Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: Baanplan Amerzolder.  (gelezen 9143 keer)

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Baanplan Amerzolder.
« Gepost op: 17 September 2006, 13:29:13 »
Hallo allemaal.

Ik ben begonnen met het maken van een baanplan.
Ik rijd voornamelijk NS en niet bepaald tijdperk gebonden.
Ik heb nu het volgende station ontworpen en zou graag wat reacties/commentaar zien.



voor volledige grootte klikken http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/station%20Amerzolder.JPG

Mvg  Roy

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2006, 13:52:06 »
Wat wil je ermee, want nu zie ik een bundel rail waarvan ik geen idee heb wat je ermee wil. Vertel eens wat meer.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2006, 14:04:47 »
Het stationsgebouw komt bij het bovenste kopspoor, dan 2 eiland perrons tussen spoor 2 en 3 en tussen 5 en 6 , vanaf bovenaf geteld.

dan 2 opstelsporen met een uithaalspoor en een lok opslag met rolbrug.

hopend het hiermee iets duidelijker te hebben gemaakt.

p.s. ik rijd marklin c-rails

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2006, 16:19:10 »
'schop' 
Helemaal niemand die een idee of commentaar heeft what so ever  ???

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2006, 16:40:51 »
Roy,

ik zie een grote locloods en een klein station. De functie van de locloods mis ik, je zou verwachten dat op dit station het lokwisselen een hoofdactiviteit is.

Ik zou het uithaalspoor aansluiten in het verlengde van spoor 5, dat scheelt een stuk zagen als je op 5,6,7 of 8 van lok wil wisselen of wagons af wil koppelen. Bovendien hoef je dan minder vaak het hoofdspoor op tijdens switchen van 5 of 6 naar 7, 8 of lokloods.

Wat dan nog niet opgelost is, is dat je linksom (lokwissel spoor 2 en 3) flink moet zagen over het hoofdspoor om met een ontkoppelde lok bij je loods te komen. Daarvoor mis je links nog een paar wisseltjes.

En tot slot zou ik zowel links als rechts van de stationssporen een tweetal korte opstelsporen leggen waarop een lokwissel uitgvoerd kan worden (hoewel je ook met 1 toekan als je spoor 4 als 'rangeerspoor' in gedachten had).

Kortom: 1 makkelijk te realiseren suggestie en twee wat ingrijpender.

Sicco Jan


DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2006, 16:49:17 »
Leuk weer eens een rolbrug te zien!
Wat me wel opvalt is dat je hoe dan ook bij doorgaand verkeer altijd een keer over afbuigende wissels heen moet waardoor de snelheid omlaag zal moeten (dus net-niet-echt-doorgaand-verkeer).
Wat de opstelsporen 7&8 betreft, die zijn wat lastig te bereiken.
Als je met de klok meerijdt en naar de opstelsporen gaat sluit je de lok op. Rijdt je tegen de klok in dan moet je de doorgaande sporen benutten en/of kruisen om een sleepje van enige wagens geduwd de opstelsporen in te krijgen; dat komt je verdere exploitatie niet echt ten goede.

Je krijgt voor de 'linksom'-optie iets meer ruimte door de opstelsporen en de lokopslag van plaats te laten wisselen. Het opsluitprobleem kan je mogelijk nog oplossen met een overloopwissel tussen 7 en 8.

Het is al met al een flink bord vol en suggereert een station van een middelgrote stad. Het is dan ook jammer dat langs de perrons niet de bijpassend lange treinen opgesteld kunnen worden.

Afhankelijk van wat je bouw- en rijwensen zijn zou ik overwegen dit station te reduceren tot 1 laad/losperron en passagiersperron bij de sporen 1 en 2 en 1 perron langs spoor 4 zodat spoor 3 in twee richtingen bereden kan worden als inhaalspoor voor doorgaand verkeer (evt. 2x eenzijdig berijdbaar door 3 en 4 in het midden te laten en het perron langs spoor 5 te leggen).
De sporen 5 en 6 zou ik dan laten vervallen zodat de opstelsporen 7 en 8 meer aanpassingsruimte krijgen.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2006, 19:17:29 »
Bedankt voor de reacties, geeft weer eens wat stof tot nadenken.

Ik zal er weer eens overdenken hoe ik het beter op kan lossen allemaal .

mvg Roy

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2006, 20:48:18 »
Helaas wil het me maar niet lukken om over een lengte van 4.10mt inclusief kwart bochten een leuk middelgroot station te bouwen wat semi realistisch oogt en enige speelmogelijkheden bied.

Ik wil namelijk toch wel graag een lok + 5 wagens kwijt kunnen.

Vergeefse hoop ?  :'(

Gr. Roy

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2006, 20:52:05 »
Dat lukt inderdaad niet, je kunt proppen wat je wilt maar ik vrees dat 4 meter simpelweg niet genoeg is voor realisme...

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2006, 21:08:12 »
Ik ga sowieso niet voor 100% realisme, vandaar semi realisme.

Neemt niet weg dat het gewoonweg nog niet wil lukken  :-|

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2006, 21:36:04 »
Kijk eens opwww.sporenplan.nl. Misschien kan je daar zien hoe kleinere stations zijn opgebouwd. Dus niet gelijk naar de grote steden kijken.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #11 Gepost op: 06 November 2006, 21:44:59 »
Mocht je nou op die 4 meter lengte heel heel heel graag met een loc en 5 rijtuigen willen rijden, kan je misschien beter overwegen om N te gaan rijden  ;D
Dan past het immers met het grootste gemak.

(snap eigenlijk niet dat wesley dat nog niet heeft voorgesteld ;))

Maar goed als je al heel veel H0 hebt en of er erg aan gehecht bent begrijp ik dat ook goed, dat je daar bij blijft.

Verder vind ik persoonlijk het baanplan een beetje erg vol.
Misschien kan je de linker bocht wat meer naar naar links schuiven zodat je wat meer ruimte hebt voor je station.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #12 Gepost op: 06 November 2006, 21:51:44 »
Schrappen in de breedte en station in een boog leggen e.v.t. met flexrails.
Probeer met zo weinig mogelijk sporen toch nog genoeg te doen.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2006, 21:55:41 door prutser »

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #13 Gepost op: 06 November 2006, 23:34:08 »
Ik zal de situatie proberen te verduidelijken.

Mijn zolder meet 4.10 mt (linkerkant) bij 4.85 mt (onderkant), dat zijn de 2 langste gedeeltes.

Een plaatje van de beschikbare ruimte


volledige grootte : http://sneak.whyz.nl/zolder%20ruimte.JPG

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2006, 08:08:28 »
Of bouw een kopstation. Scheelt een hoop lengte aan wisselstraten.
No dress rehearsel, this is our life.