de lus" te liggen, als ie maar het kortsluitprobleem oplost)

Wissels worden bij mij ook hoedanook digitaal gestuurd (per computer), Koploper staat al klaar, de blokindeling is bepaald....

De latafstand bij open frame zou ik niet te klein nemen. Ik zou minimaal 30 cm aanhouden (Je moet er ook nog tussen kunnen met arm en schouder). Ik gebruik 6mm MDF als ondergrond voor de rails (6 tot 12cm brede tracees), en dan is 30cm wel een maximale afstand. Bij een grotere afstand gaat het wat doorbuigen. Gebruik je dikker materiaal (8mm, 1cm?) dan kan je de latten op 40cm leggen zonder probleem.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2008, 10:04:57 door Saraan »

BenQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Modelspoorders blijven kinderen
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #17 Gepost op: 09 October 2008, 23:15:04 »
Klaas,
Mooi ontwerp met veel mogelijkheden.
Mijn baan is ook verrijdbaar met zwenkwielen omdat ik geen open constructie heb maar een 18mm plaat als ondergrond heb, zie onder baanplannen het plan van BenQ 8).
Heb hier ook beschreven hoe je eenvoudig zwenkwielen kan maken.
Het keren van een trein vind ik ook niet echt nodig en maakt meer problemen.
Zelf wilde ik digitaal analoog ;D gaan rijden met Dinamo en Koploper. Hiermee kan je analoge en digitale treinen beide laten rijden op één baan. zie http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Groet, Ben

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2008, 08:27:41 »
Dag Ben,
Bedankt voor het compliment, dat idee om zwenkwielen onder de tafel te plaatsen was geleend  van een zekere BenQ  ;D, alleen ga ik een frame onder de tafel maken, anders zou het voor de grootte van het geheel te slap worden.
Tevens wil ik deze constructie zo stevig maken dat ik het geheel tijdens de bouw op zíjn kant kan leggen om zo de bedrading aan te leggen, zodat ik niet op mijn rug onder de tafel hoef te gaan liggen.
Ik had ook al op de site van Dinamo gekeken, maar heb je daar 2 Pc´s voor nodig (1 voor Dinamo, en 1 voor Koploper)?

Vriendelijke groet, Klaas Terpstra

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #19 Gepost op: 10 October 2008, 08:44:30 »
Hallo Klaas,

Voor dinamo samen met koploper heb je maar 1pc nodig.
Voor de auto's en treinen als 1 aan te sturen is rocrail de optie om beide door 1 programma te laten aansturen, koploper kan ze wel afzonderlijk maar niet samen combineren dan heb je 2 koplopers draaiende nodig.

Dinamo kan je centraal opbouwen en kopelen aan de pc waar koploper opdraait.
http://www.picommit.nl/dinasys/index.html
Frans staal leverd in samenwerking met Leon de prints dan wel komplete systemen.

Gr Alexander

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2008, 13:32:20 »
Klinkt moelijk  ???
Maar het doet er ook niet toe, ik ga toch voor de Multimaus samen met de s88LocoNet adapter, en de s88SD16.
Ik vraag mij nog wel af waar en hoe groot de blokken moeten komen? moet ik 1 of beide rails tussen de blokken isoleren? en waar dan de bezetmelders komen? en zijn de railstukken met de bezetmelders van elkaar geisoleerd?

Ben nu ook aan het isoleren maar dat is de zolder waar dit alles gebouwd moet gaan worden  :D

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2008, 13:41:38 »
Moeilijk valt wel mee. Als je het systeem kant en klaar aanschaft bij Frans is het een kwestie van de kabel in je compoort van je pc prikken en je kunt gaan. Bouw je het systeem zelf op dan ben je wel wat langer bezig maar dit is ook goed te doen. Maar je hebt je keus toch al gemaakt.
De grootte van de blokken hangt een beetje af van de grootte van de baan en de lengte van je treinen.
Tussen verschillende blokken isoleer je beide rails.
De bezetmelders komen aan het begin (binnenmelder) en aan het eind (stopmelder) van je blok. ALs je met twee bezetmelders per blok werkt. Hier hoef je maar een rail te isoleren.
Houdt ongeveer 30 cm. aan voor de stopsectie, anders heb je kans dat de lok doorschiet.

Groeten,
Patrick

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2008, 23:18:21 »
Wordt er zoiets bedoeld?
Kijk niet naar de lengte van de blokken, dit is even een simplistisch schemaatje.
zie afbeelding




Klik op het plaatje voor vergroting

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #23 Gepost op: 10 October 2008, 23:22:49 »
Hoi Klaas,

Ik kan proefondervinderlijk  :-[ vertellen dat dat bijna goed is. Je moet wel een stukje niet gedetecteerde rail tussen de eerste en 2e bezetmelder van het blok plaatsen.

Dus niet


Bezetmelder 1 | Bezetmelder 2

Maar

Bezetmelder 1 | Stuk rails | Bezetmelder 2

Wat er dan gebeurt is dat de trein binnenkomt over Bezetmelder 1, Koploper begint dan met afremmen en zodra hij op bezetmelder 2 komt zal de laatste snelheid er geleidelijk worden uit geremd. En je trein staat mooi stil.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #24 Gepost op: 10 October 2008, 23:39:09 »
In de tekening isoleer je beide spoorstaven op de blokgrenzen. Dat is niet nodig, je hoeft uitsluitend de rode spoorstaaf te voorzien van onderbrekingen. De blauwe spoorstaaf hoeft nergens onderbroken te worden.

Onderbreking in de blauwe spoorstaaf kom je alleen tegen bij de overgang naar een baanvak, wat is aangesloten op een andere booster. Verder kom je onderbrekingen tegen binnen een keerlus. Op alle andere plaatsen loopt de blauwe gewoon door.

Sander

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2008, 23:53:17 »
Zo dan?


Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2008, 23:57:39 »
Ja volgens mij zie ik geen fouten en is het zo goed ja.

Gr. Remco.

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #27 Gepost op: 11 October 2008, 00:09:36 »
Wauw zeg, helemaal goed  :)
En de lengte van een stuk met bezetmelder zou dan ongeveer 30cm moeten zijn? Maar is die lengte voor een HO of N spoor?
En dat ongedetecteerde stuk mag ikzelf weten, hangt af van de lengte van de treinen of hoe ik hetzelf in wil delen.

Hartelijk dank, ik ben weer een stuk verder geholpen, nu kan ik tenminste weer rustig gaan slapen.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #28 Gepost op: 11 October 2008, 00:15:33 »
Geen dank,

Ook bij deze vraag kan ik putten uit eigen doos ;D

Ik zelf heb uiteindelijk bezetmeldsecties van +- 50 cm, maar 20 a 30 cm moet geen enkel probleem zijn. Wat wel van belang is, is het juist positioneren van je secties, dus als je wilt dat een trein stopt voordat hij voorbij het perron is, dan dient dus de sectie toch wel te starten op +- 20 cm voor het einde van het perron, dan zal er altijd netjes gestopt worden voor einde perron.

Bij mij starten dus beide secties binnen 20 cm voor het einde van het perron.

Het ongedetecteerde stuk hangt inderdaad van de maximale lengte van je trein af die je in dat blok wilt hebben.

Slaap lekker dan maar ;D

Gr. Remco

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
« Reactie #29 Gepost op: 11 October 2008, 00:16:16 »
Yep, deze tekening is juist.

De lengte van de meldersectie's kun je het beste een beetje experimenteel bepalen met een testovaal. Lengtes van 30 cm worden wel vaak genoemd, soms lees ik voor N-spoor ook wel eens 25 cm. (Uitgaande van Koploper-sectie's)

Het ongedetecteerde deel heeft, volgens advies van de Koploper handleiding, de lengte van je langste trein. Behoudens een beperkt aantal uitzonderingen (die ik zelf ook wil leren kennen) moet je hier niet al te veel van afwijken.

Sander