Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:39
booster vraag door Ronald Halma
Vandaag om 11:45:07
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:44:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 11:36:37
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 76443 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #105 Gepost op: 04 January 2009, 13:31:52 »
Ik vind dat Jos goed bezig is. Ik herken heel goed de wens om alles te willen weergeven dat bij station Maastricht en omstreken (  ;) ) hoort.

Jos is nu in de planfase, dus hij kan alle kanten nog op. Dat hij zo natuurgetrouw mogelijk alle sporen wil plaatsen die er liggen, om zo de werkelijkheid geen geweld aan te willen doen, kan ik ook begrijpen.

Maar Jos, je zal wel moeten luisteren naar alle tips om het plan haalbaar te maken, en dat is schrappen en concessies doen.

Schrappen: ongeveer eenderde van alle sporen en de helft van je schaduwstationsporen.

Concessies: aan alles, zowel de gebouwen als de lengte en breedte van het hele traject.

Er bestaat geen commissie die jou op het matje roept en je een standje geeft na het terplekke gecontroleerd te hebben, dat de boel niet klopt.

Dus durf te schrappen en te reduceren.
Ik heb al een trein

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #106 Gepost op: 04 January 2009, 13:34:56 »
Beste dirk.

Het hele stationsgedeelte is 3 meter, al wat daarbuiten valt is niet zichtbaar.

Jos.

Dat het nu zichtbaar is of niet, je zal minstens 7 meter nodig hebben en dan gaat het nogal onrealistisch uitzien. Dan spreken we nog niet wat  je sporen en wissels gaan kosten.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #107 Gepost op: 04 January 2009, 13:52:08 »

als je dan nog een halte(tje) wil kan je aan weerszijden van de overweg een perron plaatsen.
zoiets:
---------------------|....|
========================
========================
                          |....|-----------------

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #108 Gepost op: 04 January 2009, 15:06:20 »
het is geen overweg,maar een dubbele tunnel.spoor gaat boven langs in het talud.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #109 Gepost op: 04 January 2009, 16:23:26 »
sorry, ik dacht dat het een overweg was  ;D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #110 Gepost op: 04 January 2009, 16:30:04 »
Sterker nog, waarom per se een station? Verderop ligt de prachtige omgeving van Geulle. Een gezellig dorpje en iets hoger tegen de helling aan ligt de spoorlijn in een grote boog. Ideaal voorbeeld voor een modelbaan! En de materieelcollectie van Jos past er perfect bij.

Eventjes snel (!) uitgetekend hoe zoiets eruit zou gaan zien. ...

... Fiddleyard als onzichbare opstelruimte, neemt minder ruimte in dan een schaduwstation met wisselstraat.

Ik zou het wel weten als ik Jos was ;)

Dit begrijp ik niet helemaal. Ik vind ook dat dit een draad binnen een draad begint te worden. Jos vraagt hier absoluut niet naar.

Is het niet beter dat jij dit plan zelf indient onder baanplannen? Plus bijbehorende reacties? Dit gaat dus niet meer over de baan van Jos.
Ik heb al een trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17889
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #111 Gepost op: 04 January 2009, 16:49:32 »
Precies Huub.... Dit heeft helemaal niets met Jos zijn plannen te maken. Sterker nog, het wijkt compleet af van wat Jos wil!

Dus Bastiaan en consorten; start uw eigen draadje ;) Dat komt Jos zijn draadje zeker ten goede.

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #112 Gepost op: 04 January 2009, 20:05:31 »
Uithuilen en opnieuw beginnen in schaal N ?

 ;)

FF zonder dollen, ik vind het een bijzonder ambitieus plan maar ik begin me ook af te vragen of je niet teveel wilt op een te kleine ruimte.
Iemand had trouwens de opmerking om maar bijv. de helft van het station te bouwen (vanaf de voorkant gezien alleen de linkerhelft) om daarmee meer ruimte te krijgen in je sporenplan.
Ik heb daar vlgs mij nog geen antwoord op gezien.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #113 Gepost op: 04 January 2009, 20:13:18 »
Sterker nog, waarom per se een station? Verderop ligt de prachtige omgeving van Geulle. Een gezellig dorpje en iets hoger tegen de helling aan ligt de spoorlijn in een grote boog. Ideaal voorbeeld voor een modelbaan! En de materieelcollectie van Jos past er perfect bij.



Beste Bastiaan.

In het begin heb ik ook overwogen om de boog bij Geule te nemen.
Mijn materieel past er zeker perfect bij.
Maar om alleen maar de treinen over de berg op en neer te zien rijden, dat is niet echt mijn ding.

Daarom is de keuze op een kopstation in Zuid-Limburg gevallen.
En dat is dus Maastricht.

En ik zocht ook een enorme uitdaging om te bouwen, iets dat praktisch onmogelijk lijkt.
Sommige hier zeiden al dat dit onmogelijk is wat ik wil, maar dat is voor mij juist een uitdaging.
Net zo als het LRT project, dit project is nu inmiddels in een vergevorderd stadium.

En dus een ding weet ik nu wel, dat ik bij de uiteindelijke bouw voor een aantal verrassingen en problemen kan komen te staan.
En dat is nu juist voor mij de uitdaging om die op te lossen.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #114 Gepost op: 04 January 2009, 20:20:14 »
FF zonder dollen, ik vind het een bijzonder ambitieus plan maar ik begin me ook af te vragen of je niet teveel wilt op een te kleine ruimte.
Iemand had trouwens de opmerking om maar bijv. de helft van het station te bouwen (vanaf de voorkant gezien alleen de linkerhelft) om daarmee meer ruimte te krijgen in je sporenplan.
Ik heb daar vlgs mij nog geen antwoord op gezien.

Ik had die nog niet eens gezien, sorry.

Maar als antwoord hier op zeg ik:

het sporenplan op het noordelijk emplacement is niet zo belangijk.

Het gaat meer om de directe omgeving om het stationsgebouw en de perrons, die enorm ingekort zijn.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #115 Gepost op: 05 January 2009, 20:06:59 »
Er is weer iets in de planning veranderd.

Het grote schaduwstation is helemaal opnieuw geschetst.
Hierdoor zijn de opstelsporen in het schaduwstation aanzienlijk langer geworden.

En het aantal sporen is gereduceert van 25 naar 20.






Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #116 Gepost op: 05 January 2009, 20:16:11 »
zucht........
en 11 wissels van 25 cm achter elkaar = ???  ::)
Mvg Marty,

Lvdwerf

  • Gast
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #117 Gepost op: 05 January 2009, 20:17:00 »
ik weet niet of je er aan twee kanten bij kan maar 90 cm ga je never nooit niet halen als je achterin wat moet pakken.

jakop

  • Gast
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #118 Gepost op: 05 January 2009, 20:17:22 »
Jos, dit kan niet!!!
Je tekent 11 wissels achter elkaar in het rechter schaduwstation.
Dat is bij Märklin K-rail (waar ik mee werk) al zeker 1,7 m'!!!
Tel daar die 80 cm van de stationsplaat bij op en je zit al op 2,5 m'.
Dan zit er dus bij een ruimte van 2,65 m' precies 15 cm spoor achter de laatste wissel.

Dit gaat alleen maar lukken als je op schaal gaat tekenen of met een spoor-tekenprogramma zoals bv. winrail o.i.d.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #119 Gepost op: 05 January 2009, 20:18:55 »
@ jakop.
Dat klopt helemaal.
Bij nader inzien klopt dat.
Ik laat de latse 2 korte sporen vervallen, zodat er nog 18 overblijven.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 20:29:42 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)