Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48

Auteur Topic: Diorama Bergünerstein in Nm  (gelezen 32442 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Diorama Bergünerstein in Nm
« Reactie #15 Gepost op: 09 September 2008, 15:02:47 »
Een draad heeft zo zijn nadelen...
Je kan de baan minder makkelijk schoonmaken en treinen op de baan zetten word ook net even wat moeilijker...

Maar als je het mij vraagt...
Je maakt zelfs je rails "zelf" om maar vooral alle details kloppend te krijgen... En perfect hoor!! Maar dan kan je eigenlijk ook niet zonder draad vind je wel?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2008, 15:26:36 »

Het landschap (voor zover je dat zo kan noemen bij een baantje van 15 cm diep) ga ik denk ik uit hardschuim maken. Is denk ik het meest gemakkelijke. Weet iemand nog een adres waar je niet meteen 20 platen moet kopen zoals in de bouwmarkt want daar heb ik op dit moment geen ruimte voor...

Hier heb ik het kunnen kopen in een pak van 5 platen. Voor jou zal dat nog wel teveel zijn.
Vraag eens bij een aannemer om afvalmateriaal. mogelijk is dat al voldoende.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2008, 15:35:05 »
Je maakt zelfs je rails "zelf" om maar vooral alle details kloppend te krijgen... En perfect hoor!! Maar dan kan je eigenlijk ook niet zonder draad vind je wel?  ;)

Helemaal mee eens! Voor de draad met die draad ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #18 Gepost op: 10 September 2008, 12:15:58 »
Robert: "Moet ik rijdraad gebruiken tussen de masten?"

Jeroen:"Schijten de beren in het bos?"
Jeroen:"Is de Paus katholiek?"
Jeroen:"Heeft Pinokkio houten ballen?"

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #19 Gepost op: 10 September 2008, 15:36:41 »
Voor een operationele baan schaal N of Z durf ik nog wel een lans te breken voor het ontbreken van een rijdraad.
Maar voor een diorama ben ik inderdaad geneigd om Jeroen's rijtje vragen aan te vullen met:

Hans: "Als het regent in september, is het dan kerst in december?"

Ik ben benieuwd naar het vervolg Robert! Was het maar vast zover dat je de rijdraad kon gaan ophangen...  :D

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #20 Gepost op: 10 September 2008, 18:59:35 »
Hoi,

Het moge duidelijk zijn. Draad dus, ter zijner tijd. Eerst maar eens afwachten totdat de bestelde voorraad railkemmen en bielsenhout wordt uitgeleverd alsmede de al bestelde bovenleidingsmasten.

Nog even een foto van de toekomstige "bewoners"

Van voor naar achter, links naar rechts (op de foto), speciaal met afkortingen voor Michiel en gewone namen voor de gemiddelde modelspoorder:
  • Haik-v en Haik-qy (RhB), schuifwandwagens zonder resp. met koelunit
  • Ge 4/4III 652 (RhB E-lok) en EW IV B (Bernina) (Personenwagen 2e klas, verkort)
  • Rp-w (RhB, 2x) Rungenwagens een beladen met hout
  • Fd (Onderlosser), Uce (Cementwagen, "Mohrenkopf") en R-w (Rungenwagen van de Furka Oberalpbahn)
  • Station Alvaneu (toekomstig ook een plaatsje op een ander diorama)

Niet op de foto Gak-v (Gesloten goederenwagen) en EW IV BD (Bernina) (Personenwagen met bagageafdeling, 2e klas) want die zijn nog niet afgebouwd.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #21 Gepost op: 10 September 2008, 19:09:16 »
heb je al die dingen zelf moeten bouwen??!!  :o

En wat bedoel je precies met verkort bij dat rijtuig? in de zin de lengte schaal klopt niet?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #22 Gepost op: 10 September 2008, 19:56:45 »
Hoi

Nee, niet allemaal. De modellen op de laatste rij (Fd, Uce en R-w) zijn modellen van Lok 14/Railino, kleinseriemodellen dus. Het andere materieel is van Schlosser en een deel daarvan is zelf gebouwd. Om precies te zijn, een Rp-w en de EW-IV B. De Gak-v (half gebouwd) en EW-IV BD (nog in verpakking) zijn de volgende projecten (qua materieel). De rest van de wagens en de lok (die overigens is gedigitaliseerd) komen bij de firma AB-modell vandaan.

Nog even terugkomende op de personenwagens. De Rhätische bahn is opgebouwd uit het stamnet en de Berninabahn. De bochten op de bernina-bahn zijn een flink stuk krapper als degene die op het stamnet te vinden zijn. Daarom heeft men de EW-IV (maar ook eerdere personenwagen-series) besteld in een lange stamnet-versie en een sterk verkortte berninabahn versie. Je zou haast zeggen dat de stamnetwagens alleen geschikt zijn voor R2-bochten en op de BB liggen R1-bogen :P ;) ;D.

Iemand nog een suggestie voor het toekomstige wegdek. Het hout op de ondergrond is ietwat aan de groffe kant en het heeft geen bolling (zodat het water van de weg afloopt. Misschien iets van een dun laagje klei ofzo???

Robert

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 11 September 2008, 13:31:25 »
Robert, dank voor de afkortingen ;D, uhm je weg dek ja daar kan je verschillende dingen mee doen, maar wat voor'n weg dek word het, asvalt en iets klinkers of ander steen achtige zooi? Dat zal mede je materiaal bepalen.

Als de weg vrij recht word zou je om de bolling te krijgen ook eens kunnen kijken naar heel dun hout of kunststof of zoiets waar je dan één of twee strookjes van het zelfde spul in het midden onder lijmt afhankelijk van hoe sterk de bolling moet zijn en hoe dik je materiaal is. Ik heb zoiets ooit eens bij een brug op de toen nog modulebaan Neu Dalhausen Ost gedaan. Toen met karton van 0,7mm dik maar dat kon daar geen kwaad maar karton op een groot vlak gaat misschien te snel krom trekken vandaar dat ik denk aan hout of kunststof.

Dit zal dan puur de basis zijn, bij een stenen wegdek is klei of gips het middel om de stenen in te kunnen krassen( mijn ding is het niet maar andere bereiken er mooie resultaten mee). Voor asvalt zijn er vele mogelijkheden, ik heb een tijdje zand gebruikt, resultaat met mijn te grove zand was wat twijfel achtig, je moet dan eigenlijk heel fijn zand hebben. Ergens heb ik heel fijn schuurstof van hout voorbij zien komen, daar is denk ik ook best wat mee te doen in combi met houtlijm en verf. Een ander iets wat ik nu weer meer ga gebruiken in mijn mix van verf, houtlijm en meel. Ik vind dat nog steeds wel mooi worden, dat is uiteindelijk ook de toplaag geworden op mijn Delbrück diorama. Iets anders wat ik nog wel eens voorbij hoor komen is heel fijn schuurpapier maar dat lijkt me hooguit iets voor hele rechte wegen, maargoed dat het ik zelf ook nog nooit geprobeerd dus wie weet is het toch een bruikbare optie.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 11 September 2008, 15:52:19 »
Zo te zien aan het RhB materieel zal het een asfaltweg moeten worden. Die is heel eenvoudig te maken van zilverzand (of gezeefd vogelzand) vermengd met wat houtlijm en zwarte verf. Dat geeft een lekker papje dat je mooi aan kunt brengen. Voor de verf kun je zwarte verf gebruiken die je normaal gebruikt om latex op kleur (ik bedoel helderheid want grijs is geen kleur) te maken.
Na het aanbrengen is het gitzwart en ietwat glanzend maar net als met echt asfalt trekt de kleur nog iets bij naar mat grijs zoals een bereden weg.
Zoals hier op de weg die naar boven gaat of hier op het laadperron.
www.rwfoto.nl

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 September 2008, 16:23:00 »
René dat zilverzand, dat komt ook gewoon van de bouwmarkt?, misschien dat ik dat dan ook eens proberen op een volgend diorama.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #26 Gepost op: 11 September 2008, 20:12:13 »
Een kleine update. Ik heb vandaag mijn railklemmen e.d. binnen gekregen dus ben ik gelijk aan de slag gegaan met het vervolgen van mijn bouwactiviteiten. De eerste stukken rails zijn tijdelijk gelegd. Waarom tijdelijk.... Nou het past niet helemaal zoals ik het wil omdat ik de railklemmen verkeert gebogen heb (buigvouw van de biels af ipv naar de biels toe. Hierdoor zijn de klemhaakjes te kort en kan de rails niet geklemd worden. "It's definitly a learning curve". Ik denk dat ik me ga beraden op hoe ik het reeds van klemmen voorziene deel ga voorzien van rails. Secondelijm is een tijdelijke oplossing. Of ik doe het opnieuw of ik soldeer het. Voor nu ga ik echter met module twee aan de slag. Daar gaan de klemmen dan in ieder geval goed op, hopende dat het nu ook gaat passen.

Ik zal iig een foto posten van de miskleun (ter lering en uwer vermaek, al hoewel het niet zo opvallend is).

Wat betreft de weg. Ik heb woodland wegverf aangeschaft. Het is wel eens waar beton-kleurig, maar met een klein drupje zwart is het denk ik beter als gitzwarte verf. Ik heb ook een plaatje dun hout en hele dunne styreenstrips liggen dus daar ga ik mee aan de slag.

Robert

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #27 Gepost op: 11 September 2008, 20:48:19 »
René dat zilverzand, dat komt ook gewoon van de bouwmarkt?, misschien dat ik dat dan ook eens proberen op een volgend diorama.

Groetjes Michiel

Dat zand is in grote hoeveelheden in de bouwmarkt te koop.
www.rwfoto.nl

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #28 Gepost op: 12 September 2008, 11:14:01 »
Ik ben er inmiddels uit dat het systeem zoals is voorgesteld door de fabrikant eigenlijk niet zo goed werkt. De pinnetjes die de rails moeten vastklemmen zijn en blijven erg kort en zwak waardoor de spoorstaaf al snel weer los is. Het vastklemmen met een tang betekend dat de klemmetjes afbreken. Secondelijm werkt in dit geval toch het beste (het volgende stuk spoor ligt inmiddels ook, nog zo'n 12 cm te gaan.

Oh, nog een paar voorbeeldfoto's en baanfoto's waar ik de boel op inspireer:
Bergünerstein

Robert

Stefan-Nn3

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 September 2008, 12:01:53 »
Hoi Robert,

Eindelijk iemand anders uit Nederland die ook bezig is in Nm/Nn3! Ik was bijna in de veronderstelling dat ik de enige was.
Die rails ziet er al erg goed uit. Je geeft aan dat je de rails gaat lijmen. Hoe lijm je het vast op de juiste spoorafstand? Want bij lijmen heb je niks aan de standaard afstandhouders.
Zelf ben ik bezig met een diorama/eerste module van ongeveer 120 x 17 cm, naar het voorbeeld van de metersporige stoomtramlijnen van de LTM ten zuiden van Roermond rond 1925-1930. Ik zal binnenkort ook wel een thread beginnen...

M.v.g.
Stefan