Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 19:07:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 45519 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #30 Gepost op: 15 September 2008, 14:38:00 »
Ik begin het idee te krijgen dat je iets verkeerd aansluit. 5 foute wissels lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Kun je eens tekeken hoe je de wissel aansluit. Misschien dat het dan duidelijker wordt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Lvdwerf

  • Gast
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #31 Gepost op: 15 September 2008, 14:44:03 »
En wellicht ook hoe ze in de baan liggen? dan kunnen we daar misschien iets uithalen.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #32 Gepost op: 15 September 2008, 14:46:31 »
Heel simpel als test heb ik ze als volgt aangesloten:

Zie de 2 gele lijntjes

Zonder baan is er al kortsluiting... dus laten we de rest er nog maar even niet bijhalen... komt later wel als we dit probleem op hebben kunnen lossen.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #33 Gepost op: 15 September 2008, 14:50:23 »
hmmmm magisch, en op deze manier geeft ie rechtdoor geen sluiting en afbuigend wel??

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #34 Gepost op: 15 September 2008, 15:20:20 »
Misschien het volgende aan de hand:

De Electrofrog wissels krijegen bij een losse wissel de stroom op het puntstuk vis de lipjes die tegen de wisseltongen aandrukken.
Wanneer bij het omzetten de ene wisseltong nog niet los van zijn lip en de andere wisseltong al contact maakt.......  kortsluiting.

Even testen: zet de wissel in de afbuigende stand. Sluit de spanning aan.
Kortsluiting of niet??
Kortsluiting: groter probleem.
Geen kortsluiting: zet de wissel nu met aangesloten spanning op de rechtdoor stand. Kortsluiting ?? Zie mogelijke oorzaak. Geen kortsluiting: des te beter, maar als je de wissel dan weer in afbuigen zet ??

Mogelijk zitten de tongen wat los op de wisselsteller vast, dus met speling, dus kan dan bovengenoemd probleem optreden.
(Overigens ben ik dit niet gewend van Peco)

Maarten.


r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #35 Gepost op: 15 September 2008, 15:40:13 »
de veertjes zitten er nog netjes in en ga met een "tik" over. Er is dus geen sprake van dat ze los zitten. Wanneer de wissel in afbuigende stand staat en ik de stroom erop zet is er direct kortsluiting.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #36 Gepost op: 15 September 2008, 15:50:06 »
Roon,

Idee:
Neem je wissels eens mee naar de railclub komende woensdag. Laat ze daar eens testen met een normale analoge trafo (Die hebben ze daar vast wel) (En ik ken de mensen daar niet, maar die zullen ook vast wel behulpzaam genoeg zijn mag ik aannemen) En test de wissels dan eens met een analoge trafo en eventueel een multiemeter als ze die daar ook hebben... Ik denk eerlijk gezegt namelijk niet dat de "fout" in de wissels zitten...

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #37 Gepost op: 15 September 2008, 16:11:12 »
Ga ik woensdag zeker even proberen. Laat natuurlijk hier het resultaat weten ook als ik de fout blijk te zijn.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #38 Gepost op: 15 September 2008, 16:48:46 »
Dan weet ik het ook niet. Behalve dat digitaal nogal gevoelig is voor (ook minime) kortsluitingen.
Dus op naar de club ermee, ik ben heel benieuwd naar de uitslag.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #39 Gepost op: 15 September 2008, 17:24:33 »
Zo te zien sluit je het goed aan.
Dat "groene" draadje vind ik wel intrigerend. Op de foto's te zien dient het om de 4 onderdelen van het puntstuk elektrisch aan elkaar te verbinden. Dat het via de zijkant loopt is volgens mij alleen maar omdat dat een makkelijke route is. Maar het zou kunnen dat het daar ongewenst contact maakt met de doorgaande spoorstaaf.
Wat ook nog kan -maar dat kan ik op de foto's niet zien- dat ter hoogte van de tongscharnieren er een ongewenste verbinding is tussen de doorgaande staaf en het centrale deel. En met het centrale deel bedoel ik dan het geheel van puntstuk en tongen, want dat hoort elektrisch allemaal aan elkaar te zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #40 Gepost op: 15 September 2008, 17:32:04 »
om niet te hoeven wachten tot aankomende woensdag zal ik eens wat batterijen opzoeken voor mijn camera. Weet zeker dat ik het daarmee goed in beeld moet kunnen krijgen. 

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #41 Gepost op: 15 September 2008, 20:48:22 »
Raad eens met wie jullie hebben zitten overleggen deze middag "HET PROBLEEM". Ja ik dus....

Vanavond op zoek gegaan naar een paar batterijen om foto's te kunnen maken, maar niets kunnen vinden... Toen maar een paar met mijn telefoon een paar foto's gemaakt. Zat na te denken over wat jullie allemaal gepost hebben deze middag en heb de post er nog maar eens bijgepakt. Post voor post heb ik alle tips doorlopen. Tot ik tot een hele stomme conclusie kwam, een punt waaraan je aan jezelf begint te twijfelen, een moment dat er door je hoofd spookt ben jij wel klaar voor deze maatschappij... nu weer even serieus (mijn fout is al lomp genoeg).

Stroom gepakt aangesloten zoals op de foto met de twee gele lijntjes... stroom erop en de wissel stond recht. Wissel omgezet... wissel weer omgezet... huh... hoe kan dat nou?.... weer wissel omgezet... nog een keer, nog een keer... kortsluiting is er niet :S
Dan stroom op de meter baan die ik nu heb gezet, maar een keer vanaf de andere kant. Drie wissels zitten er in die meter nog maar eens proberen... 2 zitten er in de rijrichting en 1 tegenovergesteld.

Eerste wissel omgezet, en nog een keer... geen kortsluiting
Tweede wissel omgezet, en nog een keer... geen kortsluiting
Derde wissel omgezet... piep... blink blink in het display... kortsluiting dus
oeps en nu moet ik iedereen op het beneluxforum gaan vertellen dat ik stom ben geweest.

Jullie hadden de hele tijd gelijk en ik was er heilig van overtuigd dat ik ook op deze manier getest zal hebben. Het is mij nu ook duidelijk waar ik de isolator aan moet brengen en dat ik direct moet gaan beginnen met met voedingspunten aanbrengen op de baan omdat de stroom maar aan een kan wordt doorgegeven. Zal even in mijn ballast moeten gaan bikken maar dat overleef ik wel weer. Tis mijn straf om jullie de hele middag bezig gehouden te hebben.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #42 Gepost op: 15 September 2008, 21:41:38 »
Eind goed al goed (nou ja bijna dan als je klaar bent met bikken  ;D)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #43 Gepost op: 16 September 2008, 20:02:44 »
toch doe ik nog even voor een laatste keer beroep op jullie. misschien dat jullie mij nog een keer op de goede weg zouden willen helpen. Momenteel ben ik twee modules aan het maken en ben aan het bedenken waar ik mijn isolators moet gaan plaatsen. Ziet iemand kan om op onderstaande afbeelding de isolators te tekenen?



Natuurlijk zal er tussen alle isolators een voeding geplaatst gaan worden. Ik kom er niet echt uit namelijk en weet mij geen raad.

alvast bedankt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #44 Gepost op: 16 September 2008, 23:42:41 »
Roon, volgens mij is het al gezegd, maar misschien is het bij jou nog niet geland. Maar je moet elk wissel isoleren in de beide spoorstaven die uit het puntstuk komen. Voor de duidelijkheid heb ik één van je eigen foto's een beetje verbouwd. Op de plaats van de rode blokjes moet je isolerende lassen plaatsen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.