Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:39:15
Heroplage Artitec Plan W? door sneek
Vandaag om 11:33:42
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:18:19
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door VAM65
Vandaag om 11:16:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door R1954
Vandaag om 11:10:32
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Dave.......
Vandaag om 10:58:14
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 09:30:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47

Auteur Topic: Verschillende Wisselaandrijvingen  (gelezen 15838 keer)

Jupie

• Offline Offline
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2008, 14:38:37 »
Hallo Klaas en Gerrit,

De winkelier, nota bene een Duitser, las ook dezelfde beschrijving en zei me dus dat ze al gepolariseerd waren. Ik ging ervanuit dat zijn Duits beter was dan mijn schoolduits. Maar thuisgekomen ging ik toch twijfelen, omdat het er bij de andere wissels niet bijstond. Ik heb de wissels zonder aandrijvingen besteld en hem gezegd dat ik de aandrijvingen later zou bestellen, omdat ik er nog niet uit was welke ik zou nemen. Die servo's van Uhlenbrock leken me wel wat. Misschien is het beter nog te wachten met de aandrijvingen te bestellen totdat ik de handleiding bij die Kreuzweiche gelezen heb.

Willem.

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2008, 17:14:23 »
Ik wil n.l. ook als aandrijving en decoder de servo's en -servodecoder van Uhlenbrock aanschaffen. Dit mede na de positieve bevindingen van Chris. Als ik die Doppelkreuzweiche toch moet polariseren hoe moet ik dat dan doen. Gewoon op elke poot 2 draadjes solderen van mijn digitale ringleiding? Alvast bedankt voor het antwoord.

Willem.

Als de servos een ingebouwde schakelaar hebben die op de eindstand mee schakelen kun je hiermee polariseren, anders zul ja ander trukje moeten toepassen.

Willem

Jupie

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2008, 17:32:16 »
Hoi Willem (Willem? :D)

Dat weet ik n.l. niet van die Servo. Ben ik nog niet achter. Ik ben ook benieuwd naar dat truukje. Ik ben niet zo'n techneut. Ik had ook vroeger een vak moeten leren.

Willem.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2008, 17:44:36 »
Servo's hebben normaal gesproken geen contact. Ik ben ze tenminste nog niet tegengekomen.
Ik heb een wisselaandrijving gemaakt van een servo waar ik zelf contactjes aan heb geknutseld voor terugmelding en polarisatie. Zie dit draadje
« Laatst bewerkt op: 02 October 2008, 10:04:41 door Klaas Zondervan. Reden: link hersteld »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

br194

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2008, 20:49:58 »
Hé willem  :)

Jij bent vast weer ergens anders goed in en aan techneuten geen gebrek zou ik zeggen. Inderdaad de oplossing van Klaas is een goede optie.
Nu heb ik mij met servo's op decoders nog niet zo bezig gehouden, maar het lijkt mij ook mogelijk om met de uitgang van de decoder een bistabiel relais mee te laten schakelen waarmee je de zaak zou kunnen polariseren.

Willem

Jupie

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2008, 21:36:36 »
Hoi Willem,

Fijn dat je nog meedenkt en ik geloof dat ik je begrijp. Nou, hoe vind je dat voor een a-techneut?
De servodecoder staat op de site van Uhlenbrock:http://www.uhlenbrock.de/3/ en dan naar Neuheiten. Daar staan ook de servo's. Dus in eigen bewoordingen: Servo 1 sluit ik aan op uitgang 1 van de servodecoder. Op deze zelfde uitgang sluit ik een bistabiel relais.(mag dat?) En ook op dat bistabiel relais sluit ik de draadjes welke gaan naar de busjes van de Dobbelkreuzweiche. Volgens mij ben ik er zo uit, niet dan?

br194

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 October 2008, 08:53:10 »
Hoi Willem,

Je hebt me helemaal begrepen  ;) Dit idee had ik dus eerst ook, maar bij nader inzien zal dit waarschijnlijk niet gaan werken  ??? Ik heb me zojuist even verdiept in het aansturen van servo motoren, en deze worden met pulsen aangestuurd.
Doorgaans heb je drie aansluitdraden, massa, +voeding en stuurdraad.
Op deze stuurdraad worden pulsen aangeboden om de servo aan te sturen.  De lengte van de puls bepaald of de servo naar de neutraal stand gaat dan wel links of rechtom gaat draaiien.
Er zal dus uit de decoder geen signaal komen waarmee een eventueel relais mee is aan te sturen.  :( Dus ik denk dat de meest handige methode is om een microschakelaar te bedienen met de servo en zo de wissel te polariseren, of zoals bijvoorbeeld Klaas dit heeft gedaan.

Willem.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 02 October 2008, 09:31:23 »
Of je bakt je eigen decoder in elkaar ;)

Zonder gekheid Jupie, Uitgangen voor Servo's zijn idd heel anders dan uitgangen voor spoelen ( relais, wissels ).

De oplossingsrichting moet je dan bij servo's ook zoeken OF in mechanische kontacten OF relais in de decoder ingebouwd.

Grtzz,

Karst

Jupie

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 October 2008, 20:29:18 »
Heren,

Ik heb echt respect voor jullie, zoals jullie bedreven zijn op technisch gebied voor onze hobby. Iets in elkaar 'bakken' is echter niet aan mij besteed. Ik was inmiddels ook tot de conclusie gekomen (al nadenkend) dat een relais aansluiten op een uitgang van die servodecoder van Uhlenbrock niet gaat lukken, omdat je die uitgangen kunt programeren. De servo's kunnen n.l. met verschillende snelheden omgaan. Er zit zelfs een nawip functie op. Is dit het tegenovergestelde van een voorspelfunctie :P? M.a.w. dan zou zo'n relais ook raar gaan doen.
Ik zal jullie verhalen nog eens nalezen. Het meest makkelijke is natuurlijk de originele wisselaandrijving van Roco te gebruiken, maar zo'n servo leek me ook wel wat. (uit het zicht en langzaam om.)

Willem.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 02 October 2008, 21:45:45 »
Hallo Willem,

Ik gebruik de servo aandrijvingen van Conrad, met daarbij een extra microswitch voor de polarisatie. ( blauwe schakelaar op de foto )
Werkt naar volle tevredenheid. Ok , misschien niet de allergoedkoopste oplossing, maar het is stil , langzaam en goed te sturen

Succes

Ferry

Jupie

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 October 2008, 22:19:06 »
Hallo Ferry,

Mooi plaatje. Zie ik het goed, dat de naald, welke de wissel omzet, dus ook de microswitch bedient? Dit is precies zoals Willem het bedoelde. (andere Willem wel te verstaan) Is de servo zelf ook van Conrad en heb je misschien een art.nr. van die Switch. Er is weer hoop. Bedankt.

Willem.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 02 October 2008, 23:29:13 »
Servo 1 sluit ik aan op uitgang 1 van de servodecoder. Op deze zelfde uitgang sluit ik een bistabiel relais.(mag dat?)

Of het mag of niet weet ik niet, maar ik neem aan dat een signaal om een servo aan te sturen wel iets anders is als een spanning aan een relais leggen. Dus werkt het wel ? Volgens mij niet.
Maarten

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 02 October 2008, 23:30:54 »
Nee, dat werkt niet. Maar daar waren we al achter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferry As

• Offline Offline
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 03 October 2008, 08:36:38 »
Hallo Willem,

Vanavond zal ik de verdere informatie posten betreffende de bestelnummers en nog wat extra info. Ik zit nu op m´n werk  ;D

Groeten

Ferry

Ferry As

• Offline Offline
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 03 October 2008, 19:41:36 »
Hierbij wat extra info over de wisselaandrijving die ik gebruik.

De servoaandrijvingsset van Conrad , nummer 240618-96.  De set bestaat uit een servo, aansturingsprint en een kunstof houder voor de bevestiging van de servo. Hierop zitten al 2 sleuven die gebruikt kunnen worden om de microswitch voor de polarisatie eenvoudig op te monteren.
Nummer microswitch : 704687-89

Als dekoder gebruik ik de LDT schakeldekoder , SA-DEC-4-DC
Dit is een universele schakeldecoder die rechtstreeks op de servoprint aangesloten kan worden, dus zonder toestanden als extra relais e.d.
Ik heb dit enige tijd in gebruik en stuur dit met koploper. werkt prima !
Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het wel,

Groeten

Ferry