Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aansluiten wissels Fleischmann door bask185
Vandaag om 23:41:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 23:16:27
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
Vandaag om 22:57:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:18:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 22:07:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:51:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door NL-modelspoor
Vandaag om 21:48:20
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 21:44:16
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:39:37
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
Vandaag om 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:30:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
Vandaag om 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
Vandaag om 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 78647 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #105 Gepost op: 04 January 2009, 13:31:52 »
Ik vind dat Jos goed bezig is. Ik herken heel goed de wens om alles te willen weergeven dat bij station Maastricht en omstreken (  ;) ) hoort.

Jos is nu in de planfase, dus hij kan alle kanten nog op. Dat hij zo natuurgetrouw mogelijk alle sporen wil plaatsen die er liggen, om zo de werkelijkheid geen geweld aan te willen doen, kan ik ook begrijpen.

Maar Jos, je zal wel moeten luisteren naar alle tips om het plan haalbaar te maken, en dat is schrappen en concessies doen.

Schrappen: ongeveer eenderde van alle sporen en de helft van je schaduwstationsporen.

Concessies: aan alles, zowel de gebouwen als de lengte en breedte van het hele traject.

Er bestaat geen commissie die jou op het matje roept en je een standje geeft na het terplekke gecontroleerd te hebben, dat de boel niet klopt.

Dus durf te schrappen en te reduceren.
Ik heb al een trein

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #106 Gepost op: 04 January 2009, 13:34:56 »
Beste dirk.

Het hele stationsgedeelte is 3 meter, al wat daarbuiten valt is niet zichtbaar.

Jos.

Dat het nu zichtbaar is of niet, je zal minstens 7 meter nodig hebben en dan gaat het nogal onrealistisch uitzien. Dan spreken we nog niet wat  je sporen en wissels gaan kosten.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #107 Gepost op: 04 January 2009, 13:52:08 »

als je dan nog een halte(tje) wil kan je aan weerszijden van de overweg een perron plaatsen.
zoiets:
---------------------|....|
========================
========================
                          |....|-----------------

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #108 Gepost op: 04 January 2009, 15:06:20 »
het is geen overweg,maar een dubbele tunnel.spoor gaat boven langs in het talud.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #109 Gepost op: 04 January 2009, 16:23:26 »
sorry, ik dacht dat het een overweg was  ;D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #110 Gepost op: 04 January 2009, 16:30:04 »
Sterker nog, waarom per se een station? Verderop ligt de prachtige omgeving van Geulle. Een gezellig dorpje en iets hoger tegen de helling aan ligt de spoorlijn in een grote boog. Ideaal voorbeeld voor een modelbaan! En de materieelcollectie van Jos past er perfect bij.

Eventjes snel (!) uitgetekend hoe zoiets eruit zou gaan zien. ...

... Fiddleyard als onzichbare opstelruimte, neemt minder ruimte in dan een schaduwstation met wisselstraat.

Ik zou het wel weten als ik Jos was ;)

Dit begrijp ik niet helemaal. Ik vind ook dat dit een draad binnen een draad begint te worden. Jos vraagt hier absoluut niet naar.

Is het niet beter dat jij dit plan zelf indient onder baanplannen? Plus bijbehorende reacties? Dit gaat dus niet meer over de baan van Jos.
Ik heb al een trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18105
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #111 Gepost op: 04 January 2009, 16:49:32 »
Precies Huub.... Dit heeft helemaal niets met Jos zijn plannen te maken. Sterker nog, het wijkt compleet af van wat Jos wil!

Dus Bastiaan en consorten; start uw eigen draadje ;) Dat komt Jos zijn draadje zeker ten goede.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #112 Gepost op: 04 January 2009, 20:05:31 »
Uithuilen en opnieuw beginnen in schaal N ?

 ;)

FF zonder dollen, ik vind het een bijzonder ambitieus plan maar ik begin me ook af te vragen of je niet teveel wilt op een te kleine ruimte.
Iemand had trouwens de opmerking om maar bijv. de helft van het station te bouwen (vanaf de voorkant gezien alleen de linkerhelft) om daarmee meer ruimte te krijgen in je sporenplan.
Ik heb daar vlgs mij nog geen antwoord op gezien.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #113 Gepost op: 04 January 2009, 20:13:18 »
Sterker nog, waarom per se een station? Verderop ligt de prachtige omgeving van Geulle. Een gezellig dorpje en iets hoger tegen de helling aan ligt de spoorlijn in een grote boog. Ideaal voorbeeld voor een modelbaan! En de materieelcollectie van Jos past er perfect bij.



Beste Bastiaan.

In het begin heb ik ook overwogen om de boog bij Geule te nemen.
Mijn materieel past er zeker perfect bij.
Maar om alleen maar de treinen over de berg op en neer te zien rijden, dat is niet echt mijn ding.

Daarom is de keuze op een kopstation in Zuid-Limburg gevallen.
En dat is dus Maastricht.

En ik zocht ook een enorme uitdaging om te bouwen, iets dat praktisch onmogelijk lijkt.
Sommige hier zeiden al dat dit onmogelijk is wat ik wil, maar dat is voor mij juist een uitdaging.
Net zo als het LRT project, dit project is nu inmiddels in een vergevorderd stadium.

En dus een ding weet ik nu wel, dat ik bij de uiteindelijke bouw voor een aantal verrassingen en problemen kan komen te staan.
En dat is nu juist voor mij de uitdaging om die op te lossen.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #114 Gepost op: 04 January 2009, 20:20:14 »
FF zonder dollen, ik vind het een bijzonder ambitieus plan maar ik begin me ook af te vragen of je niet teveel wilt op een te kleine ruimte.
Iemand had trouwens de opmerking om maar bijv. de helft van het station te bouwen (vanaf de voorkant gezien alleen de linkerhelft) om daarmee meer ruimte te krijgen in je sporenplan.
Ik heb daar vlgs mij nog geen antwoord op gezien.

Ik had die nog niet eens gezien, sorry.

Maar als antwoord hier op zeg ik:

het sporenplan op het noordelijk emplacement is niet zo belangijk.

Het gaat meer om de directe omgeving om het stationsgebouw en de perrons, die enorm ingekort zijn.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #115 Gepost op: 05 January 2009, 20:06:59 »
Er is weer iets in de planning veranderd.

Het grote schaduwstation is helemaal opnieuw geschetst.
Hierdoor zijn de opstelsporen in het schaduwstation aanzienlijk langer geworden.

En het aantal sporen is gereduceert van 25 naar 20.






Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #116 Gepost op: 05 January 2009, 20:16:11 »
zucht........
en 11 wissels van 25 cm achter elkaar = ???  ::)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Lvdwerf

  • Gast
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #117 Gepost op: 05 January 2009, 20:17:00 »
ik weet niet of je er aan twee kanten bij kan maar 90 cm ga je never nooit niet halen als je achterin wat moet pakken.

jakop

  • Gast
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #118 Gepost op: 05 January 2009, 20:17:22 »
Jos, dit kan niet!!!
Je tekent 11 wissels achter elkaar in het rechter schaduwstation.
Dat is bij Märklin K-rail (waar ik mee werk) al zeker 1,7 m'!!!
Tel daar die 80 cm van de stationsplaat bij op en je zit al op 2,5 m'.
Dan zit er dus bij een ruimte van 2,65 m' precies 15 cm spoor achter de laatste wissel.

Dit gaat alleen maar lukken als je op schaal gaat tekenen of met een spoor-tekenprogramma zoals bv. winrail o.i.d.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #119 Gepost op: 05 January 2009, 20:18:55 »
@ jakop.
Dat klopt helemaal.
Bij nader inzien klopt dat.
Ik laat de latse 2 korte sporen vervallen, zodat er nog 18 overblijven.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 20:29:42 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)