Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48

Auteur Topic: Diorama Bergünerstein in Nm  (gelezen 32443 keer)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Diorama Bergünerstein in Nm
« Reactie #30 Gepost op: 13 September 2008, 17:34:34 »
Hoi Stefan,

Kijk eens aan, nog iemand die aan N-smalspoor doet. Het wordt nog eens druk hier. Zijn we bij mijn weten met z'n drieën want onder de naam "N-track Modellbau" is ook nog iemand actief in Nm. LTM, das echt 100% zelfbouw vermoed ik. (Tenzij, ze bij de firma N-tram wat hebben dat op het LTM materieel lijkt. Dat zou kunnen)

De juiste spoorafstand lukt door gewoon te plakken en daarna te controleren of het inderdaad klopt met afstandhoudertjes (kleine messing 6,5 mm elementjes van de firma N-tram) de sporen na te lopen. Als dat goed loopt dan test ik met een twee-asser de sporen nogmaals. Zolang die er niet invalt zal het wel goed zijn.
Overigens, voor ik ga ballasten maak ik de rails schoon en test ik de boel met al m'n materieel incl. m'n lokkie.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #31 Gepost op: 14 September 2008, 11:22:47 »
Hoi,

Vandaag de laatste centimeters spoor aangebracht en meteen de wagons erbij gepakt voor een roltest. Hieruit bleek dat er een iets te grote hobbel in het spoor zat (even de steutelvijl opgezet, opgelost) en dat over enkele centimeter de afstand tussen de spoorstaven te smal was geworden.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat de FO R-w niet bruikbaar is als rollend materieel in z'n huidige toestand. De wagen is zeer instabiel, mede door het zeeeeeer lage eigengewicht en naar ik vermoed een verkeerd zwaartepunt waardoor het wagentje zo van de code 40 sporen afwipt. Dat betekent dat ik er toch maar een belading op moet gaan maken.

De andere wagens (alle schlosser overigens) hebben geen enkel probleem met de sporen. De lok volgt (denk ik) later vandaag.

Uiteraard een paar foto's:

Ik ben erg tevreden hoe het is gelopen tot nu toe. En heb er aardig wat van geleerd en het leggen is me niet eens tegengevallen maar een baan van 10 meter op deze manier is natuurlijk geen optie. Voor dit soort kleinere projecten, zelf rails leggen, zou ik zeggen. Op naar het ballasten en daarna het landschap.

Robert

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #32 Gepost op: 14 September 2008, 13:47:07 »
Hoi,

Het allerlaatste railtechnische klusje (elektrisch doorverbinden van de 2x 3 delen spoorstaaf) en de laatste proefrit (lok en twee wagens) zijn zojuist doorgevoerd en met goed gevolg afgerond. Dus even een foto...

En een fimpje van ca 1,3 MB ('t is wel een beetje een baggerfilmpje want ik weet nog niet precies hoe die "afdeling" van m'n fotocamera precies werkt wat een op sommige delen focusproblemen geeft).

Testrit Bergünerstein (filmpje)

Robert

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #33 Gepost op: 15 September 2008, 11:59:38 »
Hoi,

De ballast is ingestrooid en bewerkt met het bekende lijm/water/zeep gebeuren. Daarom nog wat foto's...

Het landschap zal ook deze week wel beginnen te ontstaan. Het hardschuim haal ik wel bij de bouwmarkt. Wat ik te veel heb gooi ik zo lang wel in de kruipruimte of iets. In de toekomst heb ik het toch nodig voor Thayngen (het ontwerp moet nog steeds kat-proof gemaakt worden).

Robert

Robert

Stefan-Nn3

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 15 September 2008, 20:29:39 »
Hoi Robert,

Ik ben deze week bezig mijn rails en bielzen te verven. Daarna ben ik ook toe aan het aanbrengen van ballast. Wat voor ballast van wat voor merk gebruik je? Want de kleur en structuur van het ballastbed op jouw foto's zien er goed uit.

Tot later!

Stefan

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #35 Gepost op: 15 September 2008, 21:44:02 »
Hoi,

Bedankt. Ben er zelf ook tevreden mee, het ziet er goed proportioneel uit naar mijn idee.

Voor het ballastbed heb ik "Minitec code 55 Ballast, Granodiorit N" gebruikt. Het artikelnummer is 50-1411-02 en het is een potje van 100 mL. Alleen ik kan het art.nr niet vinden op hun website (misschien is het product gesaneerd??).

Als lijm heb ik 50-50 houtlijm/water met een 1/2e theelepeltje afwasmiddel gebruikt (op een totaal van 50 mL vloeistof) en dat vloeit perfect. Heb ik niet voor hoeven nevelen met de plantenspuit (scheelt weer).

Robert

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 16 September 2008, 10:39:05 »
Voor het ballastbed heb ik "Minitec code 55 Ballast, Granodiorit N" gebruikt. Het artikelnummer is 50-1411-02 en het is een potje van 100 mL. Alleen ik kan het art.nr niet vinden op hun website (misschien is het product gesaneerd??).

Robert,
Allereerst, ziet er al fraai uit hoor! (en ik vond die Busch zonnebloemen in "normaal" N al zo'n priegelwerk :))

Die Minitec ballast ziet er fraai uit, als ik hier op de Minitec-site kijk vind ik de volgende nummers:

in het 2e blokje in de prijslijst:
50-1011-02 Gleisschotter Granodiorit N, 100 ml 3,95 €
50-1031-02 dito 500 ml 11,75 €

en verderop in de lijst "Gleisschotter in günstigen Nachfüllbeuteln" in preisgünstigen verpackung:
50-1040-02 Gleisschotter Granodiorit N, 1000 ml 14,25 €

Blijkbaar inderdaad een nieuw nummer toegepast...?

Heb jij overigens ook ervaring met deze variant? Het betreft hier het product Rhyolith (zelfde prijs) en in ieder geval op het postzegel-formaat-plaatje op de Minitec website ziet het er ook mooi uit (zeg maar de "lang geleden gestortte" variant, waar het Granodiorit spul "versgestort" lijkt?

mvg Tinussie.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #37 Gepost op: 16 September 2008, 14:17:14 »
Hoi,

Als ik het mij goed herinner hadden ze twee soorten N-spoor ballast. Enerzijds de normale code 80 ballast en de code 55 ballast. Maar blijkbaar is het inderdaad verdwenen uit het assortiment.

Over de kleur van de ballast. Het rhyolith is een ander, roodkleur gesteente. Afhankelijk van de lokatie waar de steenslag voor de ballast gewonnen wordt zal het dus varieeren in kleur. Hoewel ik er persoonlijk geen ervaring mee heb denk ik toch dat de kleur verre van gelijk is aan de roest-grauwe vervuilde ballast. Vervuilen zal waarschijnlijk een realistischer resultaat geven.

Ik zou zeggen gewoon proberen, met verf en poeder kan je een hoop maskeren.

Robert

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 16 September 2008, 18:11:23 »
Ik zou zeggen gewoon proberen, met verf en poeder kan je een hoop maskeren.

Zal ik tzt. zeker doen :)

mvg Tinussie.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #39 Gepost op: 17 September 2008, 13:04:18 »
Vanochtend maar eens begonnen de steentjes van de rails en bielsen te schrapen. Uiteraard gevolg door een herhaling van de testritten. Toen bleek ook dat een van de soldeerverbindingen in de railstaven verloren was gegaan. Gelukkig is dit nu afgerond en rijdt de boel weer als vanouds.

Landschap zal wel snel volgen al hoewel ik nog geen kans heb gehad om hardschuim te halen.

Robert

Stefan-Nn3

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 18 September 2008, 20:41:01 »
Hoi Robert,

Met wat voor soldeer verbind je die spoorstaven? Ik heb het ook eens geprobeerd, maar ik kreeg het nooit sterk genoeg. Daarom gebruik ik gewoon raillassen (voor N gewone standaard Minitrix, en Nm van Peco). Mijn idee: een beetje verf er overheen en je ziet er haast niks meer van.

Ik ben nog steeds bezig met mijn rails en bielzen verven, maar ik ben er bijna! Na morgenavond moet het klaar zijn.
Ik heb inmiddels ook al een goede ballast voor mijn module gevonden: Woodland Scenics Fine Dark Brown gecombineerd met Fine Gray. Dat wordt een klus voor dit weekend.  :)

Hieronder ook maar wat foto's van mijn module (excuses voor de slechte kwaliteit; heb geen fototoestel, dus heb mijn mobiel gebruikt).

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #41 Gepost op: 18 September 2008, 21:06:18 »
Hoi,

Leuke foto's. Ik zie zelfs een station dat verdacht veel lijkt op het stationnetje (Alvaneu) van mijn volgende project. Wat zijn de afmetingen van jou module?

Het doorverbinden van de spoorstaven heb ik met soldeervet en soldeertin gedaan. De spoorstaven zitten al bijna tegen elkaar aan en door er dan een druppie soldeer tussen te laten lopen zit het vast genoeg om elektrisch geleidend te zijn en blijven.
Het was een beetje noodzaak want ik heb geen raillassen die geschikt zijn en ik was ze vergeten te bestellen. Minitrix en peco lassen passen niet goed want het spoor is code 40 ipv code 60 (peco Nm/Z en Marklin Z). Dan krijg ik problemen met de wielen van de treintjes zodra ze een raillas passeren (lees: hobbel-hobbel).

Mijn klusje word het maken van de basis van het landschap. Ik heb namelijk eindelijk XPS platen gekocht en dat betekend dat ik kan gaan snijden, modeleren, klooien. En tussendoor heb ik ook nog een projectje uit de rommeldoos opgepakt, mijn half afgebouwde Gak-v. Die heeft nu een fris nieuw kleurtje. Nu nog zien wat er van terecht komt want ik ga ook nog naar Lochem.

Robert

Stefan-Nn3

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 September 2008, 21:34:00 »
Hallo,

Mijn module is 122 x 17 cm. Hiervan is 25 cm "fiddle yard" om cassettes op te plaatsen, de overige +/- 100 cm is de daadwerkelijke modelbaan. Ik heb momenteel nog maar 1 cassette, maar ik zal er te zijner tijd nog twee of drie willen maken, als ik in het bezit ben van meer lokomotieven.

Ik gebruik Peco 6.5mm flexibele rails. Voor de wissels gebruik ik standaard Marklin Z wissels, waar ik de grote handaandrijving eraf heb gezaagd en vervangen door een geheugendraadaandrijving onder de bovenste plank. Elke geheugendraadaandrijving wordt simpelweg gevoed door een 1,5V batterij, om zo de bedrading en electronica zo simpel mogelijk te houden. Omzetten van de wissels gebeurt geruisloos met de schakelaars die te zien zijn op foto 3.

Gr. Stefan

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #43 Gepost op: 18 September 2008, 21:59:36 »
Oh das dan niet veel breeder als mijn moduultjes. En daar kwam ik eigenlijk al ruimte te kort op voor een tweesporig station. Zal wel optisch zijn (geen achterwand/grond), ik had ze op 25 cm geschat.
In de toekomst zal het dus wel zo'n 20 cm worden voor het station. Die 15 cm is wel mooi voor een landschapje, maar je krijgt een enorme slagschaduw op de achterwand van het station.

Geheugendraad zal ik mij tzt wel eens in gaan verdiepen voor mijn wissels (ik heb al code 40 wissels liggen, niet zelf gemaakt overigens. Dat ging mij even iets te ver).

Overigens een algemenere vraag. Heeft iemand nog suggesties voor de belichting van de modules. Zelf dacht ik aan zoiets maar twijfel toch nog een beetje. In principe kan ik het tegen het achterwandje.

Robert

Stefan-Nn3

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 September 2008, 20:46:04 »
Hoi Robert,

Alweer wat verder gebouwd met je module? Die 20 cm diepte lijkt mij meer dan genoeg voor een Nm module.
Wat bedoel je overigens met een slagschaduw? Ik ben niet bekend met die term.
Over de belichting van mijn eerste module heb ik ook nog niet goed nagedacht. Ik zat aan een zelfde soort lampjes te denken als degene waar jij naar linkt. Wat is de reden van twijfel over deze lampjes? Misschien dat jouw reden mij kan beletten van een fout...  :)

Ik ben de afgelopen week druk bezig geweest met het verven van de bielzen en spoorstaven. De bielzen heb ik geverfd met Tamiya XF-10, Flat Brown. De spoorstaven zijn geverfd met Revell Matt 83. Daarna heb ik ballast aangebracht en gefixeerd. Hiervoor heb ik gekozen voor Fine Dark Brown ballast van Woodland Scenics. Naar mijn mening kleurt dat erg goed met geverfde bielzen en spoorstaven.

Hoe ik nu verder ga weet ik nog niet. Ik heb de komende dagen toch nauwelijks tijd, dus dat geeft niet. Zaterdag in Houten maar eens wat goeie ideeën opdoen...

Gr. Stefan