Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:17:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:14:24
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:11:41
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 15:56:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Nullem
Vandaag om 15:38:02
Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
  

Auteur Topic: Baanplan Amerzolder.  (gelezen 9140 keer)

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Baanplan Amerzolder.
« Gepost op: 17 September 2006, 13:29:13 »
Hallo allemaal.

Ik ben begonnen met het maken van een baanplan.
Ik rijd voornamelijk NS en niet bepaald tijdperk gebonden.
Ik heb nu het volgende station ontworpen en zou graag wat reacties/commentaar zien.



voor volledige grootte klikken http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/station%20Amerzolder.JPG

Mvg  Roy

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2006, 13:52:06 »
Wat wil je ermee, want nu zie ik een bundel rail waarvan ik geen idee heb wat je ermee wil. Vertel eens wat meer.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2006, 14:04:47 »
Het stationsgebouw komt bij het bovenste kopspoor, dan 2 eiland perrons tussen spoor 2 en 3 en tussen 5 en 6 , vanaf bovenaf geteld.

dan 2 opstelsporen met een uithaalspoor en een lok opslag met rolbrug.

hopend het hiermee iets duidelijker te hebben gemaakt.

p.s. ik rijd marklin c-rails

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2006, 16:19:10 »
'schop' 
Helemaal niemand die een idee of commentaar heeft what so ever  ???

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2006, 16:40:51 »
Roy,

ik zie een grote locloods en een klein station. De functie van de locloods mis ik, je zou verwachten dat op dit station het lokwisselen een hoofdactiviteit is.

Ik zou het uithaalspoor aansluiten in het verlengde van spoor 5, dat scheelt een stuk zagen als je op 5,6,7 of 8 van lok wil wisselen of wagons af wil koppelen. Bovendien hoef je dan minder vaak het hoofdspoor op tijdens switchen van 5 of 6 naar 7, 8 of lokloods.

Wat dan nog niet opgelost is, is dat je linksom (lokwissel spoor 2 en 3) flink moet zagen over het hoofdspoor om met een ontkoppelde lok bij je loods te komen. Daarvoor mis je links nog een paar wisseltjes.

En tot slot zou ik zowel links als rechts van de stationssporen een tweetal korte opstelsporen leggen waarop een lokwissel uitgvoerd kan worden (hoewel je ook met 1 toekan als je spoor 4 als 'rangeerspoor' in gedachten had).

Kortom: 1 makkelijk te realiseren suggestie en twee wat ingrijpender.

Sicco Jan


DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2006, 16:49:17 »
Leuk weer eens een rolbrug te zien!
Wat me wel opvalt is dat je hoe dan ook bij doorgaand verkeer altijd een keer over afbuigende wissels heen moet waardoor de snelheid omlaag zal moeten (dus net-niet-echt-doorgaand-verkeer).
Wat de opstelsporen 7&8 betreft, die zijn wat lastig te bereiken.
Als je met de klok meerijdt en naar de opstelsporen gaat sluit je de lok op. Rijdt je tegen de klok in dan moet je de doorgaande sporen benutten en/of kruisen om een sleepje van enige wagens geduwd de opstelsporen in te krijgen; dat komt je verdere exploitatie niet echt ten goede.

Je krijgt voor de 'linksom'-optie iets meer ruimte door de opstelsporen en de lokopslag van plaats te laten wisselen. Het opsluitprobleem kan je mogelijk nog oplossen met een overloopwissel tussen 7 en 8.

Het is al met al een flink bord vol en suggereert een station van een middelgrote stad. Het is dan ook jammer dat langs de perrons niet de bijpassend lange treinen opgesteld kunnen worden.

Afhankelijk van wat je bouw- en rijwensen zijn zou ik overwegen dit station te reduceren tot 1 laad/losperron en passagiersperron bij de sporen 1 en 2 en 1 perron langs spoor 4 zodat spoor 3 in twee richtingen bereden kan worden als inhaalspoor voor doorgaand verkeer (evt. 2x eenzijdig berijdbaar door 3 en 4 in het midden te laten en het perron langs spoor 5 te leggen).
De sporen 5 en 6 zou ik dan laten vervallen zodat de opstelsporen 7 en 8 meer aanpassingsruimte krijgen.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2006, 19:17:29 »
Bedankt voor de reacties, geeft weer eens wat stof tot nadenken.

Ik zal er weer eens overdenken hoe ik het beter op kan lossen allemaal .

mvg Roy

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2006, 20:48:18 »
Helaas wil het me maar niet lukken om over een lengte van 4.10mt inclusief kwart bochten een leuk middelgroot station te bouwen wat semi realistisch oogt en enige speelmogelijkheden bied.

Ik wil namelijk toch wel graag een lok + 5 wagens kwijt kunnen.

Vergeefse hoop ?  :'(

Gr. Roy

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2006, 20:52:05 »
Dat lukt inderdaad niet, je kunt proppen wat je wilt maar ik vrees dat 4 meter simpelweg niet genoeg is voor realisme...

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2006, 21:08:12 »
Ik ga sowieso niet voor 100% realisme, vandaar semi realisme.

Neemt niet weg dat het gewoonweg nog niet wil lukken  :-|

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2006, 21:36:04 »
Kijk eens opwww.sporenplan.nl. Misschien kan je daar zien hoe kleinere stations zijn opgebouwd. Dus niet gelijk naar de grote steden kijken.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #11 Gepost op: 06 November 2006, 21:44:59 »
Mocht je nou op die 4 meter lengte heel heel heel graag met een loc en 5 rijtuigen willen rijden, kan je misschien beter overwegen om N te gaan rijden  ;D
Dan past het immers met het grootste gemak.

(snap eigenlijk niet dat wesley dat nog niet heeft voorgesteld ;))

Maar goed als je al heel veel H0 hebt en of er erg aan gehecht bent begrijp ik dat ook goed, dat je daar bij blijft.

Verder vind ik persoonlijk het baanplan een beetje erg vol.
Misschien kan je de linker bocht wat meer naar naar links schuiven zodat je wat meer ruimte hebt voor je station.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #12 Gepost op: 06 November 2006, 21:51:44 »
Schrappen in de breedte en station in een boog leggen e.v.t. met flexrails.
Probeer met zo weinig mogelijk sporen toch nog genoeg te doen.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2006, 21:55:41 door prutser »

SNEAK

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #13 Gepost op: 06 November 2006, 23:34:08 »
Ik zal de situatie proberen te verduidelijken.

Mijn zolder meet 4.10 mt (linkerkant) bij 4.85 mt (onderkant), dat zijn de 2 langste gedeeltes.

Een plaatje van de beschikbare ruimte


volledige grootte : http://sneak.whyz.nl/zolder%20ruimte.JPG

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Baanplan Amerzolder.
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2006, 08:08:28 »
Of bouw een kopstation. Scheelt een hoop lengte aan wisselstraten.
No dress rehearsel, this is our life.