Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 10:58:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:49:33
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 10:12:19
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 09:41:01
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57

Auteur Topic: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen  (gelezen 3805 keer)

Catrinus

• Offline Offline
bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Gepost op: 25 September 2008, 19:17:55 »
Hallo,
Ik gebruik LDT S88 bezetmelders samen met koploper. Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor, dat als ik met bepaalde rijtuigen over een bepaald traject rijdt, opeens alle bezetmelders van 2 S88 decoders zich 'spontaan'bezet gaan melden.
Terwijl er geen contact gemaakt wordt bij de bezetmelders op de rails. Het opmerkelijke is dat dit alleen gebeurt bij een  D-trein, met 4 rijtuigen met stroomgeleidende koppelingen.
Mijn bezetmeldpunten zijn kleine stukjes (ca. 3 cm) geisoleerde marklin K railsstaaf. De storing doet zich voor bij het bereiden van verschillende trajecten, dus niet bij een enkel bezetmeldpunt.

Andere treinen met stroomgeleidende koppelingen geven deze storing niet.
Die andere treinen hebben geen wagons met treinstellen. De trein met storing heb ik geinspecteerd, geen rare dingen aan de onderkant.

Waar is een S88 overgevoelig voor?? Hoe zou een dergelijke storing kunnen ontstaan?

Hartelijke groet,
Catrinus
« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 10:02:24 door Catrinus »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2008, 19:34:49 »
Waar is een S88 overgevoelig voor?? Hoe zou een dergelijke storing kunnen ontstaan?
Onterechte bezetmeldingen bij s88 kunnen ontstaan door bedradingsfouten, b.v. overbodige massaverbindingen.
Kun je uitleggen hoe je het hebt aangesloten? (liefst met een tekening)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Catrinus

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2008, 10:01:17 »
Gaat het bij bedradings fouten dan om de bedrading tussen rails en decoder of tussen de ene decoder en de andere? Een tekening is digitaal te ingewikkeld. Er lopen relatief veel draden tussen rails en decoder parallel, een stukje zelfs een stuk of 10 in 1 vrij losse bundel. Bovendien ook parallel aan rails. Kan dit electromagnetische velden veroorzaken?
Waarom dan geen storingen bij 10 andere treinen?
Groet
Catrinus

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2008, 10:06:13 »
Catrinus,

Het gaat er hierbij om hoe de S88 melders zijn aangesloten, Klaas vraagt je niet elk draadje te tekenen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2008, 10:10:16 »
Dat draden parallel in één bundel lopen zegt me weinig. Het gaat er in de eerste plaats om hoe het aan elkaar geknoopt is. Als het maken van een tekening te ingewikkeld is, probeer het dan in woorden te beschrijven, eventueel aan de hand van een aansluitschema in een handleiding. Ik bedoel, jij hebt het toch ook niet uit je hoofd aangesloten? Je hebt ergens een tekening van een fabrikant als basis gebruikt. Probeer dan die tekening ook als basis te gebruiken om hier te vertellen wat je hebt gemaakt.

Nog even een vraag over wat je in je eerste bericht schreef. Daar gaat het over "wagons met treinstellen". Wat bedoel je daar mee?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Catrinus

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2008, 11:41:54 »
Dag Klaas en Wim,

Als het goed is zie je via deze link een plaatje van de situatie.
(Ik heb het idee dat dit nog beter kan, maar dat terzijde). De rode lijnen die je ziet zijn draden tussen bezetmeldpunten en de S88. De S88 is het bruine rechthoekje links.

De S88 is de laatste van 5 S88's, die met een kabel van 2,5 meter gekoppeld aan S88 nr 4. Kabels zijn officiele kabels. Die 4e S88 zit met een kabel van 1,5 meter aan S88 nr 3. De S88 3,2 en 1 zitten met korte kabeltjes achter elkaar.

Nog even een vraag over wat je in je eerste bericht schreef. Daar gaat het over "wagons met treinstellen". Wat bedoel je daar mee?
Ik bedoelde hier wagons met wielstellen met geleidende koppelingen. Bij wagons met enkele assen en geleidende koppelingen heb ik de storing niet, bij wagons met wielstellen zonder geleidende koppelingen heb ik de storing ook niet. Ik heb de trein inmiddels wagon voor wagon geprobeerd. Daarbij onstaat een storing vanaf een rijtuig met sleepcontact, als daar 1 andere wagon aan gekoppeld is......... En dan ook nog eens de ene keer wel en de andere keer niet.

Magic !

Ik ben benieuwd of ik nu duidelijker ben en of je er wat mee kunt.

Groet,
Catrinus
P.S. Ik kan plaatje eventueel ook direct mailen als dat beter werkt.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2008, 12:11:02 »
Heb je de draad altijd aan de goede zijde aangesloten?

Als je bij een scheiding beide railstaven isoleert, maar de verkeerde railstaaf aansluit op je bezetmelder heb je een probleem.

Ik kom daarop doordat het lijkt dat je de lus aan de rechterzijde aan de verkeerde kant hebt aangesloten ( eerste losse blokje is aan de buitenzijde aangesloten, terwijl dit aan de binnenzijde moet zijn). Dit kan trouwens ook aan de tekening liggen.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Catrinus

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2008, 12:27:51 »

Hallo Hannes,

Dank voor je reactie. Als ik een bezetmeldpunt op Marklin K-rails maak, dan maak ik een stukje van 3 cm geisoleerde rails, door de railstaaf aan beide zijden door te frezen. Op dit stukje railstaaf zet ik dan een massacontact. Dat gaat via een draad naar de S88.
De tekening is schematisch, het geeft vooral aan hoe bedrading loopt.
Groet,
Catrinus

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2008, 12:28:25 »

Als je bij een scheiding beide railstaven isoleert, maar de verkeerde railstaaf aansluit op je bezetmelder heb je een probleem.

Ik kom daarop doordat het lijkt dat je de lus aan de rechterzijde aan de verkeerde kant hebt aangesloten ( eerste losse blokje is aan de buitenzijde aangesloten, terwijl dit aan de binnenzijde moet zijn). Dit kan trouwens ook aan de tekening liggen.

Hannes, Catrinus is een MArklin rijder, dus aan welke kant hij de S88 van de rails hij de massa-detectie aansluit is helemaal niet belangrijk. Zolang de andere niet onderbroken spoorstaaf altijd aan de common-ground verbonden is.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2008, 12:33:31 »
Hallo Hannes,

Dank voor je reactie. Als ik een bezetmeldpunt op Marklin K-rails maak, dan maak ik een stukje van 3 cm geisoleerde rails, door de railstaaf aan beide zijden door te frezen. Op dit stukje railstaaf zet ik dan een massacontact. Dat gaat via een draad naar de S88.
De tekening is schematisch, het geeft vooral aan hoe bedrading loopt.
Groet,
Catrinus
Ik snap even niet waarom je van die korte stukjes gebruikt, is het niet veel beter om bijvoorbeeld een raillengte daar voor te gebruiken?

Verder gaat het niet zozeer hoe de dradeb naar de raisl gaan, maar gaat er meer om hoe de S88 zelf is aangesloten. Is de extra aansluiting van de Massa bijvoorbeeld ook aangesloten?? Daar gaat het om. Als je dat met JA moet beantwoorden, dan MOET die verbinding NIET gemaakkt worden, dus die moet je los nemen.

Verder heb je dit probleem alleen bij de modules verder in de string, dus bij module 5 en hoger?

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 12:37:52 door Wim Ros »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2008, 12:38:31 »
Catrinus,

Je tekening is op zich duidelijk genoeg. Ik wilde vooral zeker stellen wat je met de massa-aansluitingen van de s88 hebt gedaan. Dat zijn de bussen waar een massatekentje bij staat (ziet er uit als een omgekeerde T) In deze situatie mag je op die bussen niets aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2008, 12:42:04 »
Excuus, dat je marklin rijdt, had ik er nog niet uitgehaald.  :-X :-X
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2008, 12:48:33 »
Staat toch luid een duidelijk in het startbericht. ;)

Tip bij het reageren op een onderwerp: niet alleen kijken naar wat anderen hebben gezegd, maar in ieder geval ook het startbericht lezen om te weten waar het nou precies om gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2008, 12:49:31 »
Excuus, dat je marklin rijdt, had ik er nog niet uitgehaald.  :-X :-X

Hannes uit het openings bericht

Citaat
Mijn bezetmeldpunten zijn kleine stukjes (ca. 3 cm) geisoleerde marklin K railsstaaf. De storing doet zich voor bij het bereiden van verschillende trajecten, dus niet bij een enkel bezetmeldpunt.

Mvg
Wim.

Catrinus

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2008, 17:02:15 »
Allen dank voor de reacties
Ik snap even niet waarom je van die korte stukjes gebruikt, is het niet veel beter om bijvoorbeeld een raillengte daar voor te gebruiken?
Hallo Wim,
Die korte stukjes werken op 80 plekken op mijn baan prima, dus dat ga ik niet veranderen.

Is de extra aansluiting van de Massa bijvoorbeeld ook aangesloten?? Daar gaat het om. Als je dat met JA moet beantwoorden, dan MOET die verbinding NIET gemaakkt worden, dus die moet je los nemen.
Wim, je hebt me op het goede spoor gebracht. Ik heb nog eens goed gekeken naar de gebruiksaanwijzing van de   RM DEC 88. Daar staat alleen de suggestie in om van het aard contact gebruik te maken in geval van een reed contact. Die zou ik alsnog aan een massacontact kunnen aansluiten. Verder staat erbij dat de S88 super gevoelig is voor signalen van andere stromen of spanningen. En als je te veel ingangsdraden naar de decoder hebt lopen naast elkaar, dan kan er een soort overslag plaats vinden. LDT heeft een andere decoder, de REM DEC 88 opto, die is niet gevoelig voor die storingen.

Samengevat: ik ga nu eerst digitale stroomkabels die in de buurt liggen weghalen, als dat niet helpt aarden. Als dat nog niet helpt een REM DEC 88 Opto halen.

groet,
Catrinus