Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 76464 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #90 Gepost op: 04 January 2009, 00:44:59 »
Ja maar in paint kan je nooit mooi een echte boog tekenen en geeft meestal verkeerde indruk. In programma's zoals autocad, sketchup, microstation zou het nog wel gaan maar programma's zoals winrail, wintrack, anyrail zijn goed daarvoor en je zou misschien kunnen exporteren naar een bepaald formaat en dan bv bij een printshop laten printen (formaatje A0) of als je bij een bedrijf werkt daar.

Je zou eerst een goede tekening kunnen maken van afmetingen van je plek waar je modelbaan komt. Daarna kan je je station er in tekenen en vervolgens kijken van hoe je je schaduwstation er in kunt plannen (keerlus met schaduwstation, spiraal etc).

mvg,

Matthijs

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #91 Gepost op: 04 January 2009, 00:47:56 »
Heb dit draadje twee keer overlopen en ik lees dat je je perrons een lengte van 3 meter wil geven. Aan de linkse kant zal je ongeveer met de bocht en de paar wissels 1 meter nodig hebben, aan de rechtse kant vrees ik dat het minstens 3 meter is (als je er mee toekomt) voor je aan je perron bent. Ik weet niet hoe groot je kamer/zolder is maar:
Een klein rekensommetje
=> 3+1+3= minstens 7 meter breed, als ik die tekening zie dan zou ik dat op minsten 10 meter maken en hopen dat ik het daar dan op kan krijgen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #92 Gepost op: 04 January 2009, 00:59:55 »
Beste dirk.

Het hele stationsgedeelte is 3 meter, al wat daarbuiten valt is niet zichtbaar.

Het langste perron is 4 a/b en dat is 2,50


Maar ik zal er morgen eens naar kijken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #93 Gepost op: 04 January 2009, 01:34:32 »
Voor de aardigheid heb ik de wisselstraat van het rechtse schaduwstation eens uitgetekend in Profirail. Het getekende stuk is van boven tot onder 2,88 meter, en dan zijn de opstelsporen nog niet eens op lengte...

Reinier

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #94 Gepost op: 04 January 2009, 02:15:39 »
@ Reinier.

Bedankt voor het uittekenen.
Ik heb nu een overzicht van hoe en wat.

En dat die buitenste sporen vrij kort uitvallen is geen enkel probleem.
Want daar komen alleen maar 2 delige treinstellen te staan zoals de Plan V, Lint, Talent e.d.

Er zijn maar 6 treinen die een lengte van 6 tot 7 bakken hebben.
En ook nog wat treinstellen van 3 tot 4 bakken.

Maar ik zie wel dat dat kruis behoorlijk in de weg ligt.
Mischien kan ik dat beter onder de brug plaatsen, als dat nog mogelijk zou zijn.

Ik zal er aan gaan werken, en kijken waar het schip strand.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jo Heuschkiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #95 Gepost op: 04 January 2009, 02:36:04 »
Hallo Jos,

Ik heb ooit eens in WinRail de wisselstraat van Maastricht gedeeltelijk getekend.  Mijn rail-systeem is Roco-line en mijn voorbeeld was een foto vanuit de oude Post-T en een railplan, dat ik ooit eens gekregen heb, maar nu helaas kwijt ben.  Met name heb ik grote concessies gedaan bij de lengte van de sporen.

Enige uitleg, omdat er geen tekst in het plaatje staat.
(Ik neem aan, dat je ter plaatse enigszins bekend bent ?)
- Voor de oriëntatie : Rechts is ZUID en links is NOORD
- Rechtsonder ligt het stationsgebouw.
- Sporen naar rechts gaan naar Randwijk / Luik
- Het overloopwissel rechts ligt vóór de overweg bij de Koepelkerk
- Linksonder het spoor naar de brug over de Maas en de sporen naar de werkplaats
- Linksboven de sporen naar resp. Meerssen en Bunde

Deze tekening geeft een benodigde lengte aan van links naar rechts van bijna 10 meter in H0 !!!!!
- Bovenin ontbreken nog de opstelsporen langs de Meerssenerweg, dus de breedte kan ik niet aangeven, omdat de wisselstraten links en rechts hiervan nog ontbreken.

Al met al denk ik, dat als je het stationsgebouw wil nabouwen (ook al doe je daarbij concessies !) je nooit en te nimmer een sporenplan kunt aanleggen, dat enigszins de werkelijkheid benaderd.
Dus je drukmaken over dat kruiswissel is wel het minste probleem !

Toch wens ik je veel succes met het nabouwen van het gebouw, want dat alleen al is een hele opgave !!!

M.vr.gr.
Jo
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #96 Gepost op: 04 January 2009, 10:30:22 »
@ Jo.

Ik ben ter plaatse redelijk goed bekend.
En ik ga dan ook niet de hele wisselstraat tot in detail namaken (Wordt veel te lang)
Ik ben me er ook van bewust dat het totale railplan veel te groot is.
Ik heb vooral in de lengte van de perrons de nodige concessies gedaan.

Hier onder volgt een klien opsomming van de concessies.

Spoor 4 & 5 A worden net zo lang dat er net een 3 delig treintel op kan.
Spoor 4 & 5 B worden net zo lang dat er 6 bakken ICK en 2 loc's op kunnen
Spoor 6 wordt even lang als spoor 4 & 5 samen in hun geheel
Spoor 1 & 3 worden net zo lang dat er 6 ICRm bakken en 1 loc op kan
Spoor 2 wordt net zo lang dat er een 6 delige V-IRM op kan.

Naast spoor 5 komen 2 opstelsporen en 1 passeerspoor voor goederenmaterieel te liggen.

De opstelsporen wat hiernaast liggen worden daar ook op aangepast.
Dus dat komt er op neer dat het hele perron gedeelte (na bijstelling) 2,25 Meter wordt
Zo blijft tussen het noordelijk einde van het perron en de noorderbrug 75 centimeter over om alles bij elkaar te laten komen op 4 sporen, die onder uit het zicht, onder de noorderbrug nog eens gehalveerd worden naar 2 sporen, waarna direct een vrij scherpe bocht naar rechts het grote schaduwstation in gaat.

Daarbij komt dat het stationsgebouw maar voor 3 kwart wordt weergegeven.

aan de luikse kant verdwijnen 3 sporen in de wand om via een scherpe bocht weer op het kleine schaduwstation uit te komen

Dat is het gedeelte wat voor zover vastligt

Ik ben er alleen niet uit hoe ik het grote schaduwstation moet gaan weergeven, want dat worden (na bijstelling) maar 20 sporen.

Het is alleen te hopen dat het een beetje realistisch gaat overkomen.



Even een kleine voetnoot:
Nagenoeg al mijn rijtuigen en treinstellen zijn in de lengte 1:100, op enkele uitzonderingen na.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2009, 10:39:54 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #97 Gepost op: 04 January 2009, 10:43:05 »
Het is alleen te hopen dat het een beetje realistisch gaat overkomen.

Wat denk je zelf Jos?
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #98 Gepost op: 04 January 2009, 10:47:15 »
Uhhh, effe denken.

3 kwart stationsgebouw, perrons  anderhalve keer verkort.
Wisselstraat bijna 5 keer verkort.

Eigenlijk niet, ;D ;D ;D ;D ;D
Het kan er mee door denk ik ;) ;)

Maar even zonder onzin, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #99 Gepost op: 04 January 2009, 11:09:04 »
Jos, hier scherp naar rechts de meerssenerweg op en het moet lukken. ;)


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #100 Gepost op: 04 January 2009, 11:28:31 »
En dat die buitenste sporen vrij kort uitvallen is geen enkel probleem.
Want daar komen alleen maar 2 delige treinstellen te staan zoals de Plan V, Lint, Talent e.d.

In het getekende voorbeeld is de opstellengte op het linkse spoor nog 0, dus daar past zelfs geen Lint. Ik bedoelde dus eigenlijk dat het complex nog een stuk langer zal worden dan de 2.88 die het nu is. Overigens valt er wel het een en ander aan te verbeteren, de wisselstraat kan namelijk best korter, als je meer wissels naast elkaar legt ipv achter elkaar.

Maar verder wilde ik eigenlijk met het voorbeeld zeggen dat ik denk dat je je heel erg vergist in de ruimte die wisselstraten en bogen innemen. De tekeningen in Paint en de grote tekeningen op papier zetten je enorm op het verkeerde ben, zolang je geen rekening houdt met de werkelijke maatvoering van de wissels.
Reinier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17894
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #101 Gepost op: 04 January 2009, 11:57:37 »
Citaat
Maar verder wilde ik eigenlijk met het voorbeeld zeggen dat ik denk dat je je heel erg vergist in de ruimte die wisselstraten en bogen innemen. De tekeningen in Paint en de grote tekeningen op papier zetten je enorm op het verkeerde ben, zolang je geen rekening houdt met de werkelijke maatvoering van de wissels.

Wat we gisteravond al geprobeerd hebben uit te leggen.... ::):

Jos, koop deze week lekker een goed tekenprogramma (Anyrail, Winrail of weet ik wat) die verschillende mensen hier al genoemd hebben, en ga daar eens mee aan de slag. Het zal je verbazen hoeveel van wat jij wilt niet kan.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #102 Gepost op: 04 January 2009, 12:18:00 »
Ja maar in paint kan je nooit mooi een echte boog tekenen en geeft meestal verkeerde indruk.
Ook mooie goed ogende bogen op schaal tekenen gaat prima met paint, je moet alleen weten hoe, maar het kan prima.

Jos, word het langzaam aan toch niet een idee om eens naar stations te kijken die net even wat kleiner zijn?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #103 Gepost op: 04 January 2009, 12:49:32 »
    Met een lineaal, papier een potlood en een passer kom je ook heel ver.
  Een catalogus van een firma als Roco voor de wissel-en railmaten is ook makkelijk.
Teken het eens uit in schaal 1:10 .
 O ja, en zeker ook een gummetje.  ;D
 En niet smokkelen!
  Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #104 Gepost op: 04 January 2009, 13:16:09 »
Jos, word het langzaam aan toch niet een idee om eens naar stations te kijken die net even wat kleiner zijn?

Sterker nog, waarom per se een station? Verderop ligt de prachtige omgeving van Geulle. Een gezellig dorpje en iets hoger tegen de helling aan ligt de spoorlijn in een grote boog. Ideaal voorbeeld voor een modelbaan! En de materieelcollectie van Jos past er perfect bij.

Eventjes snel (!) uitgetekend hoe zoiets eruit zou gaan zien.



Fiddleyard als onzichbare opstelruimte, neemt minder ruimte in dan een schaduwstation met wisselstraat.

Ik zou het wel weten als ik Jos was ;)