Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 43562 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2008, 12:36:31 »
Citaat
Lijkt erop dat ik ook nog iets aan de draadjes onder de wissel moet doen wanneer ik hier de informatie lees.

Nee hoor Roon, de oplossing die Hannes je getekend heeft is de juiste, meer hoef je aan de Peco's niet te doen. Gewoon isoleren bij de plek waar de nieuwe rail komt, is het meest simpele en het meest gemakkelijke.

Wil je het helemaal gelikt maken kun je in principe dat deel van de wissel incl hartstuk polariseren (mits je een electrofrog hebt en geen isulfrog!) via een extra schakelkontakt op je wisselaandrijving. Dan krijgt het hartstuk (puntstuk) altijd de juiste polariteit aangeboden. Staat ook op de genoemde site.

Grtz,  8) Ronald 8)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2008, 12:42:09 »
Ronald,

Het punt is dat Roon al kortsluiting kan maken met louter 1 enkele compleet losse wissel  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2008, 12:48:39 »
nee... helemaal niets... ik pak een nieuwe wissel... haal de wissel eruit... ik stop de stekker van de transformator in de wandcontactdoos... en hou de twee draadjes allebei op een verschillende spoorstaaf. Wanneer de wissel op rechtdoor staat gaat alles goed en kan zelf een treintje een paar cm laten rijden. Op het moment dat ik de wissel omzet hoor ik een piep en zegt mijn multimaus dat er kortsluiting is.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 15 September 2008, 12:52:12 »

Goed, in het kader van dingen uitsluiten....
Kan je het zelfde ook nog eens met een andere trafo proberen en zo ook met een andere wissel?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #19 Gepost op: 15 September 2008, 13:03:04 »
Helaas dat is niet mogelijk... Ik heb de trafo een tijdje op een baantje aangesloten gehad met een Fleischmann wissel. Dit werkt helemaal zonder problemen. Ik heb maar 1 trafo
« Laatst bewerkt op: 15 September 2008, 13:07:13 door Roon »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #20 Gepost op: 15 September 2008, 13:03:42 »
Roon,

Zolas Mark ook al schrijft.
Hoe krijg je het voor elkaar om de multimaus een kortsluitmelding te laten geven als je de wissel alleen op een trafo hebt aangesloten.
De multimaus zit dan niet aangesloten.

Gr.
Eric

Gr.
Eric

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2008, 13:06:44 »
jawel. die zit wel aangesloten... trafo hangt aan de multimaus natuurlijk... moet toch kijken of mijn treintje een paar cm naar voren en naar achteren kon rijden.

Baantje waar ik het eerder over had was een Fleischmann wissel... zat met mijn gedachten ergens anders denk ik.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2008, 13:15:26 »
Roon,

Het beste is dus om ook even een andere wissel te proberen. dan weet je zeker dat het niet aan de wissel ligt.

Krijg je ook kortsluiting als je niets op de wissel hebt staan?? Sluiten de tongen goed aan als je de wissel omzet. Staat de lok wel goed op de wissel, niet met 1 as ernaast ofzo?





ps je hebt het over doorzagen van wissels. Dit geldt alleen voor de engelse wissel en alleen wanneer je 2 verschillende stroomkringen hebt. Je rijdt digitaal dus (afgezien van wanneer je een extra booster hebt) dit is voorlopig niet nodig.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #23 Gepost op: 15 September 2008, 13:27:00 »
Van de Peco wissels heb ik er 5 geprobeerd. Dat lijkt mij wel voldoende. Had 3 Fleischmann wissels die geen problemen gaven maar dan ook van een hele andere fabrikant zijn.

Ja er is ook kortsluiting als ik er niets op heb staan. De tongen sluiten ook netjes aan. De lok staat ook goed op de wissel en alle assen staan er netjes op. Iets wat ik zelf heel goed gecontroleerd heb en dus met zekerheid durf te zeggen.

@Hannes
Op de website die ik eerder aangegeven had staat een howto die aangaf dat de wissel doorgezaagd moest worden. Dit zijn tips speciaal voor digitale banen zonder dat er een extra booster aan te pas komt.

Ik begin er echt steeds minder van te snappen. Of misschien beter gezegd dat ik er steeds meer van snap maar dat ik de oplossing steeds verder weg zie gaan.

Hierbij nog even een afbeelding

Stand van wissel 1: gaat goed krijg geen kortsluiting
Stand van wissel 2: Direct kortsluiting wanneer de wisseltongen de andere kant bereiken
Afbeelding wissel 3: Er zit iets onder het groene wat je bij wissel 4 beter kan zien. Is dat niet het probleem?
« Laatst bewerkt op: 15 September 2008, 13:32:40 door Roon »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #24 Gepost op: 15 September 2008, 13:41:06 »
Nee de wissel moet gewoon te gebruiken zijn zonder dat je er iets aan hoeft te slopen of aan te passen!

Ik neem aan dat je de wissel met de hand om zet momenteel?
En dat wanneer je spreekt over direct kortsluiting bij het omzetten er geen voertuigen of iets op de wissel aanwzig zijn?

De theorie is simpel... de rode en de blauwe lijn mogen onder geen beding direct met elkaar in contact komen (ook niet in de gebogen stand van de wissel)
Maar als jij kortsluiting meet, lijkt dat toch het geval te zijn, hoewel ik me niet kan voorstellen dat Peco aan jou 5 niet goed functionerende wissels levert.  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #25 Gepost op: 15 September 2008, 13:43:02 »
Dat wat jij groen getekent hebt moet een metalen draad zijn. Dit zorgt ervoor dat het hartstuk anders gepolariseerd wordt.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #26 Gepost op: 15 September 2008, 13:43:49 »
dat lijkt mij dus ook sterk... helaas geen multimeter of iets dergelijks waar ik iets mee zal kunnen meten. Alleen dat groene lijntje wat ik in mijn afbeelding heb getekend baart mij iets zorgen. Die zit namelijk op 4 punten (2 railassen) vast gesoldeerd.

Als de wissel net uit het doosje komt is de wissel schoon, zit er geen ballast tussen en rijden er nog geen treinen op... ik kan hoe goed ik ook kijk nergens een plek ontdekken waar rood bij blauw komt.

Inderdaad zet ik de wissels nu nog met de hand om.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #27 Gepost op: 15 September 2008, 13:48:36 »
Ik ben toch bang dat we de "fout" niet per defenitie bij de wissel moeten zoeken.  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #28 Gepost op: 15 September 2008, 14:18:08 »
bij mij is ook een optie... :)
Zal net zo goed bij mij kunnen liggen alleen wat ik dan fout doe is mij geheel onduidelijk

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #29 Gepost op: 15 September 2008, 14:36:33 »
Je schreef dat je geen multimeter hebt. Heb je toevallig wel een batterijtje, 'n paar draadjes en 'n lampje ? Op die manier kun je ook testen welke rails-delen aan elkaar hangen.

Sander