Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
  

Auteur Topic: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen  (gelezen 3912 keer)

Catrinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Gepost op: 25 September 2008, 19:17:55 »
Hallo,
Ik gebruik LDT S88 bezetmelders samen met koploper. Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor, dat als ik met bepaalde rijtuigen over een bepaald traject rijdt, opeens alle bezetmelders van 2 S88 decoders zich 'spontaan'bezet gaan melden.
Terwijl er geen contact gemaakt wordt bij de bezetmelders op de rails. Het opmerkelijke is dat dit alleen gebeurt bij een  D-trein, met 4 rijtuigen met stroomgeleidende koppelingen.
Mijn bezetmeldpunten zijn kleine stukjes (ca. 3 cm) geisoleerde marklin K railsstaaf. De storing doet zich voor bij het bereiden van verschillende trajecten, dus niet bij een enkel bezetmeldpunt.

Andere treinen met stroomgeleidende koppelingen geven deze storing niet.
Die andere treinen hebben geen wagons met treinstellen. De trein met storing heb ik geinspecteerd, geen rare dingen aan de onderkant.

Waar is een S88 overgevoelig voor?? Hoe zou een dergelijke storing kunnen ontstaan?

Hartelijke groet,
Catrinus
« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 10:02:24 door Catrinus »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2008, 19:34:49 »
Waar is een S88 overgevoelig voor?? Hoe zou een dergelijke storing kunnen ontstaan?
Onterechte bezetmeldingen bij s88 kunnen ontstaan door bedradingsfouten, b.v. overbodige massaverbindingen.
Kun je uitleggen hoe je het hebt aangesloten? (liefst met een tekening)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Catrinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2008, 10:01:17 »
Gaat het bij bedradings fouten dan om de bedrading tussen rails en decoder of tussen de ene decoder en de andere? Een tekening is digitaal te ingewikkeld. Er lopen relatief veel draden tussen rails en decoder parallel, een stukje zelfs een stuk of 10 in 1 vrij losse bundel. Bovendien ook parallel aan rails. Kan dit electromagnetische velden veroorzaken?
Waarom dan geen storingen bij 10 andere treinen?
Groet
Catrinus

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2008, 10:06:13 »
Catrinus,

Het gaat er hierbij om hoe de S88 melders zijn aangesloten, Klaas vraagt je niet elk draadje te tekenen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2008, 10:10:16 »
Dat draden parallel in één bundel lopen zegt me weinig. Het gaat er in de eerste plaats om hoe het aan elkaar geknoopt is. Als het maken van een tekening te ingewikkeld is, probeer het dan in woorden te beschrijven, eventueel aan de hand van een aansluitschema in een handleiding. Ik bedoel, jij hebt het toch ook niet uit je hoofd aangesloten? Je hebt ergens een tekening van een fabrikant als basis gebruikt. Probeer dan die tekening ook als basis te gebruiken om hier te vertellen wat je hebt gemaakt.

Nog even een vraag over wat je in je eerste bericht schreef. Daar gaat het over "wagons met treinstellen". Wat bedoel je daar mee?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Catrinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2008, 11:41:54 »
Dag Klaas en Wim,

Als het goed is zie je via deze link een plaatje van de situatie.
(Ik heb het idee dat dit nog beter kan, maar dat terzijde). De rode lijnen die je ziet zijn draden tussen bezetmeldpunten en de S88. De S88 is het bruine rechthoekje links.

De S88 is de laatste van 5 S88's, die met een kabel van 2,5 meter gekoppeld aan S88 nr 4. Kabels zijn officiele kabels. Die 4e S88 zit met een kabel van 1,5 meter aan S88 nr 3. De S88 3,2 en 1 zitten met korte kabeltjes achter elkaar.

Nog even een vraag over wat je in je eerste bericht schreef. Daar gaat het over "wagons met treinstellen". Wat bedoel je daar mee?
Ik bedoelde hier wagons met wielstellen met geleidende koppelingen. Bij wagons met enkele assen en geleidende koppelingen heb ik de storing niet, bij wagons met wielstellen zonder geleidende koppelingen heb ik de storing ook niet. Ik heb de trein inmiddels wagon voor wagon geprobeerd. Daarbij onstaat een storing vanaf een rijtuig met sleepcontact, als daar 1 andere wagon aan gekoppeld is......... En dan ook nog eens de ene keer wel en de andere keer niet.

Magic !

Ik ben benieuwd of ik nu duidelijker ben en of je er wat mee kunt.

Groet,
Catrinus
P.S. Ik kan plaatje eventueel ook direct mailen als dat beter werkt.



Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2008, 12:11:02 »
Heb je de draad altijd aan de goede zijde aangesloten?

Als je bij een scheiding beide railstaven isoleert, maar de verkeerde railstaaf aansluit op je bezetmelder heb je een probleem.

Ik kom daarop doordat het lijkt dat je de lus aan de rechterzijde aan de verkeerde kant hebt aangesloten ( eerste losse blokje is aan de buitenzijde aangesloten, terwijl dit aan de binnenzijde moet zijn). Dit kan trouwens ook aan de tekening liggen.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Catrinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2008, 12:27:51 »
Heb je de draad altijd aan de goede zijde aangesloten?

Hallo Hannes,

Dank voor je reactie. Als ik een bezetmeldpunt op Marklin K-rails maak, dan maak ik een stukje van 3 cm geisoleerde rails, door de railstaaf aan beide zijden door te frezen. Op dit stukje railstaaf zet ik dan een massacontact. Dat gaat via een draad naar de S88.
De tekening is schematisch, het geeft vooral aan hoe bedrading loopt.
Groet,
Catrinus


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2008, 12:28:25 »
Heb je de draad altijd aan de goede zijde aangesloten?

Als je bij een scheiding beide railstaven isoleert, maar de verkeerde railstaaf aansluit op je bezetmelder heb je een probleem.

Ik kom daarop doordat het lijkt dat je de lus aan de rechterzijde aan de verkeerde kant hebt aangesloten ( eerste losse blokje is aan de buitenzijde aangesloten, terwijl dit aan de binnenzijde moet zijn). Dit kan trouwens ook aan de tekening liggen.

Hannes, Catrinus is een MArklin rijder, dus aan welke kant hij de S88 van de rails hij de massa-detectie aansluit is helemaal niet belangrijk. Zolang de andere niet onderbroken spoorstaaf altijd aan de common-ground verbonden is.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2008, 12:33:31 »
Hallo Hannes,

Dank voor je reactie. Als ik een bezetmeldpunt op Marklin K-rails maak, dan maak ik een stukje van 3 cm geisoleerde rails, door de railstaaf aan beide zijden door te frezen. Op dit stukje railstaaf zet ik dan een massacontact. Dat gaat via een draad naar de S88.
De tekening is schematisch, het geeft vooral aan hoe bedrading loopt.
Groet,
Catrinus
Ik snap even niet waarom je van die korte stukjes gebruikt, is het niet veel beter om bijvoorbeeld een raillengte daar voor te gebruiken?

Verder gaat het niet zozeer hoe de dradeb naar de raisl gaan, maar gaat er meer om hoe de S88 zelf is aangesloten. Is de extra aansluiting van de Massa bijvoorbeeld ook aangesloten?? Daar gaat het om. Als je dat met JA moet beantwoorden, dan MOET die verbinding NIET gemaakkt worden, dus die moet je los nemen.

Verder heb je dit probleem alleen bij de modules verder in de string, dus bij module 5 en hoger?

Mvg
Wim.



« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 12:37:52 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2008, 12:38:31 »
Catrinus,

Je tekening is op zich duidelijk genoeg. Ik wilde vooral zeker stellen wat je met de massa-aansluitingen van de s88 hebt gedaan. Dat zijn de bussen waar een massatekentje bij staat (ziet er uit als een omgekeerde T) In deze situatie mag je op die bussen niets aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2008, 12:42:04 »
Excuus, dat je marklin rijdt, had ik er nog niet uitgehaald.  :-X :-X
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2008, 12:48:33 »
Staat toch luid een duidelijk in het startbericht. ;)

Tip bij het reageren op een onderwerp: niet alleen kijken naar wat anderen hebben gezegd, maar in ieder geval ook het startbericht lezen om te weten waar het nou precies om gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2008, 12:49:31 »
Excuus, dat je marklin rijdt, had ik er nog niet uitgehaald.  :-X :-X

Hannes uit het openings bericht

Citaat
Mijn bezetmeldpunten zijn kleine stukjes (ca. 3 cm) geisoleerde marklin K railsstaaf. De storing doet zich voor bij het bereiden van verschillende trajecten, dus niet bij een enkel bezetmeldpunt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Catrinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: bezetmelders op tilt door trein met stroomgeleidende koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2008, 17:02:15 »
Allen dank voor de reacties
Ik snap even niet waarom je van die korte stukjes gebruikt, is het niet veel beter om bijvoorbeeld een raillengte daar voor te gebruiken?
Hallo Wim,
Die korte stukjes werken op 80 plekken op mijn baan prima, dus dat ga ik niet veranderen.

Is de extra aansluiting van de Massa bijvoorbeeld ook aangesloten?? Daar gaat het om. Als je dat met JA moet beantwoorden, dan MOET die verbinding NIET gemaakkt worden, dus die moet je los nemen.
Wim, je hebt me op het goede spoor gebracht. Ik heb nog eens goed gekeken naar de gebruiksaanwijzing van de   RM DEC 88. Daar staat alleen de suggestie in om van het aard contact gebruik te maken in geval van een reed contact. Die zou ik alsnog aan een massacontact kunnen aansluiten. Verder staat erbij dat de S88 super gevoelig is voor signalen van andere stromen of spanningen. En als je te veel ingangsdraden naar de decoder hebt lopen naast elkaar, dan kan er een soort overslag plaats vinden. LDT heeft een andere decoder, de REM DEC 88 opto, die is niet gevoelig voor die storingen.

Samengevat: ik ga nu eerst digitale stroomkabels die in de buurt liggen weghalen, als dat niet helpt aarden. Als dat nog niet helpt een REM DEC 88 Opto halen.

groet,
Catrinus