Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
  

Auteur Topic: K-Terp - (Baanplan N)  (gelezen 13152 keer)

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #45 Gepost op: 01 November 2008, 23:57:27 »
En ik maar denken dat je een gezamelijke inrijdmelder kon gebruiken :-[.

Groeten,

Frank
« Laatst bewerkt op: 01 November 2008, 23:59:14 door Frank »

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #46 Gepost op: 01 November 2008, 23:58:28 »
De baanvakken in het schaduwstation zijn nu 1,22 mtr lang, dit lijkt mij lang zat (update baanplan is nog in de maak).
Ik zit nu eer met de verkrijgbaarheid van die extra schakeling naar de ongedetecteerde delen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #47 Gepost op: 02 November 2008, 00:13:12 »
@K-Terp : Die paar diode's en het weerstandje zijn bij iedere electronicawinkel te koop. Kosten nog geen euro. Je hebt de schakeling slechts éénmaal nodig - je sluit alle ongedetecteerde sectie's er op aan.

@Frank : Je kunt wel meerdere sporen met één inrijmelder inrichten, maar dan komen er veel meer randvoorwaaarden bij. Je stapt dan over op dynamische blokken en bezetmelding via een lichtsluis.

Sander

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #48 Gepost op: 02 November 2008, 08:26:52 »
Dankjewel Sander.
Het word nu dus zo.



Ik had uit het draadje van de s88XPressNetLI begrepen dat deze diodebrug appart voor ieder ongedetecteerd deel moest, maar dit blijkt dus toch in 1x voor alle delen tegelijk te kunnen.
Anders zal dit waarschijnlijk worden als er meerdere versterkers aangesloten moeten worden.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #49 Gepost op: 02 November 2008, 10:10:40 »
Je zou ook de stopsectie 30 cm kunnen maken en de niet-gedetecteerde sectie 83 cm. Effectief maakt het geen enkel verschil voor de beschikbare opstellengte - je kunt dezelfde treinlengte plaatsen. Alleen kun je nu iets rustiger afremmen.
Dat is niet waar. Koploper heeft geen idee hoe lang het traject is met de laatste melder in een blok. Koploper zal altijd de trein direct stoppen zodra de laatste melder een signaal geeft.

De juiste stelregel is: De sectie met de laatste melder moet minimaal zo lang zijn dat je langzaamst remmende trein er nog goed in kan stoppen.
Dus stel dat de trein met de kleinste remvertraging of de grootste uitloop kan stoppen binnen 25cm, dan zou ik inderdaad 30cm adviseren. Stopt die trein echter al na 10cm, dan is een stopsectie van 20cm ruim voldoende.
Je kunt wel meerdere sporen met één inrijmelder inrichten, maar dan komen er veel meer randvoorwaaarden bij. Je stapt dan over op dynamische blokken en bezetmelding via een lichtsluis.
Ook niet waar ;)
Je kan makkelijk een zooi blokken met 1 binnenkomstmelder hebben. Dit is voor Koploper geen enkel probleem:

Koploper weet namelijk waar een rijweg naartoe is ingesteld, hij zal dus bij het signaleren van die binnenkomstmelder weten voor welk blok dat bedoeld is.
Wat niet mag is deze melder aan meerdere blokken toewijzen onder "bezet bij".
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #50 Gepost op: 03 November 2008, 00:00:09 »
Na nog een aantal avondjes sleutelen heb ik het baanplan weer zover aangepast dat ik deze weer kan publiceren.
Deze aanpassingen zijn hoofdzakelijk gedaan omdat ik:
  • Meer ruimte ter beschikking heb gekregen (gecreëerd).
  • Langere opstelsporen wilde maken.
  • Meer ruimte voor een station wilde maken
  • Meer passeer sporen wilde.
Kortom ik wilde gewoon meer  ;D
Het blad is nu 3,35 x 2,45 de breedte van de "vleugels zijn ieder 1,22 en het 450 middenstuk is 1,25 breed.
Het geheel staat op zwenkwielen zodat ik er aan alle kanten bij kan, de constuctie van de tafel is zo stevig gemaakt dat deze vrijwel zonder torsie op zijn kant gezet kan worden zodat er tijdens de montage makkelijk aan de onderkant gewerkt kan worden (minder op de rug onder de tafel).
(Foto van de kale tafel volgt nog)

Het vernieuwde baanplan (revisie 245)

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Het ziet er nog een beetje kaal uit doordat er nog niks aan de aankleding is gedaan, dit zal pas gerealiseerd worden als er daadwerkelijk gebouwd word.
Ook is het spoor nog erg recht, dit zal veranderen doordat er redelijk veel met flexrail gewerkt gaat worden.
Het stijgings percentage is 2% waardbij het schaduwstation (met opstelsporen van 1,22mtr lang) op 0mm licht, het station (vooraan in de 450 hoek, idem met opstelsporen van 1,22mtr lang) op 55mm, en de rechter lus op 250mm licht.
De meest kritieke doorijhoogte (zonder raildikte met ondergrond gerekend) is 68mm (misschien nog wat aan de krappe kant).

Vriendelijke groet,
Klaas
« Laatst bewerkt op: 03 November 2008, 00:08:29 door K-Terp »

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #51 Gepost op: 04 November 2008, 21:52:27 »
Nu heb ik even tijd om foto's van het frame te maken en ze hier te publiceren.
De hoogte van het geheel is 60cm, en de vakken zijn 30x30cm hart op hart (open ruimte 28x28cm).
Overige afmetingen in het bericht hierboven omschreven.
Het geheel staat op 8 zwenkwielen, en rijd soepeltjes over de laminaat vloer.

Klik op een van de afbeeldingen voor een vergroting.







Ook ben ik nog weer met het baanplan bezig geweest, dit keer om de sporen vloeiender te laten verlopen door middel van flexrail (zie onder).
Er zitten nog een paar hoekige stukken in, maar die zitten hoofdzakelijk in de verborgen delen.
Deze verborgen delen zijn hier en daar groter dan dat ze in werkelijkhijd zullen worden (de 3 sporen in het midden), maar dat komt omdat met Anyrail niet een deel van een railstuk verborgen kan zijn.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.


Groet,
Klaas
« Laatst bewerkt op: 04 November 2008, 21:54:00 door K-Terp »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #52 Gepost op: 04 November 2008, 22:13:43 »
Wow, dat frame ziet er goed uit. Aangezien ik het zelf ook bijna ga bouwen, zou je mij eens kunnen mailen of wellicht een bouwbeschrijving plaatsen in "Wat zijn we aan het bouwen" ?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #53 Gepost op: 05 November 2008, 11:23:26 »
Dat frame is zeeer knap gebouwd! Mooi werk. Maar ik heb de indruk dat ie wel heel erg laag is. Ik begin te vermoeden dat jouw treintjes een hele lange tijd in je spoorspiralen zullen vertoeven. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Maar toch, zeer knap werk!
groeten,
Michiel

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #54 Gepost op: 05 November 2008, 11:35:13 »
Ik denk dat dat wel meevalt, als ik alleen de zichtbare rails toon ziet het er zo uit, behalve dan die 3 railstukken in het midden, daar is in werkelijkhijd meer zichtbaar.



En dit zijn dan de verborgen sporen.



De hoogte is inderdaad vrij laag (60cm) maar het station vooraan komt al 55mm (of misschien nog meer) boven het frame.
Het hoogste punt (rail) zal op 200, of 250mm hoogte boven het frame komen.

Groeten,
Klaas
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 11:41:50 door K-Terp »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #55 Gepost op: 05 November 2008, 11:37:29 »
Zeer fraai, baan plan wordt ook steeds mooier.
Nu nog de stations sporen iets gebogen laten lopen.Dan maak je in 1 x de hele boel nog mooier.
( veel meer werk aan de perrons maar het is het waard.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #56 Gepost op: 06 November 2008, 00:00:07 »
Ik ben al een aantal uurtjes aan het prutsen geweest met de perronsporen maar dat wil nog niet zo lukken.
Misschien dat het beter gaat met smalle wissels.

Aangezien ik het zelf ook bijna ga bouwen, zou je mij eens kunnen mailen of wellicht een bouwbeschrijving plaatsen in "Wat zijn we aan het bouwen" ?

Ik zit er over na te denken hoe ik het denkwerk van een aantal weken moet omzetten in begrijpbare taal :-|
« Laatst bewerkt op: 06 November 2008, 00:10:44 door K-Terp »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #57 Gepost op: 06 November 2008, 07:34:07 »
Alles wordt op prijs gesteld! En: 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus heb je wellicht foto's van de opbouw?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #58 Gepost op: 06 November 2008, 12:39:28 »
Alles wordt op prijs gesteld! En: 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus heb je wellicht foto's van de opbouw?
Helaas ook geen foto's van de op bouw, maar een omschrijving staat nu op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14798.0

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: K-Terp - (Baanplan N)
« Reactie #59 Gepost op: 06 November 2008, 13:10:31 »
Een hoogte van 60 cm. Ik neem aan dat je dat gedaan hebt vanwege de schuine zolder.
Kan misschien wat laag zijn. Denk wel aan je rug...

Gebruik van zwenkwielen lijkt me heel slim. Je kunt dan ook makkelijk de achterzijde van de baan bereiken. Mits je om de baan heen kunt, of er onderdoor kunt kruipen. In dat laatste geval kan wederom de hoogte van 60 cm een probleem zijn.

Verder ziet het er prima uit.

mvrgr,

Hans